Citat:
Ursprungligen postat av
Geniet15
Att inte använda sin kunskap är en sak och visst glömmer man bort mycket. Men det handlar mer om beteendet. En äldre person idag som sätter sig ned och ska lösa en ekvation, har helt enkelt inte samma tålamod för ekvationen som när de var unga. Beror inte på att de är äldre, utan för att den kogntiva delen av hjärnan som förr gillade ansträgningen, numer är otränad. När jag säger äldre menar jag inte folk på ålderdomshemmet. Räcker med en person som är 20 och nu är 30. Helt annan hjärna beroende på att den konsumerar kunskap på ett helt nytt sätt.
Var har du hittat det? Jag är förstås kritisk. Gällde det inte förr menat du? Det är så mycket parametrar i det här, som behövs. Det du säger är bara ett allmänt påstående om det. Gäller det gatsopare eller forskare. Har du förtvinat själv?
Jag vet många förr som tappade sina kunskaper från skolan i olika jobb där de inte behövde den.
Är även kritisk till det om AI och källkritik. För att kunna vara källkritisk behöver man kunskap. Man behöver sätta sig in i ämnet ordentligt. Har själv kritiserat en AI som någon använde här, där han matade in mina svar och presenterade AI:ns. Jag kritiserade AI:ns källor som var värdelösa och då bytte den åsikt och höll med mig?
Snarare borde man varna alla elever för att tro på en AI. Många är även programmerade PK och vägrar svara på vissa frågor eller till och med ljuger.
Då anser jag att det vore bättre att man tog något på papper och bad dem kritisera det(helst opolitiskt) och med böcker som referenser. Då kommer det att fastna bättre. Helst med papper och penna, för då fastnar det ändå bättre. Är AI:n och skärmen problemet, bör man nog undvika den, utan faktiskt tvinga dem att anstränga sig.