Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Oftast känner jag inget direkt behov av att smaka av då jag för det mesta lagar rätter jag gjort hur många gånger som helst och vet exakt hur jag vill ha om jag lagar något hemma. Om det är något jag aldrig lagat förut följer jag i regel något ungefärligt recept då jag ändå inte nödvändigtvis vet hur smakerna kommer påverkas under tillagningen och det känns dumt att börja spexa för mycket om jag inte vet vad jag kan förvänta mig.
Så jag provsmakar knappt annat än precis innan jag ska äta för att avgöra huruvida det behövs mer salt eller syra vilket jag i regel är försiktigt med annars.
Hur tänker ni då, är det mycket improvisation av sådant ni måste avgöra och smaka av under processens gång tills det blir bra nog eller går det ändå att förvänta sig vad det ska smaka om man vet vad man har använt sig av?
Tänk såhär istället, om kockarna smakar av maten medans de lagar (och de är ändå proffsen här) så borde väl det ge en ledtråd till vad du bör göra?
Visst, en tesked salt är alltid en tesked salt, men väger du varje ingrediens, varje gång på den nivån eller höftar du? Är måttet alltid slätstruket på samma sätt?
Har du alltid exakt samma stekpanna och exakt samma värme och exakt samma mängd av samma smör, eller använder du lite olika, smör, olivolja, rapsolja, osv?
Köper du köttfärs i affären så är den ju inte identisk varje gång du köper den. Samma sak gäller ju mjölkprodukter osv.
Det är ju oxå därför som maten inte alltid smakar EXAKT likadant varje gång, för du lagar inte allt exakt likadant varje gång.