Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
Bra, du får gärna visa det från FUPn eller peka vart utkiken borde stått och vilken vinkel han har därifrån.
Tyvärr är det ju i generella drag så att utkik hålls från kommandobryggan under 99% av tiden och du får gärna bevisa med en uträkning om det skulle vara fysiskt möjligt att se snipan runt kran från kommandobryggan, vilket jag inte tror.
Dessutom kommer den värsta regnskuren under båtens färd in mellan 21.20 och 21.27 så att utkiken under just den tiden skulle stå utomhus kan jag garantera dig att 0 av 100 utkik skulle gjort mellan dom klockslagen.
Så att påstå att utkik under just den tidpunkten borde varit ute på bryggvingen hängande likt en sidovagnsförare för att se runt kranen ser jag som ett högst orimligt påstående (då utkik under 99% av tiden inte står utomhus i vanliga fall)
Du tycker att det är rimligt att snipan skulle ha öppnat takluckan under den värsta regnskuren för att se bakåt, men skeppet behövde varken sänka farten eller skicka en utkik till bryggvingen för att kunna se framåt?
Om ett 100 meter långt fartyg i 12 knop inte kan se framåt, vare sig med radar eller optiskt, så ska de inte vidta några som helst åtgärder. Då ska de bara bränna på och alla andra får flytta på sig. Är det så du menar?