2026-09-04, 02:49
Medlem
Klosss avatar
Peter Wennblad, biträdande chef och skribent på SvD ledare sågar Expos granskning på X (Twitter)

Citat:
Måste säga att Expos SD-granskning framstår som mer skrik än ull. Det räcker att gå in på personens sociala medier för att själv se att det inte stämmer att hon ”konsekvent har spridit och skrivit inlägg med pro-ryska narrativ”.

/../

Det är tämligen tunna trådar av indicier, och sannolikt inget som skulle stoppa henne i en säkerhetsprövning (så länge hon redovisar alla hypotetiska sårbarheter).

/../

Var och en gör naturligtvis sina egna redaktionella bedömningar. Men med viss egen erfarenhet av granskning kan jag säga att jag inte hade haft samvete att publicera en story med så lite riktig substans.

/../

Det finns intressanta delar, ja, men allt är tyvärr utspätt av halvkväden och suggestion.

/../

Dvs ännu ett exempel på ”avslöjanden” som bygger på att man drar upp rubrikstorleken i stället för att låta innehållet tala för sig själv.

https://x.com/peterwennblad/status/2095563399690060249
Senast redigerad av Kloss 2026-09-04 kl. 02:52.
Citera
2026-09-04, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag läste just igenom artikeln och det var inte mycket att hänga i någon gran. Det är sånt som att hon delat artiklar/poster/inlägg från källor som i sin tur skall vara förgripliga.

"Under 2015–2017, parallellt med att hon söker praktik och arbete inom Regeringskansliet, delar hon artiklar och inlägg med ryska narrativ från ryska statliga organ som Rysslands röst (Sputniks föregångare) och RT från sitt Facebook-konto. Hon delar även material från kanaler kända för rysk propaganda och desinformation, exempelvis Global Research och Veterans News Now."

Om jag länkar till någon artikel från SVT så sprider jag svenska narrativ från svenska statliga organ men det betyder förstås inte att jag är någon propagandist för den svenska regeringen.

Om inte EXPO har något bättre att komma med är det är mest trams. Eller som SvD:s ledarskribent Peter Wennblad skriver på Twitter:

"Måste säga att Expos SD-granskning framstår som mer skrik än ull. Det räcker att gå in på personens sociala medier för att själv se att det inte stämmer att hon ”konsekvent har spridit och skrivit inlägg med pro-ryska narrativ”.

Det hela förefaller vara ett propagandahopkok från EXPO med syftet att skandalisera SD strax före valet.

Expo försöker koka soppa på en spik att någon har delat artiklar för 10 år sedan.
Citera
2026-09-04, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerPersson42
Det är inte SVT som gått ut med din byfåne. Ska du bo i Sverige kan du väl åtminstone lära dig läsa.
Första länken i första inlägget i tråden:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-tjansteman-i-riksdagen-sprider-proryska-budskap

Ksnske ska du lära dig läsförståelse innan du postar igen.

Jag skrev inte att SVT var först att gå ut med detta, inte heller var de först med att gå ut med din byfåne.

Inte heller skrev jag att jag ska bo i Sverige. Försök att åtmintone få någon liten detalj rätt nästa gång.
Citera
2026-09-04, 03:03
Medlem
Det är ju fascinerande med alla dessa utlänningar inom Sverigedemokraterna som bytt namn för att dölja sitt ursprung. SD hade ju också Egor Putilov/Alexander Yarovenko/Alexander Fridback[/Martin Dahlin och även andra som inte är från Ryssland som t ex Richard Jomshof. Fantasifulla namn tar de sig alltid
Citera
2026-09-04, 03:08
Medlem
Zlickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Jag röstar på KD och hoppas på mittenregering med S C och KD. Vill varken att Mp, V eller SD får nåt inflytande. De två förstnämnda är massinvandringspartier och SD vurmar för Juden, Ryssen och för övervakningssamhälle.

Du vill att galna negerälskande kärringar ska styra Sverige? SD är dom enda som står upp för svenska folkets säkerhet.
Citera
2026-09-04, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Så talar en sann Quisling.

Du och dina vänsterblivna kamrater har fördärvat det här landet i decennier. Hur kan du sova om nätterna med gott samvete?
Citera
2026-09-04, 03:13
Medlem
EXPO finansieras genom gåvor från många olika privatpersoner och företag, varav de flesta inte namnges.

Hur vet vi att EXPO inte har kopplingar till samma ryska organisationer som SD-tjänstekvinnan insinueras ha?

Har inte läst hela tråden. Exakt vad har hon delat och finns belägg för att hon har spionkopplingar till Ryssland.

Att invandringskritiska SD anlitar en invandrare till ett så betydelsefullt jobb är ungefär lika anmärkningsvärt som att det är diskriminering att inte anställa på grund av hennes ursprung.
Citera
2026-09-04, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är ju fascinerande med alla dessa utlänningar inom Sverigedemokraterna som bytt namn för att dölja sitt ursprung. SD hade ju också Egor Putilov/Alexander Yarovenko/Alexander Fridback[/Martin Dahlin och även andra som inte är från Ryssland som t ex Richard Jomshof. Fantasifulla namn tar de sig alltid

Det är fascinerande och se hur Zelenskyjs trollfabrik går på högvarv så fort ryssrelaterade nyheter dyker upp. Hälsa den maktgalna juden att han får ge upp dem ockuperade områdena så vi kan få fred någon gång.
Citera
2026-09-04, 03:17
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlicka
Du vill att galna negerälskande kärringar ska styra Sverige? SD är dom enda som står upp för svenska folkets säkerhet.

Det enda Jimmie Åkesson står upp för är sin egen lön och företag, han skiter fullkomligt i lågintelligenta sd-väljare!
Citera
2026-09-04, 03:18
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du och dina vänsterblivna kamrater har fördärvat det här landet i decennier. Hur kan du sova om nätterna med gott samvete?

Dags att flytta hem till Mordor då. Putin kallar på dej, orchjävel.
Citera
2026-09-04, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlicka
I riksdagen ja. Men AfS är ännu tydligare på den punkten. De hade aldrig anlitat en invandrad ryss på ett sådant jobb.
https://alternativforsverige.se/politik/forsvar-och-sakerhet/
Citera
2026-09-04, 03:19
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
I riksdagen ja. Men AfS är ännu tydligare på den punkten. De hade aldrig anlitat en invandrad ryss på ett sådant jobb.
https://alternativforsverige.se/politik/forsvar-och-sakerhet/

AfS är ju avlönade av Ryssland. Är du helt vansinning eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in