2026-09-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det är ingen lögn. Finns hur många beräkningar som helst som styrker detta.

Allt hänger på att du har minst två barn. Över två så blir det ännu mindre anledning att jobba.
Jag såg inte att du skrev mer än ett barn. Jag har någon form av lindrig läs- och skrivproblematik pga ADHD som innebär att jag missar ord eller inte ser när jag stavar fel.

Ändå så är inte alla familjer som sådana i utseendet och jag hade det fattigt men inte omöjligt när jag helt på egen hand köpte all grundutrustning till ett barn jag tog mycket hastigt under min sjukersättning. Även om det var snålt och jag också fick en barnsäng till skänks då jag saknade pengar för sängköp (en vänlig person på Facebook skänkte mig den då) klarade jag av det vilket är mycket svårare för dem med försörjningsstöd. Lägg då till om människor går månad efter månad med försörjningsstöd, då blir det en fattigdomsfälla.

Förövrigt är jag uppvuxen på socialbidrag och väl bekant med problematiken av att vissa ofta kvinnor, inte vill arbeta av osäkerhet/rädsla och istället skaffar barn. Min situation är också en långtgående konsekvens av det då ena belastningen efter andra lades på mig som äldsta barnet. Jag vet hur skadligt det är med att inte kräva sysselsättning eller något av människor som kan sova sig igenom dagarna och strunta i att ens kliva upp för att väcka sina barn då det är så jag själv utvecklade svårare sömnproblem dvs min hjärna har aldrig tillåtits en nprmal dygnsrytm och jag får fortfarande leva med konsekvenserna av att man håller för låga krav mot somliga i samhället. Men de flesta är inte såpass dysfunktionella att de väljer barnafödande istället för arbete och sedan inte ens klarar av att sköta barn och hem.

De människorna med barn som helt vägrar att göra något, ska vi inte straffa barnen för. Det är bättre med tvångsmetoder av att tvinga iväg dem på åtminstone viss sysselsättning och även sätta in boendestöd om de inte klarar av att få en fungerande vardag. Vill de inte ha boendestöd kan man även då placera bort barnen för vuxna människor ska sköta grundläggande hushåll och om de är sjuka så behöver de insatser. Ingen ska kunna leva sängliggande och vara förälder. Då saknar man föräldraförmåga. Inte ens jag som lever med sjukskrivning sover hela dagarna. Något är fel på människor som inte klarar av något och inte vill något och ibkand behöver man faktiskt sätta in tvångsmedel.

För mig så var det även som så att en godman borde satts in eller ett förvaltarskap gällande min förälder som bara handlade saker till sig själv medan jag inte ens fick vinterkläder efter 8 års ålder. Sedan fick jag bara basbehoven enstaka gång om åren. Socialtjänsten tyckte alltid att vi hade det så fint hemma utan att se att något var fel i matematiken. Går man på socialbidrag har man inte råd med symaskiner för 20 000- 30 000 kr styck till exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det ska göra ont att vara arbetslös. I dag så vill inte lediga resurser ta alla jobb som finns eftersom de tjänar för bra på att vara arbetslösa i kombination med att de är för fina för att skura toaletterna.

Telemarketing, skura toaletter, praktikjobb/FAS3.
Fast du pratar om arbetslösa akademiker. De flesta utan högre utbildning tar enklare arbeten.
Citera
2026-09-03, 18:19
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Motkrav finns redan.

Ja, praktik kan vara bra när den leder någonstans, men att låta folk göra riktiga jobb gratis bara för att de får ersättning är dock inte arbetslinje, det är endast gratis arbetskraft med moralpredikan ovanpå.

Du har nu gått från sakargument till att kalla arbetslösa lata. Diskussionen är över.

Gör ingen skillnad i alla fall. Aktivitetsstöd kommer att trappas ned oavsett vilken sida som vinner valet. Mindre pengar till arbetslösa och hårdare krav bör ställas.

Bara gilla läget.

Tur är också att det blir sakta men säkert mer vanligt med Gated communities i Sverige. Så man slipper se skiten.
Citera
2026-09-03, 18:21
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren

Fast du pratar om arbetslösa akademiker. De flesta utan högre utbildning tar enklare arbeten.

Så är det. Alltför sent upptäcker studenter att deras högskoleutbildning inte öppnade de dörrar som de blev indoktrinerade till att tro under gymnasiet och högskolan.

Det är verkligheten.
Senast redigerad av Oversittarchefen 2026-09-03 kl. 18:23.
Citera
2026-09-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Damberg säger ju att S vill återställa A-kassan?
Var han nykter när han sa det?
Citera
2026-09-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Man tackar!

Jag är en tidigare hyggligt betald tjänsteman som blev av med jobbet för några år sedan. Jag trodde nog som du, att om man inte var så kräsen så skulle det inte bli några problem med att fixa ett nytt jobb. Men ack vad jag bedrog mig! Jag har sökt väldigt brett men blir väldigt sällan kallad till intervju. Kan vara min ålder (drygt 60) som ligger mig i fatet.

Ja, jag har även sökt städjobb. Dessa ansökningar har jag inte ens fått något svar på. Arbetsgivarna undrar nog vad det är för fel på en när man är svensk och tidigare jobbat kontor och nu söker städjobb.

Jag sympatiserar verkligen med din situation. Har några personer i min närhet som är i samma position.
Citera
2026-09-03, 19:20
Medlem
folkgemenskaps avatar
Nyliberaler och marknadsfanatiker har vi ju gott om i riksdagen redan. Vill man ha strama trygghetssystem, piska i ryggen och idén om att folk helt magiskt får jobb bara man gör dem fattiga, då finns det ju redan sju jävla partier att välja på! Varför i hela friden ska man rösta på S om de ändå bara kör Moderaterna-light med lite sosse-retorik smetad ovanpå?

Det räcker nu. Vänsterpartiet är de enda i hela riksdagen som faktiskt vill stoppa nedtrappningen och hålla a-kassan på 80 procent. De är de enda som fattar att folk inte blir mer anställningsbara för att de inte har råd med hyran.

För min del blir det V i valet. Det är det enda alternativet som finns kvar om man vill ha en riktig opposition och ett fungerande trygghetssystem i det här landet.
Citera
2026-09-03, 19:23
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Nyliberaler och marknadsfanatiker har vi ju gott om i riksdagen redan. Vill man ha strama trygghetssystem, piska i ryggen och idén om att folk helt magiskt får jobb bara man gör dem fattiga, då finns det ju redan sju jävla partier att välja på! Varför i hela friden ska man rösta på S om de ändå bara kör Moderaterna-light med lite sosse-retorik smetad ovanpå?

Det räcker nu. Vänsterpartiet är de enda i hela riksdagen som faktiskt vill stoppa nedtrappningen och hålla a-kassan på 80 procent. De är de enda som fattar att folk inte blir mer anställningsbara för att de inte har råd med hyran.

För min del blir det V i valet. Det är det enda alternativet som finns kvar om man vill ha en riktig opposition och ett fungerande trygghetssystem i det här landet.
Men det är bedrövligt att man skall behöva rösta på Vänsterpartiet (kommunisterna) dvs VPK, med deras skumma ledare med låg IQ från fjärran länder för att välfärden skall fungera i detta idioternas paradis (kommer jag personligen aldrig att göra).

10-12k måste ju vara någon slags minimibidrag och indexerat, fattar väl till och med folk med hög IQ.

Hyran för en liten pissetta någonstanns är minst 5k redan och arbetslösheten är för hög för att man skall ha dessa åtgärder. Hade arbetslösheten varit mycket lägre och kreti och pleti fått jobb enkelt så hade man eventuellt kunnat ha ner mot 9k som minimum, men det är ganska ovärdigt ett land med så höga skatter som Sverige.

Men bra att sossarna nu i alla fall gått ut och sagt deras plan, så deras kärnväljare nu förstår. Att om de blir arbetslösa, och vi har 15-20 % arbetslöshet, kan de hälsa hem och sälja villan/bostadsrätten.

Moderater och Sossar lyder samma korrupta entitet som kontrollerar landet. Och vem var det nu som sade att Svenskarna hade det för bra. Kommer ni ihåg? Mmmmmm ?
Senast redigerad av Oh-be-wan 2026-09-03 kl. 19:30.
Citera
2026-09-03, 19:34
Medlem
Vansterpartiets avatar
Utredningen av ny arbetslöshetsförsäkring initierades ju under sossarnas styre så detta är väl knappast förvånande.
Citera
2026-09-03, 19:56
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Men det är bedrövligt att man skall behöva rösta på Vänsterpartiet (kommunisterna) dvs VPK, med deras skumma ledare med låg IQ från fjärran länder för att välfärden skall fungera i detta idioternas paradis (kommer jag personligen aldrig att göra).

10-12k måste ju vara någon slags minimibidrag och indexerat, fattar väl till och med folk med hög IQ.

Hyran för en liten pissetta någonstanns är minst 5k redan och arbetslösheten är för hög för att man skall ha dessa åtgärder. Hade arbetslösheten varit mycket lägre och kreti och pleti fått jobb enkelt så hade man eventuellt kunnat ha ner mot 9k som minimum, men det är ganska ovärdigt ett land med så höga skatter som Sverige.

Men bra att sossarna nu i alla fall gått ut och sagt deras plan, så deras kärnväljare nu förstår. Att om de blir arbetslösa, och vi har 15-20 % arbetslöshet, kan de hälsa hem och sälja villan/bostadsrätten.

Moderater och Sossar lyder samma korrupta entitet som kontrollerar landet. Och vem var det nu som sade att Svenskarna hade det för bra. Kommer ni ihåg? Mmmmmm ?

Först införde man den nyliberala modellen där en permanent arbetslöshet byggdes in i systemet som en regulator för att hålla nere inflationen. Arbetslösheten är en helt medvetet skapad konsekvens av den ekonomiska politiken. Man skapar ett stolslekssystem där hundratusentals MÅSTE bli utan stol.

När systemet sedan levererar exakt de slaktoffer det är konstruerat för, då slår den rena socialdarwinismen till. Det är en rå, uppsåtlig ondska. Man låser in folk i en strukturell fälla, drar åt den ekonomiska tumskruven månad för månad och njuter av att se hur folk svälts ut och knäcks psykiskt. Medan hyran förfaller och paniken växer flödar hånet från maktens korridorer om att de "måste lära sig ta ansvar" och "göra sig anställningsbara".

Traditionellt sett har vi i Sverige hatat mobbning. Man sparkar helt enkelt inte på den som redan ligger ner. Men i dagens riksdag sitter sju partier i ren politisk sadism och myser medan de delar ut nya piskrapp till folk som fastnat i deras egna rävsax. De skapar raserade liv ödesbestämda av sin egen statistik, och hånar sedan offren för att de blöder. Det finns en klinisk kyla i hur byråkratin och makteliten studerar förfallet. De sätter upp sina tabeller, drar in ersättningen och lutar sig tillbaka för att se hur länge en människa klarar sig innan hon bryts ner fullständigt, om hon tänker krascha tyst, gå under i depression eller panikartat klamra sig fast vid vilket förnedrande hittepå-aktivitet som helst.

Det är en ren maktlek där man med beräkning mäter hur mycket press en svensk arbetare tål innan systemet har kramat ur den sista droppen värdighet.

Att S helhjärtat hakar på den här ondskefulla logiken visar bara att de har sålt sin själ. Vill man ha strama trygghetssystem, piska i ryggen och ren utgallring av svaga finns det redan sju partier att välja på.
Citera
2026-09-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Nej jag slår inte bort ansvaret. Privata företag ägs av investerarna och vi har andra mål att uppnå än att göra lata arbetslösa personer nöjda och glada. Vi tar fullt ansvar för vårt uppdrag gentemot ägarna.

Om nu "oanställbara är för korkade att ubilda sig" så kan de söka till jobb där de skurar toaletterna. De kan få en fot in genom att börja göra praktik hos ett städbolag. Möjligheterna är oändliga men att bara gnälla och peka finger år "patriarkatet och dess ansvar" är helt fel väg att gå.
Du slår fortfarande ifrån dig ansvaret, det är tydligt att du inte förstår detta, eller har den kapaciteten...
Citera
2026-09-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
S har också hela tiden också tryckt på det här med "arbetslinjen" att folk ska ut i jobb. S

Aktivitetsstödet kommer ju när a-kassa dagarna är helt slut. Förr kunde man bara luta sig bekvämt tillbaka med aktivitetsstödet. Med sänkningen så har nog många fått bli mer kreativa i sitt jobbsökande.
Så är det ju inte. Man måste aktivt söka jobb oavsett om man har a-kassa, aktivitetsstöd eller försörjningsstöd. Med långt över en halv miljon arbetslösa blir folk till slut långtidsarbetslösa då jobb inte fås i någon ordning eller av meriter. Arbetsförmedlingen prioriterar unga, kvinnor och invandrare. Äldre svenska män som dessutom har både utbildning och lång erfarenhet har tvärtom svårare att få nytt jobb.
Citera
2026-09-03, 20:16
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du slår fortfarande ifrån dig ansvaret, det är tydligt att du inte förstår detta, eller har den kapaciteten...

Jag har enbart ett ansvar gentemot ägarna till företaget vare sig du gillar det eller inte. Lojalitetsplikten gäller gentemot arbetsgivaren och ägarna av företaget och det finns flera rättsfall som visat att lojalitetsplikten trumfar även grundlagen yttrandefriheten.

Ett företag har enbart ett enda syfte: Att generera så mycket vinst och pengar som möjligt till ägarna. Arbetslösa omfattas inte inom detta ramverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in