2026-09-08, 21:48
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Jag skulle ju skämmas mer över att rösta S än SD i dagens Sverige

Jo men du har skam i kroppen. Svinstians företrädare och opinionsbildare saknar det helt. Noll. Nada. Helt skamlösa.

Att väljare med samma personlighetsdrag köper det må väl vara hänt men att vanligt, normalt, arbetande folk (fortfarande) röstar på denna maffia är deprimerande. Intressant också förvisso, men främst deprimerande. Misantropi etc.
Citera
Avslutad
Ärligt talat kändes båda rätt trötta.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Sverige har sjunkit i varenda mätning sedan Pisa startades 2003 har jag för mig. Alltså genom regeringar Persson, Reinfeldt, Löfven, Andersson och Kristersson.
Det är inte riktigt sant.

2006–2012 Sverige föll kraftigt i alla tre områden. 2012 var bottenåret: 478 i matematik, 483 i läsning och 485 i naturvetenskap.
2012–2018 En tydlig återhämtning. Matematik steg till 502, läsning till 506 och naturvetenskap till 499.
2018–2022 Ett nytt tydligt fall, framförallt i matematik och läsning.
2022–2025 Nedgången fortsatte. 2025 låg Sverige på 466 i matematik, 464 i läsning och 485 i naturvetenskap.
2026 lägst någonsin.
Citera
2026-09-08, 21:49
Medlem
Enligt polymarket vinner Maggan men det står helt lika mellan tre konstellationer som bildar regering och två av dom är Tidö.

Deras analytiker bedömer det alltså som att Maggan inte kommer kunna sätta ihop en regering och alla är.vågmästare.

Forts följ i nästa nummer känns det som.
Citera
2026-09-08, 21:50
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Det spelar knappast någon större roll när dagens ungdomar sitter och scrollar på sina mobiler eller datorn istället för att plugga. Det är dagens teknik och sociala medier som garanterat är orsaken till förfallet.

Jag tycker man börjar se det här i forumet också. Var och varannan nystartad tråd är snudd på obegriplig i både inledning och efterföljande svarsinlägg. Modsen verkar inte heller ha något större intresse längre att städa upp. Till och med rubrikerna visar på att det nästan är analfabeter som skapat trådarna. Ungdomar som är uppväxta med att formulera sig i text som man gör i datorspel och diverse sociala appar. Det är fruktansvärt att se fördärvet och du kan pumpa in hur mycket pengar som helst i skolan, det kommer inte att ske någon förbättring så länge man inte tar itu med det egentliga problemet.

Varför tror du att även överklassungar visar dåliga resultat? Jo, för att även de är uppväxta med appar, datorspel och sociala medier.

Skolan var skit långt innan ni boomers hade skärmar att skylla på. När ni själva gick i skolan och presterade ganska kasst ni också. Men det hade ni råd med. Det spelade ingen större roll då. Ni fattar ju fortfarande inte att ni hade det så relativt förspänt hur mycket ni än gnäller på att yngre är bortskämda.
Citera
2026-09-08, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag är inte rädd för SD i regering.

Men jag är verkligt orolig för en Tidö-regering till. Det är den sämsta regering jag har upplevt (och jag har en del under bältet...). Det är en skam för SD att man har stöttat den skitpolitiken.

Du saknar skjutningarna och sprängningarna förstår jag.
Citera
2026-09-08, 21:52
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Fast just denna gång ser man att även barn med en gynnsam bakgrund är sämre än tidigare.

Fast fortfarande lärde de sig väl inte att läsa som 10 åringar utan det bottnar längre bak i tiden.
Det handlar ju inte om nutid.
Citera
2026-09-08, 21:53
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det är inte riktigt sant.

2006–2012 Sverige föll kraftigt i alla tre områden. 2012 var bottenåret: 478 i matematik, 483 i läsning och 485 i naturvetenskap.
2012–2018 En tydlig återhämtning. Matematik steg till 502, läsning till 506 och naturvetenskap till 499.
2018–2022 Ett nytt tydligt fall, framförallt i matematik och läsning.
2022–2025 Nedgången fortsatte. 2025 låg Sverige på 466 i matematik, 464 i läsning och 485 i naturvetenskap.
2026 lägst någonsin.

2012-2018 var inte en tydlig återhämntning.

Du kan joxa och trixa bäst du vill med siffrorna. Svensk skola har varit trasigt flum sedan långt innan Pisamätningarna ens existerade. Och det är inte bara en enskild regerings fel. Inte heller ett enskilt block eller parti heller.
Citera
2026-09-08, 21:53
Medlem
MumsarMazarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag är inte rädd för SD i regering.

Men jag är verkligt orolig för en Tidö-regering till. Det är den sämsta regering jag har upplevt (och jag har en del under bältet...). Det är en skam för SD att man har stöttat den skitpolitiken.

Hur kan man vara så missnöjd med en regering som åstadkommit historiskt mycket på en mandatperiod? Knappt några skjutningar längre, när såg vi senast en rubrik om att hela husfasader sprängts i bitar och att någon avrättats på en välbesökt restaurang eller i en galleria? Gängkriminaliteten är på en extrem tillbakagång.

Jag är också missnöjd med SD med tanke på deras kärnfrågor och jag tänker inte ens rösta på dom i valet men vad är det som gör att du säger att detta är den "sämsta regeringen du upplevt". Det går inte ihop.
Citera
2026-09-08, 21:54
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Skolan var skit långt innan ni boomers hade skärmar att skylla på. När ni själva gick i skolan och presterade ganska kasst ni också. Men det hade ni råd med. Det spelade ingen större roll då. Ni fattar ju fortfarande inte att ni hade det så relativt förspänt hur mycket ni än gnäller på att yngre är bortskämda.
Nu är jag ingen boomer, men jag antar att du är en av alla de som diskuteras. Som så fort det inte passar, så börjar ni kasta ur er boomer och kräver både respekt och medlidande.

Ta inte allt så personligt, kämpa mot en förändring istället för att kräva att alla ska tycka synd om er.
Citera
2026-09-08, 21:55
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Ärligt talat kändes båda rätt trötta.

Självklart är de trötta.
De har ju snackat om samma saker i flera veckor nu.
Jag skulle vara skitless.
Citera
2026-09-08, 21:55
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Fast fortfarande lärde de sig väl inte att läsa som 10 åringar utan det bottnar längre bak i tiden.
Det handlar ju inte om nutid.
Jag vände mig mot detta du skrev:

Citat:
Självklart är de invandrarfrågan som påverkar resultaten.
De som inte kan svenska flytande.
Det är inte Svenska barn som feilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in