2026-09-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja jag vet att jag har rätt.
Nej, Kina smutsar helt enkelt inte ned händerna i onödan. Man följer helt enkelt sanktionerna i samråd med USA.
Det viktiga för Kina är att man inte tappar ansiktet, i övrigt kan man knappast bry sig mindre om varken terrorbenägna shia-muslimer eller efterblivna mongoler.
Kina agerar i eget intresse och det ligger såklart i deras intresse att komma tillräckligt bra överens med den enda ekonomiska supermakten på denna planeten.

Du kan sitta och fantisera om att kineser lyder USAs sanktioner!
Men jag vet att så är det inte.
Dessutom är ju Iran totalt bortkopplat från SWIFT och dollar sedan årtionden med sin utrikeshandel.
Och det är just detta som USA använder för att "försöka" implementera sina sanktioner!
Citera
2026-09-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Du kan sitta och fantisera om att kineser lyder USAs sanktioner!
Men jag vet att så är det inte.
Dessutom är ju Iran totalt bortkopplat från SWIFT och dollar sedan årtionden med sin utrikeshandel.
Och det är just detta som USA använder för att "försöka" implementera sina sanktioner!

Vad är det du vet? Bryter Kina medvetet mot amerikanska sanktioner mot Iran? Konkretisera gärna istället för att komma med meningslösa flyktiga påståenden, tack.

Iran betyder inte väldigt mycket för Kina och kommunistpartiet hatar muslimer.

Men man gör gärna affärer med USA, det är viktigt för Kinas överlevnad.

Självklart kommer Kina följa amerikanska sanktioner mot Iran så långt som det är nödvändigt.
Citera
2026-09-05, 20:53
Medlem
Citat:
Vad är det du vet? Bryter Kina medvetet mot amerikanska sanktioner mot Iran? Konkretisera gärna istället för att komma med meningslösa flyktiga påståenden, tack.
Iran betyder inte väldigt mycket för Kina och kommunistpartiet hatar muslimer.
Men man gör gärna affärer med USA, det är viktigt för Kinas överlevnad.
Självklart kommer Kina följa amerikanska sanktioner mot Iran så långt som det är nödvändigt.

Enligt kinesisk lag så är det straffbart och kriminellt för ett företag i Kina att lyda eller rätta sig efter utländska (USAs) sanktioner!
Däremot så erbjuder kinesiska myndigheter rådgivning till bolag som hotas av utländska, så dessa kinesiska aktörer kan göra dessa sanktioner verkningslösa!
Citera
2026-09-05, 20:54
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Så detta krig med Irak var en del av "islamistiska frihetskriget" enligt dig? De som vällde in i Iran var pakisar och annat löst folk som blev basen och fotfolket i terrororganisation. Har du någonsin stött på någon av de miljontals iranier som flydde från Iran och frågat vad de tyckte om denna islamistiska revolution?

Jag känner en del iranier, ja. De flesta har, så vitt jag förstått saken, flytt från kriget snarare än revolutionen. Även om revolutionen såklart inte gjorde saken bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Andra gången det infördes ny sanktioner på regimen var för att Iranska regimen börjar finansiera och stödja Hizbollah, Hamas och Huthis. Samt att de bombat militärbaracker i Beirut.

Det dog 307 personer i den attacken.
241 amerikaner, 58 Franska, sex civila och de två som utförde dådet.

Det var självmordsbombning. Där två personer i Iran-stödda Hizbollah körde in två lastbilar i den fredsbevarande styrkan. En amerikansk domstol har slagit fast att det var den Iranska regimen som låg bakom och finansierade attacken.

Handlingar får konsekvenser, även om man gömmer sig bakom en proxi. Iran hade kunnat vara ett rikt land och bra land. Men de har valt död och terrorism både mot omvärlden och mot sitt eget folk. Sådana handlingar får konsekvenser.

Du har inte hört talas om Sabra och Shatila antar jag? Apropå att handlingar får konsekvenser. Det verkar liksom inte gälla alla handlingar.

Citat:
Varför utmålar du hela tiden Iran som oskyldiga, att du gör det går som en röd tråd genom alla dina inlägg. Först var de enligt dig helt oskyldiga när de fick första sanktionerna, sedan nu, helt oskyldiga till andra omgången.

Du är ju fullkomligt blind när det gäller Irans skuld i situationen. Lite intressant om varför du enträget blundar för det Iran gjort och gör.

Jag tror verkligen inte att Iran är oskyldiga. Rent generellt finns det inga oskyldiga i Mellanöstern och definitivt inte Iran. Men vad har det med något att göra? Du kan inte börja bomba länder bara för att de inte är oskyldiga. Det finns (eller fanns i alla fall) vissa lagar och regler i världen. De gäller både för skyldiga och oskyldiga.

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Dokument S/19443 är en rapport, och ignet som ens röstats om....
https://digitallibrary.un.org/record/154941?v=pdf&ln=fr

Dokument S/2001/1199 innehåller inget som omfattas av chpater 7.
https://digitallibrary.un.org/record/454755?ln=en&v=pdf

Jag antar att du är precis så efterbliven som du framställer dig själv, och jag har läast att IQ sub 85 gör att AI är omöjlig att använda till något... vettigt.

Nog för att AI har fel 10%-50% av fallen, men det är ganska pinsamt att du har... mer fel...

Jag räknar bara till två. Vad hände med den tredje?
Citera
2026-09-05, 21:09
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Samtidigt som man lär Iran den hårda vägen så lär Epsteinregimerna världens folk att dom trots alla fina ord om internationell rätt och regelbaserad världsordning inte kan hålla sig ifrån att bedriva illegala anfallskrig världen över. Dom västerländsk Regimerna har i sekler undervisat världen i massmord av tiotals miljoner civilia genom miltärt våld och ekonomisk krigföring och andra brott mänskligheten . Dock så finns det en hel del obildade kvar men dom blir färre för varje krig som startas

Ja det Kanske är en sån där berömd iransk tomahawk som träffade bröllopet , som din regim hittade på.

https://politifact.com/factchecks/2026/mar/10/donald-trump/trump-tomahawk-missile-iran-school
Min regim? Jag bor i en demokrati och demokratier benämns inte som regimer.

Du svalde och spred Irans lögn historia om knivattacken. Inte bara det du gottade dig i den.

Problemet med Iran är att de har en historia att skukdlägga sina motståndare för saker de själva gjort. Eller helt hitta på saker.

Jag tänker att vi alla, normal begåvade känner till detta. Men du kanske inte äger gåvan att tänka så jag ger dig några exempel.

Attacken mot Shah Cheragh-moskén i Shiraz som skedde 2022.

Detta var under "Kvinna, liv, frihet"-protesterna. Is dödade 15 personer i en moské vi vet detta eftersom IS tog på sig dådet publicerade en video där förövaren svor trohet till dem. Men regimen gick snabbt ut med att det var de fredliga demonstranterna som låg bakom.

Nedskjutningen av Ukraine International Airlines Flight 752 år 2020.

IRGC sköt ner detta flygplan, 176 personer dog. Regimen förnekade detta och spred rykte om att det berodde på tekniskt fel och motorbrand och anklagade omvärlden för att driva en lögn kampanj mot stackars oskyldiga regimen. Men underrättelsetjänster och videomaterial visade dok annat och tillslut fick regimen erkänna.

Biografbranden i Cinema Rex 1978.

Innan den islamiska revolutionen var helt klar låste Khomenine anhängare in över 420 personer på en biograf och tände eld så dessa personer brändes till döds. Khomeini anhängare lade skulden på monarkin och detta blev en stark katalysator för revolutionen. Efteråt kom sanningen fram genom domstolsförhandlingar och efterföljande utredningar. Hossein Takbali, dömdes och avrättades efteråt när sanningen inte längre gick att dölja.

Du svalde ju iranska regimens historia om knivslagsmålet på USS Abraham Lincoln när de presenterade denna uppenbara propaganda på sina statliga medier. Svalde du också när de sa att de hade träffat USS Abraham Lincoln med missiler?

Bara för att regimen säger att USA attackerar bröllopet och visar en video med rester av en amerikansk robot i statlig media så behöver inte det vara sant. För mycket regimen kommer med är just propaganda.
Citera
2026-09-05, 21:10
Medlem
Citat:
Enligt kinesisk lag så är det straffbart och kriminellt för ett företag i Kina att lyda eller rätta sig efter utländska (USAs) sanktioner!
Däremot så erbjuder kinesiska myndigheter rådgivning till bolag som hotas av utländska, så dessa kinesiska aktörer kan göra dessa sanktioner verkningslösa!

Kinesisk lag kan verka hård men är lika flytande som i andra diktaturer.

Staten eller rättare sagt kommunistpartiet och dess skyddslingar äger en stor del av produktionsmedlen som är totals beroende av bla USA.

Nu vet jag att du är totalt insnöad på Kina men dom amerikanska sanktionerna är riktade mot Iran. Kina backade från Ryssland, man backade från Venezuela.
Man kommer såklart inte stöta sig med USA för att plötsligt backa upp några smutsiga islamister i Iran.

Kina har allt att vinna på att fortsätta göra affärer med USA, göra enskilda meningslösa uttalanden då och då som gör bla dig uppspelt.
Men nej, inget tyder på att Kina kommer till varken din eller mullornas räddning här.
Citera
2026-09-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982

Israel har omringat Hizbollah uppe på bergen med iranska generaler som IDF avser att tillfångata dem levande så Shin Bet/Mossad kan "förhöra" dem. Iran säger gång på gång att nu jävlar om Israel inte släpper dem... men Iran gör inget då de är rädda för Israel. Rädda för deras respons som brukar vara hårdare än USAs.

Graavarg ägnade flera veckor åt att i denna tråd skriva långa textväggar om att "MOUn" mellan USA och Iran innebar att Israel var tvungna att retirera från Libanon (och eventuellt även Gaza, Västbanken och alla möjliga områden han fantiserade ihop). USA skulle rentav ha tagit sin hand från Israel och istället gått Iran till mötes. Nu skulle det vara nya tider där Iran bestämmer i Mellanöstern och USA gör precis som Iran säger. Och om Iran vill ha bort Israel från Libanon för att tillåta trafik i Hormus, så skulle USA vara tvungna att tvinga bort Israel från Libanon. Graavarg malde på om detta i inlägg efter inlägg i flera veckors tid.

Min fråga till dig, som samtidigt visar på Graavargs eventuella "expertis": Har Israel retirerat från Libanon? Om Nej, vad säger det om Graavargs kunskapsnivå...
Citera
2026-09-05, 21:27
Medlem
Citat:
Kinesisk lag kan verka hård men är lika flytande som i andra diktaturer.
Staten eller rättare sagt kommunistpartiet och dess skyddslingar äger en stor del av produktionsmedlen som är totals beroende av bla USA.
Nu vet jag att du är totalt insnöad på Kina men dom amerikanska sanktionerna är riktade mot Iran. Kina backade från Ryssland, man backade från Venezuela.
Man kommer såklart inte stöta sig med USA för att plötsligt backa upp några smutsiga islamister i Iran.
Kina har allt att vinna på att fortsätta göra affärer med USA, göra enskilda meningslösa uttalanden då och då som gör bla dig uppspelt.
Men nej, inget tyder på att Kina kommer till varken din eller mullornas räddning här.

Problemet är att Iran har en enorm handel med "världens enda supermakt" Kina, men noll handel med mininollan USA!
Så har det varit sedan årtionden, så är det, och så kommer det att förbli!
Citera
2026-09-05, 21:30
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Problemet är att Iran har en enorm handel med "världens enda supermakt" Kina, men noll handel med mininollan USA!

Har du blivit snekodad nu igen ljungbyboten?! Det enda som Kina är eller snarare var intresserad av att köpa från Iran var deras billiga olja. Den "handeln" är för nuvarande totalt nedlagd och Kina köper olja från annat håll nu. Tuffa tider för Iran.
Citera
2026-09-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag känner en del iranier, ja. De flesta har, så vitt jag förstått saken, flytt från kriget snarare än revolutionen. Även om revolutionen såklart inte gjorde saken bättre.

Du har inte hört talas om Sabra och Shatila antar jag? Apropå att handlingar får konsekvenser. Det verkar liksom inte gälla alla handlingar.

Jag tror verkligen inte att Iran är oskyldiga. Rent generellt finns det inga oskyldiga i Mellanöstern och definitivt inte Iran. Men vad har det med något att göra? Du kan inte börja bomba länder bara för att de inte är oskyldiga. Det finns (eller fanns i alla fall) vissa lagar och regler i världen. De gäller både för skyldiga och oskyldiga.

Jag räknar bara till två. Vad hände med den tredje?

Kan du inte börja med att kommentera dom 2 du fick eller betyder det inget om det inte är 3?

Intressant inställning.
Citera
2026-09-05, 21:48
Medlem
Citat:

För Iran är handeln med Kina livsavgörande.

För Kina betyder handeln med Iran.. inte så mycket. Visst att mullorna dagligen suger kinesisk kuk men samtidigt gör dom sig till allt mer av ett problem.

Det finns inget som tyder på att varken Kina eller någon annan kommer utmana både den amerikanska förmågan och den egna för att skydda terrorregimen i Iran.

USA har ju visat välvilja mot Iran länge nu, tror inte att det kommer förändras väldigt mycket.
Kina kommer säkert kunna köpa lite olja av Iran även framgent även om man inte behöver den öht.

Vad har Kina att vinna på att gå emot amerikanska sanktioner mot Iran? Förklara.
Citera
2026-09-05, 21:58
Medlem
Det svaret är enkelt: Förnekelse

Det är vanligt bland pro pallar/ pro mullor.

Gaza så trodde vänstern och islamisterna att alla demonstrationer, tälta högskolor, erkännande av Palestina från vänster regeringar skulle få Israels krigsmaskin att stoppa och få vapenvila på Hamas vilkor. Blev inte som det vart tänkt

Samma med Hizbollah...Nasrallah var Hizbollah... när han dödades så har Hizbollah inte kraften som de en ggn hade att kämpa.

Sen anföll Israel ÄNTLIGEN Iran som de borde ha gjort för länge sen för Iran alltid använt sina proxys så de inte behöver smutsa ner sig. Dödade Ayatollah, slår sönder 30 års arbete... de lovade dyrt och heligt att Israel skulle få smaka på "vreden" ...som verkar aldrig komma.

Israel har luftherraväldet i Iran och USA gör en väldigt bra blockad där Iran tappar kontrollen mer och mer.

Men pro mullorna lever i ngn fantasi värld där Israels och USA har ammunitions brist medans Iran minsann har obegränsat.

Det är bara kolla... Iran skickar noll missiler mot Israel då max 6% kommer igenom. Så långa loppet håller inte det när Israel slår sina mål med 99%. Så nu desperat skickar de mot GCC men det också gör Iran isolerat.

Så Iran slåss numera som en proxy organisation än som en försvarsmakt. Det skadar men vinner inga krig.

Iran slåss för sin existens med allt de har (kvar) .

Israel har inte ens använt 30% av sin militära styrka utan bara flygvapen, underrättelsetjänsten och special förband.

Då borde ngn smart pro mulle fråga, vad händer om USA eller Israel använder 60% eller 90%?

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Graavarg ägnade flera veckor åt att i denna tråd skriva långa textväggar om att "MOUn" mellan USA och Iran innebar att Israel var tvungna att retirera från Libanon (och eventuellt även Gaza, Västbanken och alla möjliga områden han fantiserade ihop). USA skulle rentav ha tagit sin hand från Israel och istället gått Iran till mötes. Nu skulle det vara nya tider där Iran bestämmer i Mellanöstern och USA gör precis som Iran säger. Och om Iran vill ha bort Israel från Libanon för att tillåta trafik i Hormus, så skulle USA vara tvungna att tvinga bort Israel från Libanon. Graavarg malde på om detta i inlägg efter inlägg i flera veckors tid.

Min fråga till dig, som samtidigt visar på Graavargs eventuella "expertis": Har Israel retirerat från Libanon? Om Nej, vad säger det om Graavargs kunskapsnivå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in