2026-09-04, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Typiskt att PK:ister ska hyperventilera över något sådant trams.

Man ska alltså överge Sverige för att försvara ukraina. Det är det som regeringen gör. Vårat försvar tvingas leka med lösa skott, för allting skickas ju till urkaina i den sinnessjuka kampen mot Putin.

Men inte ens något så självklar att det finns en gräns för hur mycket vi kan skicka till pengatvätt kan diskuteras med en PK:ist utan att Putin derangement syndrom visar sitt fula tryne.

Det är ju så hjärndött att kleta en ryss-skandal på SD 2026. Efter att partiet redan lagt sig platt för Kristersson för flera år sedan och låtit han dra in oss i NATO. Det är så jävla sinnesslött.
Citera
2026-09-04, 20:37
Medlem
anomaligns avatar
Jag vet inte hur man länkar till Facebookposter, och jag antar att även om jag visste det skulle länken, för den som inte har Facebook, ändå bara leda till en inloggningsvägg, så jag copy-pastear texten istället.
Inläget är från Daniel Suhonen, Socialdemokratisk debattör och chef för den vänsterorienterade lobbyorganisationen Katalys, och han riktar skarp kritik mot hur medier har rapporterat om fallet. Jag tycker han har en god poäng.

Citat:
Skärpning massmedier. Att kalla Jimmie Åkessons närmaste man Gustav Gellerbrant "SD-tjänsteman" är en sån sinnessjuk underdrift. Han är i praktiken Partichef på Sverigedemokraterna. Han är chef på SDs samordningskansli. Han måste samverka med högsta M-ledningen och regeringens olika grenar och departement VARJE DAG. Han är en av arkitekterna bakom och bryggan som gjorde Tidö-samarbetet möjligt. Han är en av det nuvarande regeringsavtalets centrala konstruktör, med förflutet på högsta nivå i Moderaterna.
Det tidningen EXPO nu avslöjar är oerhört allvarligt för vårt lands säkerhet.
Tassandet, ja underdånigheten i rapporteringen med en SD-chef nära Jimmie Åkesson som är sambo med en organiserad putinist som har alla särtecken för att kunna vara rysk agent är anmärkningsvärt. Den är helt enkelt för svag, ja under all kritik.
Ulf Kristersson måste redogöra för hur detta påverkat regeringens arbete. Och hur detta påverkar hans syn på SD-ministrar. Kan SD få Justitie- eller Försvarsministerposten. Är det förenligt med säkerhetspolisens bedömning?
Ta er samman.
Citera
2026-09-04, 20:39
Medlem
PierreValdezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Det är ju så hjärndött att kleta en ryss-skandal på SD 2026. Efter att partiet redan lagt sig platt för Kristersson för flera år sedan och låtit han dra in oss i NATO. Det är så jävla sinnesslött.

Ja, SD:are hatar NATO och EU. Något som gör sig påmind när man tar in frågor hos Samnytt, Riks och andra SD-nära medier.

Men SD måste ju blidka borgarsvinen för att få ministerposter. Vi får väl se.

Kanske därför som Kristersson skrattade om frågan om ministerposter. Moderaterna krokar arm med EXPO för att hålla SD utanför regeringsmakten, oavsett valresultat.
Citera
2026-09-04, 20:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Vad är det för proryskt som hon har spridit som folk gråter över? om hon har gjort det öppet i flera år så är det knappast någon hemlighet.

Sverige är fan rena rama dagiset som går igång på det här som det vore värsta grejen. Vänsterextrema Expo tror dom har gjort värsta scoopet med något som hon är helt öppet med.

Det här bevisar ju ingenting att hon skulle vara illojal mot Sverige. Hon har ju rysk bakgrund, det är klart som fan att hon har kopplingar till Ryssland då eller sprider nyheter och politik även därifrån eftersom hon är politisk intresserad.

Folk är och förblir idioter.
Har man rysk bakgrund i Sverige är rysk "spion" som sprider "pro-ryska" budskap, visste du inte det? Att dra alla ryssar över samma kam är helt okej så länge det gäller vita människor, visste du inte det? Att smutskasta och kritisera andras bakgrund är helt okej så länge det gäller vita människor, visste du inte det?
Citera
2026-09-04, 20:41
Medlem
Nog är det för gulligt naivt att det skrivs att kvinnan ska ha varit säkerhetskontrollerad av Riksdagen. Politiker verkar dessutom vara helt befriade från säkerhetskontroller verkar det som. Vi har ju haft ex. en minister som har varit med i gråa vargarna. I stort sett rycktes det på axlarna åt det. Ingen talade om utökade säkerhetskontroller.

Nu till det aktuella fallet. Hur skulle det sett ut om Ryssland hade till avsikt att placera ut en spion på ett kvalificerat arbete i Sverige och den personen inte hade klarat säkerhetskollen på arbetsplatsen utan blivit avslöjad redan där? Den ryske chefen skulle nog ha fått en enkelbiljett till Sibirien och det samma dag.

Nog för att ryssarna kan vara taffliga men sådana misstag tror jag knappast att den ryska underrättelsetjänsten gör..

Vad som jag däremot kan tänka mig är att hon kan ha blivit en dubbelagent och därför gått under radarn i Sverige. Hon har först rekryterats av Säpo men senare gått över även till rysk sida.

- Hon är en av de våra har Säpo/Must svarat.

I själva verket har hon jobbat även för ryssarna också. Konstigare saker har hänt.

Skulle mina väldigt spekulativa tankar vara riktiga så lär nog denna skandal växa långt utanför SD.

Det kanske finns chefer på Säpo som har svårt att somna utan sömntabletter just nu?
Citera
2026-09-04, 20:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strabajn
Nu handlar det inte om personens åsikter eller personens rätt att utrycka sina åsikter, Problemet är att personen är centralt placerad i regeringskansliet med förmodligen en hel del inside information. En för det mesta klok person som du borde kunna inse detta trots din fundamentalistiska syn på yttrandefrihet.

Man kan inte öht sätta likhetstecken mellan att uttrycka positiva åsikter om Putins Ryssland och att utgöra ett säkerhetshot.

Och det behövs inget speciellt intresse för yttrandefrihet för att finna det ytterst problematiskt om man skall jaga politiska tjänstemän eller några tjänstemän alls på basis av att de uttrycker ”fel” åsikter som t ex inte överensstämmer med den svenska regeringens utrikespolitiska hållning.
Citera
2026-09-04, 20:43
Medlem
PierreValdezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strabajn
Nu handlar det inte om personens åsikter eller personens rätt att utrycka sina åsikter, Problemet är att personen är centralt placerad i regeringskansliet med förmodligen en hel del inside information. En för det mesta klok person som du borde kunna inse detta trots din fundamentalistiska syn på yttrandefrihet.

Det här EXPO-scoopet är egentligen en nothingburger.

Inget av substans, mer än åsikter från en tjänsteman, precis som många tjänstemän visat sig ha åsikter.

Exakt inget har gjorts.
Citera
2026-09-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-tjansteman-i-riksdagen-sprider-proryska-budskap

En SD-tjänsteman i riksdagen har under lång tid spridit proryska budskap och deltagit i kulturverksamheter med kopplingar till ryska statsintressen. Det visar en granskning från Expo.

– Om det stämmer så är det allvarligt. Då måste SD se till att den medarbetaren avvecklas, säger statsminister Ulf Kristersson (M) till Aftonbladet.

– Jag ser ingen panik med det här, säger Jimmie Åkesson.

EXPO: https://expo.se/fordjupning/den-okanda-sekreteraren-elena/

Så vad säger ni? Är SD körda nu inför valet, har S tillsammans med Expo och SVT kokat ihop den perfekta SD-skandalen i precis rätt tid?

Eller är detta bara en till distraktion? Ska vi lyssna på Expos valpåverkan? Diskutera hur rökta SD är!
Och en miljöpartist åkte till Moskva med en rysk underrättelseagent…
”Jag var naiv”
Citera
2026-09-04, 20:48
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kan inte ETC göra en granskning om V hur många där som sprider Rysslands sak. Lär ju vara många som står och hälsar varje dag på porträtt av Stalin. Det är ju ett parti som om valet visar sig gå illa kan sitta med i regeringen. Det är ju det absolut värsta säkerhetsrisken som finns. Men det är det ju helt tyst om. Det partiet som inom EU röstar mest för bra för Ryssland och Putin, medan SD är de som röstat mest mot Ryssland.

Det här handlar inte om att sno åt sig billiga politiska poänger. Det här handlar faktiskt om landets säkerhet, i relation till det land som är vår största fiende.

Det här är inte en isolerad händelse heller. SDs kopplingar till Ryssland har uppmärksammats många gånger många år tillbaka. Och dessa kopplingar kan hittas på flera nivåer, alltså allt från att personer med direkta kopplingar till den ryska underrättelsetjänsten funnits vara delaktiga i SDs opinionsbildningsarbete, till en ekonomisk nivå, där pengar från Ryssland kan kopplas till SD-aktiviteter, och även på en ideologisk nivå, där SD konsekvent förkastar progressivt västligt tankegods och hyllar den regressiva Putin-konservatismen.
Citera
2026-09-04, 20:49
Medlem
Citat:
Typiskt att PK:ister ska hyperventilera över något sådant trams.

Man ska alltså överge Sverige för att försvara ukraina. Det är det som regeringen gör. Vårat försvar tvingas leka med lösa skott, för allting skickas ju till urkaina i den sinnessjuka kampen mot Putin.

Men inte ens något så självklar att det finns en gräns för hur mycket vi kan skicka till pengatvätt kan diskuteras med en PK:ist utan att Putin derangement syndrom visar sitt fula tryne.

Jag kan inte påminna mig om någon direkt nytta Putin har gjort för vårt fosterland? Påminn mig gärna om vad det skulle vara i så fall.

Det får inte falla ut i ett groteskt högtsvävande ordbajseri där varken jag eller någon annan ser den direkta nyttan med Putin.

Nej, inte heller ett enkelt och hjärnslapt:

Men han då?
Citera
2026-09-04, 20:52
Medlem
Citat:

Inget av substans, mer än åsikter från en tjänsteman, precis som många tjänstemän visat sig ha åsikter.

Exakt inget har gjorts.

Om inget har gjorts så varför sitter SD-toppar i möte? Du vet ju exakt hur det ligger till. Det är bara för dig att berätta exakt vad som har hänt. Det är nog många som vill höra dig berätta sanningen.
Citera
2026-09-04, 20:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Exakt inget har gjorts.

En tjänsteman på absolut högsta politiska ort som har kopplingar till fienden, det är en nothingburger? Hur tänker du egentligen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in