Citat:
Ja, du har rätt i att bevisläget säkert är gott men hans undanglidande svar indikerar att han troligen kommer att presentera en händelseutveckling som ”stödjer” att det inte är vare sig planerat eller mord. Men det har ju gått ett gäng veckor så kanske har hans samvete kommit ikapp honom och att han börjat prata.. Men att ha en ”förmildrande” strategi är väl vad de flesta försöker ha..
Citat:
Jag håller med dig.
Hans strategi att undvika svar kommer ju inte att hålla i längden. Om han kommer att forsätta med någon slags undvikande, försökt till olika strategier, är förhörsledarna säkerligen införstådda med hans beteende och kommer att använda olika tekniker för att få honom i "fällan".
Omfattande skador, och från två olika sorter... det verkar väl luta åt mord?
När kommer det vassa tillhygget in i bilden? Före eller efter det trubbiga våldet?
Säg att det börjat med mindre knuffar, eller fasthållande i armar, inlåsning i rum om hon vill ut... sedan blir det våldsammare (fråna hans sida är min tro) och hon gör allt mer motstånd.
Tar han tillhygge, typ vedtång, vedklabbe eller något som finns lättillängligt och klipper till henne i huvudet? Eller knytnvarna? Sedan kommer kniven in?
Tror att de omfattande skadorna blir svårt att slingra sig ur.
Usch, det är svårt att begripa hur någon kan göra något så hemskt mot någon annan.
Jag har jättesvårt att tro att han slipper undan. Det är ju svårt att få in en alternativ gm i ekvationen här, det är de två i huset... han flyr. Förhoppningvis finns den där övervakningsfilmen med honom fångad, blodig hadduk i kajaken, sopor lämnas efter hennes död... ja masor av bevis, vittnen och beteende som tyder på att han är skyldig.
Hans ev försök till att lägga skulden på henne, eller försök till att förmildra våldet, det kommer att misslyckas.
Kanske är han inte den typen som dra kortet "hon sprang in i kniven" eller "hon gjorde det själv", men jag förmodar att hans skador kommer vara av den arten att han fått avvärjningsskador, kanske skador i handen av kniven, och så lite från hans flykt. Inte sådana som tyder på att han behövde försvara sitt liv...
Hans strategi att undvika svar kommer ju inte att hålla i längden. Om han kommer att forsätta med någon slags undvikande, försökt till olika strategier, är förhörsledarna säkerligen införstådda med hans beteende och kommer att använda olika tekniker för att få honom i "fällan".
Omfattande skador, och från två olika sorter... det verkar väl luta åt mord?
När kommer det vassa tillhygget in i bilden? Före eller efter det trubbiga våldet?
Säg att det börjat med mindre knuffar, eller fasthållande i armar, inlåsning i rum om hon vill ut... sedan blir det våldsammare (fråna hans sida är min tro) och hon gör allt mer motstånd.
Tar han tillhygge, typ vedtång, vedklabbe eller något som finns lättillängligt och klipper till henne i huvudet? Eller knytnvarna? Sedan kommer kniven in?
Tror att de omfattande skadorna blir svårt att slingra sig ur.
Usch, det är svårt att begripa hur någon kan göra något så hemskt mot någon annan.
Jag har jättesvårt att tro att han slipper undan. Det är ju svårt att få in en alternativ gm i ekvationen här, det är de två i huset... han flyr. Förhoppningvis finns den där övervakningsfilmen med honom fångad, blodig hadduk i kajaken, sopor lämnas efter hennes död... ja masor av bevis, vittnen och beteende som tyder på att han är skyldig.
Hans ev försök till att lägga skulden på henne, eller försök till att förmildra våldet, det kommer att misslyckas.
Kanske är han inte den typen som dra kortet "hon sprang in i kniven" eller "hon gjorde det själv", men jag förmodar att hans skador kommer vara av den arten att han fått avvärjningsskador, kanske skador i handen av kniven, och så lite från hans flykt. Inte sådana som tyder på att han behövde försvara sitt liv...
Här tycker Biskopen att det blir riktigt intressant. Inte därför att vi skall sitta hemma i länsstolen och regissera mordet slag för slag. Där börjar fantasin lätt springa iväg med peruken på sned. Utan därför att en berättelse från den misstänkte till slut måste möta den materiella verkligheten.
Man kan undvika frågor, formulera sig försiktigt och bygga sin egen lilla förmildrande version av händelseförloppet. Det är fullt mänskligt. Men bevisningen bryr sig tämligen lite om vilken berättelse man föredrar. Blodspår, skador, föremål, tidslinjer och vittnesuppgifter är dåliga förhandlingspartners. Och jag är tämligen övertygad om att han inte lyckats städa undan de spår som hade behövt undanröjas för att få rådmännen att betvivla hans skuld.
Och det är just mängden (potentiella) omständigheter jag tycker är intressant. Ett enskilt fynd kan förklaras bort. Ett annat kan missförstås. Ett vittne kan minnas fel. Men när flera oberoende pusselbitar börjar falla på samma plats blir det allt svårare att fortsätta hävda att pusslet egentligen föreställer en helt annan tavla.
Det är skillnaden mellan att försöka täta en läcka och att stå med en sked framför Göta kanal.
Därför tror jag också att en strategi som huvudsakligen går ut på undanglidande blir allt besvärligare ju längre utredningen fortskrider. Förhörsledarna behöver inte nödvändigtvis få honom att säga den mening de önskar. Det räcker att hans version successivt börjar stå där som en ensam herre på torget medan den övriga bevisningen tågar förbi i procession.
Och just frågan om ordningsföljden - det trubbiga våldet, det vassa tillhygget, eventuellt fasthållande och så vidare, tycker jag vi skall vara försiktiga med. Där vet vi helt enkelt för lite för att Biskopen skall börja skriva manus åt åklagaren.
Däremot är det fullt rimligt att fundera över vad skadebilden och den övriga tekniska bevisningen kan säga om händelseförloppet när allt väl är sammanställt. Det är där det blir riktigt intressant.
För om hans egen berättelse i slutändan måste passera genom bevisningens nålsöga, då hjälper det föga att komma med en vackert broderad saga om en olycklig incident.
Sanningen har den irriterande egenskapen att den inte behöver vara särskilt vältalig. Den behöver bara överleva när alla andra förklaringar plockas isär.
Biskopen lutar sig därför tillbaka, justerar mitran och inväntar nästa akt. Här kan det bli åtskilligt svårare att slingra sig än genom ett par undvikande svar i förhör.