2026-09-05, 13:59
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Hur många stämningar är Jocke involverad i nu egentligen?
1. Stämmer Motviktarna (2 stämningar).
2. Stämd av sin mamma.
3. Stämmer kvinnan i Trosa.

Har jag missat någon? Vilken jävla idiot asså, och ännu sjukare att den jävla hebifilen får vara kvar i offentligheten och i TV!?!?
Det är dom 4 i nuläget.
Citera
2026-09-05, 14:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnnanManniska
Därför att det är praxis i svenska domstolar att offentliga personer behöver tåla mer kritik och granskning.

Du presenterar ingen källa för ditt påstående.
Och du redovisar inte heller om influencers är att betrakta som offentlig person i en rättslig bedömning, och att de uttalandena därför är försvarliga.

Rättskällor, tack. Och inte juriststudenter som svarat på lawline.

Citat:
Får jag fråga, varför du väljer att försvara Jockiboi så här mycket?

Där kom tramset.

Du var aldrig ute efter en seriös diskussion utan ser den här som ett krig mot Jockiboi och alla som inte håller med dig försvarar honom.
Senast redigerad av 2026-08-29 2026-09-05 kl. 14:07.
Citera
2026-09-05, 14:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Hur många stämningar är Jocke involverad i nu egentligen?
1. Stämmer Motviktarna (2 stämningar).
2. Stämd av sin mamma.
3. Stämmer kvinnan i Trosa.

Har jag missat någon? Vilken jävla idiot asså, och ännu sjukare att den jävla hebifilen får vara kvar i offentligheten och i TV!?!?

Jag ser detta som Jockibois proxykrig mot "Temu" med Axel och (halva?) Medvikt i spetsen, och deras associering med Chrippa och Linnea, Annika i Hatet-dokumentären.

Medvikt stämmer Anjo för upphovsrättsbrott. Anjo stämmer Medvikt för kontraktsbrott kring tysthetslöftet.

Axel stämmer Jockibois försvarare Rask och Motvikt, och planerar väl att stämma Anjo.

Jockiboi stämmer Medvikt och Medvikt AB.

Annika stämmer Jockiboi.

Jockiboi stämmer dottern i Rask-dokumentären.
Citera
2026-09-05, 14:13
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
Tycker du det är rimligt att Jockiboi med 1,2miljoner följare på både Youtube och instagram, som har gjort TV och har betraktats som en av sveriges mäktigaste på nätet, stämmer en vanlig privatperson med 500 följare på Instagram för dessa kommentarer?

Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-29
Ja, och jag är less på att svara på dina ifrågasättanden som är baserade på din okunskap och ovilja att läsa på.

Citat:
Och du redovisar inte heller om influencers är att betrakta som offentlig person i en rättslig bedömning, och att de uttalandena därför är försvarliga.

Där kom tramset.

Du var aldrig ute efter en seriös diskussion utan ser den här som ett krig mot Jockiboi och alla som inte håller med dig försvarar honom.
Men du tycker det är rimligt att Jockiboi med 1,2miljoner följare på både Youtube och instagram, som har gjort TV och har betraktats som en av sveriges mäktigaste på nätet, stämmer en vanlig privatperson med 500 följare på Instagram för dessa kommentarer. Du är nog rätt så ensam i att tycka det.
Citera
2026-09-05, 14:46
Avstängd
#32955:

Citat:
Men du tycker det är rimligt att Jockiboi med 1,2miljoner följare på både Youtube och instagram, som har gjort TV och har betraktats som en av sveriges mäktigaste på nätet, stämmer en vanlig privatperson med 500 följare på Instagram för dessa kommentarer. Du är nog rätt så ensam i att tycka det.

Nej, det tycker jag inte är rimligt. Han har laglig rätt agera utifrån uttalanden som görs, som han inte behöver tåla om han inte tycker det är rimligt, oavsett om han är att betrakta som offentlig person eller ej.

Det är inte speciellt schysst (tidigare "juste"), speciellt inte att brassa på som han gör med stora summor, advokater och ordinärt tvistemål. Det är avsiktligt menat för att skrämma, ett sätt att utöva makt.

Citat:
Därför att det är praxis i svenska domstolar att offentliga personer behöver tåla mer kritik och granskning.
Får jag fråga, varför du väljer att försvara Jockiboi så här mycket?

Jag noterade bristen komplettering med hänvisning till rättskälla i inlägg #32955 för ditt påstående direkt här ovan, betyder det att du gav upp?
Citera
2026-09-05, 14:55
Avstängd
EnAnnanManniskas avatar
Citat:
#32955:

Nej, det tycker jag inte är rimligt. Han har laglig rätt agera utifrån uttalanden som görs, som han inte behöver tåla om han inte tycker det är rimligt, oavsett om han är att betrakta som offentlig person eller ej.

Det är inte speciellt schysst (tidigare "juste"), speciellt inte att brassa på som han gör med stora summor, advokater och ordinärt tvistemål. Det är avsiktligt menat för att skrämma, ett sätt att utöva makt.

Jag noterade bristen komplettering med hänvisning till rättskälla i inlägg #32955 för ditt påstående direkt här ovan, betyder det att du gav upp?
Jag håller med. Han har laglig rätt att stämma och ta det till domstol.
Att taket höjs för hur mycket kritik och granskning en offentlig person får tåla är praxis i svenska domstolar. Du påstod att Jockiboi inte skulle betraktas som offentlig i juridisk mening. Det ifrågasatte jag.
Och jag framhäver att det är rimligt att han får tåla de kommentarer som skrivits ut av svarande och han gör bort sig och framstår som otroligt fånig när han stämmer en privatperson med 500 följare för dessa kommentarer. Det här kommer inte vinna laga kraft, vilket domstolen kommer komma fram till. Och Jockiboi förnedrar sig själv.
Citera
2026-09-05, 14:58
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Fånigt och patetiskt hindrar inte en från att ha en möjlighet att vinna detta på några punkter.

Jockiboi är inte i strikt mening en offentlig person, likt t.ex en polischef, riksdagsledamot eller minister.
Det brukar vara det som avses i lagens mening.

Han är väldigt ömhudad, och är på krigsstigen och har pengar att kasta på detta.

Men du har verkligen ingen bra koll på hur lagen är skriven hur den tolkas av domstolarna, man måste sätta sig in i det i detalj för att ens ha ett hum om vartåt det lutar. Det går inte att bara resonera sig fram till det med logik, intiution eller "sunt förnuft".

Juridik går ofta helt på tvärs med det.
Jo, Jocke är verkligen en offentlig person och en kontroversiell sådan.

Vad som skulle räknas som förtal om det gäller Ulf Kristersson behöver inte vara förtal när det kommer till Jocke.

Jocke får tåla mer eftersom den person han valt att visa upp sig som utåt är helt gränslös/smaklös.

Det finns därför mycket mer att tycka till om när det kommer till Jocke.

Och övergrepp är inte synonymt med något sexuellt enbart.
Citera
2026-09-05, 15:00
Avstängd
Citat:
Jag håller med. Han har laglig rätt att stämma och ta det till domstol.
Att taket höjs för hur mycket kritik och granskning en offentlig person får tåla är praxis i svenska domstolar. Du påstod att Jockiboi inte skulle betraktas som offentlig i juridisk mening. Det ifrågasatte jag.
Och jag framhäver att det är rimligt att han får tåla de kommentarer som skrivits ut av svarande och han gör bort sig och framstår som otroligt fånig när han stämmer en privatperson med 500 följare för dessa kommentarer. Det här kommer inte vinna laga kraft, vilket domstolen kommer komma fram till. Och Jockiboi förnedrar sig själv.

Ditt påstående om att han är att betrakta som offentlig person som måste tåla kritik och granskning är fortfarande inte styrkt av dig med hänvisning till någon rättskälla.

Du ifrågasatte mitt ifrågasättande, men du strykte aldrig ditt ursprungliga påstående.

Jag borde ha avstått från att påstå motsatsen, bara för att du inte hade bevisat ditt, det är mitt misstag, men du har fel i dina tvärsäkra påståenden.
Citera
2026-09-05, 15:03
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Där kom tramset.

Han är ju författare av en bok som sålts i många exemplar, har fått en dokumentär gjord om sagda bok, hans bröllop sändes i tv4 så man kan nog säga att han tagit sig ut från facket att bara vara känd på sociala medier. Han har ju dessutom varit med i flera tv produktioner (körslaget bland annat).

Det han borde ha lärt sig vid det här laget är att det man matar växer. Han är så pass känd att jag inte riktigt förstår varför han ens bryr sig om vad en kvinna som inte är vidare känd tycker om honom. Denna stämningen säger avsevärt mycket mer om honom än vad den gör om hennes inlägg.
Citera
2026-09-05, 15:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Jo, Jocke är verkligen en offentlig person och en kontroversiell sådan.

Han har fortfarande inte kvalificerat sig som någon slags niding som man får begå brott mot hur som helst. Kritik och granskning är inte smutskastning och påståenden om övergrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Vad som skulle räknas som förtal om det gäller Ulf Kristersson behöver inte vara förtal när det kommer till Jocke.

Jockiboi har troligtvis mer skydd av lagen än Ulf K i förtalssammanhang.

Citat:
Jocke får tåla mer eftersom den person han valt att visa upp sig som utåt är helt gränslös/smaklös.

Tveksamt om han idag 2026 behöver tåla speciellt mycket mer än någon annan, t.ex. angående påståenden om sexköp.
Citera
2026-09-05, 15:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Han är ju författare av en bok som sålts i många exemplar, har fått en dokumentär gjord om sagda bok, hans bröllop sändes i tv4 så man kan nog säga att han tagit sig ut från facket att bara vara känd på sociala medier. Han har ju dessutom varit med i flera tv produktioner (körslaget bland annat).

Det han borde ha lärt sig vid det här laget är att det man matar växer. Han är så pass känd att jag inte riktigt förstår varför han ens bryr sig om vad en kvinna som inte är vidare känd tycker om honom. Denna stämningen säger avsevärt mycket mer om honom än vad den gör om hennes inlägg.

Ja, men han kommer ändå inte betraktas som en person som får tåla vad som helst.

Jag har hänvisat till att Patrik Sjöberg utpekades som sexköpare och fick ett skadestånd på 7 500 kr.
Sexköp är fram tills rätt nyligen ett brott med bara böter på straffskalan.
Senast redigerad av 2026-08-29 2026-09-05 kl. 15:10.
Citera
2026-09-05, 15:10
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Han har fortfarande inte kvalificerat sig som någon slags niding som man får begå brott mot hur som helst. Kritik och granskning är inte smutskastning och påståenden om övergrepp.

Jockiboi har troligtvis mer skydd av lagen än Ulf K i förtalssammanhang.

Tveksamt om han idag 2026 behöver tåla speciellt mycket mer än någon annan, t.ex. angående påståenden om sexköp.
Det är han själv som gått ut med sexköp eftersom han ville sticka ut.

I Sverige får man tåla att det diskuteras då.

Han som offentlig person med en ung publik har högre krav på sig att vara en bra förebild än tex du eller jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in