2026-09-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är en enorm tillbakagång, och den har hållit på i minst sjuttio år.
Det är en iscensatt planerad tillbakagång.

Under de senaste femtio åren har jag sett en så kallad 'skolreform' var tionde år.
Exakt samma reform varje gång: "göra om betygssystemet"

betygssystemet är bara en bokstav eller en siffra - spelar absolut ingen roll för kunskapen.

detta är bara en skendebatt som förs för att låtsas göra någonting - medan det hela tiden går bakåt.

Ta och titta på uppgifterna som gavs i studentexamen på tettio och fyrtio-talen.. Så får du se vilken enorm tillbakagång som gjorts.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Håller med och skoldebatten handlar om driftsform och betygform och när det skall ges och inte innehållet.

Ja det är en enorm tillbakagång - Och i realiteten är det följande som hänt:
Industrialismen medförde stor förändring av samhället. Plötsligt kunde man få överskott genom storproduktion. Vilket gav möjlighet för drängar och pigor att tjäna egna pengar. Och flytta till städerna, där fabrikerna fanns.
Och det i sin tur gav ett uppsving för bildning och ideal. Slutet på 1800-talet och början av 1900talet gav uppsving. Och folk började kräva förändringar. Men de ambitionerna sågs som farliga och förtrycktes /kvävdes sakta - men säkert till den nivå vi ser idag..
Citera
2026-09-08, 17:51
Medlem
Lao Tzus avatar
Inte särskilt alarmerande siffror.

Vad undersökarna förbiser är att barn idag har tillgång till AI något som gör att de blixtsnabbt kan få saker förklarade och uträknade.

Gammelkunskap är därmed inte lika nödvändig längre. Ungdomar besitter dessutom nya värdefulla kunskaper som erfarenhet av att resa och skapa content. Detta kompenserar brist på gammelkunskaper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Att konstruera en specifik AI för skolan som tvingar elever att lösa problem och att hämta information själv vore intressant. Eller lära sig att faktakolla AI. Man lägger helt enkelt in felaktiga svar från AI. Detta skulle innebära att man behöver förbjuda all extern AI och ha en egen intern AI inom skolan som var den enda tillåtna.

Kan vara något att titta på för framtiden.

Verkligen. Grym affärside.
Citera
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Det är skärmarnas fel.
Svårare än så är det inte.
Trams!

Våra grannländer har bättre resultat än Sverige, de har nog lika mycket skärmar där.

Elefanten i rummet...trumvirvel.

Alla vet vad det beror på, det är dock inte politiskt korrekt att tala om det offentligt.
Citera
2026-09-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Trams!

Våra grannländer har bättre resultat än Sverige, de har nog lika mycket skärmar där.

Elefanten i rummet...trumvirvel.

Alla vet vad det beror på, det är dock inte politiskt korrekt att tala om det offentligt.
Jag vet vad du menar. Vinstdrivande skolkoncerner. Det har inte våra grannländer.
Citera
2026-09-08, 17:58
Medlem
ljummenprutts avatar
Antagligen pga skol maten med mycket vegitariskt osv osv osv.. mycket kött förut som nu är grönsaker som är dåligt för tänkande och skol arbete tror jag i af
Citera
2026-09-08, 18:02
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag vet vad du menar. Vinstdrivande skolkoncerner. Det har inte våra grannländer.
De brukar faktiskt leverera högre resultat. Om du förstår varför så förstår du nog även stor del av resultatet i sin helhet.
Citera
2026-09-08, 18:03
Medlem
SvettigArabs avatar
Att ALLA ska med på tåget är ett stort problem

Numera kryllar det av Ahmed, Abdi och Liam i klasserna och de bromsar upp undervisningen nåt kollossalt.
Citera
2026-09-08, 18:05
Medlem
huvudsakligen invandrarbarnen!
Dessa kräver oerhörd uppmärksamhet dvs tid för lärarna och etniskt svenska barn får vänta på ingenting.

Istället för att köra sig svenska så är det samtidigt väldigt viktigt att dom lär dig sina egna språk arabiska o somaliska
Citera
2026-09-08, 18:07
Medlem
Det saknas styrning, visioner tålamod och kravställning.

Skolan behöver en tuff chef. Som kan sätta press på skolor som inte uppfyller kravställningen.

Man ska alltid vara förberedd för dom snabbaste barnen och låta dom utvecklas i sin takt och inte bromsa dom. Separera barn som behöver mycket hjälp på lektionstiden till lärartätare grupper. Normala barn utgör ca 67 % och kan definitivt höja sig med studiero och högre krav och igen planera alltid extrauppgifter för dom snabbaste.

Så visst en till reform med sikte på kunskapstillväxt vore inte helt fel.
Senast redigerad av grunch 2026-09-08 kl. 18:11.
Citera
2026-09-08, 18:09
Medlem
feemaxxxs avatar
Eleverna som gjorde testen har ju gått i skolan både när vänster-höger osv har regerat så att söka syndabockar är bara dumt.
Det är nog många faktorer som påverkat negativt
- läsplattor/ mobiler, TikTok osv har skapat barn som inte kan hålla koncentrationen många minuter.
- slapphet och mjukpedagogik som gått till överdrift
- helikopterföräldrar som tar sitt ansvar att kräva att skola osv ska ha ngt slags övergripande ansvar för ungarna
- lärarna har fått det svårare att köra traditionell undervisning: hälften av eleverna har diagnoser och ska särbehandlas, invandrarbarn ska integreras
- oroligare och stökigare pga av ovan nämnda elever
Citera
2026-09-08, 18:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Att inte använda sin kunskap är en sak och visst glömmer man bort mycket. Men det handlar mer om beteendet. En äldre person idag som sätter sig ned och ska lösa en ekvation, har helt enkelt inte samma tålamod för ekvationen som när de var unga. Beror inte på att de är äldre, utan för att den kogntiva delen av hjärnan som förr gillade ansträgningen, numer är otränad. När jag säger äldre menar jag inte folk på ålderdomshemmet. Räcker med en person som är 20 och nu är 30. Helt annan hjärna beroende på att den konsumerar kunskap på ett helt nytt sätt.
Var har du hittat det? Jag är förstås kritisk. Gällde det inte förr menat du? Det är så mycket parametrar i det här, som behövs. Det du säger är bara ett allmänt påstående om det. Gäller det gatsopare eller forskare. Har du förtvinat själv?

Jag vet många förr som tappade sina kunskaper från skolan i olika jobb där de inte behövde den.

Är även kritisk till det om AI och källkritik. För att kunna vara källkritisk behöver man kunskap. Man behöver sätta sig in i ämnet ordentligt. Har själv kritiserat en AI som någon använde här, där han matade in mina svar och presenterade AI:ns. Jag kritiserade AI:ns källor som var värdelösa och då bytte den åsikt och höll med mig?

Snarare borde man varna alla elever för att tro på en AI. Många är även programmerade PK och vägrar svara på vissa frågor eller till och med ljuger.

Då anser jag att det vore bättre att man tog något på papper och bad dem kritisera det(helst opolitiskt) och med böcker som referenser. Då kommer det att fastna bättre. Helst med papper och penna, för då fastnar det ändå bättre. Är AI:n och skärmen problemet, bör man nog undvika den, utan faktiskt tvinga dem att anstränga sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in