2026-09-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Vad i helvete? Finnarna har ALDRIG varit ett problem. Räknade ut att i min hemort med två industrier hade ungefär 25% finskt påbrå.

På 70 talet kom och gick det barn i skolan mest hela tiden då deras familjer kanske inte hittade rätt på en gång.
I hela kommunen fanns det tusentals finländare från båda språkgrupperna.

TS är troligen väldigt ung och dum i huvudet.

I arbetslöshetsstatistiken från denna tid så ser man att finskfödda hade en större andel anställning än svenskfödda.

Många av de alkoholister som TS pratar om var veteraner och alkohol var det enda hjälp som fanns som för att kunna hantera deras minnen.

Du ska inte snacka skit om de som höll undan kommunisterna från sveriges gränser.

Var det många veteraner som valde att flytta från sitt hemland,där dom hade förtidspension, till ett dyrare land efter kriget? Har jag aldrig hört om, länka gärna till källa.
Däremot var det många föräldralösa (ofta krigsskadade, PTSD) barn som fick fosterhemsfamilj i Sverige. Dom blev av naturliga anledningar ofta stökiga individer av orsaker som dom inte själva rådde för.
Citera
2026-09-06, 21:50
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Under min uppväxt var det ett stort problem med invandringen från Finland i Sverige. Parkbänkarna var fulla med finska alkoholister, skolor med många finnar hade dåligt rykte p.g.a. dåliga skolresultat och våld (givetvis på en annan nivå än dagens Sverige dock). Man träffade ofta på finnar som knappt kunde svenska, ibland arbetade de i någon industri, ibland gick de på socialbidrag eller var förtidspensionerade. Finnar hade generellt sett ett väldigt dåligt rykte och Finland sågs på som ett efterblivet och fattigt land (bilden av Finland formades av invandrarna i Sverige, knappt någon svensk hade varit i Finland, mer än möjligtvis någon kryssning till Åland eller Helsingfors).

Någon gång på sent 90-tal/tidigt 2000-tal ändrades saker successivt. Idag upplever nog få att finnar skulle vara ett större problem i Sverige.

Vad har hänt? Har ”problem-finnarna” dött och deras barn anpassat sig till Sverige? Flyttade många hem när det var dags för pension eftersom de aldrig lyckades integrera sig (och tog barnen med sig)? Med tanke på hur stor invandringen var från Finland tycker jag det är ganska sällan man stöter på folk med finska efternamn, är det vanligt att de bytt namn, som t.ex. politikern Rikard Jomshof?

Självklart var inte alla, eller kanske ens de flesta, finnar ett problem men många var det. Gällande invandringen av finlandssvenskar under samma period var det av naturliga skäl aldrig ett problem.

Jag tror att det ligger något i alla de saker du nämner. Jag kan även lägga till några:

1) Blatteinvandringen har fått finnarna att framstå som mönsterinvandrare i jämförelse.

2) Finnar avviker mycket mindre från skandinaviskt utseende (en del av dem inte alls) och smälter in bättre när de slutat prata med brytning.

3) Finnarna har en gemensam historia med oss, ett delvis sammansmält öde. Finland var vår östra rikshalva för inte länge sedan, historiskt sett.

4) Svenskar hyser respekt för finnar på grund av finsk sisu och finnars förmåga att sparka rysk röv, vilket gör sitt för att väga upp dåliga egenskaper som den utbredda alkoholismen.
Senast redigerad av Threadkiller 2026-09-06 kl. 21:57.
Citera
2026-09-06, 21:57
Medlem
Threadkillers avatar
5) Finnar är ett högintelligent nordeuropeiskt folkslag och hade således inte stora problem med att integreras och i många fall assimileras i andra generationen, i motsats till afrikaner och MENA-folk med en genomsnitts-IQ på 65-90 beroende på folkslag.
Citera
2026-09-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Under min uppväxt var det ett stort problem med invandringen från Finland i Sverige. Parkbänkarna var fulla med finska alkoholister, skolor med många finnar hade dåligt rykte p.g.a. dåliga skolresultat och våld (givetvis på en annan nivå än dagens Sverige dock). Man träffade ofta på finnar som knappt kunde svenska, ibland arbetade de i någon industri, ibland gick de på socialbidrag eller var förtidspensionerade. Finnar hade generellt sett ett väldigt dåligt rykte och Finland sågs på som ett efterblivet och fattigt land (bilden av Finland formades av invandrarna i Sverige, knappt någon svensk hade varit i Finland, mer än möjligtvis någon kryssning till Åland eller Helsingfors).

Någon gång på sent 90-tal/tidigt 2000-tal ändrades saker successivt. Idag upplever nog få att finnar skulle vara ett större problem i Sverige.

Vad har hänt? Har ”problem-finnarna” dött och deras barn anpassat sig till Sverige? Flyttade många hem när det var dags för pension eftersom de aldrig lyckades integrera sig (och tog barnen med sig)? Med tanke på hur stor invandringen var från Finland tycker jag det är ganska sällan man stöter på folk med finska efternamn, är det vanligt att de bytt namn, som t.ex. politikern Rikard Jomshof?

Självklart var inte alla, eller kanske ens de flesta, finnar ett problem men många var det. Gällande invandringen av finlandssvenskar under samma period var det av naturliga skäl aldrig ett problem.

Många finnar flyttade tillbaka till Finland på 80 talet, väldigt många.
En hel del andra dog pga av de farliga jobb de haft
. Andra söp ihjäl sig
Så tiden eroderade bort finnarna
Citera
2026-09-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ja visst. " ...reglering av alkoholbruket i Sverige 1917–1955 och i Finland 1944–1969."
Alkoholransonering

Ja men hur gjorde det finnarna alkade? Menar du att alkade finnar drog till Sverige för att kunna supa?
Citera
2026-09-06, 23:10
Medlem
Väldigt få finländare invandrar till Sverige numera och så har det varit sedan 80/90-talet. De vita parkalkisarna jag ser nuförtiden är typ polacker eller balter och de brukar väl mest mind their own business. Jag har många finska kollegor och de jobbar hårt, är nästan aldrig sjuka och kör inte med massa skitsnack på möten.
Citera
2026-09-06, 23:54
Medlem
SmartSkalles avatar
Hellre 1000 Finnar än 1 Arab eller 1 Afrikan.
Citera
2026-09-07, 07:11
Medlem
Född tidigt 80-tal och uppvuxen i Sverige, till en svensk mor och finsk far. Har finskt förnamn och efternamn. Aldrig pratat finska under uppväxten, så har ingen brytning. Jag märkte en tydlig skillnad i hur jag blev behandlad när vågen från iran och irak kom under sent 80- och tidigt 90-tal. Innan dess utsattes jag för en hel del typiska glåpord om finnar, och förolämpningar riktade mot min far. Men där skedde ett skifte, och efter det var jag plötsligt med i gänget.
Citera
2026-09-07, 08:07
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fördomar, man ser gärna finnen på parkbänken, den som failat, men inte finnen som tidigare varit svensk och som hjälpt Sverige i kritiska situationer.

Sedan är inte svenskar alltid älskade i Finland, men det handlar om deras fördomar. Inte allas finnar dock.

Stella Polaris tycker jag är en fantastisk historia om vårat gemensamma sammarbete på en lite högre nivå än wt, faktiskt riktigt sött. Längtar efter en film,
Operation Stella Polaris (finska: Operaatio Stella Polaris, eller Operaatio Pohjantähti) var en hemlig finländsk underrättelseoperation i samband med slutet av Fortsättningskriget, med syfte att flytta utrustning och känsligt underrättelsematerial från Finland till Sverige, så att verksamheten skulle kunna fortsätta i Sverige och materialet inte skulle hamna i Sovjetunionens händer. Operationen hade sin bas i den lilla fiskebyn Nämpnäs i Närpes i Österbotten, varifrån arkivet skeppades till svenska hamnar. Inom svenska försvaret var det chefen för hemliga underrättelsebyrån C-byrån som hade ansvar för operationen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Stella_Polaris

Vilka fördomar finns det om svenskar i finland, då?
Citera
2026-09-07, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Vilka fördomar finns det om svenskar i finland, då?
Det finns en viss "negativism" och avund gentemot svenskar och finlandssvenskar från finnar. Grunden ligger i att svenskarna har styrt landet under samhörigheten med Sverige och den var inte alltid till finnarnas bästa med indragning i krig i tid och otid, samt vid självständigheten när en inte så liten andel svenskar tog över en stor del av makten i Finland.

Andelen svenskar har kanske utgjort ca 1/3 av befolkningen i Finland på 1800-talet, men simsalabim är idag bara 5%. Skälet är att många svenskar under 1800-talets slut och 1900-talets början valde att förfinska sina namn för att lättare smälta in i ett självständigt Finland och därigenom få ökad makt.

Finlandssvenskarna har varit eliten eller etablissemanget om man så ska säga, och finnarna betraktar finlandssvenskarna lite som vi svenskar idag betraktar TV4-bögarna, d.v.s. en förfinad liberal "elit" som har högre tankar om sig själva som ser på resten av landet som åkern.

Här har du från 70-talets slut, YLE, finsk tv:s syn på Sverige i sjungande form med en version av YMCA på finska klädda i blågula träningskläder. https://www.youtube.com/watch?v=yUdb8Hy1uF4&list=RDyUdb8Hy1uF4&start_radio =1

P.S för övrigt är basisten i bandet som spelar musiken en känd finsk elbasist, Pekka Pohjola, som ser inte så lite sur över att vara med i arrangemanget, medan synthspelaren verkar lite väl glad
Senast redigerad av Abetterworld 2026-09-07 kl. 08:27.
Citera
2026-09-07, 08:59
Medlem
Jag är 50% finländare (biologiskt) och jag undviker helst det folket.
Vi passar inte ihop hur vi än försöker. Oavsett samhällsklass. Alkohol eller inte.

För mig slutade finnarna vara ett problem när jag sa upp min finskhet.
Funderar på att aldrig mera tala finska med min finska mor, om vi nånsin mer träffas.
Jag och min finska släkt är ett minne blott, bara. Vi är totala främlingar sedan länge.
Citera
2026-09-07, 09:19
Medlem
Finnar är väl kraftigt överrepresenterade bland fyllon i Bergslagen än idag?!?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in