2026-09-05, 20:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golarens
Kortsiktigt har mamman fått uppmärksamhet men långsiktigt så har hon ställt till det ordentligt

Hon verkar verkar även blivit anmäld för förtal av pappan som krävt att hon slutar snacka skit om honom på sina sociala medier.

Det står så här (mail från pappan E):

Citat:
Förtal
Var vänlig ta bort det du skriver på Facebook om mig. Det kommer anmälas för förtal.

Mammans kommentar på det:

Citat:
Då kom detta, var nog väntat.
Man får inte belysa en situation som man anser är fel.
Jag har inte skrivit någon osanning överhuvudtaget och jag har rätt att dela med mig av mitt egna liv.

Hon förstår inte vad förtal är ens. Ja fortsätter hon så här så kommer hon aldrig att få träffa sin son.
Citera
2026-09-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sociala medier kryllar av de där som anser att män är onda och kvinnor är goda, men här ser vi ju klart och tydligt att det kan vara precis tvärtom.

Men ändå hänger pöbeln på i drevet mot pappan och polisen...Otrolig!

Har de inte gått ut mellanstadiet och lärt sig vad källkritik är?
Pappan benämns som förövare hos ett flertal kreatörer på sociala media så uppenbarligen har ingen av dessa bemödat sig med att läsa domar de talar dessutom om våld i hemmet vilket stämmer men det gällde ju nya sambon och inte pappan
Citera
2026-09-05, 21:18
Medlem
Citat:
Hon verkar verkar även blivit anmäld för förtal av pappan som krävt att hon slutar snacka skit om honom på sina sociala medier.

Det står så här (mail från pappan E):

Mammans kommentar på det:

Hon förstår inte vad förtal är ens. Ja fortsätter hon så här så kommer hon aldrig att få träffa sin son.

Vart står det?
Citera
2026-09-05, 21:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golarens
Vart står det?

På mammans facebook. Det är från mitten på juli.
Citera
2026-09-05, 21:28
Medlem
Citat:
På mammans facebook. Det är från mitten på juli.
"Jävla krake...
Men det är ju genomgående under hela processen att det är viktigare att "sätta åt" dig än relationen med sin son..."

Ett inlägg på detta inlägg, hennes agerande är verkligen exakt detta.
Men det kommer dessa personer aldrig förstå.
Citera
2026-09-05, 21:42
Medlem
Var inne och såg det fy fan vilken förälder hon verkar ju styra skutan så jävla fel men kan och att folk köper hennes lögner helt otroligt domarna finns ju tingsrätten har dömt helt rätt bara för hon är kvinna förväntas hon en jävla frisedel jag är ta mig fan helt chockad hur fan folk köper dessa lögner och farmor och farfar frontar i filmen som själva har haft barn fosterhemsplacerade inte en enda person genomskådar det hon kan ju för fan skrivit vad fan som helst Elvis våldtog mig och dessa människor hade tyckt det var fruktansvärt
Fakta ligger ju på bordet domarna inte att fadern haft det för djävligt dem hakar ju på förövaren inte offret det är är ju fadern är offret inte mamman hur jävla låga är folk egentligen
Ber om ursäkt kunde inte skriva på annat sätt
Citera
2026-09-05, 23:16
Medlem
ErikBlodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Egenmäktighet med barn är ett brott. Och för detta brott kan ju mamman misstänkas och gripas för om hon inte överlämnar barnet till pappan som ju har ensam vårdnad. Här kan du läsa om det brottet: https://www.familjensjurist.se/fragor-och-svar/vardnad-boende-och-umgange/vad-innebar-egenmaktighet-med-barn/
Gripandet kan ske när mamman går till affären (utan barnen), så att barn inte behöver se mamman gripas.

Nja, är mamman fin och bra mot barnet och "bara" håller barnet borta från pappan, så att barnet inte lär känna sin pappa och han därmed blir en främling för barnet som barnet därmed inte vill träffa (då det är en främling för barnet) och barnet är "mammigt" och inte vill vara borta från mamma. Så är ju barnet inte traumatiserad av själva den situationen. Utan snarare missar barnet att ha en (ack så viktigt) relation med sin pappa. Vilket barnet kommer märka förr eller senare att barnet saknar: en god relation med sin pappa. Det är inget trauma i sådana fall. Mer en saknad och ett hål. Som inget barn ska behöva genomlida, när det finns en pappa som vill ha en god relation med sitt barn.

Det är dock extremt traumatiskt för ett barn att bli sliten bort från sin trygga förälder, sliten bort från sitt hem av två vuxna, mot sin vilja. Det är ett övergrepp mot barnet! Detta kan du inte neka till! Och detta kommer ge barnet livslångt trauma. Även för polis och för övriga som bevittnar det hela, inklusive socialsekreterare på plats, är detta ett trauma.

Nej, det är inte mammans fel att man som myndighet väljer att gå in och slita barnet ifrån henne. Det kan man ju räkna ut med lilltå-naglarna att hon skulle kämpa mot! Bättre som jag skriver: att som myndighet fatta beslut om att gripa mamman där barn inte bevittnar det hela, gripa henne misstänkt för egenmäktighet med barn. Och sedan i lugn och ro gå in hem till barnet: pappa och socialsekreterare och berätta för barnet att vuxna har beslutat att barnet ska till pappa och att barnet snart kommer få träffa mamma och syskon igen och att mamma älskar pojken och vill träffa honom. Detta vore att ha barnperspektiv!

Som det har skett nu, så bestraffas faktiskt barnet för mammans (olagliga) handlande. Inte ok någonstans! Man hade kunna föra över barnet till pappan på mycket lugnare och mer respektfullt sätt. Så som jag har föreslagit.

Tyvärr är det ju inte så enkelt. Domstolen har beslutat att barnet ska hämtas hos mamman. Och om ett gripande ska vara aktuellt måste förutsättningarna i rättegångsbalkens häktningsgrunder vara uppfyllda. Något som också måste stå klart innan gripandet.

Finns det kollusionsfara(nej hon kan knappast röja undan bevisning på fri fot).

Finns det recidiv fara? Njae, blir svårt begå fler liknande brott när barnen inte längre är hos henne.

Finns det flyktfara? Nej( gäller nästan bara utlänningar med hemvist i annat land)

Gripande är troligtvis inte möjligt. Och även om det skulle vara det, är det så mycket bättre att polis stövlar in i huset utan att vårdnadshavare är där och förklarar "mamma är i fängelse så nu får ni följa med oss". Jag tvivlar.

Därtill praktiska problem, funkar det att polis ska vänta i timmar på platser där kvinnan kanske kan tänkas dyka upp? Vad gör dom om barnen är någon annanstans, tex hos mormor?

Så nej, här är det faktiskt kvinnan ifråga som valt att det inte ska kunna lösas på annat sätt. Det är lätt att säga gör si eller gör så, men när du praktiskt ska genomföra det är det annorlunda och det funkar inte att polis ska lirka med bråkstakar in absurdum och dessutom töja på lagen för ändamålet, att man under lång tid försökt lösa detta på smidigare sätt talar starkt för att hårt mot hårt vara enda lösningen här.
Senast redigerad av ErikBlodyx 2026-09-05 kl. 23:23.
Citera
2026-09-05, 23:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikBlodyx
Tyvärr är det ju inte så enkelt. Domstolen har beslutat att barnet ska hämtas hos mamman. Och om ett gripande ska vara aktuellt måste förutsättningarna i rättegångsbalkens häktningsgrunder vara uppfyllda. Något som också måste stå klart innan gripandet.

Finns det recidiv fara? Njae, blir svårt begå fler liknande brott när barnen inte längre är hos henne.

Finns det flyktfara? Nej( gäller nästan bara utlänningar med hemvist i annat land)

Gripande är troligtvis inte möjligt. Och även om det skulle vara det, är det så mycket bättre att polis stövlar in i huset utan att vårdnadshavare är där och förklarar "mamma är i fängelse så nu får ni följa med oss". Jag tvivlar.

Därtill praktiska problem, funkar det att polis ska vänta i timmar på platser där kvinnan kanske kan tänkas dyka upp? Vad gör dom om barnen är någon annanstans, tex hos mormor?

Så nej, här är det faktiskt kvinnan ifråga som valt att det inte ska kunna lösas på annat sätt. Det är lätt att säga gör si eller gör så, men när du praktiskt ska genomföra det är det annorlunda och det funkar inte att polis ska lirka med bråkstakar in absurdum och dessutom töja på lagen för ändamålet, att man under lång tid försökt lösa detta på smidigare sätt talar starkt för att hårt mot hårt vara enda lösningen här.

Läs på hennes sociala medier så förstår man direkt problemet. Tyvärr har fått med sig pöblen och hon tror att hon har rätt.
Citera
2026-09-06, 05:52
Medlem
Bonuspappan A.S var tillsammans med en annan mamma i sin ungdom och även denna mamma förlorade vårdnaden av sitt barn och sedan farmor och farfar har haft fosterhemsplacering på ett av sina barn och nu denna mamma hamnar i denna
Cirkus av domar vilket hon inte borde hamnat i
Ifrån början och när jag läste domar och inlägg igår så brast det för detta är manipulation i media för att få en pöbel på faderns polisen socialtjänsten bekostnad domarna finns fakta ligger på bordet
Men idag efter jag fått lite distans så självklart så skall mamman svara för sina handlingar men åter igen dras jag till bonuspappans familj det är något
Som jag känner är fel där efter information som flödar om den familjen hört mycket mer men tycker det inte hör hemma här i denna diskussion
Är det någon mer som känner till denna familj
Citera
2026-09-06, 07:55
Medlem
Berias avatar
En liten invändning nu när tråden faktiskt börjat läsa domarna istället för Facebook.

Vi ska kanske inte börja göra exakt samma sak åt andra hållet.

Att pappan skriver till mamman att hennes Facebookinlägg "kommer anmälas för förtal" betyder inte att hon faktiskt är polisanmäld. Det får vi belägga innan vi skriver det som fakta.

Att hon förlorat vårdnaden betyder inte heller att hon aldrig mer kommer få träffa sonen. Tvärtom utgår tingsrätten från att pappan ska bidra till att barnet även fortsättningsvis har en relation med mamman. Om hon någon gång får ett reglerat umgänge beror naturligtvis på hur hon agerar framöver.

Och teorin om att polisen bara kunde ha gripit henne "på affären" för egenmäktighet med barn och sedan hämtat barnet i lugn och ro är ingen självklar juridisk lösning. Verkställighet av vårdnadsdomen regleras i föräldrabalken och tingsrätten hade efter medling, viten och misslyckade överlämningar uttryckligen beslutat om polishämtning.

Samma sak med senaste spekulationerna om bonuspappans gamla relationer, hans föräldrar och fosterhemsplaceringar. Finns handlingar, fram med dem. Annars är det skvaller.

Det behövs knappast mer lösa rykten i den här historien. Det räcker ganska långt med det som faktiskt är dokumenterat, och det är illa nog för mamman som det är.
Citera
2026-09-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikBlodyx

Bättre att ändå ta med mamman in på förhör gällande misstanke om egenmäktigt förfarande med barn. Polisen kan komma till henne där barn inte bevittnar det.

Och det socialsekreterare och pappan skulle kunna säga till barnet när de kommer in till honom har jag beskrivit: "vuxna har beslutat att du ska till pappa, din mamma älskar dig och vill träffa dig och du kommer snart få träffa mamma och syskon". Det räcker till en 5 åring. Det är tillräckligt mycket information för honom att hantera där och då.

De ska inte säga "mamma är gripen av polis", i det känsliga läget. För det kanske hon inte ens är. Hon kan ju ha följt ned polisen frivilligt för förhör när hon inser att loppet är kört. Gripandet är ju till för om hon vägrar och för att hon inte ska kunna fortsätta med egenmäktig med barn.

Att hämta pojken på det sätt vi ser I filmen är något som kommer ge honom trauma för livet. Och även vara traumatiskt för syskon, poliserna och övriga människor på plats.

Mamman har ju valt att få ha sin son hos sig. Hon har inte valt att han ska slitas ifrån henne på det brutala sätt som ses i filmen! Det blir väldigt märkligt när ni påstår sådant.

Ni är några i tråden som inte verkar förstå hur en moders kärlek är beskaffad. Jag kan upplysa er. Som mamma har hon burit sin son i sin mage, fött honom, förmodligen även ammat honom och varit hos honom stora delar av föräldraledigheten, tagit VAB, tröstat honom, uppfostrat honom, alltid älskat honom. Hennes val är ju uppenbart: att få fortsätta ha sonen hos sig. En moders kärlek till sitt barn sitter djupt förankrat i hela hennes system. Men denna moders system tycks ha blivit felkalibrerat på en mycket viktig punkt: i att förmå se att barnet även behöver sin pappa! För det brukar också finnas med i en moders kärlek till sitt barn: att hon vill och känner att barnet behöver sin far, precis som barnet behöver henne! Men denna viktiga punkt saknas tyvärr hos denna mamma.

Det är alltså inte av ondska mot fadern hon håller barnet borta från fadern och trotsar domens beslut. Det är en felkalibrering hos henne som gör det. Där hon verkar se pappans OCD som en fara mot pojken och något som pojken behöver skyddas mot. Och då blir hon "mamma björn". Och man kan inte slita en björnunge från sin mamma, utan attack. Det fattar varje tänkande människa.

Detta borde myndigheter fatta. Att en hämtning av pojken hos mamman, skulle inte vara möjlig utan kamp och strid. Och att kamp och strid är traumatiserade för pojken, hans syskon, poliserna och alla andra som är där. Ger pojken livslångt trauma.

Myndigheterna borde därför ha valt ett annat sätt att överföra pojken till pappan, utan strid och kamp i närheten av pojken. Det valet kan man inte begära att en "mamma björn" kan göra, för det kan hon inte. Hon är inte i rationellt tänkande, där hon kan göra olika val. Hon är i "fly och fäkta" läge och ska till varje pris skydda sonen från upplevd/inbillad fara. Hon kommer streta emot, övertygad om att hon gör rätt och andra gör fel.

Bästa vore ju att hämta pojken på förskolan, i neutral miljö. Och säga till pojken det jag skrivit här ovan. Och informera modern att sonen kommer bo hos pappa. Och att sonen kommer få träffa henne och syskon snart igen, övervakat. Lugna henne.

Pojken behöver vara hos sin pappa. Pappan är den av föräldrarna som förstår att pojken behöver både pappa och mamma i sitt liv. Pappan är den som kan tillgodose det behovet hos pojken.

Mamman har visat att hon inte kan tillgodose det behovet. Ändå försöker vissa av er i tråden plötsligt göra henne till en rationellt tänkande människa som med lugn hand skulle överlämna sin son till myndigheter utan strid. Ni får nog allt tänka om! Detta är en "mamma björn". Hon har inte förmågan att ta sådana val. Hon kommer strida. Och detta borde myndigheter veta. Och skona pojken från, genom att genomföra överlämning på neutral mark. Där modern inte är.
Citera
2026-09-06, 09:03
Medlem
Bonuspappan A.S var tillsammans med en annan mamma i sin ungdom och även denna mamma förlorade vårdnaden av sitt barn och sedan farmor och farfar har haft fosterhemsplacering på ett av sina barn och nu denna mamma hamnar i denna
Cirkus av domar vilket hon inte borde hamnat i
Ifrån början och när jag läste domar och inlägg igår så brast det för detta är manipulation i media för att få en pöbel på faderns polisen socialtjänsten bekostnad domarna finns fakta ligger på bordet
Men idag efter jag fått lite distans så självklart så skall mamman svara för sina handlingar men åter igen dras jag till bonuspappans familj det är något
Som jag känner är fel där efter information som flödar om den familjen hört mycket mer men tycker det inte hör hemma här i denna diskussion
Är det någon mer som känner till denna familj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in