2026-09-04, 18:17
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1efter1

Jag tror också att Hammarby har goda chanser till att gå vidare. Skottland är rankat 17 enligt UEFA, under Island och Turkiet. Och det är ju länder svenska lag bara ska ta. Men vem vet. För några år sedan tog de Benefica till förlängning i CL-kvalet, om det ger något.

Malmö får det lite svårare tror jag. Absolut inte omöjligt, 50-50.

Topplagen i allsvenskan ska inte förlora mot lag från Österrike och Skottland. Bajen mötte StPölten 2024 i WCL och vann båda matcherna utan något större besvär.

Om man ser till turneringen i stort så borde båda lagen kunna gå långt. Gäller att undvika Wolfsburg som är storfavoriter att ta hem bucklan.
Citera
2026-09-04, 18:20
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Bajens match mot Rangers kommer att spelas på Kanalplan. Jävlar vilken tryck det lär bli.
Citera
2026-09-04, 20:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Kafaji startar för LCL, det trodde jag inte. Zigiotti och Sandberg startar för United.

LCL tar ledningen på hörna efter 9 minuter. Självmål av Zigiotti?
Citera
2026-09-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Kafaji startar för LCL, det trodde jag inte. Zigiotti och Sandberg startar för United.

LCL tar ledningen på hörna efter 9 minuter. Självmål av Zigiotti?

Ja, hon fick en LCL-spelare i ryggen precis när hon skulle nicka bort bollen.
Citera
2026-09-04, 20:33
Medlem
Citat:
Det är mycket nu. WSL drar igång ikväll med London City Lionesses mot Manchester United kl 20.00. Nytt för denna säsong är att TV4 har köpt rättigheterna (som Viaplay har haft fram till nu). TV4 sänder alla matcher och så sänder SVT vissa utvalda matcher.

Började faktiskt redan förra säsongen. Det vart ju lite protester när Viaplay inte hade kvar rättigheterna och ingen annan hade köpt dem. 4an köpte rättigheterna några omgångar in, efter att SVT hade köpt en match i veckan har jag för mig. De kör med engelsk kommentering men trevligt att matcherna visas iaf.

Viaplay hade faktiskt egna kommentarer och gjorde det bra kring damfotbollen tycker jag, både WSL och damallsvenskan. Frauen Bundesliga visar de fortfarande 2-3 matcher per omgång med engelsk kommentering.
Citera
2026-09-04, 20:35
Medlem
Citat:
Angående de norska lagen, såg följande kommentar på ett norskt forum:

Intressant, det är säkert liknande som i Sverige dvs svårt för de fristående klubbarna. Får man ha extern ägare i Norge? Eller vad har ett lag för LSK kvinner att kunna öka intäkterna?
Citera
2026-09-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1efter1
Fan, det var jag ju inte tänkt på. Det ger ju lag som kvalar för högt rankade länder en ganska stor fördel. Nåja, det gör det väl lättare för dem att tjäna ihop lite fler rankingpoäng som redan borde vara där. Efter ett tag av numera två Europatävlingar borde saker balanseras ut. Men så länge det finns många bra lag i Europa utan intjänade poäng kommer vi få dessa matcher och då gynnas ju lagen från storländerna. Uppstickare kommer i princip alltid få en svårare väg till slutspel.

Jag tror också att Hammarby har goda chanser till att gå vidare. Skottland är rankat 17 enligt UEFA, under Island och Turkiet. Och det är ju länder svenska lag bara ska ta. Men vem vet. För några år sedan tog de Benefica till förlängning i CL-kvalet, om det ger något.

Malmö får det lite svårare tror jag. Absolut inte omöjligt, 50-50.

Jag skrev lite fel men ja, det är en liten fördel för länder som har flera lag med. Det innebär ju åtminstone med nuvarande format att alla de lagen måste vara väldigt bra, för antingen har 2 st direktkvalat vilket bara är fallet för de två högst rankade ligorna (för denna säsong England och Frankrike) och en kvalat in via League path, eller så har två kvalat in via League path, och det är ett tufft kval. Väldigt imponerande av Italien som fick in två lag från kvalet. Men ja fördelen, det är väl rimligt att man får viss fördel om landet är starkt representerat.
Citera
2026-09-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Slumrat till och från under eftermiddagen, ser nu att Bajen ska lira mot skottskorna på Kanalplan. Det är ändå skön stil och äkta Bajen. Skit i att det kan komma 5-7000 på Trean. Vi kör på Kanalplan, där är bönorna verkligen på hemmaplan och kan ju bli ett jävla tryck där.
Ska fira med en nödraket.

Bra att de har fixat så att Kanalplan är godkänd, men nu kommer det ju bli svårt att få biljett. Säkert bra stämning dock. Hoppas ändå de kommer att ha matcher även på 3Arena längre fram. Varken Hammarby eller Djurgården har väl några Europamatcher på herrsidan? Det var bara Mjällby som kom med.
Citera
2026-09-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Topplagen i allsvenskan ska inte förlora mot lag från Österrike och Skottland. Bajen mötte StPölten 2024 i WCL och vann båda matcherna utan något större besvär.

Om man ser till turneringen i stort så borde båda lagen kunna gå långt. Gäller att undvika Wolfsburg som är storfavoriter att ta hem bucklan.

Håller med men Malmö är väldigt ungt som svenskt topplag, och ännu yngre i Europa. Detsamma gällde väl iof för Hammarby när de först kom ut i Europa, var inte så många år efter de kom upp från Elitettan. Men Österrike verkar gå från klarhet till klarhet. Wien i CL, St Pölten mot Malmö och deras trea Sturm Graz lite nitlott fick Wolfsburg direkt.

Men stackars Frankfurt. Här åker de ut igen och ska ta revansch i Europa cup, inget Häcken med osv. Då kommer Wolfsburg som ett brev på posten efter att ha tappat 2-0 ledning mot Inter och tar över favoritskapet 😅 Hoppas inte Real Sociedad stöter på något av de tyska lagen för tidigt, de är väl ett av de få som borde kunna rubba dem.
Citera
2026-09-04, 20:57
Medlem
Jäklar var ljust det var i London jämfört med här. Men måste vara för det är så mkt längre västerut… 🤔
Citera
2026-09-04, 21:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenskbyte i United. Sandberg ut, Jusu Bah in.

Läckert mål av Danielle van de Donk.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-09-04 kl. 21:44.
Citera
2026-09-04, 22:07
Medlem
Finns svagheter i Manchester Uniteds lag och jag är förstås inte sen med att påpeka att det i damsammanhang är en mindre bra skött klubb. Här har man kickat Skinner, vilket man skulle kunna förstå från bådas perspektiv.
Man verkar ha hittat en makalös ersättare..
Idag somnar jag lycklig över just det och att Bajen ska lira Europamatch på Kanalplan.

Förskjuter att ett gäng duktiga svenska spelare ska lira boll under en komplett idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in