Citat:
Ursprungligen postat av
TreponemaPallidum
Det är ännu vassare om man tar med början också. Hela dikten:
Du sökte en blomma och fann en frukt.
Du sökte en källa och fann ett hav.
Du sökte en kvinna och fann en själ - Du är besviken.
Men visst har du rätt.

För många män är det ologiskt att leva med en beundrad ”vän” på det viset. Det är en sak att erkänna sin partners förmågor och respektera dem, men det är inte centralt för relationen. Man lever ihop primärt därför att man är man och kvinna. Annars skulle man kunna välja vem som helst att leva med, en nära manlig vän sedan många år, hellre.
Jämlikhetssträvandet har inneburit att man försöker rationalisera bort den fysiska dragningskraften, eller åtminstone marginalisera den. Med åldern klingar den förstås av och blir mer av en vänskap för många, men att jag som man dras till en kvinna har inget att göra med hennes allmänmänskliga kvaliteter. Jag känner ännu inte ens till dem, i ett första möte!
Jag är fysiskt attraherad och behöver få vara det. Om hon blir irriterad för att jag inte ser vilken fantastisk yrkesperson hon är och inte ser henne primärt som människa, då funkar det inte. Det är inte därför jag vill ha henne. Den hon är på så vis som Södergran uttrycker saken är icing on the cake, men inte fundamentalt.
Jag tror många män känner så. Men får de bara åtrå och uppskattas för att de gör det, skulle nog männen rentav skryta om sina framgångsrika kvinnor. I slutändan alltså jämbördighet (olika som kompletterar varandra 50/50) snarare än jämställdhet (lika som delar 50/50). Så tror jag det är och måste få vara.