2026-09-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Jo FOI har klassat vänsterextremisterna i Expo med rötter i våldsbejakande AFA som vänsterextrema ev. hot mot demokratin.

Alltså att personer, även ibland politiker, tycker att just Expo skulle vara ett hot mot demokratin förekommer. Men det är inte samma sak som att påstå att FOI (Totalförsvarets forskningsinstut) pekar ut Expo som ett "hot mot demokratin". Jag citerar dig därför med "Länk?".
Citera
2026-09-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du ljuger ihop saker om Expo för att skydda en säkerhetsklassad anställd i Riksdagen som sympatiserar med Kreml och mycket möjligt är en rysk infiltratör. Varför? Är du en landsförrädare eller är du ens svensk?

Man skall ju ha i åtanke att hon klarat Säpo säkerhetsprövning. Då ger det nog inte så många möjligheter kvar.

Teatergruppen som hon spelar i har ju ett namn som kommer från en bok vars författare blev utesluten ur Sovjetunionens författarförbund. Teatergruppen som valt namnet verkar ha inspirerats av den antikommunistiska ryska kulturen.

Är hon inte dubbelagent så är hon nog ingen agent alls.

Tror inte man kommer hitta några bevis för något sådant. Några påstående ryckta ur sitt sammanhang räcker inte för att övertyga mig.
Citera
2026-09-08, 21:33
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Man skall ju ha i åtanke att hon klarat Säpo säkerhetsprövning. Då ger det nog inte så många möjligheter kvar.

Teatergruppen som hon spelar i har ju ett namn som kommer från en bok vars författare blev utesluten ur Sovjetunionens författarförbund. Teatergruppen som valt namnet verkar ha inspirerats av den antikommunistiska ryska kulturen.

Är hon inte dubbelagent så är hon nog ingen agent alls.

Tror inte man kommer hitta några bevis för något sådant. Några påstående ryckta ur sitt sammanhang räcker inte för att övertyga mig.

Ryckta ur sina sammanhang? Hur menar du egentligen att hennes poster är ryckta ur något sammanhang, och vilket sammanhang tänker du kan göra att Kreml-propaganda blir okej för en säkerhetsklassad individ att posta?

(Lite grann en retorisk fråga då jag förstår mycket väl att du utan att tänka bara repeterar frasen som tjänstemannens make/partner (som innan sade sig vara helt ovetande om tjänstemannens posthistorik) drog till med som kommentar. Den förklaringen håller naturligtvis inte.)
Citera
2026-09-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris

Nej, hon har inte klarat SÄPO:s säkerhetsprövning. Det är den anställande verksamheten (i detta fall SD) som säkerhetsprövar om någon ska få anställning eller ej. I säkerhetsprövningen fyller SÄPO en funktion med bland annat registerkontroll.

Nu har det enbart getts svävande svar på om hon är säkerhetsprövad av SD eller ej? Det har väl inte ens framgått om hon haft en sådan tjänst som kräver säkerhetsprövning.
Citera
2026-09-08, 22:18
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireSABOT
Källa tack, länka rapporten från FOI. För det är väl den här som du avser: https://foi.se/rapportsammanfattning?reportNo=FOI-R--4592--SE? Expo förekommer i en mening, och inte en mening där de klassas som vänsterextremistiska. Du luktar troll.

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du ljuger ihop saker om Expo för att skydda en säkerhetsklassad anställd i Riksdagen som sympatiserar med Kreml och mycket möjligt är en rysk infiltratör. Varför? Är du en landsförrädare eller är du ens svensk?

Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
Alltså att personer, även ibland politiker, tycker att just Expo skulle vara ett hot mot demokratin förekommer. Men det är inte samma sak som att påstå att FOI (Totalförsvarets forskningsinstut) pekar ut Expo som ett "hot mot demokratin". Jag citerar dig därför med "Länk?".
Ni som Expoexperter borde väl veta historien bakom FOI-rapporten?
Om inte så låt mig påminna,

https://www.journalisten.se/nyheter/expo-listad-i-foi-rapport-om-vansterextremism/
Att FOI på detta sätt sammankopplar Expo med våldsbejakande extremism har fått tidningens ansvariga utgivare Daniel Poohl att rasa. Han kallar bilden av Expo för ”absurd och felaktig
Enligt Sveriges Radio ska forskarna som tagit fram rapporten sätta sig och titta igenom den igen i dag måndag.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/e14yqM/extrem-inkompetens
I förra veckan pekades stiftelsen Expo ut som en del i den autonoma miljön och kopplades samman med ”våldsbejakande extremism”. Det gjordes i rapporten ”Den digitala kampen – autonoma rörelser på nätet” från Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).
Det är fullständigt absurt.
Forskarna tittade igenom allt om EXPO som journalisterna och EXPO klagat på och strök det ovälkomna.
Citera
2026-09-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Forskarna tittade igenom allt om EXPO som journalisterna och EXPO klagat på och strök det ovälkomna.
Om så är fallet bör du enkelt kunna länka oss den ursprungliga rapporten som per lag måste arkiveras i alla dess revisioner. Se så, fram med den nu. Vadan? Du kan inte trolla fram den eftersom den inte finns då det är den ursprungliga versionen som fortfarande ligger ute? Trolla bättre, tack.
Citera
2026-09-08, 22:30
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireSABOT
Om så är fallet bör du enkelt kunna länka oss den ursprungliga rapporten som per lag måste arkiveras i alla dess revisioner. Se så, fram med den nu. Vadan? Du kan inte trolla fram den eftersom den inte finns då det är den ursprungliga versionen som fortfarande ligger ute? Trolla bättre, tack.

Så du menar att EXPO och journalisterna var helt fel ute i sin kritik mot rapporten?
Att FOI på detta sätt sammankopplar Expo med våldsbejakande extremism har fått tidningens ansvariga utgivare Daniel Poohl att rasa. Han kallar bilden av Expo för ”absurd och felaktig”
I förra veckan pekades stiftelsen Expo ut som en del i den autonoma miljön och kopplades samman med ”våldsbejakande extremism”. Det gjordes i rapporten ”Den digitala kampen – autonoma rörelser på nätet” från Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).
Citera
2026-09-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Så du menar att EXPO och journalisterna var helt fel ute i sin kritik mot rapporten?
Att FOI på detta sätt sammankopplar Expo med våldsbejakande extremism har fått tidningens ansvariga utgivare Daniel Poohl att rasa. Han kallar bilden av Expo för ”absurd och felaktig”
Jag menar att rapporten ej ändrats från när den först publicerades, vilket du enkelt kan kolla själv via tidsstämplar och internetarkiv. Vad är det du inte förstår? Det var ju du som hävdade att EXPO fått delar av rapporten struken. Jag lyckas inte finna några bevis för detta när jag kollar igenom filen, tidsstämplar och internetarkiv. Om du gör det, så fram med länk till det du menar är den ursprungliga versionen av rapporten. Om du ej kan ge oss en sådan länk så ber jag dig ovänligen att sluta förpesta tråden med ditt perversa behov av att uppvisa din bristande intellektuella förmåga.
Citera
2026-09-08, 23:32
Medlem
Storstark68s avatar
Nej, det är inte alls kört för Nato- och Israelvänliga SD pga Etc och dess otroligt tunna hatartikel. Säpo borde ha reagerat om det varit nåt allvarligt men istället har SD agerat korrekt. Tyvärr ryker några tusen SD-röster till M efter detta vilket inte påverkar valresultatet. SD måste dock i fortsättningen ha bättre koll på partifolk med viktiga befattningar. Ryzzkramare och vit maktnazzar ska rökas ut ur SD dygnet runt året runt.
Citera
2026-09-08, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Hur vet du att de inte redan lämnar den informationen till Säpo?

Hade de gjort det så finns ingen anledning med den här publiceringen (speciellt inte precis innan valet med uppenbar avsikt att skada en politisk motståndare så mycket det går). Men du kanske ser något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Trams.

Det är inte journalisters jobb att göra ett gräv för att sen lämna över detta gräv till en myndighet. Om SÄPO vill ta del av materialet så får de efterfråga det.

Varför inte det, ligger kanske inte deras första lojalitet med landets säkerhet? Istället för att försöka påverka en valutgång genom lite lagom luddiga antydningar om det ena eller det andra. Det är ju en rent sinnessjuk inställning att SÄPO skulle tigga och be EXPO om detta. Hur tänker ni vänsterpuckon egentligen? (Svara inte på den frågan, den är rent retorisk... ni tänker ju inte alls)
Citera
2026-09-09, 00:29
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Владимир Владимирович Путин är en psykopatisk massmördare, jag hatar massmördare - idiot.

Din fitta! Och idiot! Eftersom du är en typisk svensk. Så fortsätt att lyssna på Expo och på resten av regimen så dum i huvudet som du är. Med en sådan här befolkning och med det här styret, som är fascistiskt och totalt, är det fara och färde med Sverige. Landet vill ha krig och Expo hjälper till med att smutskasta varje försök till sans och att vara konstruktiv. Ni fortsätter att förstöra ert land och Europa. Expo skulle därför inte skriva någonting illa om dig. Dina osakligheter annars skiter jag i att kommentera i mitt syfte att hålla mig till tråden.
Citera
2026-09-09, 00:32
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
Din fitta! Och idiot! Eftersom du är en typisk svensk. Så fortsätt att lyssna på Expo och på resten av regimen så dum i huvudet som du är. Med en sådan här befolkning och med det här styret, som är fascistiskt och totalt, är det fara och färde med Sverige. Landet vill ha krig och Expo hjälper till med att smutskasta varje försök till sans och att vara konstruktiv. Ni fortsätter att förstöra ert land och Europa. Expo skulle därför inte skriva någonting illa om dig. Dina osakligheter annars skiter jag i att kommentera i mitt syfte att hålla mig till tråden.

Du är antingen ett betalt troll eller en ai-agent. Idiotiskt hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in