2026-09-03, 11:09
Medlem
Jag skulle vilja veta om ni som betalar för både blogg och podd tycker att det är värt det eller om ni gör det bara av gammal vana och nyfikenhet? Får ni några nya infallsvinklar?

Även om vi ska hålla familjen utanför detta är jag ändå förundrad över att Clara av alla så enkelt bara bytte ut kärnfamiljen mot en ny. Verkligen en tvärvändning. Att träffa en ny, absolut kul för henne men det här med samboskap, ny fadersfigur etc etc. Tas det upp något om det i podd/blogg? Finns någon mer problematiserande reflektion?
Citera
2026-09-03, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Penelopiaden
Jag lyssnade lite på podden. Så grunda analyser. Man lyssnar på podd, oavsett om man behöver ett avbrott i vardagen eller underhållning eller vad som, också för att lära sig något. Jag lärde mig ingenting. Och så tröttsamt med deras jargong mot varandra, de avbryter varandra hela tiden och kommer ingenstans i samtalet. Ni som betalar för att lyssna, hur motiverar ni det?

Jag har försökt flera gånger att gilla Wollin & Claras podd men det går verkligen inte. Har även prenumererat på den men grejen är att jag sedan starten prenumererar på Claras blogg och ju mer jag lyssnar på podden tycker jag mindre om Clara som person så därför slutade jag lyssna på den. Podden skadar bloggen. Hon är så olik hur hon var i en Underbar pod och den bilden hon ger av sig själv i bloggen och sina texter/böcker. Tyvärr till det negativa. Känns som att när hon poddade med Erika så värnade hon om sitt varumärke och podden gick hand i hand med bloggens image, medans i den podden hon gör med Malin gräver hon sitt egna företags grav. Om jag skulle ge Clara några råd så är det att sluta podda med Malin, satsa på bloggen och få den mysig som förr och ge den nya mannen mycket mindre utrymme i bloggen. Förstår egentligen inte varför han ska synas så mycket? Hon har ju aldrig gett sin före detta man det utrymmet i bloggen.
Citera
2026-09-03, 15:46
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penelopiaden
Jag lyssnade lite på podden. Så grunda analyser. Man lyssnar på podd, oavsett om man behöver ett avbrott i vardagen eller underhållning eller vad som, också för att lära sig något. Jag lärde mig ingenting. Och så tröttsamt med deras jargong mot varandra, de avbryter varandra hela tiden och kommer ingenstans i samtalet. Ni som betalar för att lyssna, hur motiverar ni det?
Jag betalde en kort period, bara en månad tror jag och lyssnade genom ett gäng avsnitt bakom betalväggen. De är ganska bra på att väcka intresse i rubrik och avsnittsbeskrivningarna, men innehållet håller verkligen låg nivå jämfört med andra poodar jag har betalat för. Framförallt har de, som andra redan påpekat, en väldigt tyken attityd till det mesta.

Det är som att podden är deras ventil att spy galla åt olika håll, dissa andra kändisar, följare som inte betalar osv osv. Dessutom har Clara en väldigt dålig komisk tajming, till skillnad från Malin så saknar hon helt funny bones, vilket gör att man får en rätt dålig känsla av podden. Sen får Claras självgodhet stå i full blom i podden, så har man stört sig på det redan i bloggen så är podden i princip olyssningsbar.

Ibland får de till det och säger något roligt eller smart, men jämfört med tex andra betalpoddar på Under Produktion så spelar Wollin och Clara helt klart i en lägre liga.

Betalade för att jag älskar poddar generellt och ville ge den en chans. Tyckte om det annorlunda formatet i en Underbar podd och hade väl hoppats på mer sånt.
Citera
2026-09-03, 16:04
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmlan1-
Förundrad över att Clara av alla så enkelt bara bytte ut kärnfamiljen mot en ny. Verkligen en tvärvändning. Att träffa en ny, absolut kul för henne men det här med samboskap, ny fadersfigur etc etc. Tas det upp något om det i podd/blogg? Finns någon mer problematiserande reflektion?
Prenumererar inte längre, men ibland har hon väl gått lite i försvar, alltid med samma argumentet: Eftersom Marcus är fantastisk på alla vis och de är så kära så finns inga av de problem som annars skulle kunna ha uppstått vid snabbt samboskap och bonusfamilj. Så är det tävling i vem som gör bonusfamilj bäst så vinner Clara. Så klart!
Citera
2026-09-03, 16:36
Medlem
Kan inte vara helt enkelt att ha Clara som bonusmamma. Bild på mobilen med egna sonen och Marcus. Och sen är han mer med hennes barn än sina egna. Det skulle ha varit jobbigt som barn om min pappa var mer med någon annans barn än med mig och mina syskon.
Citera
2026-09-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Prenumererar inte längre, men ibland har hon väl gått lite i försvar, alltid med samma argumentet: Eftersom Marcus är fantastisk på alla vis och de är så kära så finns inga av de problem som annars skulle kunna ha uppstått vid snabbt samboskap och bonusfamilj. Så är det tävling i vem som gör bonusfamilj bäst så vinner Clara. Så klart!

Det är ju också ganska uppenbart att hon gör just det, tävlar med någon, kanske flera. Man är inte mer motståndskraftig eller skyddad bara för att man lever i en by i Västerbotten. SoMe är samma piss för alla oavsett om det är din granne eller någon 150 mil bort du jämför dig med och vill verka bättre än.
Citera
2026-09-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Jag betalde en kort period, bara en månad tror jag och lyssnade genom ett gäng avsnitt bakom betalväggen. De är ganska bra på att väcka intresse i rubrik och avsnittsbeskrivningarna, men innehållet håller verkligen låg nivå jämfört med andra poodar jag har betalat för. Framförallt har de, som andra redan påpekat, en väldigt tyken attityd till det mesta.

Det är som att podden är deras ventil att spy galla åt olika håll, dissa andra kändisar, följare som inte betalar osv osv. Dessutom har Clara en väldigt dålig komisk tajming, till skillnad från Malin så saknar hon helt funny bones, vilket gör att man får en rätt dålig känsla av podden. Sen får Claras självgodhet stå i full blom i podden, så har man stört sig på det redan i bloggen så är podden i princip olyssningsbar.

Ibland får de till det och säger något roligt eller smart, men jämfört med tex andra betalpoddar på Under Produktion så spelar Wollin och Clara helt klart i en lägre liga.

Betalade för att jag älskar poddar generellt och ville ge den en chans. Tyckte om det annorlunda formatet i en Underbar podd och hade väl hoppats på mer sånt.

Bra beskrivning av problematiken med podden! Jag har funderat över varför jag ofta känt mig liksom lite irriterad och nere efter att ha lyssnat (ja, jag prenumererar men ska sluta) och det är nog precis det där med att de spyr galla över allehanda personer och företeelser i avsnitt efter avsnitt. Jag känner mig inte upplyft eller inspirerad, bara som sagt irriterad och så ska ju inte en podd kännas. Man kan ju absolut problematisera och analysera aktuella företeelser, men sättet de gör det på blir så magsurt och ocharmigt. Jag tycker podden försämrats mycket framförallt det senaste året.

Jag har följt Malin och läst hennes texter och blogg betydligt längre än jag läst Claras och jag gillar Malin och hennes humor. De gånger jag skrattar till när jag lyssnar så är det alltid åt något hon säger. Men Clara har verkligen inte ett uns av den humor och kvickhet som Malin har. Det är inte precis en charmig personlighet som framträder i podden.
Citera
2026-09-03, 17:36
Medlem
Jag lyssnade fem minuter på ett gratisavsnitt av podden med Malin, sen stängde jag av. Har aldrig lyssnat på ”En underbar podd”. Bara av att läsa alla kommentarerna här så börjar jag fundera på om det är Erica som har gjort Clara till Underbar? Alltså att hon genom sin profession styrt upp blogg och deras gemensamma podd och hållit Clara på mattan så att säga? Genom att väldigt strukturerat dra upp riktlinjerna och forma bloggen?
När Clara gör som hon vill, så orkar hon inte riktigt göra det andra.
”Men hon gjorde ju det ibörjan” tänker kanske vissa, men början var ju när det var i bloggarnas barndom, då funkade ju det med inlägg och bilder och Clara stack ut som en husmorsdröm i bloggsfären.
I ”mellantiden” kanske avpolletterade Anna-Karin var den personen som styrde upp henne och såg till att de kreativa idéerna om böcker och klänningar konkretiserades (och jag måste säga att jag undrar egentligen hur mycket det var Claras idéer, hon ÄLSKADE sina två Camilla Thulin-omlottklänningar från Ellos som är exakt hur deras klänningskollention var).

Och är det någon som vet vad som hände mellan Anna-Karin och Clara, från att ha varit supernära till ingenting, samma verkar ju hänt med Trendenser där de hade bloggskola ihop i begynnelsens början?
Clara kanske inte funkar på arbetsplatser, kom hon inte ihop sig med VästerbottensPosten (eller vad tidningen heter) och så upp samarbetet?
Citera
2026-09-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradgardsnord
Jag har försökt flera gånger att gilla Wollin & Claras podd men det går verkligen inte. Har även prenumererat på den men grejen är att jag sedan starten prenumererar på Claras blogg och ju mer jag lyssnar på podden tycker jag mindre om Clara som person så därför slutade jag lyssna på den. Podden skadar bloggen. Hon är så olik hur hon var i en Underbar pod och den bilden hon ger av sig själv i bloggen och sina texter/böcker. Tyvärr till det negativa. Känns som att när hon poddade med Erika så värnade hon om sitt varumärke och podden gick hand i hand med bloggens image, medans i den podden hon gör med Malin gräver hon sitt egna företags grav. Om jag skulle ge Clara några råd så är det att sluta podda med Malin, satsa på bloggen och få den mysig som förr och ge den nya mannen mycket mindre utrymme i bloggen. Förstår egentligen inte varför han ska synas så mycket? Hon har ju aldrig gett sin före detta man det utrymmet i bloggen.

Bra sammanfattning. Dock har jag inte betalat för podden. Däremot har jag gett gratisavsnitten en chans flera gånger, men det slutar alltid med att jag stänger av efter 5-10 min. Inte ens Malin (som jag tycker är rolig i sin blogg) är rolig, utan det är bara ett enda osammanhängande, långsökt svammel från båda om konstiga ämnen. De pratar i mun på varandra och det är så uppenbart styrt av ett dåligt manus, och inte ett samtal som bara flyter.
Citera
2026-09-03, 17:52
Avslutad
Och fröken Frida kommer väll inte heller längre på besök!”?

Citat:
Ursprungligen postat av AnkaAnka13
Jag lyssnade fem minuter på ett gratisavsnitt av podden med Malin, sen stängde jag av. Har aldrig lyssnat på ”En underbar podd”. Bara av att läsa alla kommentarerna här så börjar jag fundera på om det är Erica som har gjort Clara till Underbar? Alltså att hon genom sin profession styrt upp blogg och deras gemensamma podd och hållit Clara på mattan så att säga? Genom att väldigt strukturerat dra upp riktlinjerna och forma bloggen?
När Clara gör som hon vill, så orkar hon inte riktigt göra det andra.
”Men hon gjorde ju det ibörjan” tänker kanske vissa, men början var ju när det var i bloggarnas barndom, då funkade ju det med inlägg och bilder och Clara stack ut som en husmorsdröm i bloggsfären.
I ”mellantiden” kanske avpolletterade Anna-Karin var den personen som styrde upp henne och såg till att de kreativa idéerna om böcker och klänningar konkretiserades (och jag måste säga att jag undrar egentligen hur mycket det var Claras idéer, hon ÄLSKADE sina två Camilla Thulin-omlottklänningar från Ellos som är exakt hur deras klänningskollention var).

Och är det någon som vet vad som hände mellan Anna-Karin och Clara, från att ha varit supernära till ingenting, samma verkar ju hänt med Trendenser där de hade bloggskola ihop i begynnelsens början?
Clara kanske inte funkar på arbetsplatser, kom hon inte ihop sig med VästerbottensPosten (eller vad tidningen heter) och så upp samarbetet?
Citera
2026-09-03, 18:03
Medlem
Har bara lyssnat på gratisavsnitten av Wollin och Clara, så jag kan inte recensera betalavsnitten. Men jag har svårt att föreställa mig att det är någon större kvalitet på betalavsnitten , de är ju som de är och låter som de låter. Det enda jag föreställer mig är att de kanske innehåller lite mer smaskigt skvaller. Det är dock outhärdligt att lyssna på podden, de har en mobbarmentalitet, de höjer sig själva till skyarna och är samtidigt småtaskiga både mot varann men helst gärna mot gemensamma fiender. Det är pubertalt och infantilt, de pratar i mun på varandra, de pratar osammanhängande och tappar ofta bort sig från det ursprungliga ämnet. Det är otroligt låg kvalitet på båda två och det låter snarare som att de spelat in sina vanliga telefonsamtal än som att de gör något professionellt arbete med podden. Bara att höra vinjetten får mig att skämmas å deras vägnar…särskilt Clara som flera gånger gett intrycket att hon är sååå duktig på att sjunga. Det kanske duger i bönehuset bland byborna, men herrejösses vilken hemsk sångröst!
Citera
2026-09-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvagga77
Bra sammanfattning. Dock har jag inte betalat för podden. Däremot har jag gett gratisavsnitten en chans flera gånger, men det slutar alltid med att jag stänger av efter 5-10 min. Inte ens Malin (som jag tycker är rolig i sin blogg) är rolig, utan det är bara ett enda osammanhängande, långsökt svammel från båda om konstiga ämnen. De pratar i mun på varandra och det är så uppenbart styrt av ett dåligt manus, och inte ett samtal som bara flyter.
Håller med fullständigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in