2026-09-07, 16:11
Medlem
DasspappretDNs avatar
Ännu ett "avslöjande" nu. "Experter™" dyker upp nu också som varnat i flera år. Häftigt. Värsta spion-filmen det här.

Nej, Aftonbladet och EXPO. Det här är inget "avslöjande". Det här är rysskletande ni häver ur er i valets slutskede så fort gapet mellan blocken började minska och S trillade under 30% i opinionen.

Om ukrainske statsvetaren känt till henne så pass länge varför gjordes inget för åratal sedan? Varför kommer den här häftiga spion-filmen om ryskan som infiltrerade Sveriges regering först nu från EXPO i ett svensks riksdagsvalrörelses slutfas?

Hade hon varit ett hot som ukrainarna haft sådan bra koll på så länge så hade hon slängts ut för länge sedan. För Ryssland är ju det enda våran underrättelsetjänst tar på allvar annars verkar det som.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-07 kl. 16:25.
Citera
2026-09-07, 16:32
Medlem
professor Anton Shekhovtsov. Är det inte han som jobbar på en Ukrainsk mediabyrå i London? En byrå som används i det politiska kriget mellan Ryssland och Ukraina. Såklart har ryssarna em motsvarande.
Den Ukrainska byrån anklagar många ryssar utomlands för att vara Oligarker och att stödja Putin. Detta för att störa forna ryska medborgare med företag i Europa.
De må ha en lovvärd agenda, men i detta fallet med Sverige får jag lite dålig smak i munnen. Kanske har de inte en agenda som inkluderar Sverige och vårt kommande val utan mer ser förbi Sverige och fokuserar bara på allt som kan skada Ryssland och dess förtroende utanför Ryssland. Aftonbladet används som en duktig idiot då de troligen ser att S möjligen får lite pluspoäng.
Citera
2026-09-07, 16:37
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
professor Anton Shekhovtsov. Är det inte han som jobbar på en Ukrainsk mediabyrå i London? En byrå som används i det politiska kriget mellan Ryssland och Ukraina. Såklart har ryssarna em motsvarande.
Den Ukrainska byrån anklagar många ryssar utomlands för att vara Oligarker och att stödja Putin. Detta för att störa forna ryska medborgare med företag i Europa.
De må ha en lovvärd agenda, men i detta fallet med Sverige får jag lite dålig smak i munnen. Kanske har de inte en agenda som inkluderar Sverige och vårt kommande val utan mer ser förbi Sverige och fokuserar bara på allt som kan skada Ryssland och dess förtroende utanför Ryssland. Aftonbladet används som en duktig idiot då de troligen ser att S möjligen får lite pluspoäng.

Jobbar han bokstavligen i självaste London också?

Känns som att jag får vatten på kvarn här i alla fall.

Och absolut har ryssarna själva förgreningar och byråer i London. Oligarkernas barn bor många av dem i London.

Ukraina mot Ryssland är mer eller mindre ett jävla TV-program.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-07 kl. 16:44.
Citera
2026-09-07, 16:46
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN

Och absolut har ryssarna själva förgreningar och byråer i London. Oligarkernas barn bor många av dem i London.

Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Hon har uttryckt sig pro-ryskt från 2014 och tio år framåt minst.

Du ser inte problemet här? Med de miljöer hon rör sig i?

Hennes familj finns i Ryssland vilket är mycket problematiskt eftersom Ryssland kör med påtryckning/utpressning/hot.

Du får helt enkelt läsa på om du vill förstå allvaret med säkerhetsrisk/hot vilket detta utgör.

Då kanske du får upp ögonen och slutar förminska.
Finns det någon sammanfattning på de grejer hon postat eller delat så man kan bilda sig en egen uppfattning?
Citera
2026-09-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN

Jag ska gräva lite mer. Kanske är jag ute på djupt vatten och blandar ihop gubbarna.
Citera
2026-09-07, 17:01
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Finns det någon sammanfattning på de grejer hon postat eller delat så man kan bilda sig en egen uppfattning?

Ja. Artikeln i Expo.
https://expo.se/fordjupning/den-okanda-sekreteraren-elena/
Citera
2026-09-07, 17:04
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Ja. Artikeln i Expo.
https://expo.se/fordjupning/den-okanda-sekreteraren-elena/
Låst artikel. Finns det någon annan länk?
Citera
2026-09-07, 17:04
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Är hon utvisad ännu?
Det mest lysande exempel på bristande vandel jag kunnat läsa mig till.

Exakt vad har hon gjort förutom att vara ryss?
Citera
2026-09-07, 17:20
Medlem
Zlickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Det behövs inte mer än så när sosse och kommunistmaffian vill försöka manipulera valet genom Expo.
Citera
2026-09-07, 17:28
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det räcker väl att vara ryss?

Då ska man inte ha tillgång till riksdagshuset.
Citera
2026-09-07, 17:31
Medlem
Citat:

Man får ju inte ens läsa sagor på ryska för ryska barn längre så det räcker nog att vara ryss.
Det där med yttrandefrihet o friheten att tycka vad man vill är bara på pappret.
Allt ryskt är paria.
Citera
2026-09-07, 17:32
Medlem
löls avatar
Citat:

På svt hittar jag:

1. Gustav Gellerbrant är chef för SD:s samordningskansli i Regeringskansliet och en nyckelperson i Tidösamarbetet. Sedan 2024 lever han i en relation med en kvinna från Ryssland, som arbetar som tjänsteman för Sverigedemokraterna i riksdagen.

2. Han skriver att sambons inlägg är tagna ur sitt sammanhang, i vissa fall gamla och att det handlar om ”uppenbar ironi och sarkasm”.

I andra inlägg har hon också uttryckt kritik mot den ryska regimen, både innan och efter den fullskaliga invasionen av Ukraina, skriver han.

3. Gällande resan till Ryssland 2017 skriver han att det är uppenbart att resan var olämplig, men att det inte var upp till henne som nyanställd politisk sekreterare att avgöra. Efteråt ska hon dock ha samarbetat med europeiska myndigheter under omständigheter som hon inte kan berätta om.

Jag vet inte mycket mer än det svt presenterade.
Och av det låter det som att en journalist troligtvis har plockat ut saker från olika sammanhang och skapat en bild
Senast redigerad av löl 2026-09-07 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in