2026-09-03, 21:01
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRsuperfan
Nice att det finns runkmaterial i form av isa Östling och Julia Franzen. Väldigt lättklädda och långbenta.
Julia är ju i första hand en sexsymbol precis som Zara Larsson. Dom vinner fans på att vara lite småkorkade - sålänge dom är sexiga !
Citera
2026-09-03, 22:54
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Vad heter borgen detta är inspelat i?

Cedergrenska tornet, Danderyds kommun

https://www.cedergrenskatornet.se/
Citera
2026-09-04, 07:38
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Cedergrenska tornet, Danderyds kommun

https://www.cedergrenskatornet.se/
Vet det google sa det
Citera
2026-09-04, 19:19
Medlem
SodaFointains avatar
Men föddes inte jesus 25 december. då firar de flesta andra länder utom norden, tyskland och canada
Citera
2026-09-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Men föddes inte jesus 25 december. då firar de flesta andra länder utom norden, tyskland och canada
Visst, det var i alla fall mitt svar.
Citera
2026-09-04, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
"Vilket datum säger man att Jesus föddes?"

Vadå säger man? Vilka är man? Påven?

Märkligt att ställa en så komplicerad fråga som datumet för Jesu födelse. Matteus och Lukas som avhandlar själva förlossningen anger inget exakt datum.

Jag kanske är Sveriges dummaste men säger man inte att Jesus föddes natten till den 25, enligt jultraditionen som egentligen har ett annat ursprung? Det är då de har midnattsmässa. Kan inte den 25:e vara rätt då?

Vidare stör jag mig på att redaktionen inte följer TT:s språkregler. De stiliserar varumärken så äckligt som barn gör: TikTok istället för Tiktok och LEGO istället för det korrekta Lego.

Löjeväckande. Frågorna är skrivna av redaktör Petter Bristav som under sju år hade podcast med Soran Ismail och Aron Flam. Klart man blir tom i bollen efter en sån åktur.

En googling säger det är 25e man brukar säga Jesus föddes.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesus

De fortsätter med att frågeskrivarna själva är Sveriges dummaste.
Juldagen är ju dagen.
Julafton är aftonen före dagen.

Märkligt att inte Björn Hellberg reagerade. Eller så klippte de bort det.

Sen vet man ju inte när Jesus föddes. Men ingen säger väl att det är den 24e.

Enligt judisk kalender tar en dag slut när solen går ner. Föds man efter solnedgång föds man alltså nästa dag.
Citera
2026-09-04, 22:49
Medlem
flugornass avatar
Jag vill rikta ett stort tack till deltagarna, det här gör att jag känner mig begåvad långt över genomsnittet av Svenska folket.
Vem uppfann mjukglassen?
Norr är alltid rakt fram!
Beatles aldrig hört talas om??
Pavarotti är det något man har i maten?

En myt är att Storbritanniens tidigare premiärminister Margaret Thatcher uppfann mjukglassen. Däremot arbetade hon under 1940-talet med att skapa ett mjukglassrecept för den brittiska marknaden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mjukglass
Citera
2026-09-05, 00:30
Medlem
Att de fick rätt för 24:e december som dagen för Jesus födelse kan jag med viss tvekan acceptera trots att det rätta svaret enligt kristen tradition ska vara den 25:e. Man får lära sig att julen firas till minne av Jesu födelse och vi firar den 24:e, så det finns trots allt en viss logik bakom produktionens blunder.
Har betydligt svårare att svälja att svaret öl accepterades som ett rätt svar på frågan om vad mjöd är. Mjöd är definitivt inte öl, inte ens särskilt likt. Om något är mjöd betydligt mer likt vin än öl (misstänker dock att vin hade underkänts som svar).

Inte utan att man kan undra vad Edward Blom hade haft att säga om de bedömningarna om han varit kvar i tävlingen. Med sitt kunnande inom mat- och dryckeshistoria samt det faktum att han är praktiserande katolik kan man misstänka att han hade haft en och annan synpunkt.
Citera
2026-09-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Julia är ju i första hand en sexsymbol precis som Zara Larsson. Dom vinner fans på att vara lite småkorkade - sålänge dom är sexiga !

Jag skulle inte säga att deltagarna i Sveriges dummaste är lite småkorkade...
Senast redigerad av klorin287 2026-09-05 kl. 15:31.
Citera
2026-09-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Att de fick rätt för 24:e december som dagen för Jesus födelse kan jag med viss tvekan acceptera trots att det rätta svaret enligt kristen tradition ska vara den 25:e. Man får lära sig att julen firas till minne av Jesu födelse och vi firar den 24:e, så det finns trots allt en viss logik bakom produktionens blunder.
Har betydligt svårare att svälja att svaret öl accepterades som ett rätt svar på frågan om vad mjöd är. Mjöd är definitivt inte öl, inte ens särskilt likt. Om något är mjöd betydligt mer likt vin än öl (misstänker dock att vin hade underkänts som svar).

Inte utan att man kan undra vad Edward Blom hade haft att säga om de bedömningarna om han varit kvar i tävlingen. Med sitt kunnande inom mat- och dryckeshistoria samt det faktum att han är praktiserande katolik kan man misstänka att han hade haft en och annan synpunkt.

Bra poäng. Jag hade för mig mjöd var ett slags öl men nu när jag kollade upp det så är det helt olika.

Kanske att de riggade programmet för att Julia skulle åka hem. Eller så tillåter de lite vad som helst som svar. Kan ju vara så att de inte ville ge fel för öl, som ju trots allt också är en alkoholhaltig dryck.

Jag upptäckte något fel redan i förra säsongen men det verkar som att det är systematiskt.

Som när Samir fick rätt för Ulf Kristersen efter att ha beskrivit honom med att "han har samma frisyr som min bror". Däremot fick han fel för att han sa att SAOL stod för "svenska akademiska ordlista".
Citera
2026-09-06, 16:57
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Medan de snygga tjejerna vinner på det, så förlorar hösnshjärnor som Erik Saade och Samir på att vara klassade som idioter.
Citera
2026-09-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Sara Larsdotter är inte sexig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in