2026-08-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Du är en mycket märklig person som viger så mycket tid åt att försvara ett storföretag som du inte har någon koppling till. Tråden handlar om att Macdatorer har blivit mindre användarvänliga, vilket de har. Apple har traditionellt haft tre fördelar över Windows; de får inte virus lika enkelt, de är mer driftsäkra, och de är mer lättanvända. Nu börjar de förlora det sistnämnda. Samma sak gäller iPhones där man nu måste kunna en massa gester så som att dra uppifrån och ner. För 10 år sedan hade iPhones en hemknapp med touch ID, vilket var mycket enklare.
På vilket sätt har en Mac blivit svårare att använda? Och vilken generation Macar och macOS jämför vi då med?
Citera
2026-08-29, 20:59
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
På vilket sätt har en Mac blivit svårare att använda? Och vilken generation Macar och macOS jämför vi då med?

De tog bort USB-A så man kan inte ens sätta i ett hederligt traditionellt USB-minne.
Citera
2026-08-29, 21:01
Medlem
Citat:
De tog bort USB-A så man kan inte ens sätta i ett hederligt traditionellt USB-minne.
Jaha. Är det på den nivån vi diskuterar? Då får det vara för min del. Hej då.
Citera
2026-08-29, 21:55
Medlem
systems avatar
Citat:
Saknar du diskettläsaren också?
Citera
2026-08-29, 22:01
Medlem
Citat:

Ah…. Du förespråkar antikrundan…..?

Så utveckling är af ondo för dig, och du vill vi ska vara kvar i äldre teknik som är segare och sämre…?

Ok, det får du gärna vara om det behagar dig, själv följer jag med i utvecklingen och saknar inte hemknappen etc. Och det handlade om typ några timmar att bli van med intuitiva gester på skärmen, vilka det redan fanns ett gäng av även när fysisk hemknapp existerade.

På tal om USB-minnen….
Du har nog missat att de finns med USB-C idag, och du, det finns även de med både USB-A och C i samma minne…

https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/minneskort-usb-minnen/usb-minnen/2-i-1-usb-minne-med-usb-30-och-usb-c-64-gb-guld/641820
Citera
2026-08-30, 05:58
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På tal om USB-minnen….
Du har nog missat att de finns med USB-C idag, och du, det finns även de med både USB-A och C i samma minne…

Du är ju bara jobbig om du kommer med en Mac och måste ha special-USB-minnen. USB-A-minnen ersatte minneskort och disketter helt så det behövs inte diskettläsare eller minneskortsläsare, däremot är det ganska befängt med en dator som inte har USB-A.
Citera
2026-08-30, 06:31
Medlem
Citat:
Du är ju bara jobbig om du kommer med en Mac och måste ha special-USB-minnen. USB-A-minnen ersatte minneskort och disketter helt så det behövs inte diskettläsare eller minneskortsläsare, däremot är det ganska befängt med en dator som inte har USB-A.

Ja har du sådana personliga problem att lösa den saken så ska du såklart hålla dig till mer antika datorer och prylar om du inte klarar din vardag utan USB-A eller inte finner en smidig lösning så USB-A funkar.

Hur tror du t ex stora företag klarar sig med Mac som företagsdator till sina resande, fast de inte har port för USB-A?
Citera
2026-08-30, 06:47
Medlem
Comitiums avatar
Jag minns diskussionen för eller emot Mac för fyrtio år sedan då en del byggde sin identitet på att de var Mac-användare. Så det finns boomers som fortfarande diskuterar detta. Kuriöst!
Citera
2026-08-30, 07:48
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja har du sådana personliga problem att lösa den saken så ska du såklart hålla dig till mer antika datorer och prylar om du inte klarar din vardag utan USB-A eller inte finner en smidig lösning så USB-A funkar.

Hur tror du t ex stora företag klarar sig med Mac som företagsdator till sina resande, fast de inte har port för USB-A?

De skickar väl antagligen med sina anställda en massa donglar. Apple har för övrigt vet nog att ångra de mest extrema besluten. De tog bort allt utom USB-C-portar och 3,5 mm hörlursuttag på sina bärbara "Pro" datorer, sedan insåg de hur dumt det var.

Jag gissade på att det fanns inlägg från den tiden som du skrivit där du försöker hävda att HDMI inte behövs på en "Pro"-dator och en snabb googling visar att jag hade rätt; (FB) MacBook Air eller MacBook Pro?. Apple insåg själva att en multihub inte alls är "smidig" som du skriver, och att en Macbook Pro behöver en HDMI-port. Du verkar vara helt besatt av Apple och försvarar alla beslut de någonsin gjort. Jag använder en Windowsdator, men inser att de inte är perfekta. De är dock det bästa för mig.
Citera
2026-08-30, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag minns diskussionen för eller emot Mac för fyrtio år sedan då en del byggde sin identitet på att de var Mac-användare. Så det finns boomers som fortfarande diskuterar detta. Kuriöst!

Jag har aldrig propagerat för att folk ska köpa nåt som helst Apple, utan tycker att alla ska få köpa vad de vill oavsett orsak. Dock är det trist om folk ratar något p g a att de fått höra en massa skrönor och direkta lögner om nåt märke eller produkt.

Citat:
De skickar väl antagligen med sina anställda en massa donglar. Apple har för övrigt vet nog att ångra de mest extrema besluten. De tog bort allt utom USB-C-portar och 3,5 mm hörlursuttag på sina bärbara "Pro" datorer, sedan insåg de hur dumt det var.

Jag gissade på att det fanns inlägg från den tiden som du skrivit där du försöker hävda att HDMI inte behövs på en "Pro"-dator och en snabb googling visar att jag hade rätt; (FB) MacBook Air eller MacBook Pro?. Apple insåg själva att en multihub inte alls är "smidig" som du skriver, och att en Macbook Pro behöver en HDMI-port. Du verkar vara helt besatt av Apple och försvarar alla beslut de någonsin gjort. Jag använder en Windowsdator, men inser att de inte är perfekta. De är dock det bästa för mig.

Oj, du är alltså bara ännu en stolle med kass läsförståelse och proppfull med bias och fördomar…

Jag har massvis med gånger förklarat att Apple inte är perfekta eller aldrig kan göra fel, jag vill minnas att jag gjorde det nyss i denna tråd. Men sådant passar väl inte in i din åsikt så det har du väl bara ignorerat.
Så du har helt fel om du tror jag skulle försvara allt Apple gör. Däremot är det väldigt vanligt att folk påstår saker om Apple eller deras produkter som är direkt felaktigt, och då kan jag upplysa dem om detta, vilket det såklart inte tål….

Det är tyvärr mycket vanligt att folk inte tål att nån trivs med Apples grejor, då kan många tyvärr inte uppföra sig utan ska in och provocera med div glåpord och påstå en massa skit som oftast bara är trams som inte stämmer.

Jag har valt vissa av Apples produkter för att jag gillar dessa och tycker de ger mig vad jag vill ha och som inte andra tillverkare kan matcha med sina konkurrenter. Andra ska självklart välja va de vill. För vad som är bäst för mina önskemål etc kanske inte är bäst för alla andra.

Är du nöjd med din Win med USB-A så gläder det mig, själv minns jag knappt när jag sist behövde använda nåt USB-minne över huvud taget.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-30 kl. 09:28.
Citera
2026-08-30, 12:00
Moderator
Neksnors avatar
Min Mac hade behövt vara tjockare, alltså större och tyngre om den skulle ha USB-A och jag antar att det samma gäller HDMI.
Under normal användning är det endast strömsladden som är inkopplad, övriga anslutningar, inklusive skärm, är trådlösa.
Skulle jag dagligen använda en extern skärm så hade jag givetvis sett till att det fanns en adapter på plats vid skärmen, det är alltså inget som jag hade burit med mig. Och jag hade antagligen haft en egen laddare vid skärmen för att slippa bära runt på den.
Nu har jag inte det behovet, men jag har ändå lagt flera hundra kronor på en fickvänlig adapter som ger min dator HDMI, nätverkskontakt, en massa antika USB-portar och minneskortläsare. Den tillbringar majoriteten av tiden i en låda.
Citera
2026-08-30, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Min Mac hade behövt vara tjockare, alltså större och tyngre om den skulle ha USB-A och jag antar att det samma gäller HDMI.
Under normal användning är det endast strömsladden som är inkopplad, övriga anslutningar, inklusive skärm, är trådlösa.
Skulle jag dagligen använda en extern skärm så hade jag givetvis sett till att det fanns en adapter på plats vid skärmen, det är alltså inget som jag hade burit med mig. Och jag hade antagligen haft en egen laddare vid skärmen för att slippa bära runt på den.
Nu har jag inte det behovet, men jag har ändå lagt flera hundra kronor på en fickvänlig adapter som ger min dator HDMI, nätverkskontakt, en massa antika USB-portar och minneskortläsare. Den tillbringar majoriteten av tiden i en låda.

Som med i princip allting annat så handlar det om kompromisser, och hur dessa blir beror ju på vilket mål man har med aktuell produkt, tjänst, funktion etc.
Detta betyder ju att den kompromissen som en tillverkare valt inte kommer att passa alla, vilket gör att det kommer att finnas de som ogillar hur tillverkaren gjort.

Samtidigt kommer det att finnas många som kommer att gilla produkten, för sannolikt har tillverkaren gjort en skapligt ingående analys av hur marknaden ser ut, vad konkurrenterna gör, och vad majoriteten av kundkretsen ger uttryck för att önska.

När det gäller portabla datorer, laptops, så är oftast smidigt format, låg vikt och tunna högt upp på önskelistan, samt så bra batteritid som möjligt. Givetvis med vettiga prestanda.
Här har ju Apple lyckats bra under många år i premiumklassen samtidigt som kvaliteten varit generellt sett god, trots vissa mindre bra lösningar periodvis.

Och trots trådstarten mer eller mindre infantila gnällande så är Mac och MacOS fortfarande ansett som mycket användarvänligt, med en hel del smarta funktioner som Win-sidan ligger långt efter med, i synnerhet om man även har fler Apple-produkter, då dessa kan sammarbeta på flera mer eller mindre automagiska sätt som få andra tillverkare kommer i närheten av, och som folk som inte kört Mac eller har nån egentlig erfarenhet av Apples produkter (mer än lyssnat på div negativa skrönor….) ofta inte har en aning om att det finns och hur smidigt det funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in