Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Kan du peka på en källa som beskriver vad "ett riktigt parförhållande" är?
Alltså: Inte din tolkning av vad det är, utan 'facit', liksom?
För just nu känns det som om du har utnämnt dig till överdomare i frågan.
Enligt mig är "ett riktig parförhållande" ett väldigt intressant ämne för en egen tråd. Men just nu räcker det med den officiella definitionen.
Men du kanske menar "ett bra parförhållande"? Det är ju inte riktigt samma sak, men ändå lite lättare att definiera. En "Win-Win", en institution för att uppfostra nästa generation.
Men även där är det ju inte den ena parten som har monopol på att definiera reglerna.
En sur incel kanske har lika mycket rätt till sin definition som du har?
Det finns nog ingen standard definition på ett riktigt parförhållande, eftersom det är nånting som två parter skapar tillsammans. Svenskan är emellanåt ett så futtigt språk, vilket är varför jag tog till "riktigt". "Äkta" skulle vara fel, "standard" låter som ett medeltal och "bra" parförhållande låter i mina öron mer som att man i praktiken får pusslet att gå ihop utan dessmera strul. "Bra" är alltså en funktionell beskrivning.
Det försöker hänvisa till är en situation när båda parter faktiskt VET att man står närmast varandra jämfört med alla andra (också barnen), att man kör tillsammans i vått och torrt, till sista blodsdroppen och att ingendera parten nånsin kommer att svika eller ge upp. Nåt i den stilen. "Mated for Life", typ. Det behöver inte förstås hålla för den sakens skull, eftersom allting förändras. Men det är inte så viktigt eftersom det egentligen är fråga om vad man känner i stunden. I varje stund.
Alla har rätt till sin egen definition, men nu var det inte definitionen det var fråga om utan vad som fungerar. Och den poäng jag försökte få fram var att om den ena parten har ett behov av att känna att förhållandet är "på riktigt", men inte känner det, då funkar det inte. Och bland män så finns det ett subset som kan bonda på den här nivån med andra män (och nu talar jag inte alls om homosexualitet), men som inte fixar att göra det med sin kvinna. Om det beror på genetik eller delvis beror på genetik är mig veterligen inte utrett, men det förekommer i högre grad i samhällen och kulturer som har olika roller för kvinnor och män. Eller rättare sagt, som har mer distinkta gränser mellan kvinnors och mäns roller. Det är t.ex. vanligare i USA än i England, och vanligare i England än i Frankrike. Och det finns en direkt motsvarande kvinnlig version, kvinnor som är bästisar med andra kvinnor på ett sätt som de inte klarar av att vara med män.
Det finns säkert massor med människor som tycker att de trots det har "riktiga" förhållanden, men i min värld är det ett "riktigt" förhållande när båda parterna i förhållandet har bara en solklar über-bästis i hela världen och det är den andra parten. Det är enligt min syn ett "riktigt" förhållande.