2026-09-05, 17:19
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-29
Jag håller i stort med urklippet från wikipedia. Skriver du om en kändis drogmissbruk så kommer kändisen inte bedömas behöva tåla det, Persbrandt vann över Expressen 2005 eller när det nu var.
Persbrandt horar inte ut sig på sociala medier heller.

Om han själv hade fläkt ut sitt drogmissbruk så hade han behövt tåla mer. Då bjuder man in människor i sitt liv som Jocke till skillnad mot Persbrandt gör.

Kontexten är av stor vikt.
Citera
2026-09-05, 17:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnnanManniska
Jo men en i sällskapet berätta det för honom. Och hade i hemlighet spelat in det.

Ja, det tror jag, med hänvisning till denna dom:

NJA 1992 s. 594
https://lagen.nu/dom/nja/1992s594

Edit, nä fel av mig, flera fick se filmen i domen.

Men min uppfattning är att det räcker med liten spridning för att det ska kunna vara förtal.
Senast redigerad av 2026-08-29 2026-09-05 kl. 17:25.
Citera
2026-09-05, 17:26
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Ja, det tror jag, med hänvisning till denna dom:

NJA 1992 s. 594
https://lagen.nu/dom/nja/1992s594

Edit, nä fel av mig, flera fick se filmen i domen.

Men min uppfattning är att det räcker med liten spridning för att det ska kunna vara förtal.
På en offentlig person? Som Jockiboi
Citera
2026-09-05, 17:29
Avstängd
Citat:
På en offentlig person? Som Jockiboi

På alla sorters personer. Det finns inga undantag där, säger jag att Jockiboi tänder sexuellt på barn så skulle jag inte vilja att han fick tag på den inspelningen.
Citera
2026-09-05, 17:31
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
På alla sorters personer. Det finns inga undantag där, säger jag att Jockiboi tänder sexuellt på barn så skulle jag inte vilja att han fick tag på den inspelningen.
Men den där domen handla om en man som spelat in ett samlag med en kvinna och visa det? Och du använder det som bevis på att om jag pratar med ett sällskap på 5 om de grejer jag skrev och en berättar det för Jockiboi och har en inspelning på vad jag sagt, så kan Jockiboi vinna en stämning för förtal mot mig?
Senast redigerad av EnAnnanManniska 2026-09-05 kl. 17:34.
Citera
2026-09-05, 17:37
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Materialet sim finns får väl spridas på ett anonymt forum eller hos någon med utgivningsbevis.
Citera
2026-09-05, 17:38
Avstängd
Citat:
Men den där domen handla om en man som spelat in ett samtal med en kvinna och visa det? Och du använder det som bevis på att om jag pratar med ett sällskap på 5 om de grejer jag skrev och en berättar det för Jockiboi och har en inspelning på vad jag sagt, så kan Jockiboi vinna en stämning för förtal mot mig?

Jag backade från den hänvisningen. Men det exempel du beskriver är absolut ett fall det är tillräcklig spridning.

Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning är bara en vägledning, och inget mer, men de hänvisar till en dom i Högsta domstolen:

Uppgiften måste ha spridits till någon annan än den som uppgiften avser.
Det räcker inte att uppgiften har gjorts tillgänglig för andra utan det måste
vara styrkt att någon verkligen har fått del av den. Det krävs inte någon
större spridning utan brottet är fullbordat så snart uppgiften kommit till
åtminstone en tredje mans kännedom
(8)

(8) I avgörandet ”Bilderna som låg kvar” NJA 2020 s. 917 ansågs förtalsbrottet fullbordat samma dag som nakenbilder lades ut på hemsidan ”www.snuska.com”. Den
ärekränkande uppgiften (att målsäganden ville att bilder av sexuell natur skulle
läggas ut på internet) fick antas ha kommit till tredje mans kännedom redan samma
dag som bilderna publicerades

Ur "Bilderna som låg kvar” NJA 2020 s. 917:

35.Förtal består i att ”lämna uppgift” om någon som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Även denna brottsbeskrivning får anses ge uttryck för att det är fråga om en handling som är avslutad när utpekandet eller uppgiftslämnandet har skett.
Citera
2026-09-05, 17:40
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Jag backade från den hänvisningen. Men det exempel du beskriver är absolut ett fall det är tillräcklig spridning.

Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning är bara en vägledning, och inget mer, men de hänvisar till en dom i Högsta domstolen:

Uppgiften måste ha spridits till någon annan än den som uppgiften avser.
Det räcker inte att uppgiften har gjorts tillgänglig för andra utan det måste
vara styrkt att någon verkligen har fått del av den. Det krävs inte någon
större spridning utan brottet är fullbordat så snart uppgiften kommit till
åtminstone en tredje mans kännedom
(8)

(8) I avgörandet ”Bilderna som låg kvar” NJA 2020 s. 917 ansågs förtalsbrottet fullbordat samma dag som nakenbilder lades ut på hemsidan ”www.snuska.com”. Den
ärekränkande uppgiften (att målsäganden ville att bilder av sexuell natur skulle
läggas ut på internet) fick antas ha kommit till tredje mans kännedom redan samma
dag som bilderna publicerades

Ur "Bilderna som låg kvar” NJA 2020 s. 917:

35.Förtal består i att ”lämna uppgift” om någon som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Även denna brottsbeskrivning får anses ge uttryck för att det är fråga om en handling som är avslutad när utpekandet eller uppgiftslämnandet har skett.
Absolut! Men Jockiboi är en högst offentlig person i sverige!
Citera
2026-09-05, 17:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Materialet sim finns får väl spridas på ett anonymt forum eller hos någon med utgivningsbevis.

Ja, vad var det där med 10-åring i gummistövlar för något? Att han trålar efter tonåringar som röker vet jag..
Citera
2026-09-05, 17:41
Avstängd
Citat:
Absolut! Men Jockiboi är en högst offentlig person i sverige!

Jaha, men nu pratade vi väl om spridningsrekvisitet?
Citera
2026-09-05, 17:49
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ja, vad var det där med 10-åring i gummistövlar för något? Att han trålar efter tonåringar som röker vet jag..

Det är ur en chatt med en 16-åring där han önskar att han varit med när hon var 10 år. Han hade velat se henne röka då.

I samma chatt frågar berättar han att han brukar betala 500 kr för att se någon röka.

Han skriver vidare att han betalat för det 3.000 gånger. Detta måste vara en rejäl överdrift.

Han frågar även om 16-åringen vill bli 3.001.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-05 kl. 17:53.
Citera
2026-09-05, 17:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är ur en chatt med en 16-åring där han önskar att han varit med när hon var 10 år. Han hade velat se henne röka då.

I samma chatt frågar berättar han att han brukar betala 500 kr för att se någon röka.

Han skriver vidare att han betalat för det 3.000 gånger. Detta måste vara en rejäl överdrift.

Hahaha den borde Ann*li lägga upp på Instagram.

Minns bara ett klipp där en tjej röker och han dyker upp på mobilskärmen i slutet av klippet, är det samma chatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in