2026-09-07, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ok. Men om vi ser historiskt så var skillnaden väldigt mycket mindre. Om vi ser till tiden Robin Hood fanns så en kung över England var ju också kung över stor del av det franska fastlandet. Det var extremt stort inflytande där. Något kanske beroende på just det faktum att det fanns ju faktiskt en fast övergång i engelska kanalen ca 2000 före kristus.

Sedan med åren har ju britterna fått plus av detta med hav mellan. Frusterade ju tex Napoleon att skit dessa jävla engelsmän med sina fartyg och kontroll över sjön. Fan åt dom

Ja normanderna invaderade och tog över England 1066. Är jag väl medveten om.

De har blivit invaderade och erövrade fler gånger än de har stoltheten att erkänna själva faktiskt.

Kelter från kontinenten.
Romarna.
Anglo-Saxarna.
Vikingarna.
Normanderna.

Slutligen även Holländarna 1688. Vilhelm III steg i land med en Holländsk invasionflotta och tog den brittiska tronen så småningom.

Men vart har du hört att det fanns en landbrygga för cirka fyratusen år sedan? Jag känner till Doggerland på istiden dock.

Det smått komiska är att alla (undantaget romarna då som aldrig hade sitt maktcentrum på ön) dessa invaderare som kom och tog över ön alltid ändå började anamma det lömska ö-tänket gentemot kontinenten ändå efter ett kort tag.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-07 kl. 17:10.
Citera
2026-09-07, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Värst eller bäst exempel på hur knasiga folk blir av att bo på en ö är väl austaliensarna ?

Aldrig träffat på några så komplexfyllda som Aussies ?

Oskönt folk som måste hävda sej och spela Allan. Har noll humor och tar sej själv och sitt land
på alldeles för stort allvar.

Nu räknas inte Australien som en ö dock officiellt. Det räknas som en kontinent för sig. Men jag fattar.

Jag har ju redan också påpekat att Stockholm mer eller mindre är en stad som från början växte fram på och omkring en massa öar i Mälaren. Och vi vet ju hur en del stockholmare kan vara. Om du nu inte är stockholmare själv och tar illa upp nu dvs.
Citera
2026-09-07, 18:27
Medlem
Då har du kommit fram till liknande slutsatser som Aleksander Dugin (Putins hjärna och antagligen en av personerna bakom kriget i Ukraina). Han är dock en ockultist så jag vet inte hur mycket av det han säger vi ska ta för sanning..

Men i alla fall: genom världshistorien har det utspelat sig en maktkamp mellan sjömakter (Atlantis) och landmakter (Hyperborea), och det är alltså fortsättningen på detta krig som utspelar sig i Ukraina just nu. Väst (de atlantiska länderna) kontrollerar haven med sina hangarfartyg, och står mot ett traditionellt Ryssland med stöd från de muslimska länderna (landmakterna). Dugin drar även paralleller till bibeln där två stora monster ska utkämpa en kamp och döda varandra - Leviathan (havsmakterna) mot Behemoth (landmakterna). Han förutspår alltså att kriget ska eskalera och dra in hela NATO, mot Ryssland tillsammans med muslimerna.

https://www.youtube.com/watch?v=_7essDrfGto
https://www.youtube.com/watch?v=Lzerb627oRo
Citera
2026-09-07, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Då har du kommit fram till liknande slutsatser som Aleksander Dugin (Putins hjärna och antagligen en av personerna bakom kriget i Ukraina). Han är dock en ockultist så jag vet inte hur mycket av det han säger vi ska ta för sanning..

Men i alla fall: genom världshistorien har det utspelat sig en maktkamp mellan sjömakter (Atlantis) och landmakter (Hyperborea), och det är alltså fortsättningen på detta krig som utspelar sig i Ukraina just nu. Väst (de atlantiska länderna) kontrollerar haven med sina hangarfartyg, och står mot ett traditionellt Ryssland med stöd från de muslimska länderna (landmakterna). Dugin drar även paralleller till bibeln där två stora monster ska utkämpa en kamp och döda varandra - Leviathan (havsmakterna) mot Behemoth (landmakterna). Han förutspår alltså att kriget ska eskalera och dra in hela NATO, mot Ryssland tillsammans med muslimerna.

https://www.youtube.com/watch?v=_7essDrfGto
https://www.youtube.com/watch?v=Lzerb627oRo

Dugin använder sig alltså utav judisk eskatologi här som den krypto-sionist han är.

Ja det ligger väl mycket i det Dugin säger om land mot hav så sett. Men jag vill inte associeras med honom annars. Hemskt subversiv person det där. Han stjäl jämt och ständigt legitim retorik och sånt från andra och förgiftar det med sina egna intressen. Han är jävligt tröttsam.
Citera
2026-09-07, 19:02
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Värst eller bäst exempel på hur knasiga folk blir av att bo på en ö är väl austaliensarna ?

Aldrig träffat på några så komplexfyllda som Aussies ?

Oskönt folk som måste hävda sej och spela Allan. Har noll humor och tar sej själv och sitt land
på alldeles för stort allvar.
Genetiskt är de även engelsmän. De dras till öar. (Tekniskt sätt är Australien en ö) Sen har vi Nya Zeeland.
Jag ser ett samband!
Senast redigerad av kansascityshuffle 2026-09-07 kl. 19:07.
Citera
2026-09-07, 19:47
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ja, samt att Gotlänningarna även internt delar upp befolkningen.
Gotlänningar och Visbybor.

Gotlänningar är dom äkta Gutarna, Visbybor kan vara inflyttade från fastlandet.
Åsså glömme du inte Fåröerna (mot fastlänningarne (= Gotlänningar)), till 3:e genereration o.s.v. Men Visby har ju desseget utanförskap.
Citera
2026-09-08, 01:02
Medlem
Foliekavajs avatar
Nej det är bergsfolk mot slättfolk. Folk som växer upp på hög höjd blir starkare och mer uthålliga pga påfrestningarna deras kroppar utsätts för, ständig höghöjdsträning men resurserna där uppe är sparsamma så man gör räder mot mesigare slättfolk nere på låglandet och tar dessa resurser eller rent av tar över om motståndet är för klent.

Det var historiskt då, moderna vapen har i mångt och mycket nollat fördelarna av bra fysik.
Citera
2026-09-08, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Undrar om jag är något på spåret här och kan syna att det alltid pågått en sorts geopolitisk macro-konflikt historiskt mellan öbor och fastlänningar. Jag pendlar med det dock.

Det jag mest pratar om är att det är hur ö-välden som tex britternas är strukturerade och hur de av naturen måste underminera fastlandet/kontinenten till varje pris för sin egen skull. Och vice versa.

Jag tycker de beter sig skitdrygt. Dessa ö-välden alltså.

Jag har ingenting emot de flesta som bor i typ Storbrittannien eller så. Varför skulle jag? Jag pekar bara på den brittiska staten, dess finansvärld i London och dess sjörätt (USA är inte ett självständigt land egentligen tex utan bara ett företag under brittisk sjörätt).

Själland och Köpenhamn är ju ett annat ö-fenomen som ter sig drygt och jävligt emellanåt.

En sista kanske rolig grej i sammanhanget är att anledningen till att resten av Sverige (som ju mest består av fastland) hatar Stockholm så mycket är för att det från början är en stad byggd på och kring en massa öar i Mälaren.

Jävla öbor va? Har jag rätt? Har jag fel? Är det här något som nästan alltid pågått? Ön mot kontinenten?
Ja.
Sverige betedde sig snarlikt under stormaktstiden. Av liknande anledning.
Öar är extremt svåra att invadera. Och flotta är invasionsförsvar. Det gör att större ö-stater som Britterna kommer ha en mäktig flotta. Flottor är flyttbara och kan alltså lika gärna användas för att angripa som att försvara, varsomhelst hela tiden. Flottor är också teknologiskt avancerade och tar lång tid att bygga, vilket leder till en större stående flotta än en kontinentalstats stående arme.

Eftersom en ö-stat lägger sina resurser på en flotta och inte på arme kan det ej vinna ett krig rakt av utan måste hålla på och söndra och härska och blanda sig i alla andras konflikter. Genom att blanda sig i andras krig så kan östatens flyttbara flotta och expeditionsstyrka avgöra krig och flytta fram östatens ekonomiska handelsintressen (eftersom östater inte har territoriella intressen utanför sina öar).
Det finns någonting extra destabiliserande med "flottstater" som har med handel att göra.

Den här dynamiken leder till en extremt parasitisk och destruktiv civilisation, åtminstone i modern tid. England före den moderna tiden och Japan före den moderna tiden var mer normala stater.

Jag är inte helt bra på att kvantifiera det men du är definitivt någonting på spåren.
Senast redigerad av Destbar 2026-09-08 kl. 05:25.
Citera
2026-09-08, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ok. Men om vi ser historiskt så var skillnaden väldigt mycket mindre. Om vi ser till tiden Robin Hood fanns så en kung över England var ju också kung över stor del av det franska fastlandet. Det var extremt stort inflytande där. Något kanske beroende på just det faktum att det fanns ju faktiskt en fast övergång i engelska kanalen ca 2000 före kristus.

Sedan med åren har ju britterna fått plus av detta med hav mellan. Frusterade ju tex Napoleon att skit dessa jävla engelsmän med sina fartyg och kontroll över sjön. Fan åt dom

Ehh, nej

6000 år före kristus dvs direkt efter istiden så separerades England från fastlandet.
Citera
2026-09-08, 09:38
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Åsså glömme du inte Fåröerna (mot fastlänningarne (= Gotlänningar)), till 3:e genereration o.s.v. Men Visby har ju desseget utanförskap.

Jag glömde inte dom, jag sket i dom för dom är så få.
Hur många bor på Fårö ? 300 ?
Citera
2026-09-08, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Ja.
Sverige betedde sig snarlikt under stormaktstiden. Av liknande anledning.
Öar är extremt svåra att invadera. Och flotta är invasionsförsvar. Det gör att större ö-stater som Britterna kommer ha en mäktig flotta. Flottor är flyttbara och kan alltså lika gärna användas för att angripa som att försvara, varsomhelst hela tiden. Flottor är också teknologiskt avancerade och tar lång tid att bygga, vilket leder till en större stående flotta än en kontinentalstats stående arme.

Eftersom en ö-stat lägger sina resurser på en flotta och inte på arme kan det ej vinna ett krig rakt av utan måste hålla på och söndra och härska och blanda sig i alla andras konflikter. Genom att blanda sig i andras krig så kan östatens flyttbara flotta och expeditionsstyrka avgöra krig och flytta fram östatens ekonomiska handelsintressen (eftersom östater inte har territoriella intressen utanför sina öar).
Det finns någonting extra destabiliserande med "flottstater" som har med handel att göra.

Den här dynamiken leder till en extremt parasitisk och destruktiv civilisation, åtminstone i modern tid. England före den moderna tiden och Japan före den moderna tiden var mer normala stater.

Jag är inte helt bra på att kvantifiera det men du är definitivt någonting på spåren.

Det är på Stormaktstiden Stockholm blev permanent huvudstad. Så ja. Sverige blev omedelbart ett mer narcissistiskt land.

Japan är (eller var fram tills andra världskrigets slut) definitivt Asiens Storbritannien ja.
Citera
2026-09-08, 09:56
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag glömde inte dom, jag sket i dom för dom är så få.
Hur många bor på Fårö ? 300 ?
Principen var det ja. En ~500 ska de vara, men frågan är hur många som räknas från endera håll. Ytterligare förklickning har i modärn tid hindrats norrut av militärområdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in