2026-09-05, 15:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är han själv som gått ut med sexköp eftersom han ville sticka ut.

I Sverige får man tåla att det diskuteras då.

Han som offentlig person med en ung publik har högre krav på sig att vara en bra förebild än tex du eller jag.

Njae, att man skämtar om det betyder inte att man är helt rättslös sen.

Förebildsresonemanget saknar helt relevans. Det finns inga såna krav inskrivna i lagen.
Citera
2026-09-05, 15:13
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-29
Ja, men han kommer ändå inte betraktas som en person som får tåla vad som helst.

Jag har hänvisat till att Patrik Sjöberg utpekades som sexköpare och fick ett skadestånd på 7 500 kr, det är fram tills rätt nyligen ett brott med bara böter på straffskalan.

"vad som helst"? Jag kan förstå att han opponerade sig mot SVT's Hatet. Men att en privatperson tycker saker om honom är det verkligen vad som helst? Jag tycker lite att du jämför äpplen och päron här.
Citera
2026-09-05, 15:14
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ja, men han kommer ändå inte betraktas som en person som får tåla vad som helst.

Jag har hänvisat till att Patrik Sjöberg utpekades som sexköpare och fick ett skadestånd på 7 500 kr.
Sexköp är fram tills rätt nyligen ett brott med bara böter på straffskalan.

Gick Patrik Sjöberg ut i en offentlig video berättade om sexköp och gjorde sig rolig över det?
Citera
2026-09-05, 15:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Gick Patrik Sjöberg ut i en offentlig video berättade om sexköp och gjorde sig rolig över det?

Som sagt, att man skojar om det betyder inte att man är fullständigt rättslös efter det.
Citera
2026-09-05, 15:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Han har fortfarande inte kvalificerat sig som någon slags niding som man får begå brott mot hur som helst. Kritik och granskning är inte smutskastning och påståenden om övergrepp.

Jockiboi har troligtvis mer skydd av lagen än Ulf K i förtalssammanhang.

Tveksamt om han idag 2026 behöver tåla speciellt mycket mer än någon annan, t.ex. angående påståenden om sexköp.
Han har ju själv lagt ut offentligt att han köpt sex av en prostituerad, så hur skulle det kunna utgöra förtal menar du.

Betalt för prostituerad 2 gånger, bara haft ses med den ena.
https://www.instagram.com/reels/DYTzCYXtERk/

Det är alltså hans eget påstående att han köpt sex av en prostituerad. Och det kan vara flera -- han minns inte.
Citera
2026-09-05, 15:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
"vad som helst"? Jag kan förstå att han opponerade sig mot SVT's Hatet. Men att en privatperson tycker saker om honom är det verkligen vad som helst? Jag tycker lite att du jämför äpplen och päron här.

Det är inte självklart att punkterna 1-6 i stämningsansökan är sånt som han behöver tåla. Tveksamt dock om det blir mer än ett par av dem som flyger, om det nu går hans väg.
Citera
2026-09-05, 15:20
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Ditt påstående om att han är att betrakta som offentlig person som måste tåla kritik och granskning är fortfarande inte styrkt av dig med hänvisning till någon rättskälla.

Du ifrågasatte mitt ifrågasättande, men du strykte aldrig ditt ursprungliga påstående.

Jag borde ha avstått från att påstå motsatsen, bara för att du inte hade bevisat ditt, det är mitt misstag, men du har fel i dina tvärsäkra påståenden.
Ska jag länka en dom där domstolen medger att offentliga personer får tåla mer kritik och granskning?
https://lagen.nu/dom/nja/2022s1136#:~:text=Vid%20bed%C3%B6mningen%20av%20om %20ett%20f%C3%B6rtalsbrott%20%C3%A4r,kunnat%20f%C3 %B6ranleda%20allvarlig%20skada%20f%C3%B6r%20den%20 utpekade.

Här
Citera
2026-09-05, 15:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han har ju själv lagt ut offentligt att han köpt sex av en prostituerad, så hur skulle det kunna utgöra förtal menar du.

Betalt för prostituerad 2 gånger, bara haft ses med den ena.
https://www.instagram.com/reels/DYTzCYXtERk/

Det är alltså hans eget påstående att han köpt sex av en prostituerad. Och det kan vara flera -- han minns inte.

Ja, vi vet att du är ett cp som avsiktligt tolkar det där som allvarligt menat.
Citera
2026-09-05, 15:23
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Det är inte självklart att punkterna 1-6 i stämningsansökan är sånt som han behöver tåla. Tveksamt dock om det blir mer än ett par av dem som flyger, om det nu går hans väg.

Nu tror jag inte att det flyger. Men även om det gör det och han får sitt skadestånd på 240 000kr så påverkar det ju hans anseende. Dyrköpt skulle jag vilja säga.
Citera
2026-09-05, 15:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Som sagt, att man skojar om det betyder inte att man är fullständigt rättslös efter det.
Den som dömdes var inget privatperson, utan en offentlig person med stor räckvidd på sin kanal på X.

Så din jämförelse är som en haltande anka ..
Citera
2026-09-05, 15:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnnanManniska
Ska jag länka en dom där domstolen medger att offentliga personer får tåla mer kritik och granskning?
https://lagen.nu/dom/nja/2022s1136#:~:text=Vid%20bed%C3%B6mningen%20av%20om %20ett%20f%C3%B6rtalsbrott%20%C3%A4r,kunnat%20f%C3 %B6ranleda%20allvarlig%20skada%20f%C3%B6r%20den%20 utpekade.

Här

Den domen har jag läst förut, och jag har inte ifrågasatt ribban är högre satt för personer som betraktas som offentliga.

Det är emellertid inte befogat att sprida alla uppgifter som rör en offentlig person, utan det krävs att uppgiften har viss relevans

Du har fortfarande inte presenterat en rättskälla där det framgår att någon som Jockiboi ska betraktas som en offentlig person. Och inte heller att de påståendena som framförts är sånt som en offentlig person ska tåla.

För övrigt, detta stycke är bra att bli påmind om:

20. En uppgift kan lämnas muntligen eller skriftligen, med ord eller i bild eller på annat sätt, t.ex. genom gester eller liknande. Är det fråga om en bild eller en gest är det uppenbart att en tolkning är nödvändig, men även en text behöver tolkas. Att någon inte använder klartext utan endast insinuerar eller antyder ett visst förhållande, formulerar påståendet som en fråga eller förser det med reservationer eller villkor utesluter inte att en uppgift har lämnats.

Något för Ann*li.
Citera
2026-09-05, 15:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den som dömdes var inget privatperson, utan en offentlig person med stor räckvidd på sin kanal på X.

Så din jämförelse är som en haltande anka ..

De allra flesta som döms för förtal är privatpersoner, och det går säkert att jaga fram någon dom där en privatperson dömts för att ha förtalat någon som anses vara offentlig.

Leta gärna upp en rättskälla på att detta förhållande skulle ge någon slags rättslig immunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in