Citat:
ditt sätt att argumentera är inte verkligheten, och dina argument speglar verkligen inte nån verklighet.
Vår biologi är identisk med biologin för average människa för 10 000 år sen, skulle du hålla med om att det mesta med vårt beteende i dag...är rejält annorlunda än det var för 10 000 år sen?
eller beteendet hos någon som lever i ett I-land i norra europa kontra någon som lever i ett U-land söder om ekvatorn?
Det borde få dig att begripa att nej faktorer som vilken miljö, samhälle, kontext vi befinner oss i som människor är betydligt mer avgörande för våra specifika beteenden.
ex. våra samhällens påhittade normer kring kön.
Vår biologi är identisk med biologin för average människa för 10 000 år sen, skulle du hålla med om att det mesta med vårt beteende i dag...är rejält annorlunda än det var för 10 000 år sen?
eller beteendet hos någon som lever i ett I-land i norra europa kontra någon som lever i ett U-land söder om ekvatorn?
Det borde få dig att begripa att nej faktorer som vilken miljö, samhälle, kontext vi befinner oss i som människor är betydligt mer avgörande för våra specifika beteenden.
ex. våra samhällens påhittade normer kring kön.
När det gäller grundläggande sexuella faktorer, så är det mycket som är sig likt över tid. Litet grand är tids- och kulturberoende, men rätt mycket är också likartat.
Citat:
Kvinnor har mer bråttom att skaffa barn ja, men det betyder inte att kvinnor i helhet genom livet har mer barnlängtan än vad män har.
De olikheter man funnit mellan könen är MINDRE än de olikheter man finner mellan olika individer.
Och de flesta olikheter i hjärnan mellan könen spelar heller ingen roll för nått av större vikt för oss.
De olikheter man funnit mellan könen är MINDRE än de olikheter man finner mellan olika individer.
Och de flesta olikheter i hjärnan mellan könen spelar heller ingen roll för nått av större vikt för oss.
Det där är inte korrekt. Det finns betydande könsskillnader, men givetvis är såväl kulturgrupps- som individskillnaderna betydelsefulla också. Men, att bortse från viktiga könsskillnaderna är inte sant.
Citat:
Du känner inte min sambo. Det gör jag.
Att ni delar samma kön tar inte ifrån mig mitt övertag i kännedom av min sambo.
Att ni delar samma kön tar inte ifrån mig mitt övertag i kännedom av min sambo.
Det är väl ungefär så där som män säger, tills den dagen den tjatande frun packar sina väskor och lämnar familjen?
Citat:
Nej jag använde wikipedias definition.
behöver jag leta upp NE:s definition av ordet åt dig?
och behöver jag förklara för dig att "objekt för......." inte är ett uttryck för samma sak som att "objektifiera" någon?
en arbetsgivare kan ex. säga att han ser dig som ett objekt för en anställning ex. de betyder inte att han ser dig som "ett ting" utan egen vilja eller agens.
behöver jag leta upp NE:s definition av ordet åt dig?
och behöver jag förklara för dig att "objekt för......." inte är ett uttryck för samma sak som att "objektifiera" någon?
en arbetsgivare kan ex. säga att han ser dig som ett objekt för en anställning ex. de betyder inte att han ser dig som "ett ting" utan egen vilja eller agens.
Och Du kan inte tänka Dig att Wikipedias definition är hämtad från genusteori? Saken är den, att Du likt genusflummarna försöker argumentera medelst en slags begreppsadvokatyr. Inget blir klarare därav, och verkligheten blir inte mer på Din sida heller.