Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Tycker det överdrivs en del. Känns som många bara går efter namn här och tänker på herrklubben.
Chelsea, City och Lyon är såklart skitsvårt.
Men Paris FC, Inter och Juventus är knappast några omöjliga uppgifter.
Min bedömning grundar sig inte på lagen på herrsidan kan jag lova, då hade jag verkligen inte sagt att Häcken kan slå Inter eller Juventus… vet inte ens var Paris FC ligger på herrsidan. Snarare går jag efter ganska lång erfarenhet av att följa damfotboll, men för en tumregel så är herrsidan faktiskt inte oviktig, den speglar damsidan. Eller snarare såhär, den speglar damsidans potential, eftersom (nästan) alla de bästa lagen på damsidan hör till en klubb med ett bra herrlag, det har möjliggjort satsningen på damlaget.
Men en tumregel är ju att topp 3 lag (vilket alla är i UWCL) från topp4 rankade ligor (England, Spanien, Frankrike, Tyskland) alltid får ses som väldigt starkt motstånd. De här länderna skulle antagligen kunna ha med 2-3 lag till som skulle vara bättre än hälften av lagen i CL, och bättre än nästan alla i Europa cup.
När det gäller Italien så förstår jag inte riktigt hur man kan anse att svenska topplag ”borde slå” italienska topplag. Italienska ligan är högre rankad än svenska, de är 5a. De lyckades få med 3 lag till CL varav två gick via kvalet vilket är väldigt imponerande. De är inte sina herrlag, damlagen har en egen resa, MEN, de bästa damlagen tillhör i allt större utsträckning klubbar som också har herrlag på högsta nivå. Juventus, Roma, Inter, Milan, Fiorentina m fl. När de här klubbarna börjar satsa på sina damlag så har de mycket större resurser att jobba med än svenska klubbar, det säger sig självt, här är jämförelsen med herrsidan relevant eftersom den säger något om potentialen och resurserna.
Många spelare i den italienska damligan som tjänar mer pengar än de allra flesta i
herrallsvenskan. Kort sagt de har mer pengar än svenska lag. Då kan man skaffa sig bättre spelare och ha bättre förutsättningar, tids nog väger det över sånt som kultur och erfarenhet. Italienska lag är kanske inte riktigt lika bra som de allra bästa från Eng, Spa, Fra ännu men jag tror potentialen finns. Säger inte att svenska lag inte kan slå dem, Häcken kan nog slå nästan vilket lag som helst en bra dag. Men jag tycker det är orimligt att förvänta sig att svenska lag som regel ska vara bättre än lag som har mer pengar, mer resurser och på pappret bättre spelare.
Så länge man har ett lag som är professionellt och nivån är ”nära nog” då kan man slå lag fast de är bättre på pappret. Där tror jag svenska lag ska ha fokus. Så länge man har ett fullt ut professionellt lag då blir inte glappet till toppen så stort, inte ännu, toppen är så pass liten. Men har man ett deltidslag då blir nivåskillnaden för stor.