2026-09-09, 13:29
Medlem
Lyzzas avatar
Jag har länge använt bikarbonat att borsta tänderna i.

Nu fick jag reda på att det inte är bra. Då skev jag så här på Google och fick svar av AI

"jag får slem i munnen av vanlig fluortandkräm och tål inte smaktillsatsen"

Svar:
"Det där är ett mycket vanligt problem som oftast beror på skummedlet SLS (natriumlaurylsulfat) eller starka smaktillsatser som mint och mentol. SLS kan irritera munslemhinnan så att det yttersta lagret lossnar, vilket upplevs som sega, vita slemtrådar i munnen efter borstning.

Det finns som väl är speciella, milda fluortandkrämer på apoteken som är helt smaklösa, skumfria (utan SLS) och framtagna just för känsliga slemhinnor. Du kan därför fortfarande få karieskyddet från fluor utan att irritera munnen."

Och sedan fick jag många länkar - reklam. Så de tar jag inte med här. Men det var också med fluor, om än mildare, så det slipper man tydligen inte.

Alltså detta var en nyhet. Jag som alltid trott att jag bara var nojig och konstig för att jag fick äckelkänslor efter tandborstning.

Varför i helskotta har jag inte hört talas om detta tidigare?

Har ni hört detta innan? Och i så fall från vem?

Sen skulle jag vilja veta om det finns något att borsta med utan fluor.

(Köpte tidigare en vit dosa, typ snusdosa, med något mysko pulver från Indien men jag var inte säker på vad det innehöll så det slutade jag med.)
Citera
2026-09-09, 13:34
Medlem
Onanikrems avatar
För egen del är det mint eller mentol jag får äckelkänslor, tom i bland kräks. Kör på Apoteket Sensitive Tandkräm, den funkar för mig.

Colgate kräks jag nästan åt.
Citera
2026-09-09, 13:40
Medlem
Har aldrig hört talas om något liknande. Rimligtvis borde det finnas tandkräm utan fluor. Vad annars gör alla som inte vill ha det i tandkrämen? Tänkte på något ekologiskt kanske?
Citera
2026-09-09, 13:40
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
För egen del är det mint eller mentol jag får äckelkänslor, tom i bland kräks. Kör på Apoteket Sensitive Tandkräm, den funkar för mig.

OK. ska kolla upp det. Tack.
Citera
2026-09-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Älskar den. Man känner sig riktigt fräsch...
Citera
2026-09-09, 13:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberigeln
Älskar den. Man känner sig riktigt fräsch...
Japp, men jag är felknullad i munnen. Hatar mint, gillar inte mintkarameller eller After eight heller.
Citera
2026-09-09, 13:44
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberigeln
Har aldrig hört talas om något liknande. Rimligtvis borde det finnas tandkräm utan fluor. Vad annars gör alla som inte vill ha det i tandkrämen? Tänkte på något ekologiskt kanske?

Ja det finns ju folk som inte vill ha fluor på grund av en teori om att det påverkar tallkottkörteln.
Jag vet inte om det gör det, men "better safe than sorry"
Citera
2026-09-09, 14:23
Medlem
Riksreptilens avatar
Då produktionen är mindre så blir det dyrare att köpa om man inte är i Tyskland t ex där de gillar sin alternativ medicin.

Jag testade en sort jag hittade i livsmedelsbutik där för några år sedan och var nöjd.

Här blir det de fåtal apoteken har hemma eller postorder.

75 kr för aloe vera och brittisk smaksättning.
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.128.2181/kingfisher-naturlig-fluorfri-tandkram-aloe-vera-tea-tree-fankal-100-ml
Citera
2026-09-09, 14:34
Medlem
busy-signals avatar
Vicco, en indisk ayurvedisk fluorfri tandkräm. Då slipper man problemen med slembildning och dålig smak i munnen när man vaknar på morgonen. Och man känner sig verkligen ren i munnen när man har borstat med den.

Den smakar visserligen litegrann som Jenkatuggummi/Wintergreen, vilket vissa tycker är äckligt. Men om man kan stå ut med smaken så är den oslagbar (jag tycker den smakar gott dock).

De vanliga alternativen som tex den föreslagna Kingfisher, är rena skräpet i jämförelse. (Gav mig ilningar i tänderna och kändes inte som den gjorde rent)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14574564
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-09 kl. 14:59.
Citera
2026-09-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Vicco, en indisk ayurvedisk fluorfri tandkräm. Då slipper man problemen med slembildning och dålig smak i munnen när man vaknar på morgonen. Och man känner sig verkligen ren i munnen när man har borstat med den.

Om den verkligen är tillverkad i indien ska man undvika den.

Massa bakterier + gifter i indien.

Finns massa europeisktillverkad fluorfri naturlig tandkräm.
Citera
2026-09-09, 16:24
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Om den verkligen är tillverkad i indien ska man undvika den.

Massa bakterier + gifter i indien.

Finns massa europeisktillverkad fluorfri naturlig tandkräm.

Vilket skitsnack. Har använt den i tio år och tänker fortsätta eftersom jag tycker den är grymt bra.
Citera
2026-09-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Vilket skitsnack. Har använt den i tio år och tänker fortsätta eftersom jag tycker den är grymt bra.

Det är en sak att du inte vet hur mycket gifter,kemikalier och multiresistenta bakterier och annat det finns i indisk mat och produkter.

Att du väljer att fortsätta vara ignorant när du får veta det bara för att du är van att använda den är tråkigt.

till ts rekommenderas exempelvis biomed tandkräm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in