Citat:
Jag såg inte att du skrev mer än ett barn. Jag har någon form av lindrig läs- och skrivproblematik pga ADHD som innebär att jag missar ord eller inte ser när jag stavar fel.Ändå så är inte alla familjer som sådana i utseendet och jag hade det fattigt men inte omöjligt när jag helt på egen hand köpte all grundutrustning till ett barn jag tog mycket hastigt under min sjukersättning. Även om det var snålt och jag också fick en barnsäng till skänks då jag saknade pengar för sängköp (en vänlig person på Facebook skänkte mig den då) klarade jag av det vilket är mycket svårare för dem med försörjningsstöd. Lägg då till om människor går månad efter månad med försörjningsstöd, då blir det en fattigdomsfälla.
Förövrigt är jag uppvuxen på socialbidrag och väl bekant med problematiken av att vissa ofta kvinnor, inte vill arbeta av osäkerhet/rädsla och istället skaffar barn. Min situation är också en långtgående konsekvens av det då ena belastningen efter andra lades på mig som äldsta barnet. Jag vet hur skadligt det är med att inte kräva sysselsättning eller något av människor som kan sova sig igenom dagarna och strunta i att ens kliva upp för att väcka sina barn då det är så jag själv utvecklade svårare sömnproblem dvs min hjärna har aldrig tillåtits en nprmal dygnsrytm och jag får fortfarande leva med konsekvenserna av att man håller för låga krav mot somliga i samhället. Men de flesta är inte såpass dysfunktionella att de väljer barnafödande istället för arbete och sedan inte ens klarar av att sköta barn och hem.
De människorna med barn som helt vägrar att göra något, ska vi inte straffa barnen för. Det är bättre med tvångsmetoder av att tvinga iväg dem på åtminstone viss sysselsättning och även sätta in boendestöd om de inte klarar av att få en fungerande vardag. Vill de inte ha boendestöd kan man även då placera bort barnen för vuxna människor ska sköta grundläggande hushåll och om de är sjuka så behöver de insatser. Ingen ska kunna leva sängliggande och vara förälder. Då saknar man föräldraförmåga. Inte ens jag som lever med sjukskrivning sover hela dagarna. Något är fel på människor som inte klarar av något och inte vill något och ibkand behöver man faktiskt sätta in tvångsmedel.
För mig så var det även som så att en godman borde satts in eller ett förvaltarskap gällande min förälder som bara handlade saker till sig själv medan jag inte ens fick vinterkläder efter 8 års ålder. Sedan fick jag bara basbehoven enstaka gång om åren. Socialtjänsten tyckte alltid att vi hade det så fint hemma utan att se att något var fel i matematiken. Går man på socialbidrag har man inte råd med symaskiner för 20 000- 30 000 kr styck till exempel.
Citat:
Fast du pratar om arbetslösa akademiker. De flesta utan högre utbildning tar enklare arbeten.