Citat:
Ursprungligen postat av
dolmes
Nej, det är inte unikt, det är ett systemfel. Varför valde MV att gå inomskärs, kunde väl lika gärna gått utomskärs och sluppit lots? Tanken slår mig att det var ett medvetet val för att ge kaptenen avlastning. Som gammal yrkessjöman skäms jag över att dåligt sjömanskap har kostat två liv.
Sedan har vi det med dåligt sjömanskap. Har du läst FUPn? Har du sett de undermåliga radarbilderna han får sista 7 min? Broderns båt som aldrig kapsejsade visas inte alls sista 3 minuterna efter kollision av tillgängliga radarbilder i FUPn, trots att den va större och borde utan tvekan synas på radar.
Har du även sett det stora härket till kran? En stor grå koloss (sannolikt motvikt) som tar upp allt synfält ca 3 grader babord till 3 grader styrbord. Ligger snipan i riktning 0 grader så är det sannolikt fysiskt omöjligt att se den även om han skulle gått 2m åt babord/resp styrbord på bryggan och försökt hålla utkik.
Återigen systemfel, vem godkänner att ett fartyg ska få färdas med undermålig sikt.
Lägg då till rapporten 2025 (från Norge tror jag) där MV fick påtalat vilket undermålig sikt det är från bryggan). Knappast en tillfällighet att just detta fartyg blev det som blev inblandat i en olycka.
Nä, häng rederiet istället eller de myndigheter som godkänt att fartyget får gå. Inför en lag att varje fartyg ska ha en "sekreterare"/assistent till kaptenen som gör alla administrativa uppgifter ( likaväl som vilken läkarsekreterare som helst gör) så att kaptenen inte behöver göra något pappersarbete alls utan kan lägga all tid på att navigera fartyget.
Det kostar pengar, ja, men säkerhet kostar alltid pengar