2026-09-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Island också? Grönland förstår jag inte varför Danmark gapar om, de har tagit Grönland med kolonialism och etnomördat ursprungsbefolkningen där, förtrycker de fortfarande. Grönland ska själva få bestämma om de vill vara självständiga, ingå i USA eller tillhöra Danmark. Kan tänka mig att de gärna ingår i USA... Och vad vill Island själva? De kanske vill bli amerikaner.

Säg något land som inte har tagits över genom kolonialism och etnomord?

Människor har mördat, ockuperat och tagit över andra länder/byar/stammar sedan människans begynnelse.
Citera
2026-09-09, 14:22
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om någon komiker i TV gjorde motsvarande och skickade skojet i retur, t ex med kartor liknande de som nu åker runt på twitter, där USA karvas upp och delarna byter namn, så hade President Mackedonken exploderat, ropat "Ladsförräderi!" och krävt att komikern och redaktionen skulle få sparken.

Så mycket för "You guys don't have any sense of humour".

Ända sedan Trump började hacka på Kanada har jag funderat på varför inte kanadensarna ger tillbaks med samma mynt. För saken är ju den att namnet Trump är toxiskt i hela Kanada och ingen del av Kanada, inte ens Alberta, vill blir en del av USA. Men i USA finns många Kanada-vänliga delstater i nordöst och nordväst som, särskilt i dessa polariserade tider, gärna skulle fundera högt över möjligheten att ansluta sig till sitt norra grannland. Kanadensarna kan alltså med lätthet syna Trumps bluff och orsaka fullständigt kaos i den amerikanska inrikespolitiken. Att man inte har gjort det förvånar mig en smula. Alla har väl vid det här laget fattat att det bara är projicerad styrka som biter på president Donald.
Citera
2026-09-09, 14:28
Medlem
År Trump den ende som ser Kinas framväxande hot i Arktiskt? Hans kartor vill påminna länder i västliga hemisfären om det. Det har ingenting med politiskt övertagande att göra men en vink om att USA kanske inte är så villiga att ställa upp militärt för dessa länder om de fortsätter med hugg och slag mot Trump och USA om eller när Kina breder ut sig.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2026-09-09 kl. 14:59.
Citera
2026-09-09, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Ända sedan Trump började hacka på Kanada har jag funderat på varför inte kanadensarna ger tillbaks med samma mynt. För saken är ju den att namnet Trump är toxiskt i hela Kanada och ingen del av Kanada, inte ens Alberta, vill blir en del av USA. Men i USA finns många Kanada-vänliga delstater i nordöst och nordväst som, särskilt i dessa polariserade tider, gärna skulle fundera högt över möjligheten att ansluta sig till sitt norra grannland. Kanadensarna kan alltså med lätthet syna Trumps bluff och orsaka fullständigt kaos i den amerikanska inrikespolitiken. Att man inte har gjort det förvånar mig en smula. Alla har väl vid det här laget fattat att det bara är projicerad styrka som biter på president Donald.

Jag håller med om att Kanada borde köra en liknande retorik i retur. Nu är det ju inte lagligen tillåtet för amerikanska delstater att lämna unionen (inte ens för Texas, trots en utbredd myt om att de skulle ha denna speciella rättighet) men presidenten kan inte heller enväldigt acceptera att man tar in nya delstater; det är i sista hand en fråga för kongressen och jag tippar att där skulle det krävas någon slags kvalificerad majoritet, i alla fall i senaten.

Och som du helt riktigt säger, ingen kanadensisk delstat har en befolkning med en utbredd önskan att bli en del av USA, särskilt inte nu under Trump. Så hela frågan är delvis fiktiv, det kan inte ske på det sätt som Trump står och tjoar om, men han använder den för att verka stark och stöddig. Många av hans fans älskar det och tyvärr har många av dem inte en aning om hur konstitution eller lagar faktiskt fungerar: de vill bara ha en stark och "handlingskraftig" Ledare som är på deras sida.

Ottawa försöker antagligen vänta ut hela saken, med tanken att "om ett par år är Trump förhoppningsvis borta ur bilden och då blir det mera normalt igen", precis som de europeiska ledarna, men det vrkar inte riktigt bita på skränfockarna i USA. Och ett problem öär ju att det är svårt att högt och offentligt ta avstånd från Trump utan att det, i varje fall söder om gränsen, ser ut som att man tar avstånd från USA som land också.
Citera
2026-09-09, 15:47
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Festligt förslag.
Citera
2026-09-09, 15:55
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag håller med om att Kanada borde köra en liknande retorik i retur. Nu är det ju inte lagligen tillåtet för amerikanska delstater att lämna unionen (inte ens för Texas, trots en utbredd myt om att de skulle ha denna speciella rättighet) men presidenten kan inte heller enväldigt acceptera att man tar in nya delstater; det är i sista hand en fråga för kongressen och jag tippar att där skulle det krävas någon slags kvalificerad majoritet, i alla fall i senaten.

Och som du helt riktigt säger, ingen kanadensisk delstat har en befolkning med en utbredd önskan att bli en del av USA, särskilt inte nu under Trump. Så hela frågan är delvis fiktiv, det kan inte ske på det sätt som Trump står och tjoar om, men han använder den för att verka stark och stöddig. Många av hans fans älskar det och tyvärr har många av dem inte en aning om hur konstitution eller lagar faktiskt fungerar: de vill bara ha en stark och "handlingskraftig" Ledare som är på deras sida.

Ottawa försöker antagligen vänta ut hela saken, med tanken att "om ett par år är Trump förhoppningsvis borta ur bilden och då blir det mera normalt igen", precis som de europeiska ledarna, men det vrkar inte riktigt bita på skränfockarna i USA. Och ett problem öär ju att det är svårt att högt och offentligt ta avstånd från Trump utan att det, i varje fall söder om gränsen, ser ut som att man tar avstånd från USA som land också.

Det är inte konstitutionellt tillåtet för amerikanska delstater att på eget bevåg bryta sig ur unionen. Men om en stor majoritet av delstaterna tillsammans är med på det ska det inte vara några juridiska problem. Så möjligheten finns där helt klart.

Men alla sådana förslag från kanadensiskt håll bör givetvis enbart vara ämnade att väcka frågan i USA. Eller, mer korrekt, att slänga bensin på elden. Personligen tror jag att det vore bra för Trump att med jämna mellanrum påminnas om att ord har konsekvenser och att de konsekvenserna kan drabba hans sida också.

Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
År Trump den ende som ser Kinas framväxande hot i Arktiskt? Hans kartor vill påminna länder i västliga hemisfären om det. Det har ingenting med politiskt övertagande att göra men en vink om att USA kanske inte är så villiga att ställa upp militärt för dessa länder om de fortsätter med hugg och slag mot Trump och USA om eller när Kina breder ut sig.

Det finns ju ingenting som med automatik säger att vi (Europa alltså) måste vara på USAs sida mot Kina. Visst finns det många saker vi inte gillar med Kina. Men om situationen utvecklas så att det är fler saker vi ogillar med USA så har vi förstås ingen anledning att vara anti-Kina rakt av.
Citera
2026-09-09, 16:54
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa

Människor har mördat, ockuperat och tagit över andra länder/byar/stammar sedan människans begynnelse.
Sverige. Aldrig erövrat eller koloniserat. Befolkat under oklara omständigheter, men såvitt arkeologisk forskning visar så var det inte genom undanträngning av andra.
Citera
2026-09-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Sverige. Aldrig erövrat eller koloniserat. Befolkat under oklara omständigheter, men såvitt arkeologisk forskning visar så var det inte genom undanträngning av andra.

Sverige har dock aldrig varit en plats som lockat ockupanter förutom Islam och bidragsmigranter idag, men det är inte riktigt samma sak.

Däremot har vi krigat med Danmark mer än något annat land i historien.

Dessutom så smiskade vi och ockuperade delar av Europa under Svenska stormaktstiden innan vi själva fick stryk. Det handlade mer om ren imperialism förvisso men jag ser det lite som samma sak, som du säger så trängde vi inte undan folk.

Nu är jag nationalist och älskar Sverige så jag säger inte detta i någon negativ mening, allt det där hände för länge sedan, men att peka på historien och skylla på kolonialism och etnomord är fel, alla länder med kapital och militär förmåga har på ett eller annat sätt sysslat med sånt. Vissa mer än andra. Poängen är att krig och elände skapar mycket elände.
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-09-09 kl. 17:17.
Citera
2026-09-09, 19:07
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Typisk Trump-taktik med att chocka.

Om han nu frågar EU att ytterligare höja tex militäranslagen säger EU lättat oooh ja o hoppar, för att han ”släpper Island o kanske Grönland”.

Har man fortfarande inte lärt sig att axelrycka o nonchalera!!!?

Istället kallas US ambassadörerna upp till
ojojoj så arga utrikesministrar..för att manifestera (för oss. Amerikanerna skiter högaktningsfullt vad vi anser!) att vi minsann sätter Trump på sin plats aja baja!

Njä, jag tror inte det finns något rationellt sätt att hantera Apelsin-Hitler, eftersom han är helt irrationell och kan hitta på vad som helst, även om det på längre sikt skadar både Amerika och honom själv. Och även om man gör precis det han vill, så kan han straffa en för det nästa dag när han vaknat på en annan sida.

Jag tror att Orange-otangens främsta drivkraft är kortsiktiga "vinster" eller belöningar för honom personligen, ju mer kortsiktiga desto bättre. Så jag tror att han postar sina idiotiska AI-bilder för att få ryggdunkningar och hejarop från idioterna i MAGA-sekten. Att hans idiotbeteende sedan saboterar diplomatiska relationer och på sikt skjuter USA i sank, det bryr han sig inte ett dugg om.
Citera
2026-09-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Typisk Trump-taktik med att chocka.

Om han nu frågar EU att ytterligare höja tex militäranslagen säger EU lättat oooh ja o hoppar, för att han ”släpper Island o kanske Grönland”.

Har man fortfarande inte lärt sig att axelrycka o nonchalera!!!?

Istället kallas US ambassadörerna upp till
ojojoj så arga utrikesministrar..för att manifestera (för oss. Amerikanerna skiter högaktningsfullt vad vi anser!) att vi minsann sätter Trump på sin plats aja baja!

Det är inte sådana här provokationer som gör att EU-ledarna ökar på de militära utgifterna, och det är inte heller Trumps personliga karisma, eller att gubben uppfattas som stark och biffig.

Orsaken till att man agerar följsamt, om vi säger så. är att USA som land är så dominerande inom NATO. USA sitter på the Big Guns (90% av NATO:s kärnvapen och avskräckningspotential, den största flottan osv) and the Big Money (dollarn som världsvaluta och hemort för en stor del av det västliga banksystemet). Donnie har i stort sett inte gjort någonting för att bygga upp denna status, han har bara indirekt "ärvt den" i ämbetet.

Det är detta som är orsaken till att Europa försöker undvika öppna konfrontationer med USA. Trump framställer det förstås gärna som att "de hukar när jag snackar, haha" men det är USA som land det handlar om. Ingen hade brytt sig om Trump om han vore president i Peru eller ens Italien.

Att Trump är en clown har man genomskådat för länge sen,. tyvärr finns det inget enkelt och snabbt sätt att i närtid bli av med clownen, trots att han också har stora delar av USA:s eget folk emot sig. (USA har inga öppningar för extraval om en president totalt har schabblat bort sig men inte har vett att avgå, och det är svårt att se några praktiskt genomförbara vägar inom konstitutionens ramar för att få bort detta missfoster, inte ens om demokraterna skulle ta majoritet i både Huset och Senaten efter midterms, vilket jag bedömer som ganska troligt att de gör).

De som skrev USA:s författning räknade aldrig riktigt med möjligheten att en stormrik galning uppbackad av en sekt skulle kunna bli president och sedan styra som en bortskämd tioåring, dessutom med en majoritet i Högsta domstolen som allierade.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-09-09 kl. 19:46.
Citera
2026-09-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Att folk fortfarande stöttar Trump är faktiskt makalöst.
Varje person som stöttar honom har antingen något att tjäna på det eller är helt efterbliven.
Jag håller i stort sett med. Man kan utan vidare formulera det så här: de flesta inom MAGA-basen är antingen rasister, sexister eller allmänt korkade - eller valfri kombination av alla tre.

Trump är det tydligaste ansiktet utåt för en djupgående samhällelig och politisk kris för USA som land, men han är naturligtvis inte den ende som skapat denna kris.
Citera
2026-09-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa

Ändå rasar folk i Väst över Israel som INTE begått etnomord och övertagit med kolonialism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in