2026-09-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Jag har enbart ett ansvar gentemot ägarna till företaget vare sig du gillar det eller inte. Lojalitetsplikten gäller gentemot arbetsgivaren och ägarna av företaget och det finns flera rättsfall som visat att lojalitetsplikten trumfar även grundlagen yttrandefriheten.

Ett företag har enbart ett enda syfte: Att generera så mycket vinst och pengar som möjligt till ägarna. Arbetslösa omfattas inte inom detta ramverk.
Ditt då inte här och spy din galla över att vi har så många arbetslösa, det är min poäng.

Om du nu ogillar de arbetslösa så mycket som du säger i tråden och andra liknande trådar, varför hjälper du inte till då?
Nä, det är någon annans ansvar...

Som sagt, du är för dum för att inse din egen roll i systemet.
Du ser inte längre än näsan räcker.
Citera
2026-09-03, 20:56
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ditt då inte här och spy din galla över att vi har så många arbetslösa, det är min poäng.

Om du nu ogillar de arbetslösa så mycket som du säger i tråden och andra liknande trådar, varför hjälper du inte till då?
Nä, det är någon annans ansvar...

Som sagt, du är för dum för att inse din egen roll i systemet.
Du ser inte längre än näsan räcker.

Om företaget behöver utöka sitt humankapital så anställer vi utefter den kompetens de kan erbjuda oss. Inte tvärtom-

Ja - jag anser helt och hållet det är arbetslösas egna ansvar att se till att de kan erbjuda värde till ett företag i den mån att de blir anställda. Det är inte mitt ansvar att bara anställa för att anställa - jag arbetar för ägarna av mitt företag och inte till socialfall.
Citera
2026-09-03, 20:58
Medlem
Oh-be-wans avatar
Ja tyvärr har du 100 % helt rätt här. Det är groteskt vad man säljer ut landet. Globalisternas dröm=massa desperata slavar.

Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Först införde man den nyliberala modellen där en permanent arbetslöshet byggdes in i systemet som en regulator för att hålla nere inflationen. Arbetslösheten är en helt medvetet skapad konsekvens av den ekonomiska politiken. Man skapar ett stolslekssystem där hundratusentals MÅSTE bli utan stol.

När systemet sedan levererar exakt de slaktoffer det är konstruerat för, då slår den rena socialdarwinismen till. Det är en rå, uppsåtlig ondska. Man låser in folk i en strukturell fälla, drar åt den ekonomiska tumskruven månad för månad och njuter av att se hur folk svälts ut och knäcks psykiskt. Medan hyran förfaller och paniken växer flödar hånet från maktens korridorer om att de "måste lära sig ta ansvar" och "göra sig anställningsbara".

Traditionellt sett har vi i Sverige hatat mobbning. Man sparkar helt enkelt inte på den som redan ligger ner. Men i dagens riksdag sitter sju partier i ren politisk sadism och myser medan de delar ut nya piskrapp till folk som fastnat i deras egna rävsax. De skapar raserade liv ödesbestämda av sin egen statistik, och hånar sedan offren för att de blöder. Det finns en klinisk kyla i hur byråkratin och makteliten studerar förfallet. De sätter upp sina tabeller, drar in ersättningen och lutar sig tillbaka för att se hur länge en människa klarar sig innan hon bryts ner fullständigt, om hon tänker krascha tyst, gå under i depression eller panikartat klamra sig fast vid vilket förnedrande hittepå-aktivitet som helst.

Det är en ren maktlek där man med beräkning mäter hur mycket press en svensk arbetare tål innan systemet har kramat ur den sista droppen värdighet.

Att S helhjärtat hakar på den här ondskefulla logiken visar bara att de har sålt sin själ. Vill man ha strama trygghetssystem, piska i ryggen och ren utgallring av svaga finns det redan sju partier att välja på.

Detta som du skriver här också nästa gissel. Svenska män blir bortprioriterade och således kommer vara den gruppen som kommer lida mest nu med Wallenbergarnas agenda.

Tyvärr är svenska män usla på att hjälpa varandra, de sätter hellre fälleben på varandra om de får göra det utan represalier. Degenerationen är total.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Så är det ju inte. Man måste aktivt söka jobb oavsett om man har a-kassa, aktivitetsstöd eller försörjningsstöd. Med långt över en halv miljon arbetslösa blir folk till slut långtidsarbetslösa då jobb inte fås i någon ordning eller av meriter. Arbetsförmedlingen prioriterar unga, kvinnor och invandrare. Äldre svenska män som dessutom har både utbildning och lång erfarenhet har tvärtom svårare att få nytt jobb.
Citera
2026-09-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Så är det ju inte. Man måste aktivt söka jobb oavsett om man har a-kassa, aktivitetsstöd eller försörjningsstöd. Med långt över en halv miljon arbetslösa blir folk till slut långtidsarbetslösa då jobb inte fås i någon ordning eller av meriter. Arbetsförmedlingen prioriterar unga, kvinnor och invandrare. Äldre svenska män som dessutom har både utbildning och lång erfarenhet har tvärtom svårare att få nytt jobb.

Ja, såklart. Men många får inga jobb oavsett. Om aktivitetsstödet sänks tillräckligt kommer fler att flytta och gå utbildningar vilket också är målet.

Nu krävs det jobbsök i hela Sverige efter 6 månader i Jobb- och utvecklingsgarantin. Förr stannade det vid 3 timmars pendling per dag oavsett hur länge de varit utan arbete.
Citera
2026-09-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Ryktas många byt till försörjningsstöd i stället.
Det är väl tanken, då måste man ju likvidera många ev. tillgångar först.
Folket ska vara rädda och desperata helt enkelt.
Citera
2026-09-03, 21:38
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Det är väl tanken, då måste man ju likvidera många ev. tillgångar först.
Folket ska vara rädda och desperata helt enkelt.

Fast långtidsarbetslös å hyresrätt .
Har dom så mycket tillgångar 🤔
Citera
2026-09-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Ja, såklart. Men många får inga jobb oavsett. Om aktivitetsstödet sänks tillräckligt kommer fler att flytta och gå utbildningar vilket också är målet.

Nu krävs det jobbsök i hela Sverige efter 6 månader i Jobb- och utvecklingsgarantin. Förr stannade det vid 3 timmars pendling per dag oavsett hur länge de varit utan arbete.
Har själv sökt jobb över hela landet men även då skrivit att jag måste ha hjälp med bostad då jag varken kan köpa eller har kontakter. Så det ökar knappast möjligheterna utan tar bara energi från både mig och företagen. Har blivit uppringd och närmast utskälld för att jag sökte jobb hos dem. Förklarat för dem att jag måste söka jobb över hela landet men bara sökte de jag tyckte var intressanta, där jag hade vad de sökte och där jag var beredd att flytta om jag fick hjälp med att få en bostad. De lyssnade på mig för de var helt klart intresserade av mig. Det är ändå märkligt att de inte vill bjuda till lite för att få önskad arbetskraft när de inte får den där de finns!
Citera
2026-09-04, 00:48
Avstängd

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Oj, hur ska Marcostar, vårt eget sossetroll hugga på detta nu då.
Han har hela tiden skrivit att S värnar för de som får bidrag och A-kassa men plötsligt så tycker S att det är ok att sänka aktivitetsstödet till samma nivå som Tidö redan gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ja, och det är väl därför Tidö inte har haft övertag i opinionen en enda gång....

Marcostar
Läs Vit-brandbils inlägg och försvara dig...
Jag undrar samma sak. Nu när det du påstått visar sig vara bluff, varför ska vi rösta på S?
Citera
2026-09-04, 06:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Han har fått jobb ! Han har inte tid att hänga här hela dagarna som förr.

Frågade för några veckor sedan och fick besked.

Oki, då kanske han byter sida snart då då han inte lever på A-kassa och bidrag längre😆
Citera
2026-09-04, 06:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de

Marcostar
Läs Vit-brandbils inlägg och försvara dig...
Jag undrar samma sak. Nu när det du påstått visar sig vara bluff, varför ska vi rösta på S?

Tydligen har Macrostar fått jobb så han kommer nog snart byta sida och bli moderat😆
Han hinner inte sitta här och försvara sossarna hela dagar.
Citera
2026-09-04, 06:44
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
MarcostarLäs Vit-brandbils inlägg och försvara dig...

Rösta på Vänsterpartiet då. Det har jag själv gjort, trots att jag är sosse. För övrigt har inte sossarna tagit nåt beslut på att inte höja nivåerna i aktivitetsstödet, men vill avvakta och se vilka konsekvenser (fattigdom och ökade kostnader för försörjningsstöd) som sänkningen har fått. Det är den infon jag har fått. Men Vänstern är kristallklara med att de vill höja nivåerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tydligen har Macrostar fått jobb så han kommer nog snart byta sida och bli moderat😆Han hinner inte sitta här och försvara sossarna hela dagar.

Har blivit student igen på gamla dar och därmed är fritiden mer konkurrensutsatt och måste spenderas mer klokt!
Citera
2026-09-04, 06:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar

Har blivit student igen på gamla dar och därmed är fritiden mer konkurrensutsatt och måste spenderas mer klokt!

Se där ja, ryktena sa att du fått jobb men så var det då inte.
Lycka till i skolbänken och nyfiken fråga, vad ska du bli när du blir stor då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in