2026-09-05, 15:21
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Ja mest för att det är gott.
Citera
2026-09-05, 15:56
Medlem
SnutteFia03s avatar
Nej, det gör jag inte. Det skulle kanske vara om jag lagade något helt nytt och behövde smaka av hur mycket jag behöver av en viss krydda eller om något saknas osv.
Citera
2026-09-05, 16:07
Medlem
pn222jws avatar
En seriös lördags- söndagsrätt som coq au vin, tycker jag ska provsmakas en, två gånger.
Citera
2026-09-05, 16:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
En seriös lördags- söndagsrätt som coq au vin, tycker jag ska provsmakas en, två gånger.
Mot slutet är det ett måste, för det jag lärt mig i livet med vin är att även om man använder samma vin.
Så betyder det inte att man gör det exakt samma som innan att det är samma, så mycket viktigt testa mot slutet.

En cow au vin smakar jag inte på innan i slutet, för är rätt säker jag har rätt spår redan.
Utan det är den sista tweckningen som kräver smakning.
Citera
2026-09-05, 16:15
Medlem
klybans avatar
SKa göra en rätt idag som delar kommer inte smakas på alls, utan det är den gräddsåsliknande saken det sista som behöver smakas på.

Ska använde de Ungerska vita paprikorna idag, fast de var odlade i Makedonien.
Det är helt sjukt när man luktar på dessa paprikor, och ur satans jävla gott de luktar redan i affären.
Citera
2026-09-05, 17:39
Medlem
Sladdarens avatar
Litar du på ett recept till fullo så behöver du ju inte smaka av. Vill du att det ska exakt ska smaka som det recept du läser, så ska du ju följa det med måttsatser och allt. Är du mindre noggrann använder du en vanlig tsk och msk, ej måttsatser där det blir både lite rågat och lite tunnare. Är du som jag som redan vet hur en msk, tsk, krm, dl etc ser ut i min hand använder du inget mått, måtten är i din handflata eller gropar emellan senor och ben på överhanden ang krm

Litar du på dig själv till fullo så behöver du inte heller smaka av vid upprepad tillagning av en rätt tex

Gör du nåt nytt recept med nya grejer som ska kombineras som du aldrig kombinerat förr
ska du definitivt smaka av och även om du litar på dig själv

När du freestylar tex tillagar en rätt av rester tex eller vad du har hemma då kan du ju alltid smaka av. Klart att när du kryddar själv vet du ju hur de smakar dessa kryddor i huvvet innan du tillsätter dom och genom träning vet du ochså vilka örter som kan passa med vad och andra örter i kombo

Men idag behöver man väl knappt fundera. Hört att AI appar och "smarta" kylskåp, frysar, skafferier mm kan ta fram recept åt dig av vad du har hemma till 1000 tals varianter, tom bara baserat på balans i smakerna och inte kända recept så vad äre för sak att laga mat ? Idag ?

Jag gör iaf så mycket varierade rätter så jag behöver i princip påminnas om vanliga recept vad de innehöll osv iom jag upprepar mig så sällan ändå jämfört med andra
Citera
2026-09-06, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad menar du?
Tex för att du inte vet det absolut viktigaste! Hur salt är rätten/såsen! För lite salt och det smakar knappt någonting. Du har aldrig funderat på varför kända mäster-kockar i tex TV alltid provsmakar och ofta saltar lite till?
Citera
2026-09-06, 01:57
Avslutad
Citat:
Oftast känner jag inget direkt behov av att smaka av då jag för det mesta lagar rätter jag gjort hur många gånger som helst och vet exakt hur jag vill ha om jag lagar något hemma. Om det är något jag aldrig lagat förut följer jag i regel något ungefärligt recept då jag ändå inte nödvändigtvis vet hur smakerna kommer påverkas under tillagningen och det känns dumt att börja spexa för mycket om jag inte vet vad jag kan förvänta mig.

Så jag provsmakar knappt annat än precis innan jag ska äta för att avgöra huruvida det behövs mer salt eller syra vilket jag i regel är försiktigt med annars.

Hur tänker ni då, är det mycket improvisation av sådant ni måste avgöra och smaka av under processens gång tills det blir bra nog eller går det ändå att förvänta sig vad det ska smaka om man vet vad man har använt sig av?

Det är viktigt för då kan man avgöra om man är på rätt väg eller inte och tillsätta det som saknas.
Citera
2026-09-06, 04:41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tex för att du inte vet det absolut viktigaste! Hur salt är rätten/såsen! För lite salt och det smakar knappt någonting. Du har aldrig funderat på varför kända mäster-kockar i tex TV alltid provsmakar och ofta saltar lite till?
Jag skrev i första inlägget att jag smakar av för salt/syra.
Citera
2026-09-06, 08:17
Medlem
Citat:
Oftast känner jag inget direkt behov av att smaka av då jag för det mesta lagar rätter jag gjort hur många gånger som helst och vet exakt hur jag vill ha om jag lagar något hemma. Om det är något jag aldrig lagat förut följer jag i regel något ungefärligt recept då jag ändå inte nödvändigtvis vet hur smakerna kommer påverkas under tillagningen och det känns dumt att börja spexa för mycket om jag inte vet vad jag kan förvänta mig.

Så jag provsmakar knappt annat än precis innan jag ska äta för att avgöra huruvida det behövs mer salt eller syra vilket jag i regel är försiktigt med annars.

Hur tänker ni då, är det mycket improvisation av sådant ni måste avgöra och smaka av under processens gång tills det blir bra nog eller går det ändå att förvänta sig vad det ska smaka om man vet vad man har använt sig av?

Tänk såhär istället, om kockarna smakar av maten medans de lagar (och de är ändå proffsen här) så borde väl det ge en ledtråd till vad du bör göra?

Visst, en tesked salt är alltid en tesked salt, men väger du varje ingrediens, varje gång på den nivån eller höftar du? Är måttet alltid slätstruket på samma sätt?

Har du alltid exakt samma stekpanna och exakt samma värme och exakt samma mängd av samma smör, eller använder du lite olika, smör, olivolja, rapsolja, osv?

Köper du köttfärs i affären så är den ju inte identisk varje gång du köper den. Samma sak gäller ju mjölkprodukter osv.

Det är ju oxå därför som maten inte alltid smakar EXAKT likadant varje gång, för du lagar inte allt exakt likadant varje gång.
Citera
2026-09-06, 09:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tänk såhär istället, om kockarna smakar av maten medans de lagar (och de är ändå proffsen här) så borde väl det ge en ledtråd till vad du bör göra?

Visst, en tesked salt är alltid en tesked salt, men väger du varje ingrediens, varje gång på den nivån eller höftar du? Är måttet alltid slätstruket på samma sätt?

Har du alltid exakt samma stekpanna och exakt samma värme och exakt samma mängd av samma smör, eller använder du lite olika, smör, olivolja, rapsolja, osv?

Köper du köttfärs i affären så är den ju inte identisk varje gång du köper den. Samma sak gäller ju mjölkprodukter osv.

Det är ju oxå därför som maten inte alltid smakar EXAKT likadant varje gång, för du lagar inte allt exakt likadant varje gång.
Skillnaden är väl först och främst att jag inte förväntar mig att mina standardrätter måste smaka och se exakt likadana ut varje gång jag lagar dem vilket skiljer mig i min matlagning från kockar i vilken restaurang som helst där kunden vill ha precis vad de betalar för.

Därav det jag sa också att om jag är obekant med rätten är det klart jag inte höftar allting.
Citera
2026-09-06, 09:30
Medlem
Citat:
Skillnaden är väl först och främst att jag inte förväntar mig att mina standardrätter måste smaka och se exakt likadana ut varje gång jag lagar dem vilket skiljer mig i min matlagning från kockar i vilken restaurang som helst där kunden vill ha precis vad de betalar för.

Därav det jag sa också att om jag är obekant med rätten är det klart jag inte höftar allting.

Alltså, man smakar ju på maten för att förbättra smaken.

Annars så smakar det ju ibland ingenting, eller bränt, eller för salt, eller vad det nu kan vara. Det vanligaste är väl att det blir smaklöst om man inte testar av det under tiden.

Om man inte är mer intresserad av maten än att man bara ska äta den som föda, ja då behöver man ju inte krydda/smaka av alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in