2026-09-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberigeln
Har aldrig hört talas om något liknande. Rimligtvis borde det finnas tandkräm utan fluor. Vad annars gör alla som inte vill ha det i tandkrämen? Tänkte på något ekologiskt kanske?

Men fluor i tandkräm är av så låg koncentration att det inte har någon som helst smak
Citera
2026-09-09, 17:47
Medlem
Biomeds tandkräm som har rekommenderats här, innehåller hydroxyapatit vilket liksom fluor skyddar och reparerar tandemaljen. Min tandläkare rekommenderade att jag skulle använda någon tandkräm med hydroxyapatite eftersom jag inte gillar fluor. Dessa är ganska nya och mycket omtalade i tandläkarkretsar, enligt henne. Själv tycker jag att tänderna känns renare med Biomeds tandkräm än med Kingfisher, som jag i huvudsak använde tidigare.

Several in vitro studies have proved the superior remineralisation properties of HA and fluoride; however, most studies could not prove a statistically significant difference between HA and fluoride’s remineralisation properties. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8432723/

Däremot är inte hydroxyapatit giftigt som fluor, eftersom det förekommer naturligt i kroppen.
Bikarbonat kan skada emaljen om den blir kvar på tänderna efter borstning.
Citera
2026-09-09, 20:53
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Då produktionen är mindre så blir det dyrare att köpa om man inte är i Tyskland t ex där de gillar sin alternativ medicin.

Jag testade en sort jag hittade i livsmedelsbutik där för några år sedan och var nöjd.

Här blir det de fåtal apoteken har hemma eller postorder.

75 kr för aloe vera och brittisk smaksättning.
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.128.2181/kingfisher-naturlig-fluorfri-tandkram-aloe-vera-tea-tree-fankal-100-ml

Kollade jordgubbssmaken å i recentionen under lärde jag mig ett nytt begrepp. Fluoros

Fluor kan ge skador på tänderna.
Citera
2026-09-09, 21:25
Medlem
Lyzzas avatar
Sådär nu hittade jag en tandkräm ( tack vare er) på min vanliga hälsokost på rea online.

Tandkräm Superwhite 100 g
Biomed

Nu får jag hoppas jag slipper mitt problem med slem av de medlen de tillsätter i vanliga tandkrämer. (se mitt första inlägg)

Kommer i postlådan så jag kommer att ge en retention här när jag provat den.
Citera
2026-09-10, 17:06
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Kollade jordgubbssmaken å i recentionen under lärde jag mig ett nytt begrepp. Fluoros

Fluor kan ge skador på tänderna.
Ja skador när du har dina primära tänder och dina permanenta ligger i käkbenet och tillverkas. Vuxenbett som jag gissar du har eftersom här är 18års gräns här kan inte drabbas av fluoros
Citera
2026-09-10, 17:10
Moderator
ofays avatar
Sls finns även i schampo.
Bra, lågslipande milda tandkrämen som också innehåller enzymer är zendium. Skyddet av fluorid är synd att skippa

Vill du tandkräm helt fi från smakämnen, skumämnen och färgämnen så prova tepe pure. Klarar du den så är det inte fluoriden du reagerar på då den innehåller just 1450ppm som rekommenderas, de har bara tagit bort allt de flesta tycker om att ha i en tandkräm som smak och färg osv.
Väl värt att prova.
Vissa har känsliga slemhinnor i munnen och högre avfällning, eller slemhinnesjukdommar som gör slemhinnan känsligare
Prova dig fram
Citera
2026-09-11, 02:43
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Sls finns även i schampo.
Bra, lågslipande milda tandkrämen som också innehåller enzymer är zendium. Skyddet av fluorid är synd att skippa

Vill du tandkräm helt fi från smakämnen, skumämnen och färgämnen så prova tepe pure. Klarar du den så är det inte fluoriden du reagerar på då den innehåller just 1450ppm som rekommenderas, de har bara tagit bort allt de flesta tycker om att ha i en tandkräm som smak och färg osv.
Väl värt att prova.
Vissa har känsliga slemhinnor i munnen och högre avfällning, eller slemhinnesjukdommar som gör slemhinnan känsligare
Prova dig fram

Utan SLS lät bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här