2026-09-08, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Nej det ska VI inte få veta. Det är i Säpos händer och de släpper inte ut information.

Hur skulle det se ut om Säpo gick ut med information för det sitter små flashbackare och kräver det?
Kognitiv dissonans deluxe. Hon har påståtts vara ”flaggad” i säkerhetskretsar i åratal – men Säpo har uppenbarligen inte funnit skäl att ingripa. Sedan skriver Expo en hit piece och plötsligt leker folk Säpo i kommentarsfältet. Fascinerande.
Citera
2026-09-08, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Trams.

För det första kan inte nån som jobbar som tjänsteman i riksdagen, under brinnande krig, sprida åsikter som går emot den politik som 100% av Sveriges riksdagsledamöter driver.

Det andra handlar om säkerhetsrisken. SD-kvinnan har bland annat bjudit in en ”vän” till riksdagen som har kopplingar till en rysk bank vars företrädare säkerhetsexperter säger är direkt olämpliga att ta in i skyddsobjekt i Sverige.

Nu måste detta redas ut ordentligt men jag har mycket svårt att se att kvinnan kan få jobba kvar.
”100 % av riksdagsledamöterna” – starkt påstående för någon som verkar ha missat att riksdagen består av flera partier. Och från ”hon bjöd in en olämplig person” till ”hon kan inte jobba kvar” på två meningar. Säkerhetsprövning ersatt av magkänsla och gruppchatt, tydligen.
Citera
2026-09-08, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Lite oftopic, men om en person är folkvald till riksdagen; går det inte lite emot demokratin isf ifall denne skulle bli utkickad pga misstanke om spionage? Jag är inte för att ha olämplig personal i riksdagen, men samtidigt så kan jag se hur motståndare till ett annat parti skulle kunna använda detta "vapen" för att få bort oliktänkande från riksdagen. Svårt läge helt klart.

Egentligen inte, om personen inte kan få tillträde till lokalerna. Din poäng hade kunnat fungera om vi inte hade en fiende i öst som är fientligt inställd. Många tycks ha glömt att Ryssland är allt annat än fredliga.
Citera
2026-09-08, 04:15
Medlem
Antar denna typ av jobb har säkerhetsklass 3? Man pysslar väl inte med topphemliga saker som assistent/sekreterare av detta slag.
Citera
2026-09-08, 04:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Men "kompis med ryska spioner" är Expo's påstående, inte en dom. "Tio år av Kreml-propaganda" är en beskrivning av sociala medier-inlägg, varav Expo selektivt valt ut de som passar narrativet. Och "hyllade Putin" - hon hyllade Putin 2015. Sedan dess har hon offentligt beskrivit invasionen av Ukraina som den värsta dagen i sitt liv.

McCarthyismen handlade inte bara om privatpersoner utan politisk åsikt. Den handlade om att använda lösa associationer, selektivt urval och rädsla för att diskvalificera människor utan rättssäker prövning.

Det är precis det vi ser här.

Det du kallar selektivt valt ut att passa narrativet kallar de flesta andra för journalistik. Det vore inte meningsfullt, eller tekniskt eller juridiskt möjligt för Expo att visa hennes totala posthistorik. Det vore inte heller journalistisk granskning, vilket till stor del handlar om att sålla bort allt som inte har betydelse.

Det är de problematiska postningarna i linje med Kreml-propaganda som är av betydelse här, eftersom de är oacceptabla för någon med hennes jobb. Allt annat kan man ignorera. För frågan om hon har postat oacceptabla poster spelar det ingen roll alls om hon även någon gång har skrivit att hon tycker att kriget hennes statsledare startade känns lite jobbigt.

Om en artikel diskuterar övergrepp som en viss pedofil har gjort så vore det inte meningsfullt att den ger en fullständig kronologisk lista över alla tillfällen som pedofilen haft barn runt sig utan att förgripa sig på dem. Dessa tillfällen är inte intressanta, utan det är de avvikande, problematiska tillfällena som är värda att skriva om.
Citera
2026-09-08, 04:54
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det du kallar selektivt valt ut att passa narrativet kallar de flesta andra för journalistik. Det vore inte meningsfullt, eller tekniskt eller juridiskt möjligt för Expo att visa hennes totala posthistorik. Det vore inte heller journalistisk granskning, vilket till stor del handlar om att sålla bort allt som inte har betydelse.

Det är de problematiska postningarna i linje med Kreml-propaganda som är av betydelse här, eftersom de är oacceptabla för någon med hennes jobb. Allt annat kan man ignorera. För frågan om hon har postat oacceptabla poster spelar det ingen roll alls om hon även någon gång har skrivit att hon tycker att kriget hennes statsledare startade känns lite jobbigt.

Om en artikel diskuterar övergrepp som en viss pedofil har gjort så vore det inte meningsfullt att den ger en fullständig kronologisk lista över alla tillfällen som pedofilen haft barn runt sig utan att förgripa sig på dem. Dessa tillfällen är inte intressanta, utan det är de avvikande, problematiska tillfällena som är värda att skriva om.
Din analogi haltar på en avgörande punkt.

En pedofil har begått handlingar som är brott. Malaberg har haft åsikter. Att jämställa de två avslöjar mer om din argumentation än om Malaberg.

Det Expo selektivt valt ut är inte brott. Det är inlägg som passar en berättelse - publicerade en vecka före val. Att kalla det journalistik och sedan avfärda allt exculpatoriskt som irrelevant är inte källkritik. Det är en åklagare som vägrar höra försvaret.

Och där är din egentliga logik: om hennes offentliga fördömande av invasionen "inte spelar någon roll alls" - vad skulle då räcka för att fria henne? Om inget motbevis räknas existerar det ingen bevisbörda. Bara en slutsats som letar efter stöd.
Det har ett namn. Det heter fördomsfull bevishantering. Och det är exakt vad McCarthy höll på med.
Citera
2026-09-08, 05:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Din analogi haltar på en avgörande punkt.

En pedofil har begått handlingar som är brott. Malaberg har haft åsikter. Att jämställa de två avslöjar mer om din argumentation än om Malaberg.

Det Expo selektivt valt ut är inte brott. Det är inlägg som passar en berättelse - publicerade en vecka före val. Att kalla det journalistik och sedan avfärda allt exculpatoriskt som irrelevant är inte källkritik. Det är en åklagare som vägrar höra försvaret.

Och där är din egentliga logik: om hennes offentliga fördömande av invasionen "inte spelar någon roll alls" - vad skulle då räcka för att fria henne? Om inget motbevis räknas existerar det ingen bevisbörda. Bara en slutsats som letar efter stöd.
Det har ett namn. Det heter fördomsfull bevishantering. Och det är exakt vad McCarthy höll på med.

Det har du helt rätt i att det är en skillnad mellan att begå brott och att ha åsikter. Men du är helt ute och cyklar i att du tror att det är en relevant invändning. Jag pratade liksom om den journalistiska gallringen av det ointressanta från det intressanta, för att hitta problematiska bland det oproblematiska.

Det här är inte en vanlig medborgare, utan någon som jobbar i Riksdagen, med en sorts förtroendeuppdrag på en skyddsklassad arbetsplats, som är känslig för rikets säkerhet. Den saken kan vara bra att påminna dig om innan du fullständigt slår knut på dig själv med dina groteska överdrifter. Jag menar att dra upp McCarthy här, det är så jäkla dumt att det inte är sant.
Citera
2026-09-08, 06:49
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Ja, vi har en tendens i Sverige att gå till den andra extremen när pendeln väl svänger. Vi var helt naiva till Ryssland under många år men nu har pendeln svängt och all rim och reson flugit ut genom fönstret.

Jag är fortfarande "halt naiv" avseende Ryssland. Dvs det är inget fel på dem och Väst med Sverige har hela tiden hotat dem och det ställer till med för oss negativa konsekvenser. Det gläder mig att se hur starkt Ryssland är. Detsamma gläder det mig att se hur starkt Iran är mot Israel, USA och Väst. Jag är fullproppad med "ryssvänliga budskap" och med andra "budskap" där det framgår att jag inte vill veta av västvärldens aggressiva politik som är global. Även Kina anses ju vara fienden. Men vi hotar alla och alla försvarar sig och det är helt naturligt. Syrien försökte länge men klarade sig inte. Libyen hade inte heller någon chans, inte människorna i Gaza eller på Västbanken heller.

Äckliga Expo tjänar den svenska staten, EU, NATO och övriga Väst och varje svensk ska hålla sig på mattan och inte sticka upp med egna åsikter.
Citera
2026-09-08, 07:00
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Jag hatar och avskyr Expo och deras sätt att bedriva politisk smutskastning.

Och för att vara väldigt tydlig: jag hatar Putin. Han är en massmördare som har låtit döda civila och barn. Det finns inget som helst försvar för det.

Fast det där är trams. Du är bara en uppviglad idiot. Svensken är en uppviglad idiot. Du borde hata sionisterna i Gaza. Gör du det? Där har du dina barnamördare. Ryssland i sitt försök att försvara sitt folk och land har fört barn bort från krigszonen. Iochmed Rysslands initiativ "hatar du Vladimir Putin". Ett sätt att känna igen alla hjärntvättade svenskar är bland annat att de bara skriver ut den ryske presidentens efternamn.

Jag fortsätter att sprida mitt "ryssvänliga budskap" eftersom det är viktigt och det är genuint. Jag och mitt land vinner ingenting på att låta Sverige vara Rysslands aggressiva fiende.
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-09-08 kl. 07:02.
Citera
2026-09-08, 07:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
”100 % av riksdagsledamöterna” – starkt påstående för någon som verkar ha missat att riksdagen består av flera partier. Och från ”hon bjöd in en olämplig person” till ”hon kan inte jobba kvar” på två meningar. Säkerhetsprövning ersatt av magkänsla och gruppchatt, tydligen.

Ja 100% av riksdagsledamöterna står bakom Ukraina och för Sveriges upprustning av försvaret som är ett direkt svar på Rysslands invasion.

Utredningen får givetvis ha sin gång men jag tror det blir svårt för henne att jobba kvar. Vi kan höras igen när utredningen är klar.
Citera
2026-09-08, 07:17
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
Vad är ett "proryskt budskap"? Som man dessutom ska bli åsiktsregistrerad av Expo för. Är det dessutom ett ideal att häva ur sig usla saker om Ryssland? Även om det inte stämmer överens med verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Du som Rysslands-fantast borde väl inte klaga på åsiktsregistrering!?!?!

Jag väntar på att få ett svar på min fråga. Svara på min fråga! Så svarar jag på din. Kan du ge mig ett exempel på ett "proryskt budskap", tack.
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-09-08 kl. 07:29.
Citera
2026-09-08, 07:33
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja 100% av riksdagsledamöterna står bakom Ukraina och för Sveriges upprustning av försvaret som är ett direkt svar på Rysslands invasion.

Utredningen får givetvis ha sin gång men jag tror det blir svårt för henne att jobba kvar. Vi kan höras igen när utredningen är klar.

Fel. Elsa Widding och en annan fd sverigedemokrat står inte bakom USA-EU-NATO-Kiev. Du måste dock vara politisk vilde för att kunna vara kvar i riksdagen (efter valet åker man ut. Då står 100% av riksdagen bakom USA-EU-NATO-Kiev). USA-EU-NATO-Kiev låter givetvis sämre än "Ukraina" men är mer en korrekt beskrivning av den där staten som för västvärldens krig mot Ryssland och framförallt står för köttet i kriget. Hittills. Vi står på tur. Idioter verkar verkligen inte begripa det.

Det finns annat man kan säga. Angrepp och invasioner, ockupation och nationsförstörelse accepteras i Sveriges riksdag som inte är konsekvent.

Ja i Sverige ska man till 100% stå för USA-EU-NATO-Kiev eller så ska man bli utesluten ur regimpartierna de 8. Där har vi ett mått på friheten i Sverige. Stå upp för politiken till 100% och håll käften eller dra åt helvete! Expo kommer att snoka rätt på vad du tycker och hänga ut dig för att förstöra för dig. Man kan på sin höjd få vara medlem i ett parti som aldrig får chansen att presentera sin politik på bästa sändningstid på TV varje dag.
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-09-08 kl. 07:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in