Citat:
Ursprungligen postat av
DasspappretDN
Undrar om jag är något på spåret här och kan syna att det alltid pågått en sorts geopolitisk macro-konflikt historiskt mellan öbor och fastlänningar. Jag pendlar med det dock.
Det jag mest pratar om är att det är hur ö-välden som tex britternas är strukturerade och hur de av naturen måste underminera fastlandet/kontinenten till varje pris för sin egen skull. Och vice versa.
Jag tycker de beter sig skitdrygt. Dessa ö-välden alltså.
Jag har ingenting emot de flesta som bor i typ Storbrittannien eller så. Varför skulle jag? Jag pekar bara på den brittiska staten, dess finansvärld i London och dess sjörätt (USA är inte ett självständigt land egentligen tex utan bara ett företag under brittisk sjörätt).
Själland och Köpenhamn är ju ett annat ö-fenomen som ter sig drygt och jävligt emellanåt.
En sista kanske rolig grej i sammanhanget är att anledningen till att resten av Sverige (som ju mest består av fastland) hatar Stockholm så mycket är för att det från början är en stad byggd på och kring en massa öar i Mälaren.
Jävla öbor va? Har jag rätt? Har jag fel? Är det här något som nästan alltid pågått? Ön mot kontinenten?
Ja.
Sverige betedde sig snarlikt under stormaktstiden. Av liknande anledning.
Öar är extremt svåra att invadera. Och flotta är invasionsförsvar. Det gör att större ö-stater som Britterna kommer ha en mäktig flotta. Flottor är flyttbara och kan alltså lika gärna användas för att angripa som att försvara, varsomhelst hela tiden. Flottor är också teknologiskt avancerade och tar lång tid att bygga, vilket leder till en större stående flotta än en kontinentalstats stående arme.
Eftersom en ö-stat lägger sina resurser på en flotta och inte på arme kan det ej vinna ett krig rakt av utan måste hålla på och söndra och härska och blanda sig i alla andras konflikter. Genom att blanda sig i andras krig så kan östatens flyttbara flotta och expeditionsstyrka avgöra krig och flytta fram östatens ekonomiska handelsintressen (eftersom östater inte har territoriella intressen utanför sina öar).
Det finns någonting extra destabiliserande med "flottstater" som har med handel att göra.
Den här dynamiken leder till en extremt parasitisk och destruktiv civilisation, åtminstone i modern tid. England före den moderna tiden och Japan före den moderna tiden var mer normala stater.
Jag är inte helt bra på att kvantifiera det men du är definitivt någonting på spåren.