Om man läser det finstilta i den OU som publicerades igår så var det bara Liberalernas ökning som var statistiskt säkerställd, inte det 4,3%-stödet. För den 4,3%:en gäller undersökningens felmarginal (på över 2%).
Man behöver komma ihåg att de opinionsundersökningar som publiceras nu inför valet dels är bekostade av någon (vilket mycket väl kan vara en helt neutral part), men de är dels också marknadsföring för de företag som gör opinionsundersöknignar. Och det är dessutom den viktigaste marknadsföringensperioden av alla, en period som normalt kommer bara vart fjärde år.
Det är orsaken till att de nu publiceras med någon dags mellanrum. Och det blir förstås ingen nyhet, och ingen gratis marknadsföring, om nån skulle redovisa "samma siffror som nån annan hade igår".
Gällande Novus undersökning är det alltså upp till var och en att själv bedöma om Novus bara snirklade till den tillhörande texten semantiskt (och fick det att låta som att det är säkerställt att L är över spärren, vilket förstås är en "garanterad nyhet"), eller om urvalet av tillfrågade gjorts på nåt speciellt sätt. Det är ett problem med opinionsföretag som har "ett färdigt eget stall" med människor från vilka de plockar ut de som tillfrågas, eftersom det innebär att de har både tidigare uppgifter om hur en enskild person svarat och ev. också andra bakgrundsuppgifter (det är inte ovanligt att de som "får vara med" fyller i en blankett med "basuppgifter").
Nu hävdar jag inte att de manipulerar resultaten, eller statistisken som sådan. Men det upplägget (med ett eget färdigt, registrerat "stall") gör det busenkelt att sätta fingret på vägen i själva urvalet av de som tillfrågas. Och det är stört omöjligt att bevisa, samtidigt som all statistik och matte är fullt korrekt.
Man kan jämföra publiciteten och mediagenomslaget för Novus mätning (med 4,3% för L) och den senaste mätningen (som var DN/Ipsos igår och visst hade L på 3,5%). Ipsos mätning fick nästan inget genomslag alls i media trots att den är färskast, medan Novus namn syntes i alla medier pga. den rafflande nyheten om Liberalernas fantastiska ökning...
Dessutom hade Ipsos en "blockskillnad" på över 7%, vilket inte heller det är lika spännande som Novus som påstod att den är nere på omkring 2%.
Color me slightly suspicious...
Jag brukar därför titta på hur partierna reagerar, framförallt Moderaterna. Alla partier köper ju egna mer specifika undersökningar (fokuserade på väljargrupper och specifika valfrågor) och Moderaterna har Sveriges bästa politiska maskineri (tack vare tankesmedjorna). Om det faktiskt skulle vara så att Tidö i deras egna bättre mätningar skulle vara på vippen att ta fast oppositionen så skulle jag ha förväntat mig en tydlig och kraftig push (som i förra valet). Men inget sånt har synts till. Det är egentligen huvudorsaken varför jag inte litar på Novus senaste resultat. Plus sammanträffandet att de resultaten "råkade" vara de perfekta resultaten för att lyfta Novus mätning, och namn, med fullt genomslag i alla medier...