2026-09-05, 05:13
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Vilken jäkla mardrömslottning för Häcken 🤣😬 värsta man har sett. Paris FC och Inter kan man förhoppningsvis slå. Borde vara förbjudet att få både Man City och Inter från pott 3, sjukt orättvist. Benfica fick Köge och Wien …
Tycker det överdrivs en del. Känns som många bara går efter namn här och tänker på herrklubben.

Chelsea, City och Lyon är såklart skitsvårt.

Men Paris FC, Inter och Juventus är knappast några omöjliga uppgifter.
Citera
2026-09-05, 08:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tycker det överdrivs en del. Känns som många bara går efter namn här och tänker på herrklubben.

Jag är av åsikten att svenska topplag som Häcken och Hammarby bör vinna mot lag som Paris FC, Inter och Juventus. Samtidigt är det inget lätt motstånd, det är liksom inte Breidablik eller Köge. Paris FC slog ju ut Arsenal för några år sedan och har stor erfarenhet av Europaspel, ett tufft motstånd helt enkelt. 50/50-chans att vinna. Det finns också en osäkerhet om hur Häcken skall klara sig utan Schröder och Jusu Bah i Champions League.

För egen del har jag ingen koll alls på hur bra Paris FC är på herrsidan. Så en svår lottning för Häcken utifrån vilken lottning man kunde ha fått.
Citera
2026-09-05, 10:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag är av åsikten att svenska topplag som Häcken och Hammarby bör vinna mot lag som Paris FC, Inter och Juventus. Samtidigt är det inget lätt motstånd, det är liksom inte Breidablik eller Köge. Paris FC slog ju ut Arsenal för några år sedan och har stor erfarenhet av Europaspel, ett tufft motstånd helt enkelt. 50/50-chans att vinna. Det finns också en osäkerhet om hur Häcken skall klara sig utan Schröder och Jusu Bah i Champions League.

För egen del har jag ingen koll alls på hur bra Paris FC är på herrsidan. Så en svår lottning för Häcken utifrån vilken lottning man kunde ha fått.
Jo. Men överlag så är övriga franska lag bortsett från Lyon inte övermäktigt på något sätt
Har PSG förresten avvecklat sin storsatsning? Dom har fallit tillbaka betydligt dom senaste åren såväl i ligan som internationellt.

Dom italienska topplagen är inte alls lika bra som dom bästa i övriga toppligor överlag.

Säger inte att det är lätt men inget man behöver skrämmas av. Självklart fanns det enklare lag men det går inte att förvänta sig på denna nivån ändå.

Häcken har en mycket stark trupp med svenska mått mätt även utan dom tappadw spelarna.
Citera
2026-09-05, 12:33
Medlem
Citat:

Mardrömslottningen består mest i att man drog Manchester City och Inter från pot 3. Manchester City har ingenting där att göra egentligen, de är på samma nivå som lagen i pot 1. De har bara låg ranking pga de har inte spelat i Champions League regelbundet. Häcken är ju i pot 2, då vill man att de ska kunna slå sina motståndare från pot 3, det är 6 viktiga poäng. Som du inte kan ersätta genom att räkna hem två segrar mot motståndet från pot 1 istället, där vet man ju säkert att man får möta två topplag. Det går inte att komma ifrån att två av Köge, Servette, Leuven och Wien hade varit en mycket lättare lottning än Inter och framförallt än City, så därav mardrömslottning.

Men jag håller med om att Häcken ska kunna slå Inter och Paris FC, kanske Juventus. Kanske hade varit bättre att få Inter och Paris FC på hemmaplan, det är de man har störst chans att slå. Men vilka häftiga matcher det blir mot Chelsea och City! Var faktiskt och såg Häcken mot Chelsea senast de möttes för några år sen, men båda lagen har ändrats mycket sedan dess.
Citera
2026-09-05, 13:05
Medlem
Citat:

Min bedömning grundar sig inte på lagen på herrsidan kan jag lova, då hade jag verkligen inte sagt att Häcken kan slå Inter eller Juventus… vet inte ens var Paris FC ligger på herrsidan. Snarare går jag efter ganska lång erfarenhet av att följa damfotboll, men för en tumregel så är herrsidan faktiskt inte oviktig, den speglar damsidan. Eller snarare såhär, den speglar damsidans potential, eftersom (nästan) alla de bästa lagen på damsidan hör till en klubb med ett bra herrlag, det har möjliggjort satsningen på damlaget.

Men en tumregel är ju att topp 3 lag (vilket alla är i UWCL) från topp4 rankade ligor (England, Spanien, Frankrike, Tyskland) alltid får ses som väldigt starkt motstånd. De här länderna skulle antagligen kunna ha med 2-3 lag till som skulle vara bättre än hälften av lagen i CL, och bättre än nästan alla i Europa cup.

När det gäller Italien så förstår jag inte riktigt hur man kan anse att svenska topplag ”borde slå” italienska topplag. Italienska ligan är högre rankad än svenska, de är 5a. De lyckades få med 3 lag till CL varav två gick via kvalet vilket är väldigt imponerande. De är inte sina herrlag, damlagen har en egen resa, MEN, de bästa damlagen tillhör i allt större utsträckning klubbar som också har herrlag på högsta nivå. Juventus, Roma, Inter, Milan, Fiorentina m fl. När de här klubbarna börjar satsa på sina damlag så har de mycket större resurser att jobba med än svenska klubbar, det säger sig självt, här är jämförelsen med herrsidan relevant eftersom den säger något om potentialen och resurserna.

Många spelare i den italienska damligan som tjänar mer pengar än de allra flesta i herrallsvenskan. Kort sagt de har mer pengar än svenska lag. Då kan man skaffa sig bättre spelare och ha bättre förutsättningar, tids nog väger det över sånt som kultur och erfarenhet. Italienska lag är kanske inte riktigt lika bra som de allra bästa från Eng, Spa, Fra ännu men jag tror potentialen finns. Säger inte att svenska lag inte kan slå dem, Häcken kan nog slå nästan vilket lag som helst en bra dag. Men jag tycker det är orimligt att förvänta sig att svenska lag som regel ska vara bättre än lag som har mer pengar, mer resurser och på pappret bättre spelare.

Så länge man har ett lag som är professionellt och nivån är ”nära nog” då kan man slå lag fast de är bättre på pappret. Där tror jag svenska lag ska ha fokus. Så länge man har ett fullt ut professionellt lag då blir inte glappet till toppen så stort, inte ännu, toppen är så pass liten. Men har man ett deltidslag då blir nivåskillnaden för stor.
Citera
2026-09-05, 15:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Min bedömning grundar sig inte på lagen på herrsidan kan jag lova, då hade jag verkligen inte sagt att Häcken kan slå Inter eller Juventus… vet inte ens var Paris FC ligger på herrsidan. Snarare går jag efter ganska lång erfarenhet av att följa damfotboll, men för en tumregel så är herrsidan faktiskt inte oviktig, den speglar damsidan. Eller snarare såhär, den speglar damsidans potential, eftersom (nästan) alla de bästa lagen på damsidan hör till en klubb med ett bra herrlag, det har möjliggjort satsningen på damlaget.

Men en tumregel är ju att topp 3 lag (vilket alla är i UWCL) från topp4 rankade ligor (England, Spanien, Frankrike, Tyskland) alltid får ses som väldigt starkt motstånd. De här länderna skulle antagligen kunna ha med 2-3 lag till som skulle vara bättre än hälften av lagen i CL, och bättre än nästan alla i Europa cup.

När det gäller Italien så förstår jag inte riktigt hur man kan anse att svenska topplag ”borde slå” italienska topplag. Italienska ligan är högre rankad än svenska, de är 5a. De lyckades få med 3 lag till CL varav två gick via kvalet vilket är väldigt imponerande. De är inte sina herrlag, damlagen har en egen resa, MEN, de bästa damlagen tillhör i allt större utsträckning klubbar som också har herrlag på högsta nivå. Juventus, Roma, Inter, Milan, Fiorentina m fl. När de här klubbarna börjar satsa på sina damlag så har de mycket större resurser att jobba med än svenska klubbar, det säger sig självt, här är jämförelsen med herrsidan relevant eftersom den säger något om potentialen och resurserna.

Många spelare i den italienska damligan som tjänar mer pengar än de allra flesta i herrallsvenskan. Kort sagt de har mer pengar än svenska lag. Då kan man skaffa sig bättre spelare och ha bättre förutsättningar, tids nog väger det över sånt som kultur och erfarenhet. Italienska lag är kanske inte riktigt lika bra som de allra bästa från Eng, Spa, Fra ännu men jag tror potentialen finns. Säger inte att svenska lag inte kan slå dem, Häcken kan nog slå nästan vilket lag som helst en bra dag. Men jag tycker det är orimligt att förvänta sig att svenska lag som regel ska vara bättre än lag som har mer pengar, mer resurser och på pappret bättre spelare.

Så länge man har ett lag som är professionellt och nivån är ”nära nog” då kan man slå lag fast de är bättre på pappret. Där tror jag svenska lag ska ha fokus. Så länge man har ett fullt ut professionellt lag då blir inte glappet till toppen så stort, inte ännu, toppen är så pass liten. Men har man ett deltidslag då blir nivåskillnaden för stor.

Jag håller med om det du skriver inledningsvis. Men sedan tycker jag du fokuserar för mycket på att topplagen i de andra ligorna har mycket större resurser än de svenska lagen och att spelarna i dessa lag tjänar mer än de svenska spelarna. Hammarby slog ju Benfica för ett par år sedan och i samband med det sa ju Johan Lager att Benficas damlag hade dubbelt så stor budget/omsättning som Hammarby. Och inte blir Jusu Bah en bättre spelare bara för att hon får högre lön i Manchester United jämfört med vad hon hade i Häcken. Bättre då att titta på vilka spelare som finns i respektive lag och hur bra dessa lag är samt hur de olika lagen spelar och utifrån det dra slutsatser.
Citera
2026-09-05, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag håller med om det du skriver inledningsvis. Men sedan tycker jag du fokuserar för mycket på att topplagen i de andra ligorna har mycket större resurser än de svenska lagen och att spelarna i dessa lag tjänar mer än de svenska spelarna. Hammarby slog ju Benfica för ett par år sedan och i samband med det sa ju Johan Lager att Benficas damlag hade dubbelt så stor budget/omsättning som Hammarby. Och inte blir Jusu Bah en bättre spelare bara för att hon får högre lön i Manchester United jämfört med vad hon hade i Häcken. Bättre då att titta på vilka spelare som finns i respektive lag och hur bra dessa lag är samt hur de olika lagen spelar och utifrån det dra slutsatser.

Ja men de har ju högre budget. Sen tar det lite tid innan saker och ting ger resultat, precis som det har gjort i England och i Barcelona. Det är därför jag säger potential, inte nödvändigtvis nuvarande nivå. Damfotbollen i Portugal och Italien kanske inte har nått sin fulla potential ännu.

Alla de här länderna bygger ju från början, från att inte ha haft någon professionell verksamhet på damsidan för inte så länge sedan. Knappt ens någon verksamhet alls. De unga tjejer som nu tränas i elitakademier har inte kommit upp på seniornivå än, och dessutom har man kanske inte haft så stort urval hittills. En stor fördel som Sverige har är ju att vi har ett stort spelarunderlag, och en lång tradition av flick- och damfotboll. Även om den inte varit på professionell nivå så har den varit på elitnivå.

Förhoppningsvis blir det utvecklande för Jusu Bah att spela i England. Hon kommer stöta på mycket tuffare motstånd där samt att WSL har högre tempo än Damallsvenskan. Så visst måste hon utvecklas för att lyckas där.
Citera
2026-09-05, 16:30
Medlem
perry2s avatar
Damlagen i Fotboll o Hockey drar ej in egna biljett eller sponsorpengar...de är beroende av ett herrlag som supportar ekonomiskt.

Damlagen får tänka igenom hur de skall kunna dra in egna biljett o sponsorintäkter....

Herrlagen i Fotboll o Hockey är pressade av europakonkurrensen

Inga problem med damsport i Friidrott eller skidåkning... bollsporterna Fotboll o hockey har för lå attraktion

Hur skall det bättras?
Citera
2026-09-05, 17:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Damlagen i Fotboll o Hockey drar ej in egna biljett eller sponsorpengar...de är beroende av ett herrlag som supportar ekonomiskt.

Damlagen får tänka igenom hur de skall kunna dra in egna biljett o sponsorintäkter....

Inga problem med damsport i Friidrott eller skidåkning... bollsporterna Fotboll o hockey har för lå attraktion

Hur skall det bättras?

Tänker du på de svenska lagen? Ja, det är ett problem för de svenska lagen. Internationellt (som denna tråd handlar om) ser det ju lite annorlunda ut. Arsenal är överlägsna publikmässigt men även flera andra engelska lag har ganska hyfsade publiksiffror. I tystnad har väl det också varit en positiv utveckling av publiksiffrorna. Frågan blir väl då om de svenska lagen kan lära sig något av de goda internationella exemplens.
Citera
2026-09-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2

Hur skall det bättras?

Men det var ett himla gnäll. För det första, ska man kräva att lag ska dra in egna pengar så kan man inte förbjuda det, som i Sverige. Ta bort kravet om att endast biljettintäkter och sponsorer får bidra till ekonomin och ta bort regeln att investerare inte får köpa klubbar, sen kan ni sparka ut damlagen. Inte så länge man envisas med att lag ska tvingas till ekonomiska begränsningar som inte funkar i damfotbollen. Funkar inte så bra i herrfotbollen heller, det beror på hur man ser det.

Svenska herrlags absolut minsta problem är om de har ett damlag i samma klubb. De borde fokusera på problemet att man blir utslagna i kvalet till Europas tredjedivisionsturnering mot helt obskyra lag från Polen, Grekland, Rumänien osv som ingen någonsin har hört talas om, samt överväga att sluta sätta prestige i att inte vilja ha in pengar i sporten.

Att ha ett damlag är billigt och därmed låg risk för en klubb. Det är att köpa in sig tidigt på en växande marknad, om man gör en liten ansträngning dvs. Damlag från klubbar med stora herrlag som AIK, Djurgården, Norrköping kan knappt mäta sig med fristående damlag från småorter som bedriver semiprofessionell verksamhet, så ingen behöver oroa sig för att dessa klubbar utarmar sig ekonomiskt för att satsa på sina damlag. Vissa sponsorer skulle man tappa om man inte hade ett damlag för de vill sponsra jämställdhet, alltså bidrar damlagen till att man kan vinna sponsorkontrakt. Dessutom, ju mindre en klubb är på herrsidan i internationell konkurrens, desto mer har den att vinna på att ha ett bra damlag, för damerna har mycket närmare till toppen, och de intäkter som damlaget kan bidra med utgör en större andel av klubbens totala budget än för klubbar som Chelsea, Real Madrid osv.
Citera
2026-09-06, 14:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Arsenal vinner sin premiärmatch i WSL mot Brighton med 1-0. Ingen av svenskorna i Arsenal startade matchen. Stina byttes in i 70:e minuten och Smilla i 88:e minuten. Tycker de borde ha bytts in betydligt tidigare då Arsenal inte gjorde en jättebra match. Stina hade fler bra chanser under sina 25 minuter än vad Russo hade under 88 minuter.
Citera
2026-09-06, 18:08
Medlem
Liverpool vinner sin öppningsmatch borta mot Charlton med 4-0.
Kapocs gjorde 4-0 på straff sista minuterna av matchen. I övrigt en knappt godkänd match av henne. Är direkt svag i ytorna utanför straffområdet men desto bättre på små ytor inne i straffområdet.

Alice Bergström inbytt en bit in i andra halvlek. Ständigt orosmoment för försvarna där på högervingen.

Beata Olsson hade det lite tufft men hon tog iaf upp 1-2 försvarare o öppnade ytor åt de andra.

Spännande även se hur andra lag spelar. Kollade innan in Spurs-WH och BHA mot Arsenal.
Inget av lagen gav direkt nån skrämselhicka hur de spelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in