Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Min tanke er at dekkhistorien er improvisert utfra spørsmål han fikk i avhør, og at det ikke var ventet. Hadde historien vært sann, så mener jeg han burde nevnt dette for politiet innledningsvis. I stedet ser vi at han legger frem en fullverdig og detaljert forklaring først når politiet peker på funn av glassbiter og blod. Han kjente altså angivelig til det påståtte uhellet i detalj, men lot vær å nevne det. Det mest troverdige svaret, slik jeg ser det, hadde vært om han foreslo for politiet at kidnapperne kanskje kunne ha angrepet henne på badet i andre etasje. I stedet var han ivrig på at forbrytelsen etter all sannsynlighet fant sted innenfor et gitt område i første etasje. Påfallende, mener jeg.
Var TH overbevist om at forbrytelsen ble utført på toalettet i 1.etasje, ville det være veldig rart dersom han foreslo at AE ble angrepet på badet i 2.etasje. For hans del har det ingenting å bety om forbrytelsen skjedde det ene eller andre stedet, så lenge han har alibi for tidspunktet da AE forsvant.
Om historien er improvisert av TH, ville det være dristig å trekke inn en person som ikke var innblandet i hendelsen. Ikke bare måtte sporene på åstedet matche dekkhistorien, men den andre personene måtte varsles før politiet fikk snakket med han, og støtte forklaringen. Hvorfor kunne han ikke heller si at det var han eller AE som var uheldig og knuste lampen?