Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Nu när Engströms verkliga utstämplingstid är klarlagd är det mycket enkelt att se om han har alibi för statsministermord utifrån strikt neutral utgångspunkt.
Denna analys ger vid hand följande.
Engström stämplar ut klockan 23.20.30 verklig tid.
Därefter tar han sig fram till väktarna och påbörjar ett samtal vars längd uppskattas till cirka 45 sekunder av hypotes Engströms idag mest ljudlige förespråkare..Klas Gustavsson.
Därefter så skall Engström ta sig ut på gatan samt bege sig knappt 70 meter söderut till mordplatsens exakta punkt i korsningen Tunnelgatan-Sveavägen.
Detta helt strikt neutrala scenario ger Stig Engström fullt alibi för mordet på Palme.
Alla kan se att Engström givet utstämplingstid samt den av Klas Gustavsson förespråkade samtalslängden med väktarna kommer ut på Svevägen 23.21.30.
Han befinner sig sålunda cirka 68 meter norr om mordplatsen när Palme mördas.
Detta sammanfaller förvånansvärt väl med Engströms tidiga förhörsuppgifter om att han hört ett skott så fort han öppnat entredörrarna till Skandia.
Det strikt neutrala förloppet ger Stig Engström alibi för mordet på Olof Palme.
Hej!
https://wpu.nu/images/7/76/Pol-1986-06-09_13.30_EA9982-3_F%C3%B6rh%C3%B6r_Roland_Bergstr%C3%B6m.pdf
Och så åkte
jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstatera
att det var 23.19 då. Sedan ringde jag honom
.
på nytt härifrån
och gav honom tidsangivelsen. Och då sade jag det att gick du
direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna
någonting". Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för att det är ganska vanligt när vi jobbar sent
att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det
påstår han att han inte gjort. Därför menade han att den tidsangivelsen jag hade här den var ganska säker riktig då. Då
konstaterade vi sådär att det kan ju liksom vara någon minut
,, senare då, så om det var 23 .19 han stämplade så var det kanske
23.20 när han var ute på gatan. Det var inte omöjligt. Men inte
just så mycket mer.
F: Mm. Och klockan var rätt hos er.
B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att
klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat
stod på 23.20 men vår klocka gick xA en minut fel vilket jag
konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför
jag också sa 23.19 åt honom.