2026-09-08, 20:37
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kan nån smart jävel förklara varför man ska ha ett Klarna-kort. Jag har inget, har aldrig haft. Jag beställer ibland kläder från Gant, betalar från mitt vanliga bankkontokort via Klarna när prylarna dyker upp. Kan ju inte bli smidigare eller enklare.
Jag använde det som extrakort och för köp i andra valutor eftersom mitt vanliga kort hade en avgift för sånt. Men jag har inte använt kortet på evigheter och sa upp det igår.
Citera
2026-09-08, 20:57
Medlem
Klarna suger hårig åsnepung.
Inte en chans i helvete att jag skulle betala för att använda deras skitkort.
Fick något virtuellt kort för länge sen men det avslutade jag precis då de även ska ta betalt för den.
Citera
2026-09-08, 20:58
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Näe. De tjänar pengar på dig.

Kanske men jag tror inte det. De måste betala en avgift till VISA. VISA skulle inte ha ett börsvärde på 50 miljarder dollar om bankerna fick använda deras nätverk gratis. De måste ha valutareserver i hundratals valutor eller växla varje dag. Gjorde nyligen ett köp i Asien från Sverige utan problem och utan avgifter och valutapåslag. Förstår att de får ett par procent i avgift från betalningsmottagaren men det lär inte täcka kostnaderna i mitt fall.
Senast redigerad av DenverAirport 2026-09-08 kl. 21:03.
Citera
2026-09-08, 21:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Vad jag förstår så är Klarna standard gratis, man får inga förmåner eller nästan inga. Sen är det olika nivåer med Everywhere för 49 SEK/mån, Plus nivå 99 SEK/mån, Premium 139 SEK/mån och Max för 379 SEK/mån. Ju högre nivå, desto bättre förmåner som reseskydd, avbokning o lounge tillträde.
Låter likt Revoluts upplägg. Jag kör med deras gratiskort och det räcker bra för mig för det jag använder det till, nämligen mindre, dagliga inköp.
Citera
2026-09-08, 21:29
Medlem
whogivesafucks avatar
Vem fan behöver Klarna över huvud taget?
Citera
2026-09-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Sade upp direkt. Har flera andra kort som inte kostar. Visst kan man tänka sig att kort med cashback och andra förmåner ska få kosta, men någon måtta får det vara.

Ser det som viktig princip att svara på sådana här försämringar omgående. Märker man om några månader att, tja...helvete...då får man väl krypa till korset. Men den initiala responsen ska alltid vara att säga upp och leta annat. Sade upp Amazon också när de försämrade Prime. Lade pengarna på bättre VPN istället.
Samma här. Sade upp kortet direkt när mejlet om avgiften kom. Min gissning är att Klarna försöker tjäna pengar både på säljaren och köparen. De lägger en avgift på leverantören för sin betallösning och sen tar de även en fast månadsavgift från köparen oavsett om man handlar eller inte. Sån girighet går bort direkt!
Citera
2026-09-08, 21:57
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Samma här. Sade upp kortet direkt när mejlet om avgiften kom. Min gissning är att Klarna försöker tjäna pengar både på säljaren och köparen. De lägger en avgift på leverantören för sin betallösning och sen tar de även en fast månadsavgift från köparen oavsett om man handlar eller inte. Sån girighet går bort direkt!

Fem miljoner kort blir 245 miljoner extra rakt ner på sista raden i resultaträkningen. Varje månad. Och många har dyrare kort än 49 kr. Dags att köpa aktien igen.
Citera
2026-09-08, 21:57
Avslutad
Varför skulle man ha ett klarna-kort? Vad är poängen.
Citera
2026-09-08, 22:00
Medlem
Behöver man säga upp det själv manuellt? Avslutas det inte automatiskt om man inte ansluter sig till Klarna Everywhere?

Finns det andra kort som man kan koppla till sin egen vanliga bank via autogiro på samma sätt som Klarnakortet så att det dras från ens vanliga bank när man använder kortet?
Senast redigerad av Kallopsen 2026-09-08 kl. 22:03.
Citera
2026-09-08, 22:09
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Behöver man säga upp det själv manuellt? Avslutas det inte automatiskt om man inte ansluter sig till Klarna Everywhere?

Finns det andra kort som man kan koppla till sin egen vanliga bank via autogiro på samma sätt som Klarnakortet så att det dras från ens vanliga bank när man använder kortet?

Som jag har förstått det slutar kortet automatiskt att fungera för nya köp om man inte pröjsar. Gamla registrerade abonnemangsbetalningar och liknande fortsätter att fungera.
Citera
2026-09-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Gamla registrerade abonnemangsbetalningar och liknande fortsätter att fungera.

Som man använder Klarnakortets kortnummer till eller vad menas?
Citera
2026-09-08, 23:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Varför skulle man ha ett klarna-kort? Vad är poängen.
gratis istället för bankens kort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in