2026-09-08, 05:21
Medlem
Enligt Poll of polls klarar inte liberalerna 4% spärren och då är dessutom liberalernas egna glädjemätningar +2% inräknade.

Det krävs nu avancerat valfusk för att liberalerna ska kvarstanna i riksdagen.
Citera
2026-09-08, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om man läser det finstilta i den OU som publicerades igår så var det bara Liberalernas ökning som var statistiskt säkerställd, inte det 4,3%-stödet. För den 4,3%:en gäller undersökningens felmarginal (på över 2%).

1. Det har varit en statestikk professor ute i media och sagt att alla Opinionsundersökningar just nu är humbug, särskilt de där liberalerna når över spärren.

2. Det är ungefär som när 80% ville byta ut kronan mot euro.
Citera
2026-09-08, 05:25
Medlem
ziracorns avatar
Åkesson talar för en gång skull klarspråk.

RÖSTA PÅ DET PARTIET DU TYCKER MEST OM!

Chezzuz...

Om ni går på krogen och vill ha en "Entrecote med bea", och istället beställer en sallad - stödbeställning...
Citera
2026-09-08, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Enligt Poll of polls klarar inte liberalerna 4% spärren och då är dessutom liberalernas egna glädjemätningar +2% inräknade.

De bygger på gamla mätningar.

Enligt novus så är de redan över 4 %.

Om folk stödröstar på dem så kommer de lätt över 4 %, annars inte. Det beror på det beteendet och inte "äkta" sympatier. Vi kan inte studera det beteendet i detalj.
Citera
2026-09-08, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Tänk om L kommer in...

Att näringslivet går så hårt ut och kritiserar C kanske kan få ganska många av dem att välja L ?

Tidigare så har man varit avvaktande mot regeringen men nu tar rädslan för vänsterpartiet som C har som samarbetspartner över.
Citera
2026-09-08, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Så kan man se på saken, men verkligheten är vad den är och om L kan rädda Sverige från ett regeringsskifte är det kanske ett existensberättigande i sig.

I så fall borde kanske V och MP splittas i två halvor som satsar på att bägge komma över 4% eftersom det skulle ge fler mandat än om de får 8% vardera som det ser ut idag.

Nej, partier ska inte finnas för att utnyttja valsystemet om de saknar politiskt existensberättigande.
Citera
2026-09-08, 08:45
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
En svala gör förstås ingen sommar när det gäller opinionsundersökningar. Bäst är pollofpolls över lång tid. T ex utmärkta pollofpolls.se. Men nu är det valrörelsens sista vecka i ett val som till slut blev spännande efter att ha sett avgjort ut fram tills för några veckor sen. Då släpper förstås spärrarna helt.

För just L kan vi nog säkert säga att trenden är uppåt. Vi har flera olika undersökningar som säger samma sak. Var mellan 2,5% och 5% de egentligen ligger är mer osäkert. Det verkar rimligt att säga att de nu har chansen att klara sig kvar i riksdagen. Vad man än tycker om det.

Chansen har L väl haft hela tiden. Den stora frågan är om det sker med egna röster eller med stödröster.

När både Åkesson och Kristersson nu i praktiken sagt "stödrösta inte" till sina egna är det, hur ska man säga, "statistiskt intressant" att L skulle ha mer än fördubblat sitt stöd på några dagar (Novus undersökning gjordes under kort tid och snabbt, 1-5 september, och publicerades "på direkten").

Jag är övertygad om stödet för L har ökat, men över en fördubbling känns "osannolikt". Speciellt om det inte syns en tydlig motsvarande minskning i M & SD (som det tenderar att göra för de flesta andra opinionsundersökningsföretagen, och som också syns i den Ipsos-mätning som kom direkt efter Novus "braknyhet" och som också visar en tydlig ökning för L, men i motsvarande grad en nedgång hos M & SD = "stödröstare").

Jag förstår att många är extremt känslomässigt engagerade i valet, men hysterin kring de i sig inte nödvändigtvis helt pålitliga valbarometrarna gör ju det svårare att föra en intressant och vettig diskussion, det flippar liksom ut direkt och fokus flyttas från politik och väljare till "senaste opinionssiffror".
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-08 kl. 08:48.
Citera
2026-09-08, 10:21
Medlem
Kokkashugis avatar
Citat:
Chansen har L väl haft hela tiden. Den stora frågan är om det sker med egna röster eller med stödröster.

När både Åkesson och Kristersson nu i praktiken sagt "stödrösta inte" till sina egna är det, hur ska man säga, "statistiskt intressant" att L skulle ha mer än fördubblat sitt stöd på några dagar (Novus undersökning gjordes under kort tid och snabbt, 1-5 september, och publicerades "på direkten").

Jag är övertygad om stödet för L har ökat, men över en fördubbling känns "osannolikt". Speciellt om det inte syns en tydlig motsvarande minskning i M & SD (som det tenderar att göra för de flesta andra opinionsundersökningsföretagen, och som också syns i den Ipsos-mätning som kom direkt efter Novus "braknyhet" och som också visar en tydlig ökning för L, men i motsvarande grad en nedgång hos M & SD = "stödröstare").

Jag förstår att många är extremt känslomässigt engagerade i valet, men hysterin kring de i sig inte nödvändigtvis helt pålitliga valbarometrarna gör ju det svårare att föra en intressant och vettig diskussion, det flippar liksom ut direkt och fokus flyttas från politik och väljare till "senaste opinionssiffror".

Kommer att stödrösta på L, allt annat än den brun-grön-röd sörjan som är alternativet är bättre.
Citera
2026-09-08, 11:37
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
Kommer att stödrösta på L, allt annat än den brun-grön-röd sörjan som är alternativet är bättre.

Du får ju rösta på vem du vill. Men jag har för mig att den "bruna" färgen finns där i Tidö-blocket nånstans. Därav det smått desperata försöket att döpa om Tidö till det "blågula laget"...
Citera
2026-09-08, 14:30
Medlem
Kokkashugis avatar
Citat:
Du får ju rösta på vem du vill. Men jag har för mig att den "bruna" färgen finns där i Tidö-blocket nånstans. Därav det smått desperata försöket att döpa om Tidö till det "blågula laget"...

Det är inte ens jämförbart längre.

Läste du om kärringen som skriver att judarna dödar barn för att göra hamurgare av dom?

https://www.expressen.se/nyheter/politik/hela-listan-25-v-kandidater-som-firar-terror-och-hyllar-diktaturer/
Citera
2026-09-08, 15:45
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

Det som sker är att själva opinionsundersökningarna påverkar opinionen.

En liten ökning för L får fler att rösta på dem.

En prognos om ett jämnt val, får fler att rösta Tidö etc.

Egentligen borde opinionsundersökningar vara förbjudna exempelvis 8 veckor före ett val.
Citera
2026-09-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Skulle inte alls förvåna mig om C byter fot.Thanden har väl inte varit solklar alla gånger.
Dock tror jag att de flesta i C inte vill veta av SD.

30-talskortet har väl Jimmie själv dragit när han sagt att han ser fram emot 2030..
Det gör de ju bara om SD inte ingår i ekvationen.C ligger politiskt ändå rätt nära KD och L trots allt,men motståndet mot SD omöjliggör ju detta. C har ändå varit tydliga med att det är "Magda" som är deras statsministerkandidat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in