Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Helt klart värt att betänka i sammanhanget och Kapten Martynenko verkar ha en god poäng i vad han skriver. Inte minst då såklart i ljuset av att den åtalade kaptenen här utnyttjade tiden han lämnade över styrning (och utkik enligt egen mening vad det verkar) till lotsen för att utföra pappersarbete.
Det är lätt att tänka att kaptenen här utför ett jobb det borde finnas en assistent, sekreterare eller annan besättningsman/befäl som utförde i första hand.
Tjena Svensson,
Givetvis har du rätt i att det borde finnas en assistent för detta, men det vet både du och jag att då hade det antagligen inte gått ihop sig ekonomiskt. Skulle de behöva en assistent extra per skift så är det dryga miljonen i kostnad
per skift om det ens räcker. Hur går de flesta besättningar på fartyg idag? Är det 2 veckor till sjöss och 4 veckor ledigt? Isåfall betyder det med detta räkneexempel 3 extra anställda per fartyg för att täcka alla skift och det är då en kostnad på säkerligen 4 miljoner kronor per år. Finns dom marginalerna? Även om dom finns så är det 4 mille som rederiet kan kamma hem i vinst för varje fartyg istället och vinst är
allt som räknas på företag idag. Den som inte vet det är inte införstådd med hur företag drivs 2026.
Som jag sagt från början, kaptenen är ålagd att göra en mängd administrativa sysslor och om en lots erbjuder sig att lösa navigation och hålla någorlunds utkik under tre timmar så är det för honom dyrbar tid att hinna "städa undan" massa administrativt arbete. Försvarbart? Nej inte enligt lag, men förståeligt varför fel uppstår.
Därav tror jag att 9 av 10 kaptener antagligen hade gjort samma sak i hans sits. Det är däri hans agerande inte har varit synnerligen oaktsamt utan enbart tyvärr gängse praxis och det är helt och hållet ett systemfel. Därav är kaptenen i en otacksam position och bör inte va den som hängs för detta. Det är rederi/"systemet" som ska hängas, förutom att ifrågasätta snipaförarens brist på omdöme (även om jag personligen inte vill åsamka honom mer skada än det lidande han redan går igenom) Och det ska belysas varför "diverse myndigheter och högre instanser" inte har lyssnat på dessa klagomål om säkerheten till sjöss, som med lite eftersökning inte verkar vara unikt. Som jag tidigare hänvisat till gjordes en studie på Chalmers redan 2013 med slutsatsen att ökade ålagda administrtivara sysslor riskerar säkerheten till sjöss. Jag läste även en intervju med en lots, vars främsta anledning att han slutade som kapten och började som lots var de alltmer ökade (och oönskade) administrativa arbetet.
Det är återigen inget juridiskt försvar, för har han brutit mot lagen så har han det i lagens mening, men det är en
förklaring till den mänskliga faktorn till varför olyckor händer när fritidsbåtar har noll uppsikt runtomkring sig.