2026-09-05, 10:25
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomorrowforever
Tack och absolut. Vill inte ha uppmärksamheten. Så länge folk beter sig respektfullt mot mig är jag nöjd.
Så varför finns den här tråden?
Citera
2026-09-05, 10:33
Avslutad
Citat:
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?

Det existerar knappt . Det är en skröna - Utbredd av makthungriga kvinnor av den kalibern du beskriver för att spela ut offerkortet och få fördelar gentemot männen som egentligen är konkurrenter på många sätt. Det är en hög tävlingsinriktad miljö och där armbågar man sig fram oavsett kön. Kodordet är " glastak" vilket tycks fortfarande vara en feministisk skröna
Citera
2026-09-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Så varför finns den här tråden?

Därför att jag gång på gång råkar ut för att olika typer av oärlighet/respektlöshet i olika sammanhang.

Och jag är nyfiken på olika perspektiv till varför; om du läser mitt senaste svar innan ditt:

Citat:
Jag har all respekt för att alla har olika preferenser, av olika anledningar som diskuteras ovan.
...
Det enda jag faktiskt inte är okej med är respekt och ärlighetsdelen. Kan man inte bara få vara fine med att någon inte är rätt match, och säga det på ett ärligt, moget och respektfullt sätt och sen låta varandra gå? Det blir istället någon slags osund dynamik där någon både vill ha kvar personen; men samtidigt inte kan leva upp till vissa standarder, som krävs för dens välmående. Och istället för att acceptera det och respektera gränser, så börjar de istället säga massa saker som de absolut inte kan stå för i längden.
...
[se hela inlägget på förra sidan]

Senast redigerad av tomorrowforever 2026-09-05 kl. 10:39.
Citera
2026-09-05, 10:40
Medlem
"Hantera" dvs de vill inte ha dig 🤣

De föredrar yngre,snyggare tjejer på ICA,HM 😊
Citera
2026-09-05, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Helt fel. Tidigare fanns möjligheten till könskvotering men det är sedan 2009 förbjudet. Den var heller aldrig ett påbud vilket du påstår.
Jämställdhetslagen ersattes med Diskrimineringslagen och numera är det bara tillåtet med positiv särbehandling om två (eller flera) sökanden till en tjänst har likvärdiga meriter.
Många arbetsplatser med jämställdhetsplan tillämpar detta om ett kön är underrepresenterat
men det är inget tvång att göra det.
Undantaget är stora börsbolags styrelser, vilka genom ett EU-direktiv är tvingade att ha 40% kvinnor (men även här gäller likvärdiga meriter). Sverige röstade f.ö. emot detta förslag när det kom.

Så "inkvoterade karriärkvinnor" är en myt och du behöver inte ondgöra eller oroa dig för dem.

Det fetade är ju exakt det jag talar om.

Positiv särbehandling av kvinnor är att jämställa med kvotering.

Företag har ofta precis som du skriver en jämställdhetsplan = en kvoteringsplan.

I annonser för utbildningar och jobb har man konsekvent kunnat se och läsa hur man helst söker kvinnliga sökanden.

Ovanpå det har du esg-poäng som gör att företag har ekonomiska incitament att kvotera och positivt särbehandla kvinnor, invandrare och bögar.

Ni särbehandlas och kvoteras in. Det är motbjudande och oattraktivt. Och även om ni paddlar för egna meriter så är det också oattraktivt. Män vill ha unga, snygga, roliga och omtänksamma kvinnor.

Bara det att kvinnor ska hålla på och kraxa om sina karriärer som du gör eller babbla om att de är självständiga och starka är skrattretande och oattraktivt.

Hur ofta hör du en man säga: "jag är en stark, självständig man"?

Vita hetero män har byggt allt av värde i världen. Bara att titta på AI, alla i spetsen är män. Om några år kommer ni kvotera och gnälla in er själva där också.
Citera
2026-09-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
"Hantera" dvs de vill inte ha dig 🤣

De föredrar yngre,snyggare tjejer på ICA,HM 😊

+

Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
...Män vill ha unga, snygga, roliga och omtänksamma kvinnor. ...

Haha, de får de gärna för min del så länge de gör det på ett respektfullt och ärligt sätt och lämnar mig ifred. Jag är inte heller interested av män som föredrar sånna enklare tjejer - som accepterar deras respektlösa beteende. De är vanligtvis själva helt tomma på insidan, och det fungerar bara inte för mig 🙃

Dessutom tror folk på mitt utseende att jag tillhör den kategorin av "yngre,snyggare,roliga och omtänksamma tjejer typ på ICA,HM" så kanske därför de krashar i hur de beter sig mot mig, för de kan helt enkelt inte placera mig i rätt fack 🫠

Jag tar btw inte alls illa upp av era kommentarer, det är bara intresserad att höra hur ni resonerar och verkar vara exakt den kategorin som inte kan tänka utaför ramarna och acceptera att en tjej kan vara kan vara både "yngre snygg smart rolig och omtänksam"
Senast redigerad av tomorrowforever 2026-09-05 kl. 11:24.
Citera
2026-09-05, 11:14
Avslutad
Om jag talar för mig själv så har jag inga problem med sånt. Men generellt sett vet vi att kvinnor alltid vill ha en partner som förminskar dem på något vis, och om då en man möter en kvinna som är bättre på alla områden kanske han väljer psykologiska taktiker eller helt enkelt blir frustrerad av situationen. Jag menar inte att alla vill ligga, men att viss könsspecifika beteenden uppkommer i olika situationer ändå.
Senast redigerad av excavation 2026-09-05 kl. 11:16.
Citera
2026-09-05, 11:16
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det fetade är ju exakt det jag talar om.

Positiv särbehandling av kvinnor är att jämställa med kvotering.

Företag har ofta precis som du skriver en jämställdhetsplan = en kvoteringsplan.

I annonser för utbildningar och jobb har man konsekvent kunnat se och läsa hur man helst söker kvinnliga sökanden.

Ovanpå det har du esg-poäng som gör att företag har ekonomiska incitament att kvotera och positivt särbehandla kvinnor, invandrare och bögar.

Ni särbehandlas och kvoteras in. Det är motbjudande och oattraktivt. Och även om ni paddlar för egna meriter så är det också oattraktivt. Män vill ha unga, snygga, roliga och omtänksamma kvinnor.

Bara det att kvinnor ska hålla på och kraxa om sina karriärer som du gör eller babbla om att de är självständiga och starka är skrattretande och oattraktivt.

Hur ofta hör du en man säga: "jag är en stark, självständig man"?

Vita hetero män har byggt allt av värde i världen. Bara att titta på AI, alla i spetsen är män. Om några år kommer ni kvotera och gnälla in er själva där också.
Mycket dravel här. Du skrev att könskvotering var inskrivet i Sveriges grundlag och det stämmer inte alls. Det är tvärtom förbjudet. Positiv särbehandling för att få jämnare könsfördelning på en arbetsplats är helt frivilligt. De arbetsplatser som tillämpar detta, gör det för att de inser att det gör arbetsplatsen bättre och därigenom uppnås bättre resultat.

Dessutom misstar du mig för att vara kvinna, det är jag inte. Sedan har du fel när det gäller AI också. Utvecklingen är global med både kineser, indier och kvinnor i täten. Fei-Fei-Li, har du hört talas om henne? Hon kallas för "AI:s gudmor".
Citera
2026-09-05, 11:22
Medlem
För mig bekräftar många svar i den här tråden bara min teorin om att många är så insnöade i sin idé/sina ramar (könsroller) om att den kombinationen inte existerar av en "ung snygg smart rolig och omtänksam" tjej, och att folk då helt ärligt dömmer en för snabbt, eller inte kan hantera det på ett vettigt sätt.

Eftersom jag också gillar logik och tycker det är intressant att förstå hur andra tänker.

För mig blir det ju liksom då viktigt att förstå om personen är för "fixerad" i sin egna avsmalnande världsbild, eller om de är mer öppna som personer - innan jag låter någon lära känna mig på riktigt.
Senast redigerad av tomorrowforever 2026-09-05 kl. 11:27.
Citera
2026-09-05, 11:27
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Den tjejen du beskriver har inte jag eller någon jag känner problem med.

Den typen av kvinnor vi har problem är gapiga ångvältar som beskriver sig själva som smarta, framgångsrika och starka. Ex: Linnea Claesson, Zara Larsson, Nour El-Rafai, Linda Snecker. Dessa går ofta ut med att "Män är rädda för strak kvinnor som mig"
Citera
2026-09-05, 11:34
Medlem
För i slutändan vill jag bara bli accepterad för den jag är utan någon som ständigt dömmer och förminskar mig, eller behandlar mig dåligt - speciellt av de människor som jag faktiskt väljer att inkludera i mitt liv (då alla relationer, både partners/vänners), precis som jag accepterar och inte dömmer andra.
Citera
2026-09-05, 11:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Den tjejen du beskriver har inte jag eller någon jag känner problem med.

Den typen av kvinnor vi har problem är gapiga ångvältar som beskriver sig själva som smarta, framgångsrika och starka. Ex: Linnea Claesson, Zara Larsson, Nour El-Rafai, Linda Snecker. Dessa går ofta ut med att "Män är rädda för strak kvinnor som mig"
De du nämner har också en grandios självbild kombinerat med obefintlig självinsikt, lite som ts faktiskt.

Alla relationsmisslyckanden beror på andra, inte dem själva, eftersom de är perfekta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in