2026-09-05, 15:33
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-29
Den domen har jag läst förut, och jag har inte ifrågasatt ribban är högre satt för personer som betraktas som offentliga.

Det är emellertid inte befogat att sprida alla uppgifter som rör en offentlig person, utan det krävs att uppgiften har viss relevans

Du har fortfarande inte presenterat en rättskälla där det framgår att någon som Jockiboi ska betraktas som en offentlig person. Och inte heller att de påståendena som framförts är sånt som en offentlig person ska tåla.

För övrigt, detta stycke är bra att bli påmind om:

20. En uppgift kan lämnas muntligen eller skriftligen, med ord eller i bild eller på annat sätt, t.ex. genom gester eller liknande. Är det fråga om en bild eller en gest är det uppenbart att en tolkning är nödvändig, men även en text behöver tolkas. Att någon inte använder klartext utan endast insinuerar eller antyder ett visst förhållande, formulerar påståendet som en fråga eller förser det med reservationer eller villkor utesluter inte att en uppgift har lämnats.

Något för Ann*li.
Men hur ska inte Jockiboi kunna betraktas som en offentlig person? Du måste belägga ett sånt dumt påstående? Och vart var källan på praxis att personer som Jockiboi inte betraktas som offentlig i lagens mening?
Citera
2026-09-05, 15:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnnanManniska
Men hur ska inte Jockiboi kunna betraktas som en offentlig person? Du måste belägga ett sånt dumt påstående? Och vart var källan på praxis att personer som Jockiboi inte betraktas som offentlig i lagens mening?

Att du tror att det går att ta fram källor på att någon inte är något säger lite om hur du tänker.

Det finns ingen källa på att jag inte är Jesus. Då måste jag vara Jesus, eller?

Innan jag har bevisbördan för något är det du som ska bevisa att det förhåller sig på det sätt som du påstått.

Styrk nu ditt påstående om att Jockiboi är offentlig person, med en rättskälla.
Citera
2026-09-05, 15:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
De allra flesta som döms för förtal är privatpersoner, och det går säkert att jaga fram någon dom där en privatperson dömts för att ha förtalat någon som anses vara offentlig.

Leta gärna upp en rättskälla på att detta förhållande skulle ge någon slags rättslig immunitet.
Gör det då.
Leta rätt på den rättskällan - istället för att bara sitta och kräva att andra ska motbevisa dina icke-bevisade påståenden.

Visa en rättskälla som säger att Jockiboi INTE är en offentlig person - och en rättskälla som om en privatperson som dömts för att ha förtalat någon som anses offentlig med ungefär samma historik och verksamhetsfält som Jockiboi.
Citera
2026-09-05, 15:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Gör det då.
Leta rätt på den rättskällan - istället för att bara sitta och kräva att andra ska motbevisa dina icke-bevisade påståenden.

Visa en rättskälla som säger att Jockiboi INTE är en offentlig person.

Nä men, är du också så där korkad. Jag kan inte bevisa att du inte är Jabba de hutt, kära du.

Negativ bevisbörda kallas det, googla det.
Citera
2026-09-05, 15:39
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Att du tror att det går att ta fram källor på att någon inte är något säger lite om hur du tänker.

Det finns ingen källa på att jag inte är Jesus. Då måste jag vara Jesus, eller?

Innan jag har bevisbördan för något är det du som ska bevisa att det förhåller sig på det sätt som du påstått.

Styrk nu ditt påstående om att Jockiboi är offentlig person, med en rättskälla.
Jag länka en dom där domstolen medger att offentliga personer får tåla mer kritik och granskning än privatpersoner. För det är praxis. Nu ska du ha bevis för att Jockiboi är en offentlig person? Är du dum i huvudet?
Citera
2026-09-05, 15:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nä men, är du också så där korkad. Jag kan inte bevisa att du inte är Jabba de hutt, kära du.

Negativ bevisbörda kallas det, googla det.
Nej, det kallas att du har att bevisa det du hävdar.
Börja där. För du har ju tvärsäkert i rätt många inlägg uttalat dig om hur det är. Visa belägg för det.
Visa belägg för att Jockiboi inte är en offentlig person.

Jag tror till och med du själv inser att du gör bort dig.
Citera
2026-09-05, 15:52
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Det är inte självklart att punkterna 1-6 i stämningsansökan är sånt som han behöver tåla. Tveksamt dock om det blir mer än ett par av dem som flyger, om det nu går hans väg.
Det går inte att diskutera med dig när du är så okunnig att du tror Jocke räknas som privatpersoner och inte offentlig person som får tåla mer än en privatperson när det kommet till förtal.
Citera
2026-09-05, 16:04
Avstängd
Citat:
Jag länka en dom där domstolen medger att offentliga personer får tåla mer kritik och granskning än privatpersoner. För det är praxis. Nu ska du ha bevis för att Jockiboi är en offentlig person? Är du dum i huvudet?

Ja, domen handlade bland annat om att en journalist på DN inte skulle bedömas som offentlig person, trots att han syntes en del på deras sidor. Det är tvärtemot för det du påstår, att Jockiboi ska betraktas som offentlig person.

Styrk nu ditt påstående att en person med Jockibois ställning är att betrakta som en offentlig person i den juridiska bedömningen av förtal. Rättskälla, tack!
Senast redigerad av 2026-08-29 2026-09-05 kl. 16:06.
Citera
2026-09-05, 16:05
Medlem
Jockiboi är allergisk mot att bli kallad influenser- det står på hans insta. Så det gör honom ännu mer offentlig hahaha😂
Citera
2026-09-05, 16:07
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Ja, domen handlade om att en journalist på DN inte skulle bedömas som offentlig person, trots att han syntes en del på deras sidor. Det är tvärtemot för det du påstår, att Jockiboi ska betraktas som offentlig person.

Styrk nu ditt påstående att en person med Jockibois ställning är att betrakta som en offentlig person i den juridiska bedömningen av förtal. Rättskälla, tack!
I domen medger domstolen att taket är högre för offentliga personer att tåla kritik och granskning. Det är praxis. Vilket du ifrågasatt. Du kommer med påstående att Jockiboi inte ska betraktas som offentlig person i lagens mening. Kan du styrka det?
Citera
2026-09-05, 16:10
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Jag är allergisk mot felstavningen, så jag har bevisat att jag inte är Jockiboi, för han stavar fel hela tiden.
Ingen har påstått att du är Jockiboi...
Citera
2026-09-05, 16:10
Avstängd
Citat:
I domen medger domstolen att taket är högre för offentliga personer att tåla kritik och granskning. Det är praxis. Vilket du ifrågasatt. Du kommer med påstående att Jockiboi inte ska betraktas som offentlig person i lagens mening. Kan du styrka det?

Det fetade är lögn, det har jag aldrig påstått, och om du påstår att jag har gjort det bör du kunna presentera en källa på det.

Resten tar jag den dagen när du har bevisat det och mitt tidigare krav på rättskälla som styrker ditt påstående om att en person med Jockibois ställning är att betrakta som en offentlig person i den juridiska bedömningen av förtal.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in