2026-09-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Ni som röstar på högerpartierna, tänker ni inte på de äldre och pensionärerna?

Det pratas väldigt mycket om invandring, kriminalitet och skattesänkningar, särskilt för de som tjänar mycket. Men hur tänker ni kring de äldre som redan har svårt att få ekonomin att gå ihop?

Finns det fler som har föräldrar eller äldre anhöriga som inte alltid har råd att hämta ut sina mediciner? Hur ska man kunna prioritera medicin när pensionen knappt räcker till mat, hyra och andra nödvändiga utgifter?

Man måste väl ändå tänka på alla i samhället och försöka göra det lite bättre för även de som har det sämst ekonomiskt..
Hur har det gått med vänstern tycker du? en av europas lägsta pensioner, men så går det ju när man bjuder in halva världen. Som tack blir de våldtagna på hemmet också. Lägre skatter ger mer till välfärden, sen är det bättre med lägre skatt än att folk ska stå med mössan i hand och be om bidrag från politiker! Idiot.
Citera
2026-09-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Nej höger tänker och är inte för folket. Det är för miljonärer som vill bli ännu rikare. Folk som hellre vill ha så låg skatt som möjligt. Men sedan förfäras sv att skola och vård blivit så dålig. Ja...hur finansieras välfärden. Dom röstar på sig själva, det individuella tänket.

Dom kunde inte bry sig mindre om folk som inte har dom ekonomiska förutsättningar. Kom inte tala om någon sammanhållning och gemenskap här inte. Men sedan förväntar dom sig att få stöd vid eventuellt kris och krig. Try me, säger jag.
Varför skulle jag känna sammanhållning med somaliska islamister och hamasvurmare? s och v är bidrags- och invandrarpartier som skiter i arbetare, de vill höja bidragstaket så svenne banan ska arbeta medan fatima med 5 ungar få gå hemma och få 40k skattefritt. Sjukt.
Citera
2026-09-09, 11:33
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Det pratas väldigt mycket om invandring, kriminalitet och skattesänkningar, särskilt för de som tjänar mycket. Men hur tänker ni kring de äldre som redan har svårt att få ekonomin att gå ihop?

Finns det fler som har föräldrar eller äldre anhöriga som inte alltid har råd att hämta ut sina mediciner? Hur ska man kunna prioritera medicin när pensionen knappt räcker till mat, hyra och andra nödvändiga utgifter?

Man måste väl ändå tänka på alla i samhället och försöka göra det lite bättre för även de som har det sämst ekonomiskt..
Konstig fråga, det är ju pga omtanke om våra äldre, barnen och de sjuka som man röstar höger.

Tänk på att alla resurser som nu går till ,socbidrag, polis, ordningsvakter, advokater, domstolar mm pga invandring istället kunde ha gått till pensioner, vård, skola och omsorg.
Citera
2026-09-09, 11:50
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag är äldre och röstar på SD.
Har så pass mycket pengar jag klarar mig bra. Det jag inte vill är att bli bögrånvåldtäksmördad av utlänningar.
Vad är det med en M-regering som gör att du inte blir det och varför skulle du bli det med en S-regering?
Citera
2026-09-09, 11:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Vad är det med en M-regering som gör att du inte blir det och varför skulle du bli det med en S-regering?
Beror väl på hur mycket flyktingar en S regering väljer att plocka in? Inte för att jag litar på S men det kanske inte skulle bli alltför illa, men med tanke på samarbetspartierna, särskilt Miljöpartiet och var skyldiga till anhörighetsinvandringen och gymnasieamnestin så lär det bli fler än med SD i regeringen. Rätt lätt matematik.
Citera
2026-09-09, 12:00
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Jag skiter i de äldre. De har haft hela livet på sig att säkra sin ålderdom eller göra barn som kan ta hand om dem.
Citera
2026-09-09, 12:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag skiter i de äldre. De har haft hela livet på sig att säkra sin ålderdom eller göra barn som kan ta hand om dem.
Man ser om sitt hus och ser till att man har så man klarar sig livet ut. Skulle man bli dement är det nog få som kräver barnen skall ta hand om dem.

Morsan tog hand om farsan som blev lite dement, jag tog han om mamma sedan, hon var inte ett dugg dement men multisjuk och hamnade sedermera i rullstol. Det var ingen lek, varken för morsan eller mig kan jag säga.

Så är det att bli gammal.
Citera
2026-09-09, 12:32
Medlem
WeMadeYous avatar
Ja - det är bla därför jag röstar höger.

Äldre kommer knappast få det bättre om folk ska jobba mindre, få fullt betalt av att vara hemma sjuk, dyrare bensin, dyrare mat.

Allt är inflationsdrivande som vänstern vill.
Citera
2026-09-09, 12:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Alla som röstar höger tar givetvis alla pengar de tjänar på lägre skatt och lägger i en fond så att denna fond kan gå till privat vård av deras familjemedlemmar längre fram.
Citera
2026-09-09, 13:22
Medlem
53....so whats avatar
Varför skulle VI äldre personer INTE rösta mitten eller höger i dagsläget?
V eller S var man i ungdomern, när man ville ha högre lön, typ.
Vad fick man? Visst, bättre arbetsvillkor, men dom stora lönepåslagen kom aldrig. S påstods kriga genom Facken för våra lönern men resultaten var måttliga. Har aldrig strejkat för att nå målen, så påtryckningar var det aldrig tal om. Det få få gånger det skedde blev det bara skit ändå.

Sin egen ekonomi fick man jobba sig till på andra sätt om man ville ha mer än lönekuvärtet gav.
Det är samma i dag.

Som pensionär ser man att samhället förändrats nåt enormt.
Det är inte S eller dom andra i skrikvänsterns led som tänker på "dom äldre" längre.
För ärlighetens skull är det inte nåt parti som skulle göra nån större skillnad, möjligen om Tandvården reformeras, vilket alla partier nu påstås stödja, faan vet.

Det som skulle till för en viss del av pensionärerna är en Pensionshöjning som märks i plånboken.
De som lyfter pensioner som ligger högre än 30.000 netto behöver inga höjningar, och då blir det ca:80 % av pensionärerna kvar.

Under 30.000... 1.7 miljoner pensionärer.

Under 20.000 ... 900.000 pensionärer.

Under 15.000 ... 3-400.000 pensionärer.

För att höja för alla med 5000 kronor per månad skulle det bli en kostnad med 8.5 miljarder, eller 102 miljarder per år.

Höjer man med samma summa för dom som hamnar under 20.000 (0,9milj.) halveras de totalsummorna.

OK jag har tagit i med en rejäl summa i höjning, men detta är vad som behövs för en mer skälig standard, och den kostar inte så mycket i jämförelse med andra idiotkostnader staten hittar på dagligen.

I år blev höjningen ca. 1000 kronor per år? !!!!!!!!!!

Sosarnas politik genom 100 år, har inte gett pensionärerna nåt för att se glada ut.
Men min erfarenhet säger mig att dagens pensionärer och äldre har det lite bättre än tidigare.

Har något parti gått ut med att dom vill justera pensionerna nämnvärt? NÄ !
Det snackas, men verkstad vet dom inte vad det är.

Här finns många röster att fånga upp!
Senast redigerad av 53....so what 2026-09-09 kl. 13:27.
Citera
2026-09-09, 13:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Alla som röstar höger tar givetvis alla pengar de tjänar på lägre skatt och lägger i en fond så att denna fond kan gå till privat vård av deras familjemedlemmar längre fram.
Alla som såg hur det barkade åt helvete redan i mitten av 90talet sparade givetvis för sin pensionering.

Jag vill inte äta findus frysrätter när jag blir så gammal jag inte klarar mig själv. Eller.. om hemtjänsten har ett eget kök, tre köttbullar och tre kokta potatisar uppvärmda i micro för priset av 89lr lådan. NEJ tack! Har sett på nära håll vad de får i de överprisade lådorna, sedan lagade jag egna lådor till morsan efter det för en fjärndel av priset. Eftersom jag ändå lagade lunchlådor till mig själv var det ingen stor uppoffring att laga dubbla eller tredubbla satser när jag ände lagade mat.

Om inte dottern lagar maten till mig har jag ändå råd att köpa restaurangmat med utkörning om det krisar sig. Eller bo på något av de finare boendena som finns där det finns en restaurang och man kanske kan ta ett glas vin till maten.

Statlig hemtjänst med ensamkommande kåta afghaner suger hårig getröv! Därför har man sparat till sig en liten förmögenhet.
Citera
2026-09-09, 13:36
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Har de äldre som röstat vänster tänkt på de unga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in