2026-09-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Marcus Allard debatterade i veckan mot 20 fritidspolitiker:

Hur ska politiker hantera populister som Allard?

Nämn ett enda parti som inte är populistiskt eller som inte kommer med populistiska utspel.
Du kanske ska lära dig ordets innebörd.
Det är en politisk kommunikationsstrategi.
Citera
2026-09-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Självklart ska inte behöva bli hotad till livet för att man har en annan åsikt i ett debatt program.
Dom som hotar är ju oftast värdelösa människor med väldigt låg IQ, så pass låg IQ att dom måste ha GPS för att hitta brevlådan

Problemet är ju att det är dom som skriver sånt där som är en fara i samhället och varför politiker oftast måste ha livvakter.
Citera
2026-09-03, 19:44
Medlem
Tror inte någon blir dödshotad för att de debatterar med Allard.
Däremot kan jag tänka mig att det finns massor med idioter som inte kan hålla käften när de ser eller hör en annan idiot säga otroligt korkade saker i en debatt.

Precis som på flb så får man vara beredd på mothugg när man yttrar sig och idioter finns överallt.

Livet är inte en "safe space" där du kan lalla runt utan att få skit i ansiktet.
Citera
2026-09-03, 21:19
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Om man tror att Svansbo ljuger om hatmejlen hon fick är det bara att läsa svaren på hennes twittertråd:

https://x.com/svansbo/status/2095486870054432878

"SJÄLVKLART ska brottslingar sitta i fängelse. SJÄLVKLART ska människor med utvisningsskäl utvisas."

Hjälper föga.

Trollen vill missförstå. Trollen vill ha någon att hata.

Om man är ute efter att förklara sig eller komma till någon form av gemensam ståndpunkt är det nog inte så smart att inleda sin tweet med:

"Jag vet inte om alla högertroll klarar av att läsa såhär många ord i följd men prova"
Citera
2026-09-03, 22:48
Medlem
Finns det någon oklippt version av debatten?
Citera
2026-09-03, 23:50
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Tänka "rätt", 1984 vore drömmen va kommunistdrägg?
Å ena sidan, om du inte gillar kommunister så är väl Markus en person du borde ogilla? Han startade Ung vänster i Örebro, var en del av Revolutionära fronten och kallar sig emellanåt för marxist. Att han plötsligt bytte och blev en främlingsfientlig konservativ populist-nationalist kan bara betyda att han egentligen hela tiden har haft samma sinnelag och är för ointelligent för något annat.

Å andra sidan, definitionen av konservatism är att vägra förändringar och det innebär att man gör samma sak om och om igen utan att lära sig av sina misstag. Vi ser hur världen där konservatism har varit förhärskande sedan många år tillbaka ser ut och det är inte en vacker syn.
Citera
2026-09-04, 00:46
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Marcus Allard debatterade i veckan mot 20 fritidspolitiker:

(FB) Debatt: Markus Allard vs 20 väljare

Allard förnekade sig inte utan gapade som han brukar. Påhopp, öknamn och ständiga avbrott så att motståndarna knappt fick en syl i vädret. Till råga på allt fulklipptes inslag så att det framstod som om hans motståndare påstod saker de aldrig gjort.

Resultatet blev som väntat: anonyma dödshot till de som var dumma nog att debattera med Allard:
Jag hoppas att du blir sönderslagen och sönderskuren i ansiktet din jävla fitta.

Så skrev David_the_truth_78 efter att jag mött Markus Allard i en debatt i Youtubekanalen Studio 3. [...]

Fyra timmar efter att debatten ser min inkorg ut så här:

Jag önskar att du nån gång blir så grovt misshandlad så att du får äta med sugrör resten av ditt liv.

Din vidriga lilla hora.

Du är så vidrig så det finns inget straff som är hårt nog för dig.

Dö för fan, dö ditt skräp.

https://www.flamman.se/markus-allards-hat-slutar-i-min-inkorg/
Hur ska politiker hantera populister som Allard? Debatterar de inte med honom anklagas de för att vara "fegisar" och "fittor". Debatterar de med honom drabbas de inte bara av Allards fradgatuggande vrede utan också av dödshot. Damned if you do, damned if you do't?

Vad hade du själv gjort i samma situation? Hur många dödshot mot dig själv och din familj hade du stått ut med innan du hoppade av politiken?

Hade bara gått därifrån. Kan han inte vara det minsta civiliserad så är han inte värd debatten eller min tid.
Citera
2026-09-04, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Tänka "rätt", 1984 vore drömmen va kommunistdrägg?

va? tänka rätt som i att du inte kan blanda olika variabler i ett sammanhang.

exempelvis om vi pratar migration och stänga gränsen helt och pratar om att 100 tusen kommer till Sverige varje år så måste vi också titta på helheten och inse att det även lämnar 60~tusen per år och av de ca 40k inräknas även svenskar som kommer tillbaka till sitt land.

bara exempel på hur man tänker rätt och inte är en jubelåsna idiot som inte förstår helheten i det man diskuterar.

men markus allard tar 100k/år in är ett problem punkt. när det egentligen handlar om ca 20 som är anhöriginvandrare vilket kan diskuteras men blir inte ärligt när man inte redovisar korrekt.

detta är att tänka rätt för mig. att alltså inte vara en dum åsna som inte ens hade kunnat hantera siffrorna för att driva en korvkiosk
Citera
2026-09-04, 07:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
va? tänka rätt som i att du inte kan blanda olika variabler i ett sammanhang.

exempelvis om vi pratar migration och stänga gränsen helt och pratar om att 100 tusen kommer till Sverige varje år så måste vi också titta på helheten och inse att det även lämnar 60~tusen per år och av de ca 40k inräknas även svenskar som kommer tillbaka till sitt land.

bara exempel på hur man tänker rätt och inte är en jubelåsna idiot som inte förstår helheten i det man diskuterar.

men markus allard tar 100k/år in är ett problem punkt. när det egentligen handlar om ca 20 som är anhöriginvandrare vilket kan diskuteras men blir inte ärligt när man inte redovisar korrekt.

detta är att tänka rätt för mig. att alltså inte vara en dum åsna som inte ens hade kunnat hantera siffrorna för att driva en korvkiosk
Men det blir väl följden av en tidigare samhällsdebatt där man bara skrek rasist och nazist åt de som ville stoppa invandringen och som inte tilläts komma till tals. Nu när det går att prata om det, blir det attacker mot de som tidigare attackerade andra. Idioter som kallar andra obildade och vräker ut sitt förakt mot dem och aldrig ville lyssna på kritik. Man betedde sig som svin. Nu när de själva blir attackerade på samma sätt, anser man att man ska vara orörbara.
Man har själva skapat samhällsklimatet genom att inte vilja lyssna på andra tidigare. Bara hata och splittra.
Citera
2026-09-04, 11:05
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Trams, ordet var fritt. Problemet är när du inte har något argument och försöker distrahera genom att spotta ur dig en massa käbbel i stället.

Det blir för mycket information, vilket också är hela poängen. En enda stor distraktion, som att be AI spotta ur sig en hel uppsats om något du hade kunnat svara på i ett par meningar. Var kortfattad och lägg fram dina argument.

Det är helt rätt att avbryta när nån håller på med sånt käbbel. Annars kan lägre intelligenta lyssnare som inte orkar lyssna på hela talet helt enkelt acceptera ett icke svar som legitimt.

Sen ska du självklart inte hålla på med dödshot, men säger du nåt så korkat som sossen sa så är det ju inte alls konstigt att folk blir arga. Hade offret i det fallet vart nån jag känner hade jag kanske inte ens nöjt mig med bara hot.

Så med det sagt, ska du argumentera emot Allard så får du ju se till att faktiskt ha bra motargument, å har du inget att komma med så är det faktiskt inte fel att säga att han har rätt i sak i den specifika frågan. Svensk politik skulle verkligen behöva mer positiv energi där man visar uppskattning mellan partier i de frågor där man tycker lika och faktiskt samarbetar.
Nu gällde väl frågan också Allards svans, eller
kanske en annan av hans kroppsdelar
och hur dom bär sig åt.
Har Allard tatt avstånd från dom?

Allard är ju fortfarande en slags marxist, han har inte bytt nåt.
Citera
2026-09-04, 11:37
Medlem
Varför vänder hon sig inte till Studio 3 om det klipptes så att hon verkade påstå saker hon inte gjort? Det ska väl inte Markus Allard hållas ansvarig för?

Jag kikade lite på hennes Instagram för någon dag sedan och hon har lagt upp en sekvens från inledningen av hennes andra debatt mot Markus, där hon ber honom att vårda sitt språk lite bättre. https://www.instagram.com/svansbo/p/DcqUNrsiIFM/

Av kommentarerna att döma där, så är det just hennes svar på frågan angående att utvisa eller inte utvisa en person som våldtar och misshandlar personer på ett äldreboende, som rör upp en hel del känslor.

Artikeln i Flamman, där hon dessutom gör någon sorts koppling mellan Markus Allard och skolattacker, blir därför en smula underlig tycker jag. Ska han och hans åsikter hållas ansvarigt för det hat hon får utstå, så borde väl samtidigt hon och hennes åsikter bära ansvar för vad de orsakar. Att hon undviker att bemöta eller förklara själva kärnan till det här (hennes svar på Allards fråga) gör knappast saken bättre heller.
Citera
2026-09-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det blir väl följden av en tidigare samhällsdebatt där man bara skrek rasist och nazist åt de som ville stoppa invandringen och som inte tilläts komma till tals. Nu när det går att prata om det, blir det attacker mot de som tidigare attackerade andra. Idioter som kallar andra obildade och vräker ut sitt förakt mot dem och aldrig ville lyssna på kritik. Man betedde sig som svin. Nu när de själva blir attackerade på samma sätt, anser man att man ska vara orörbara.
Man har själva skapat samhällsklimatet genom att inte vilja lyssna på andra tidigare. Bara hata och splittra.

Du bekräftar min kommentar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in