2026-09-05, 23:48
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Historien är cyklisk så det finns både bättre och sämre förr beroende på var i cykeln man menar med förr. Fattigsverige, var det bättre? Inte enligt min mening. Var det bättre när det hölls husförhör? Hahaha nej tack.

Det är nog inga som säger att ALLT var bättre förr. De säger så när man diskuterar olika delar av samhällsutvecklingen. Alla vet att mycket var sämre. Vem vill gå till en hovslagare för att dra ut en tand? Vem vill dö som småbarn? Jag bara frågar...
Citera
2026-09-05, 23:57
Medlem
Klart det finns skäl att säga att det var bättre förr. En del hyfsat objektiva, medan andra mest handlar om värderingar och åsikter.

Men väldigt många som konstant säger att det var bättre förr tenderar att romantisera historien väldigt mycket och ignorerar de problem som faktiskt fanns då. Bilden är väldigt förskönad.

Vidare när man tittar på dagens problem så tenderar dessa "det var bättre förr"-människor att se väldigt ensidigt på problemen. Ta till exempel det här med attityden till bidrag. Den har onekligen förändrats. Men det är inte så enkelt att det enbart handlar om människors moral. Förr i tiden var det lätt att få jobb jämfört med idag, och högst sannolikt är det en starkt bidragande orsak till hur attityderna har ändrats där.

Och ironiskt nog så skulle jag säga att mycket av det idylliska som fanns förr och som konservativa drömmer tillbaka till till stor del går att härleda till vänsterpolitik. För högerpolitik promotar inte direkt kollektivistiskt tänkande, utan snarare individualistiskt.
Citera
2026-09-06, 00:05
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det är nog inga som säger att ALLT var bättre förr. De säger så när man diskuterar olika delar av samhällsutvecklingen. Alla vet att mycket var sämre. Vem vill gå till en hovslagare för att dra ut en tand?

Visst, men enorma mängder praktiskt hantverkskunnande har också gått förlorat i takt med att hovslagaren och andra hantverksyrken försvunnit eller minskat i betydelse.

Citat:
Vem vill dö som småbarn? Jag bara frågar...

Ingen. Men när döden var närvarande i människors vardag var den även det i deras föreställningsvärld. Existentiell realism är något som gått förlorat med förbättrad sjukvård.
Citera
2026-09-06, 00:10
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Jo men vilka är dina objektiva bedömningsgrunder?

På vilket sätt var tex skolan bättre förr? Min morfar gick varannan dag i skolan i sju år och riskerade få stryk både av lärare och klasskamrater. På vilket sätt var det bättre? Lärde han sig mer?

Och varför ska vi tro att ämbetsmännen och deras ideal var bättre förr? Nepotism och och har alltid förekommit. På femtiotalet förekom det tex stora debatter om rättsrötan i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttsr%C3%B6ta

Så gör bedömningar du men vill du bli tagen på allvar så behöver du visa konkret varför dina påståenden stämmer.

Jag känner till rättsrötedebatten om t.ex. rådman Lunqvist som försnillade sin myndlings pengar. Och Kejneaffären. Och Haijby. Jösses. August Strindberg skrev i Svarta fanor om "chefsämnet" där den viktiga kvalifikationen var att han skulle vara lång. Eller Markurells som mutade kollegiet med delikatesser för att få "gossen" genom studentexamen. Min bror berättade om hur gymnastikläraren, "kaparen", en f.d. kapten, använde ridpiska för att få pli på gymnasisterna. På 1960-talet! Och det var ändå kolan som blivande kung Gustav V hade gått i. Tillsammans med Hjalmar Branting. My, my. Och Hets! Minns Stig Järrel som Caligula: Fusk min herre, fusk! Så visst har Sveriges historia mycket att visa uppsom inte var bra. Men det ändrar inte min ståndpunkt. Så det så.

Hela det svenska utbildningssystemet var bättre förr från folkskolan till högskolorna. Det vet alla. Det behövs inga nya utredningar i kommentarsfältet här på Flashback.
Citera
2026-09-06, 07:03
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Så visst har Sveriges historia mycket att visa uppsom inte var bra. Men det ändrar inte min ståndpunkt. Så det så.
Vilka faktan skulle behövas läggas på bordet för att du skulle ändra ståndpunkt?
Citat:
Hela det svenska utbildningssystemet var bättre förr från folkskolan till högskolorna. Det vet alla. Det behövs inga nya utredningar i kommentarsfältet här på Flashback.
Jag "vet" inte det så du kan stryka alla. Folk gick kortare tid i skolan förr och det fanns mindre kunskap om världen att lära ut.

Jag har unga släktingar som på mellanstadiet lärde sig den matte som jag lärde mig på högstadiet på åttiotalet.

Påståenden att skolan var bättre förr är ett sakpåstående som måste beläggas, inte en automatisk sann religiös dogm.
Citera
2026-09-06, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Möjligen så, men lyssnar man noga så finns det en del hård pessimism även från herr Musk om allt från AIs faror, fertilitetsnivån i Väst, transhysteri (som hans egen son råkade ut för), USAs skuldberg och Västs demografiska kollaps.

Men det är inte svårt att vara mestadels optimistisk när man är världens första dollar-trillionaire och har enorm makt att själv styra utvecklingen i så många områden.

Anser man allt redan är optimalt är man väl för någon slags status quo och därmed konservativ i ordets mest bokstavliga betydelse. Bevara allt som det är precis nu. "Tech bro"-optimism handlar väl inte om att allt redan är perfekt, utan snarare att lösningen för att göra allt bättre är mer teknik och företagsamhet. Snarare än att gå bakåt. Elon Musk bygger gigantiska datacenter medan nostalgi-vänstern som Bernie Sanders är emot teknikutvecklingen.

Av de problem du listar som Musk pekat på håller jag med samtliga förutom att LLMs skulle vara farligt. Sådant snack är marketing från herrarna Amodei, Altman, och Musk.
Citera
2026-09-06, 11:25
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unicase
Ser oftast just vänsterpersoner påstå det. Tillsammans med diverse fantasier om hur bättre ställt folk hade det på 70-talet.

Redan för 30 år sedan sjöng vänstermänniskor som Björn Afzelius om hur det var bättre förr.
30 år sedan hamnar du på 90-talet. 1996, och ja, ja det var bättre förr även 1996. ALLT, utom kommunikation från telefon till telefon och informationstillgängligheten.

Men maten var högre kvalité, hur samhället fungerade, gatorna var renare, skolorna var bättre, kollektivtrafiken punktligare och renare och billigare, folk var gladare. Elpriserna lägre, bensinen och bilarna billigare, fri parkering nästan överallt. Relationerna mellan kvinnor män bättre. Ja allt var bättre förr.

Och förflyttar du dig ytterligare 20 år tillbaka, hamnar du på 76 istället och då var det ännu bättre än 1996, folk var rikare och gladare och samhället fungerade ännu bättre. Bara bättre - allt. Gratis parkering överallt, jobb fanns till alla, billiga bostäder till alla. Rent och prydligt på gatorna. Därför sjöng Björn att det var bättre för, för att det var det säkerligen både subjektivt och objektivt.

Sverige har åkt en aldrig förr skådad bajsmacka rakt ner i avloppet.
Senast redigerad av Gugugaga 2026-09-06 kl. 11:28.
Citera
2026-09-06, 11:32
Medlem
lagfrukts avatar
Människan hade nog roligare i jägarsamlar åldern.

Det är naivt att tro att all utvecklingen gör oss gladare och att inget tidevarv senaste 40 000 åren varit bättre. Rimligen borde leva enligt vår inneboende natur göra oss gladare. Den moderna människan är sinnesjukt kuvad och förslavad. Nu tillbaks till era sysslor, betala er jävla skatt och tig.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-09-06 kl. 11:36.
Citera
2026-09-06, 11:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nej, det tycker jag verkligen inte.

Jag känner mig alltmer vilse och främmande i det moderna samhället.

Vad man än ska göra så måste man göra det med en jäkla telefon, eller plastkort.

Det går idag knappt att köpa något utan digitala betalningsmedel.

Aldrig tidigare har folkmassor hyllat teknik som utestänger många människor, dessutom skriker man att dom får skylla sig själva, en mycket tråkig utveckling.

Så var det inte förr.
Citera
2026-09-06, 12:03
Medlem
llundberg57s avatar
Helt självklart var det bättre förr! Det fanns inga muslimer eller negrer i Sverige.
Citera
2026-09-06, 15:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unicase
Anser man allt redan är optimalt är man väl för någon slags status quo och därmed konservativ i ordets mest bokstavliga betydelse. Bevara allt som det är precis nu. "Tech bro"-optimism handlar väl inte om att allt redan är perfekt, utan snarare att lösningen för att göra allt bättre är mer teknik och företagsamhet. Snarare än att gå bakåt. Elon Musk bygger gigantiska datacenter medan nostalgi-vänstern som Bernie Sanders är emot teknikutvecklingen.

Av de problem du listar som Musk pekat på håller jag med samtliga förutom att LLMs skulle vara farligt. Sådant snack är marketing från herrarna Amodei, Altman, och Musk.

Jo, jag tror också att AIs "domedagspotential" är lite av en marketingtrick från tech bros.

Du har rätt om att teknik anses kunna lösa de flesta problem så småningom, och att det inte är en vision som jag delar.

Men ingenjörer är ju problemlösare och inte filosofer, därmed kan de inte av själva naturen vara så deppiga om problem vi ställs inför. Att de sedan är världens mäktigaste oligarker gör det ännu svårare för de att se något djupare fel med Världen, sällan är det apex predatorerna som ifrågasätter vart världen är påväg. Skulle tro att Genghis Khan sällan satt och grubblade om den massförstörelse han lämnade bakom sig när han erövrade Asien.

I vilket fall så menade jag mer en mer småborgerlig moderat typ äldre än 50 i Sverige som knappt ens ser problem med samtiden, allt går åt rätt riktning och allt är som det bör vara. De älskar småsaker som att deras bostäder har gått upp 5-10 gånger värdet sedan de köpte huset, har väldigt begränsad blick för saker som ligger bortom deras horisont. ISK-kontot ökar markant år efter år och de kan se fram emot en ålderdom fylld med golfspelande utomlands, letar efter billiga villor att köpa i rivieran eller Portugal så att livet fortsätter att leka, ser inte ens på ålderdomen som något som tynger sinnet. De känner sig otroligt lyckligt lottade att ha levt i en generation som fått smaka på liberalismens frukter (trots deras ganska så fattiga smaklökar).
Citera
2026-09-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, jag tror också att AIs "domedagspotential" är lite av en marketingtrick från tech bros.

Du har rätt om att teknik anses kunna lösa de flesta problem så småningom, och att det inte är en vision som jag delar.

Men ingenjörer är ju problemlösare och inte filosofer, därmed kan de inte av själva naturen vara så deppiga om problem vi ställs inför. Att de sedan är världens mäktigaste oligarker gör det ännu svårare för de att se något djupare fel med Världen, sällan är det apex predatorerna som ifrågasätter vart världen är påväg. Skulle tro att Genghis Khan sällan satt och grubblade om den massförstörelse han lämnade bakom sig när han erövrade Asien.

I vilket fall så menade jag mer en mer småborgerlig moderat typ äldre än 50 i Sverige som knappt ens ser problem med samtiden, allt går åt rätt riktning och allt är som det bör vara. De älskar småsaker som att deras bostäder har gått upp 5-10 gånger värdet sedan de köpte huset, har väldigt begränsad blick för saker som ligger bortom deras horisont. ISK-kontot ökar markant år efter år och de kan se fram emot en ålderdom fylld med golfspelande utomlands, letar efter billiga villor att köpa i rivieran eller Portugal så att livet fortsätter att leka, ser inte ens på ålderdomen som något som tynger sinnet. De känner sig otroligt lyckligt lottade att ha levt i en generation som fått smaka på liberalismens frukter (trots deras ganska så fattiga smaklökar).

Skulle väl säga att dessa tech-miljardärer hade en väldigt optimistisk syn på entreprenörskap och teknik långt innan de gjorde sina miljarder eller blev apex-predatorer. Går väl inte plöja ner all sin tid, slit och drömmar i något man ej tror på.

Angående din moderat-gubbe kan jag tänka mig både det ena och det andra i samtiden som retar vansinne på honom. Som exempelvis Palestina-demonstranter, klimataktivister, Greta Thunberg, "Arga Andersson", socialdemokrater i största allmänhet, SVT, Aftonbladets ledarredaktion, Ryssland, alkoholmonopolet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in