2026-09-09, 12:36
Medlem
Om man lever på existensminimum, vad är bästa sättet att ha pengar utöver det man får från soc utan att soc får reda på det?
Citera
2026-09-09, 12:37
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Panta burkar, sälja lastpallar, jobba svart på krogen eller lantbruk?
Citera
2026-09-09, 12:39
Medlem
Ichwills avatar
Leta pantburkar, jobba svart, sälja saker på Blocket eller Tradera. Se till att få alla pengar i kontanter och inga swishar eller insättningar på kontot.
Citera
2026-09-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Om man lever på existensminimum, vad är bästa sättet att ha pengar utöver det man får från soc utan att soc får reda på det?

Du menar att dölja pengar eller inkomster ?

Via familjen. Pengarna på konto som tillhör farsan, brorsan etc
Citera
2026-09-09, 12:44
Medlem
Det går väl att tigga också.
Citera
2026-09-09, 12:44
Medlem
Vad för pengar är det du får utöver existensminimum och från vem?
Citera
2026-09-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Du menar att dölja pengar eller inkomster ?

Via familjen. Pengarna på konto som tillhör farsan, brorsan etc

Är det tillåtet att använda ett bankkonto hos Revolut som soc inte känner till alternativt en e-plånbok som Neteller och Skrill? Om man har stora spelvinster och behöver dölja det för soc är det väl bra att ha andra konton än det soc får se.
Citera
2026-09-09, 12:48
Medlem
Soc vill se kontoutdrag varje månad, förut manipulerade jag kontoutdrag där det såg ut som att jag hade betalat hyran men egentligen hade spelat för hyrespengarna. Jag använde helt enkelt Paint i Windows och klippa klistra bokstäver och sedan skicka in till soc. Sedan betalade jag hyran efter jag hade vunnit pengar.
Citera
2026-09-09, 12:51
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Är det tillåtet att använda ett bankkonto hos Revolut som soc inte känner till alternativt en e-plånbok som Neteller och Skrill? Om man har stora spelvinster och behöver dölja det för soc är det väl bra att ha andra konton än det soc får se.
I en annan tråd har du spelat bort dina sista pengar och har bara 25 kronor kvar till den 18:de. Stora spelvinster och de eventuella problem som medföljer är nog ditt minsta bekymmer just nu.
Citera
2026-09-09, 12:51
Medlem
Citat:

Jag vet inte om soss har tillgång till revolut /neteller / Skrill ?
Banker skall rapportera in konton till skattemyndigheten

Allt som syns på din deklarationsblankett kan dom se.

Klart att det inte är tillåtet, du skall ju redovisa varje öre.
Citera
2026-09-09, 12:52
Medlem
Citat:
Soc vill se kontoutdrag varje månad, förut manipulerade jag kontoutdrag där det såg ut som att jag hade betalat hyran men egentligen hade spelat för hyrespengarna. Jag använde helt enkelt Paint i Windows och klippa klistra bokstäver och sedan skicka in till soc. Sedan betalade jag hyran efter jag hade vunnit pengar.
Smart. Du borde köra kurser i privatekonomi för de som lever på bidrag.
Citera
2026-09-09, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
I en annan tråd har du spelat bort dina sista pengar och har bara 25 kronor kvar till den 18:de. Stora spelvinster och de eventuella problem som medföljer är nog ditt minsta bekymmer just nu.

Det va ungefär så det såg ut tidigare, jag hade stora spelvinster. Kunde ha över mellan 5000-100.000kr utöver det jag fick av soc. Det gick väldigt bra då. Sen blev jag av med existensminimum och fick CSN istället men då blev jag skuldsatt istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in