2026-09-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Nu är det där något som blivit en sanning eftersom en och annan rapartist har ertappats med att köpa streams. Det finns intervjuer med killen på YouTube på andras kanaler som gjort rätt så skapliga visningar, som inte kan förklaras med köpta streams.

Det där är ett boomer-argument som upprepas på Flashback av folk som är för gamla för att hänga med på vad som går hem hos kidsen. Jag lovar dig att dagens ungdom inte har någon aning om vilka många av dem som var superkända när du var ung är, även fast alla i din generation känner till dem.

För den yngre publiken är de här artisterna superstjärnor, samtidigt som de knappt känner till Tomas Ledin, Per Gessle eller Carola. Det är inte 90-talet längre. Bara för att du inte är insatt betyder inte det att ingen är det.

Bara för att du känner till Per Gessle behöver du inte blunda för vad pengatvätt är.
Citera
2026-09-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Bara för att du känner till Per Gessle behöver du inte blunda för vad pengatvätt är.

Jag ifrågasätter inte att dessa kriminella rappare eventuellt tvättar pengar genom sin musikverksamhet. Men att de inte skulle vara kända är helt enkelt inte sant. Det där är en generationsfråga. Bland barn och unga så är de superkändisar. Det räcker bara med att överhöra några ungjävlars snack av musik för att förstå att låtar som handlar om att sälja knark och döda människor är väldigt poppis bland personer som är födda på 00-talet och framåt.
Citera
2026-09-04, 17:43
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Jag ifrågasätter inte att dessa kriminella rappare eventuellt tvättar pengar genom sin musikverksamhet. Men att de inte skulle vara kända är helt enkelt inte sant. Det där är en generationsfråga. Bland barn och unga så är de superkändisar. Det räcker bara med att överhöra några ungjävlars snack av musik för att förstå att låtar som handlar om att sälja knark och döda människor är väldigt poppis bland personer som är födda på 00-talet och framåt.
Hur många skivor har han sålt? https://www.discogs.com/artist/10846402-Haval-2 är det allt han har gett ut?
Senast redigerad av TheBuster 2026-09-04 kl. 17:52.
Citera
2026-09-04, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Gur många skivor har han sålt? https://www.discogs.com/artist/10846402-Haval-2 är det allt han har gett ut?
Han har släppt flera album
Citera
2026-09-04, 17:54
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilljanne1337
Han har släppt flera album
OK? Hur mycket skivor har han sålt då?
Citera
2026-09-04, 17:59
Medlem
Citat:
OK? Hur mycket skivor har han sålt då?

Säljs det skivor fortfarande?

Precis som jag tidigare var inne på, det är inte 90-talet längre. Markören för vem som är stor artist är inte att man säljer fysiska ex. Det hänger på hur mycket streams man har. Precis så är det för artisterna som sålde skivor en gång i tiden också.
Citera
2026-09-04, 18:07
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Säljs det skivor fortfarande?

Precis som jag tidigare var inne på, det är inte 90-talet längre. Markören för vem som är stor artist är inte att man säljer fysiska ex. Det hänger på hur mycket streams man har. Precis så är det för artisterna som sålde skivor en gång i tiden också.
Ja? säljs väldigt mycket skivor, främst Vinyl, men CD har kommit tillbaka också och även kassett. Främst bland unga. Men jag tar det som att han inte släppt något fysiskt.

Så hur mycket folk har han dragit på spelningar, vilka stora festivalar har hyan spelat på? Finns det någon lista med klubbspelningar?
Citera
2026-09-04, 18:13
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Så pass. Vinyl känner jag till, men att kasett och CD:s skulle vara vanligt trodde jag inte.

Tror problemet där är att han hade blivit tagen av daga ganska snabbt om han satte sin fot i Sverige. Det är inte för inte som han hållit sig utomlands i så många år.
Så inga spelningar över huvud taget? Har han varit lyst under hela sin karriär? När jag duckduckar honom hittar jag nästan inget om hans musik utan bara om kriminalitet.
Citera
2026-09-04, 18:17
Medlem
Citat:
Så inga spelningar över huvud taget? Har han varit lyst under hela sin karriär? När jag duckduckar honom hittar jag nästan inget om hans musik utan bara om kriminalitet.

Ja, du ser. Jag är inte här inne för att ta den här människan i försvar. Han är en jättekriminell person som bör sitta inne och inte vara en tonårsidol. Men han är trots det en kändis som många unga tycker gör bra musik.

Det blir liksom svårt att göra spelningar i ett land där man 1. Kommer bli dödad om man vistas i, och 2. Är efterlyst i för grov brottslighet.

Men musiken spelas, det gör den. Det blir inte mindre sant för att du försöker intala dig detta.
Citera
2026-09-04, 18:26
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ja, du ser. Jag är inte här inne för att ta den här människan i försvar. Han är en jättekriminell person som bör sitta inne och inte vara en tonårsidol. Men han är trots det en kändis som många unga tycker gör bra musik.

Det blir liksom svårt att göra spelningar i ett land där man 1. Kommer bli dödad om man vistas i, och 2. Är efterlyst i för grov brottslighet.

Men musiken spelas, det gör den. Det blir inte mindre sant för att du försöker intala dig detta.
Men Einar och de andra spelade ju en hel del live.

Han säljer ingen merch heller?
Citera
2026-09-04, 19:16
Medlem
Citat:
Men Einar och de andra spelade ju en hel del live.

Han säljer ingen merch heller?

Einar är som bekant inte längre i livet.

Haval blev dömd efter Einars kidnappning, efter straffet verkställts drog kriget med Foxtrot-nätverket igång, och hade han åkt runt på klubbgig under den perioden tror jag han hade varit lika död som Einar vid det här laget.

De här människorna är framförallt kriminella. Det finns rapartister som fick sina genombrott under samma period som inte har det här hotet hängande över sig. Det har troligen sin förklaring i att de inte så tydligt valt sida i gängkonflikter och även varit direkt delaktiga i dem. Därför kan de vara med i Allsång på Skansen och göra festivalspelningar idag, medan såna som Haval är tvungna att sitta och trycka utomlands för att inte bli dödade.
Citera
2026-09-04, 19:30
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Einar är som bekant inte längre i livet.

Haval blev dömd efter Einars kidnappning, efter straffet verkställts drog kriget med Foxtrot-nätverket igång, och hade han åkt runt på klubbgig under den perioden tror jag han hade varit lika död som Einar vid det här laget.

De här människorna är framförallt kriminella. Det finns rapartister som fick sina genombrott under samma period som inte har det här hotet hängande över sig. Det har troligen sin förklaring i att de inte så tydligt valt sida i gängkonflikter och även varit direkt delaktiga i dem. Därför kan de vara med i Allsång på Skansen och göra festivalspelningar idag, medan såna som Haval är tvungna att sitta och trycka utomlands för att inte bli dödade.
Så alltså, vi har inget mätbart på honom? Inga publiksiffror, ingen försäljning av fysisk media, jag hittar ingen merch. Utan bara lite siffror från Spotify som inte kan verifieras och som samma gäng har ertappats med att köpa lyssningar.

Samt att någon anonym på Flashback säger att han är jättekänd av folk som sitter i en leasad BMW skriven på morsan som de inte har råda med soppa till i slutet av månaden.

Om 5 år är han bortglömd, om 10 år finns inte ett spår kvar av honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in