2026-09-05, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
De har nog legat o tryckt på denna uppgift ett tag för att svagbegåvade ska förfasas.
Typ ja.
Citera
2026-09-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Du pratar nog om SD:s fasta väljarbas. Det finns alltid en flyktig väljarbas i varje parti och det är denna del vi pratar om. Det krishanterades ju tydligen igår, eller det kanske bara var en fikapaus? 😉

Från omni:

Sverigedemokraternas pressavdelning har hållit krismöte under större delen av dagen, uppger en källa för Aftonbladet. Anledningen är Expos avslöjande om att en hög tjänsteman inom partiet spridit rysk propaganda på sociala medier.

– Avslöjandet har skapat oro, uppger källan för tidningen.

Det ses som extra besvärande att tjänstemannen ifråga är sambo med SD:s samordnare på Regeringskansliet, Gustav Gellerbrant, som haft en central roll inom partiet och bland annat beskrivits som en av ”arkitekterna” bakom Tidösamarbetet.

– SD inser att det kan skada partiet i valrörelsen.

Det värsta som kan hända är att de som inte bestämt sig för SD väljer M eller KD istället. Att någon helt skulle byta block pga en sån här icke-nyhet känns väldigt verklighetsfrämmande.

Rasistkortet funkar inte längre, men rysskortet kan man uppenbarligen fortfarande skrämma några korkade medelsvenssons med. Återstår att se om det verkligen ger avtryck i opinionen till regeringens nackdel dock.
Citera
2026-09-05, 14:51
Medlem
ReedMes avatar
Det är väldigt tydligt att hon inte är kommunist i alla fall, när man läser lite på x. Hon berätta bla hur privatägda bolag i Ryssland som börjar gå bra plundras på kapital eller tvingas överlämna hela företaget till en aktör. Vägrar man hamnar man i fängelse. Och hon är kritisk till EU's hantering av skattemedel, med rätta.

Och hon är kritisk till islamister. Det är nog där skon klämmer mest för vänsternazisterna.
Senast redigerad av ReedMe 2026-09-05 kl. 15:05.
Citera
2026-09-05, 14:58
Medlem
stentoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vänstern vet att många svenskar avskyr ryssen och att rysskramarna finns i enorma mängder på vänsterkanten. Särskilt islamisterna har ett nära samarbete med fd Sovjets o Rysslands underrättelsetjänster sen 50-talet. För att inte tala om kommunisterna....

Man vill alltså bara flytta fokus och kasta skit på SD. (Jag har aldrig röstat på SD om nån undrar.)

Jag är faktiskt grymt impad av att det här var det värsta dom kunde hitta inpå valet.

Jag väljer att lägga noll värdering i detta expo-inslag. Och samma gäller denna tråd. 102 sidor på Sveriges i särklass största forum och ingen har kunnat lägga fram något av värde. "Googla, kolla twitter, nån skrev på reddit". Är det så svårt att åtminstone bifoga en länk med trovärdig källa?

Det här skitkastandet tror jag inte gör SD en otjänst heller, för folk skulle väl häpna om även jag kom ut och sa att jag inte hör till SDs väljarbas. Jag kan till och med erkänna att jag historiskt har röstat S. På riktigt.

Men jag börjar bli trött på all propaganda, välta sd-skyltar och bojkotta artister som har spelat på deras torgmöten samtidigt som man skriker "SD är ett hot mot demokratin". Gå till val med den enda motiveringen "akta er för sd" och dessutom ha mage att stjäla just SDs tandvårdsreform 12 dagar innan valet, som SD har skrikit om i 4 års tid.

Och nu då, försöka måla upp SD som "ryssvänner" trots att de statistiskt sett är de mest rysskritiska partiet samtidigt som just V ironiskt nog är det ryssvänligaste. Läser man delar av deras partiprogram så ser man ju att det är Marxistiskt för guds skull.

Och det, det stör mig. Att vi som människor liksom inte ser sånt helt själva. Att vi saknar kritiskt tänkande
Citera
2026-09-05, 15:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stentoffel
Jag väljer att lägga noll värdering i detta expo-inslag. Och samma gäller denna tråd. 102 sidor på Sveriges i särklass största forum och ingen har kunnat lägga fram något av värde. "Googla, kolla twitter, nån skrev på reddit". Är det så svårt att åtminstone bifoga en länk med trovärdig källa?

Det här skitkastandet tror jag inte gör SD en otjänst heller, för folk skulle väl häpna om även jag kom ut och sa att jag inte hör till SDs väljarbas. Jag kan till och med erkänna att jag historiskt har röstat S. På riktigt.

Men jag börjar bli trött på all propaganda, välta sd-skyltar och bojkotta artister som har spelat på deras torgmöten samtidigt som man skriker "SD är ett hot mot demokratin". Gå till val med den enda motiveringen "akta er för sd" och dessutom ha mage att stjäla just SDs tandvårdsreform 12 dagar innan valet, som SD har skrikit om i 4 års tid.

Och nu då, försöka måla upp SD som "ryssvänner" trots att de statistiskt sett är de mest rysskritiska partiet samtidigt som just V ironiskt nog är det ryssvänligaste. Läser man delar av deras partiprogram så ser man ju att det är Marxistiskt för guds skull.

Och det, det stör mig. Att vi som människor liksom inte ser sånt helt själva. Att vi saknar kritiskt tänkande
Kan skriva under på allt du säger! Man blir förbannad. Även jag har röstat på sossarna (en gång).
Citera
2026-09-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Det finns inte ett enda parti, nån myndighet eller arbetsgivare som kan ha någon koll vad deras medarbetare gör på sociala medier.
Är det nån som ska ställas till svars för det här är det väl SÄPO, vår säkerhetstjänst.

Eftersom Expo använder 99% av sin tid åt att hitta skit på SD, och det här är vad de lyckas gräva fram ett valår. Då kan man dra slutsatsen att SD verkligen har lyckats med sina anställda.

Människan ifråga har inte heller begått något brott utan ifrågasätts för sina åsikters skull. Hon är ju ryska för fan. Är det så fruktansvärt konstigt att hon hyser sympatier för sitt hemland.

expo har retat väldigt många...jag är förvånad över att ingen förtvivlad stackare gjort en breivikare.
Citera
2026-09-05, 15:17
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Vilket erbarmligt försök till skademinimering. Artikeln ligger helt öppen för alla: https://expo.se/fordjupning/den-okanda-sekreteraren-elena/

Nej, jag kommer också till en paywall.
Citera
2026-09-05, 15:21
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0V8aWB/flera-pettson-findus-bocker-stoppas-i-ryssland

"Fyra böcker om Pettson & Findus stoppas från försäljning i Ryssland. Anledningen: den ryska översättaren klassas som ”utländsk agent”."
Det där blir ju humoristiskt i sammanhanget.
Citera
2026-09-05, 15:22
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Varför avslöjar Expo eller SVT aldrig något om sossarna, vänsterpartiet, miljöpartiet? Någon som kan förklara det?

Det finns mycket skit där som måste belysas, många grova samhälsstörtande och antidemokratiska problem som måste luftas.
Citera
2026-09-05, 15:23
Medlem
stentoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kan skriva under på allt du säger! Man blir förbannad. Även jag har röstat på sossarna (en gång).

Givetvis blir man det,och att du håller med mig bevisar ju bara poängen att man inte behöver vara varken Hitlerjugend, Putin junior eller jude för att bli trött på den här ständiga pajkastningen men framförallt hyckleriet.

Sd är dåligt med alla sina kopplingar där en sd-sekreterare tydligen har gillat något från sitt hemland 2015, absolut. Men vi oroas inte ett dugg av riksdagsledsmöter hos V som sitter och skickar styrkebrev till dömda och fängslade hamas och PFLP-mördare?

Det här eviga hyckleriet alltså. Jösses.
Citera
2026-09-05, 15:24
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Vad exakt är det som är proryskt? Jag letar och letar och jag hittar ingenting. Läste på AB att det var något delat facebookinlägg från 2015, men det är ju 11 år sen. Trodde det var något uttalande eller spionage eller något riktigt som hade hänt typ nyss?

Vi panikar väl inte för ett 11 år gammalt inlägg på fejsboken?
Är det allt du tror att det handlar om?

Sätt dig in i hela bilden och informationen hon har tillgång till via sambon mm.
Citera
2026-09-05, 15:25
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag betalar inte för expo och det är därför jag frågar. Och dessutom så ser det inte ut som att det finns några belägg annat än just att expo skriver att "det är så här".

Så jag frågar igen, vad exakt är det som har hänt? Finns det videos,mailkonversationer, något ALLS av värde? Eller är det bara att en minitidning har skrivit att det är aja baja?
Har du inte tillgång till TV och tidningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in