Citat:
Ursprungligen postat av
carreras
Här drev nån en kemtvätt/färgeri till 70-talet. Inte kommunen. Varför ska då kommunen skänka skattebetalarnas pengar genom att köpa ut husen? Ok att kommunen godkänt detaljplan , men då visste ju ingen om dessa gifter i marken.
Fast:
Citat:
Tidigare låg här en kemtvätt, under åren 1952–1975. Marken har aldrig varit i kommunens ägo, men kommunen har godkänt detaljplan, rivningsplan och bygglov. Det gjordes redan 1982, utan att man undersökte om marken var lämplig för bostäder. Kommunen hävdar att man inte hade anledning att veta om eller känna till att marken var förorenad. Men redan i början av 1980-talet var det allmänt känt att fastigheter där det hade bedrivits kemtvätt var svårt förorenade.Advokat Madeleine Lilliehöök hävdar att kommunen var väl medveten om föroreningarna från kemtvätten redan 1982, om inte tidigare ändå.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/klimat/a/vrz045/stella-12-skrev-till-politikerna-jag-vill-flytta
Lite ansvar borde nog kommunen (och länsstyrelsen som på den tiden hade delat ansvar) ändå ha när de tillåtit bostäder på kraftigt förgiftad mark. Även om lagarna förändrats sedan dess hade kommunen 1982 det praktiska ansvaret för att kontrollera att marken var säker ur ett hälsoperspektiv innan den bebyggdes för bostäder. Å redan under 70-talet började riskerna med marker där kemtvättar stått uppmärksammas i större skala.
Dessutom tror jag det är betydligt bättre även ur en långsiktig ekonomisk aspekt att köpa ut familjerna än vad kostnaderna för cancerbehandlingar, sjukskrivningar och uteblivna intäkter när de vuxna och deras barn drabbas..
Å ja, jag är medveten om att jag svarar på en urgammal kommentar..