2026-09-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Washington ser med stor oro på hur Ryssland, Iran, Kina och Nordkorea bildar ett allt tätare block för att utmana den USA-ledda världsordningen.
Detta samarbete samt eskaleringen i Ukraina skapar panik och huvudvärk i USA.

Skönt i alla fall det verkar hittills vara en lyckad vapenvila i några dagar så får båda sidor lite vila.
Citera
2026-09-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Skönt i alla fall det verkar hittills vara en lyckad vapenvila i några dagar så får båda sidor lite vila.
Vapenvila?
Menar du att inga strider längre vid fronten?
Har jag missat något?

För övrigt tror jag inte ett dugg på någon vapenvila a la Väst. Det kommer aldrig Kreml att godta
De minns hur det gick med Minskavtalet.
Antingen blir det fred på Rysslands villkor eller inte alls.
USA har inga trumfkort på handen gentemot Ryssland. De har redan spelat ut allt de har. .
Citera
2026-09-05, 18:43
Medlem
Citat:
Washington ser med stor oro på hur Ryssland, Iran, Kina och Nordkorea bildar ett allt tätare block för att utmana den USA-ledda världsordningen.
Detta samarbete samt eskaleringen i Ukraina skapar panik och huvudvärk i USA.
Kanske är det så men USA (globalisterna och neocons) har tjänat stort geopolitiskt på det utdragna Ukrainakriget.
Nu är EU mer slavar än någonsin under Washington. Därför kan Trump spotta på oss och bete sig som en översittare - just för att han kan.
Dessutom kan USA nu härja som de vill med hela den amerikanska kontinenten/hemisfären.
De förlorar antagligen mycket av Mellanöstern men kan ändå fortsätta skapa kaos där tack vare Israel och Turkiet.
Den enorma statsskulden kommer i slutändan att betalas av slavstaterna.
BRICS är inte kapabla att styra världen och kommer kanske aldrig att få den rollen.
Trump vill bara kunna avsluta Ukraina projektet genom att lämpa över hela ansvaret på Europa. Det är enda haken.
Citera
2026-09-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Vapenvila?
Har jag missat något?

För övrigt tror jag inte ett dugg på någon vapenvila a la Väst. Det kommer aldrig Kreml att godta
USA har inga trumfkort på handen gentemot Ryssland. De har redan spelat ut allt de har. .

"Vapenvila" över helgen pga fredsförhandlingarna.. får se hur länge de håller. Hur det är i fronten i skyttegravarna vet jag inte om det gäller även där.
Citera
2026-09-05, 18:58
Medlem
Citat:
"Vapenvila" över helgen pga fredsförhandlingarna.. får se hur länge de håller. Hur det är i fronten i skyttegravarna vet jag inte om det gäller även där.
Du syftar nog på det luftburna pingpong kriget utanför frontlinjen?
Det skulle se illa ut om Zelensky skickar drönare på.Moskva när jänkarna är på besök
Stängt luftrum över Ryssland innebär att Witkof et al måste ta transsibiriska järnvägen istället = en veckas restid.
Citera
2026-09-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Vapenvila?
Har jag missat något?

Jag har svårt att se att ni tror på det här på riktigt. Utan ett bakomliggande motiv.
Citera
2026-09-05, 20:34
Medlem
RobbanUCs avatar
Kiev-Dima berättar att Ukrainske Riksåklagaren, ställföreträdaren och en militär befälhavare kommit under NABU's lupp med husrannsakningar
I övrigt går det som vanligt för Ukraina, med förstörelse i Kiev och ren katastrof längs fronten

Citat:
Ukraine Declares Ceasefire & Russia Rejects 💥 Frontline Breakthrough Brewing
https://www.youtube.com/watch?v=w-XYPNO4W1Y
Citera
2026-09-05, 20:41
Medlem
RobbanUCs avatar
Alexander Mercouris med de senaste militära nyheterna från kriget

Citat:
Russia Surrounds Key Donbas Towns Rejects Truce; Kharkov Troops Surrender; Witkoff Kushner In Moscow
https://www.youtube.com/watch?v=keItczeIzCw
Citera
2026-09-05, 20:41
Medlem
Enligt er jada jada.
Förstår du inte hur efterblivna era krav är? Ni har ju inga kort eller framgångar att backa det med. Hur tänkte du det skulle gå till?

Citat:
Jag tycker att man också behöver försöka se det från den ryska sidans perspektiv för att förstå varför de beskriver sina krav som förhandling snarare än ett ultimatum...
Ur Moskvas synvinkel handlar konflikten inte bara om Ukrainas territorium, utan också om Rysslands långsiktiga säkerhetsläge.... Ryssland har under lång tid velat att Ukraina ska vara militärt alliansfritt och att NATO:s militära närvaro nära Rysslands gränser begränsas. Det är alltså möjligt att de ser vissa av sina krav som säkerhetsgarantier och som förutsättningar för att över huvud taget kunna känna sig trygga efter ett avtal, snarare än enbart som "ge oss allt vi vill ha". Ryssland är inte som Israel gör med Gaza att alla Ukrainare ska flytta någon annanstans i världen. Dom vill få det att fungera med folket.

Samtidigt är det förstås en helt annan sak om motparten upplever samma krav som orimliga eller som ett tvång. Men just därför tycker jag att diplomati blir viktigt man behöver förstå varför den andra sidan ställer sina krav, även om man inte accepterar dem.
Citera
2026-09-06, 07:37
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
TASS skriver om antalet saknade Ukrainska soldater.

""According to the Ukrainian Interior Ministry, as of August 2026, the number of missing Ukrainian servicemen amounted to around 114,000. More than 17,000 bodies transferred by Russia have not been identified yet," he said.

However, according to unofficial data, the former figure may be well over 500,000, he added."

https://tass.com/politics/2182957

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
114 000 personer är enligt ukrainska myndigheter både civila och militärer tillsammans som är registrerade som saknade.

Hur många av dessa är barn som har kidnappats av ryssarna och förts till Ryssland?

En anonym rysk säkerhetstjänsteman som hävdar att det verkliga antalet ukrainska militärer kan överstiga 500 000. Finns ingen oberoende som har verifierat den siffran. Kanske är den 4 miljoner?

Nu tror jag så mycket jag vill på kidnappade barn som Ryssland kidnappat från Ukraina. Detta har diskuterats tidigare, men diskussionen punkterades av nazistlegionernas oförmåga att presentera bevis.
Däremot kan man ju tänka sig att det nazistinfekterad Ukraina låter rysktalande barn agera levande sköldar och har kvar dom i krigszonen utan att evakuera dom, vilket mer normala statsbildningar hade gjort.

Gissningen på 500 tusen, ska ha gjorts av en part i konflikten, men en som arbetar med frågorna - så man får väga detta som man vill.
Var får du 4 miljoner ifrån.
Citera
2026-09-06, 07:38
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
TASS skriver om antalet saknade Ukrainska soldater.

""According to the Ukrainian Interior Ministry, as of August 2026, the number of missing Ukrainian servicemen amounted to around 114,000. More than 17,000 bodies transferred by Russia have not been identified yet," he said.

However, according to unofficial data, the former figure may be well over 500,000, he added."

https://tass.com/politics/2182957

Citat:
Det kan säkert röra sig om betydligt mer än 500 tusen. Exakta slutgiltiga siffror kommer inte att gå att fastställa förrän kriget är helt över och noggranna undersökningar kan göras.

Ja det tror jag med. Och det kan ta många år.
Citera
2026-09-06, 07:40
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
TASS skriver om Rysslands strategiska bombkampanj i Ukraina och nämner bland annat nedan.

"Russia continues to carry out coordinated strikes against Ukrainian logistics centers, port infrastructure, and vessels used in the interests of Kiev's military, according to the Defense Ministry."

"- In the Odessa Region, in the settlement of Dachnoye, locations where heavy-duty vehicles were concentrated - vehicles used to transport ammunition and material resources to the Ukrainian army - were hit."

"- In the Black Sea, east of Odessa, a dry cargo ship and a tanker carrying components for the production of unmanned aerial vehicles, ammunition, and fuel for the army were damaged."

"- Russia struck a logistics center in Nikolayev, which the Ukrainian army used to supply military-technical equipment."

"- A powerful explosion rocked the suburbs of the capital of Ukraine, the Ukrainian newspaper Insider reported in the morning."

"- An explosion hit the Solomensky district of Kiev, where Zhulyany Airport is located, Kiev Mayor Vitali Klitschko said on Telegram."

https://tass.com/politics/2182951

Citat:
Det ska tydligen bero på Rysslands nya jetdrönare och dygnet runt attacker, som ställer till stora problem i Ukraina. Efter Wildberries-bombningarna av Ukraina har Ryssland systematiskt attackerat flera lagerbyggnader.
Ukraina har väldigt svårt, eller kan i vissa fall inte alls, att försvara sig mot de här drönarna. DW News rapporterar mer om detta. Gissar på det är därför väst nu försöker få igång paniksamtal med Ryssland.

Russia steps up attacks against Ukraine with new jet-powered drones | DW News
https://www.youtube.com/watch?v=qQ3-ZIHj6kA

Ja man får intrycket att Ukraina inte beskjuter luftmål vissa dagar, vilket man ju borde göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in