Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Min Mac hade behövt vara tjockare, alltså större och tyngre om den skulle ha USB-A och jag antar att det samma gäller HDMI.
Under normal användning är det endast strömsladden som är inkopplad, övriga anslutningar, inklusive skärm, är trådlösa.
Skulle jag dagligen använda en extern skärm så hade jag givetvis sett till att det fanns en adapter på plats vid skärmen, det är alltså inget som jag hade burit med mig. Och jag hade antagligen haft en egen laddare vid skärmen för att slippa bära runt på den.
Nu har jag inte det behovet, men jag har ändå lagt flera hundra kronor på en fickvänlig adapter som ger min dator HDMI, nätverkskontakt, en massa antika USB-portar och minneskortläsare. Den tillbringar majoriteten av tiden i en låda.
Som med i princip allting annat så handlar det om kompromisser, och hur dessa blir beror ju på vilket mål man har med aktuell produkt, tjänst, funktion etc.
Detta betyder ju att den kompromissen som en tillverkare valt inte kommer att passa alla, vilket gör att det kommer att finnas de som ogillar hur tillverkaren gjort.
Samtidigt kommer det att finnas många som kommer att gilla produkten, för sannolikt har tillverkaren gjort en skapligt ingående analys av hur marknaden ser ut, vad konkurrenterna gör, och vad majoriteten av kundkretsen ger uttryck för att önska.
När det gäller portabla datorer, laptops, så är oftast smidigt format, låg vikt och tunna högt upp på önskelistan, samt så bra batteritid som möjligt. Givetvis med vettiga prestanda.
Här har ju Apple lyckats bra under många år i premiumklassen samtidigt som kvaliteten varit generellt sett god, trots vissa mindre bra lösningar periodvis.
Och trots trådstarten mer eller mindre infantila gnällande så är Mac och MacOS fortfarande ansett som mycket användarvänligt, med en hel del smarta funktioner som Win-sidan ligger långt efter med, i synnerhet om man även har fler Apple-produkter, då dessa kan sammarbeta på flera mer eller mindre automagiska sätt som få andra tillverkare kommer i närheten av, och som folk som inte kört Mac eller har nån egentlig erfarenhet av Apples produkter (mer än lyssnat på div negativa skrönor….) ofta inte har en aning om att det finns och hur smidigt det funkar.