2026-09-08, 16:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det är inte utstämplingstiden som är alibit.

Det är väktarna i receptionen efter utstämplingen som är alibit.

Det är inget alibi. Det är en minnesbild tre månader senare. Minns HO rätt kväll? Var det ens ett samtal? Kan det ha varit kortare? Stämplade ens SE före detta förmodade samtal?
Senast redigerad av Dalulven 2026-09-08 kl. 16:44.
Citera
2026-09-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nu när Engströms verkliga utstämplingstid är klarlagd är det mycket enkelt att se om han har alibi för statsministermord utifrån strikt neutral utgångspunkt.

Denna analys ger vid hand följande.

Engström stämplar ut klockan 23.20.30 verklig tid.
Därefter tar han sig fram till väktarna och påbörjar ett samtal vars längd uppskattas till cirka 45 sekunder av hypotes Engströms idag mest ljudlige förespråkare..Klas Gustavsson.
Därefter så skall Engström ta sig ut på gatan samt bege sig knappt 70 meter söderut till mordplatsens exakta punkt i korsningen Tunnelgatan-Sveavägen.

Detta helt strikt neutrala scenario ger Stig Engström fullt alibi för mordet på Palme.
Alla kan se att Engström givet utstämplingstid samt den av Klas Gustavsson förespråkade samtalslängden med väktarna kommer ut på Svevägen 23.21.30.

Han befinner sig sålunda cirka 68 meter norr om mordplatsen när Palme mördas.

Detta sammanfaller förvånansvärt väl med Engströms tidiga förhörsuppgifter om att han hört ett skott så fort han öppnat entredörrarna till Skandia.

Det strikt neutrala förloppet ger Stig Engström alibi för mordet på Olof Palme.

Hej!

https://wpu.nu/images/7/76/Pol-1986-06-09_13.30_EA9982-3_F%C3%B6rh%C3%B6r_Roland_Bergstr%C3%B6m.pdf

Och så åkte
jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstatera
att det var 23.19 då. Sedan ringde jag honom
.
på nytt härifrån
och gav honom tidsangivelsen. Och då sade jag det att gick du
direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna
någonting". Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för att det är ganska vanligt när vi jobbar sent
att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det
påstår han att han inte gjort. Därför menade han att den tidsangivelsen jag hade här den var ganska säker riktig då. Då
konstaterade vi sådär att det kan ju liksom vara någon minut
,, senare då, så om det var 23 .19 han stämplade så var det kanske
23.20 när han var ute på gatan. Det var inte omöjligt. Men inte
just så mycket mer.
F: Mm. Och klockan var rätt hos er.

B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att
klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat
stod på 23.20 men vår klocka gick xA en minut fel vilket jag
konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför
jag också sa 23.19 åt honom.
Citera
2026-09-08, 16:55
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du missar att RB gav den korrigerade tiden till SE, i sitt tredje och sista samtal med denne, innan han gav sig av från Skandia. Han säger det i förhöret. Samt att den korrigerade instämplingstiden var 08:10. Samma som återfinns i PH:s PM.

Nej. 23.19 kan inte vara den rätta tiden och den registrerade tiden samtidigt.

23.19 var den registrerade tiden. Det säger RB tre gånger på sidan 4 i förhöret.

Innan han tillfrågas om Timecons systemklocka gick rätt.

När RB svarar (på sidan 5) säger han att arbetstidsterminalens digitalklocka i hisshallen innanför receptionen visade 23.20 och gick rätt, medan Timecons systemklocka (som avgjorde vilken tid som registrerades) gick en minut fel.

RB ringde Fröken Ur och ställde om systemet efter tredje och sista samtalet med SE.”Då” syftar på att det var självklart att ringa Fröken Ur.
Senast redigerad av Lebel 2026-09-08 kl. 17:02.
Citera
2026-09-08, 17:01
Medlem
Det här kommer sluta med att det visar sig att rätt tid var 23.18. The wheels of papp are spinning och det är där vi kommer hamna tills slut.

Kom ihåg vart ni läste det.
Citera
2026-09-08, 17:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det här kommer sluta med att det visar sig att rätt tid var 23.18. The wheels of papp are spinning och det är där vi kommer hamna tills slut.

Kom ihåg vart ni läste det.

Ja, om Lebels resonemang stämmer, om det stod 23:19 på originallistan, så är utstämplingstiden mycket riktigt 23:18. Här försöker man hjälpa till, men inte ens enkel cluedo kan rädda guldfiskgänget från sig själva.

Far i frid, logik och sunt förnuft.
Citera
2026-09-08, 18:16
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Du förutsätter alltså en rejäl LÖGN som SE yttrar i DOMSTOL 2 gånger efter ett statsministermord - det är allvarligt.

Det är enbart DIN tolkning att han lämnar oriktiga uppgifter för att "hinna fram i tid".

Det är fler som tolkar det som Roerlig, jag lovar. Det är supersant.
Citera
2026-09-08, 18:21
Medlem
Tre-fyra personer som enligt egen utsago har alibi för Stig Engström sitter dagarna i ända och skriver kilometerlånga inlägg. Angående en oskyldig grafiker. Säga vad man vill men folk kan inte få nog av honom .
Citera
2026-09-08, 18:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det är inget alibi. Det är en minnesbild tre månader senare. Minns HO rätt kväll? Var det ens ett samtal? Kan det ha varit kortare? Stämplade ens SE före detta förmodade samtal?

HO minns rätt kväll. SE kom tillbaka mindre än en kvart senare. När AK var i hissen till garaget.

De pratade ganska mycket. Om SE:s semester. I ett par minuter.

Ganska mycket är inte kortare.

Han stämplade inte efter.

Citat:
Ja, om Lebels resonemang stämmer, om det stod 23:19 på originallistan, så är utstämplingstiden mycket riktigt 23:18. Här försöker man hjälpa till, men inte ens enkel cluedo kan rädda guldfiskgänget från sig själva.

Far i frid, logik och sunt förnuft.

Årets nobelpris i fysik har en given vinnare.
Citera
2026-09-08, 19:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
8.10 är den registrerade instämplingstiden den 28 februari.

23.19 är den registrerade utstämplingstiden.

Tack för att du påminner nytillkomna läsare.

Inga tider som registrerades före den 1 mars korrigerades.

RB gav inte korrigerade tider till PH.
Så SE kom egentligen till jobbet 08.11 på morddagen?

Tiden var således fel i PHs lista? Den verkliga tiden alltså.
Citera
2026-09-08, 19:40
Medlem
Citat:

RB säger att SE sagt sig inte talat med väktarna 23:19 och det
reagerade han på, finns i WPU. Läs set om du inte gjort det.
Citera
2026-09-08, 19:44
Medlem
Citat:
Nej. 23.19 kan inte vara den rätta tiden och den registrerade tiden samtidigt.

23.19 var den registrerade tiden. Det säger RB tre gånger på sidan 4 i förhöret.

Innan han tillfrågas om Timecons systemklocka gick rätt.

När RB svarar (på sidan 5) säger han att arbetstidsterminalens digitalklocka i hisshallen innanför receptionen visade 23.20 och gick rätt, medan Timecons systemklocka (som avgjorde vilken tid som registrerades) gick en minut fel.

RB ringde Fröken Ur och ställde om systemet efter tredje och sista samtalet med SE.”Då” syftar på att det var självklart att ringa Fröken Ur.

B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att
klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat
stod på 23.20 men vår klocka gick xA en minut fel vilket jag
konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför
jag också sa 23.19 åt honom.
Citera
2026-09-08, 19:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
RB säger att SE sagt sig inte talat med väktarna 23:19 och det
reagerade han på, finns i WPU. Läs set om du inte gjort det.

Så är det. I sin version stämplar han ut, säger godnatt och är utanför Götabanken inom en halvminut. Så SE själv nekar till "alibit". Det har spekulerats i om han inte ville blanda in väktarna.

Det jag vände mig mot var det där som ofta dras upp, att HO pratade med SE i ett par minuter.
Senast redigerad av Dalulven 2026-09-08 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in