2026-09-03, 14:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Fortsätt du sänka dig själv i rättegången.

Du håller fortfarande på att sänka dig längre o längre i råden.
Citera
2026-09-03, 14:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Fortsätt du sänka dig själv i rättegången.

Titta på det här videon istället. Louise Lennartsson som i ett rikdsdagsseminarie är inbjuden att tala om sin granskning som hon gjort av samtyckeslagen.
Återkom med kommentarer kring detta och varför du tycker att hon har fel i sin granskning.

Hon kommer prata om en hel del av det vi ser som mycket problematiskt.
Hon kommer prata om att det räcker med en trovärdig berättelse från målsäganden, om hur grundligt man måste utreda en person för att kunna göra en bra bedömning om den är trovärdig eller ej (och att även om man följer dessa grundliga utredningar helt och hållet så bedöms det att man kan komma upp till 70% säkerhet att personen är trovärdig). Dessa grundliga bedömningar görs väldigt sällan i våldtäktsmål. Hon pratar om sänkt bevisbörda och på slutet kommer ett ganska skrämmande citat av ett uttalande från en juridikprofessor.
Hon pratar om en studie där domare säger att de finner väldigt lite stöd i HD:s beskrivning om vad en trovärdig berättelse är när de ska göra bedömningen av om en målsägande är trovärdig eller inte (trots att detta är en mycket central del i fallen eftersom det är den enda bevisningen som finns)och att författarna till studiens slutledning blev att det inte är långsökt att tro att domarnas resonemang kring trovärdigheten gällande målsägandens berättelse blir en efterhandskonstruktion för att motivera en känsla de fick av målsägarens berättelse. De dömer alltså på en känsla.
Hon berättar att försvarsadvokater inte får ta del av viktig information kring målsäganden på grund av sekretess. Hon pratar om "stödvittnen" som ofta inte varit med vid själva händelsen och ofta är kompisar och inte alltför sällan är ganska "insyltade" i historien och själva kan vara de som gjort anmälan. Hon nämner att man i andra måltyper sällan fäster vikt vid hörsägen.

https://www.youtube.com/watch?v=o6o0WIPJiWk
Citera
2026-09-03, 17:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Titta på det här videon istället. Louise Lennartsson som i ett rikdsdagsseminarie är inbjuden att tala om sin granskning som hon gjort av samtyckeslagen.
Återkom med kommentarer kring detta och varför du tycker att hon har fel i sin granskning.

Hon kommer prata om att det räcker med en trovärdig berättelse från målsäganden, om hur grundligt man måste utreda en person för att kunna göra en bra bedömning om den är trovärdig eller ej (och att även om man följer dessa grundliga utredningar helt och hållet så bedöms det att man kan komma upp till 70% säkerhet att personen är trovärdig). Dessa grundliga bedömningar görs väldigt sällan i våldtäktsmål. Hon pratar om sänkt bevisbörda och på slutet kommer ett ganska skrämmande citat av ett uttalande från en juridikprofessor.
Hon pratar om en studie där domare säger att de finner väldigt lite stöd i HD:s beskrivning om vad en trovärdig berättelse är när de ska göra bedömningen av om en målsägande är trovärdig eller inte (trots att detta är en mycket central del i fallen eftersom det är den enda bevisningen som finns)och att författarna till studiens slutledning blev att det inte är långsökt att tro att domarnas resonemang kring trovärdigheten gällande målsägandens berättelse blir en efterhandskonstruktion för att motivera en känsla de fick av målsägarens berättelse. De dömer alltså på en känsla.
Hon berättar att försvarsadvokater inte får ta del av viktig information kring målsäganden på grund av sekretess. Hon pratar om "stödvittnen" som ofta inte varit med vid själva händelsen och ofta är kompisar och inte alltför sällan är ganska "insyltade" i historien och själva kan vara de som gjort anmälan. Hon nämner att man i andra måltyper sällan fäster vikt vid hörsägen.

oroa dig inte det där vågar ingen nazi feminist se, det kan ju vara sanning som de inte tjänar på och då måste det skrivas långa lögnaktiiga noveller om det inte är sant
Citera
2026-09-03, 17:33
Medlem
Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur du kan leva i den tron? Vem har hjärntvättat dig? Släpp sargen och lyssna på nedanstående video (riksdagsseminarie) i 14 minuter. Återkom sedan och berätta hur du fortfarande (antagligen) kan komma fram till din villfarelse som du lever i?

Jag har sett den där videon för länge sen.

Vad får dig att tro på henne? Det är ju enbart en berättelse. OBS ironi.

Visa en dom där det enbart finns en berättelse som grund för domen. Annars vet vi vem som lever i en villfarelse
Citera
2026-09-03, 17:35
Medlem
Citat:
I de fall vi diskuterar så har inte våld, hot eller utsatt situation förekommit. Ditt sätt att försöka "argumentera" gör att jag måste skriva ut alla kriterier för annars skulle du komma med tillägget att jag tycker det är OK om tjejen ligger helt utslagen, är helt apatisk, stelfrusen av skräck eller sover. Därför måste jag i varje jävla inlägg förtydliga att vi talar om fall där det enligt rätten inte förekommit varken våld, hot eller utsatt situation.
Sedan att du personligen tycker att det visst är utsatta situationer är en annan sak.

Fortsatt slinger, fast det är ju känt vid det här laget att du föredrar "alterntiva fakta".
Citera
2026-09-03, 17:39
Medlem
Citat:
Nej jag syftar till språket hon använder, tycker du verkligen att det är en lång klar berättelse? Hennes otroligt många minnesluckor när det är lämpligt samt sylvassa minne när det är lämpligt. Om du sedan läste mitt inlägg så började jag med att skriva att jag inte försvarar killen. Man kan väl ha åsikter kring hennes berättelse ändå för att det är just berättelser som ligger till grund för fällande domar.

Hon uppger att hon var väldigt berusad. Och i det läget blir det ju sällan bra om man röker grönt.

Fast att GM i princip styrker hennes berättelse på detaljen som räknas (att han utfört en sexuell akt när hon sov) ligger till stor del bakom en fällande dom.

Sen vet vi ju inte vad som syndes på GMs telefonvideo.
Citera
2026-09-03, 17:42
Medlem
Citat:
Nej jag syftar till språket hon använder, tycker du verkligen att det är en lång klar berättelse? Hennes otroligt många minnesluckor när det är lämpligt samt sylvassa minne när det är lämpligt. Om du sedan läste mitt inlägg så började jag med att skriva att jag inte försvarar killen. Man kan väl ha åsikter kring hennes berättelse ändå för att det är just berättelser som ligger till grund för fällande domar.

På tal om rättssökerhet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/13-arig-flicka-sag-aldre-ut-man-i-dalarna-frias-fran-barnvaldtakt

Snacka om godtycklighet. Vad spelar det för roll om en 13 årig flicka har passerat puberteten? Hon är fortfarande bara 13 år.
Citera
2026-09-03, 19:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Hon uppger att hon var väldigt berusad. Och i det läget blir det ju sällan bra om man röker grönt.

Fast att GM i princip styrker hennes berättelse på detaljen som räknas (att han utfört en sexuell akt när hon sov) ligger till stor del bakom en fällande dom.

Sen vet vi ju inte vad som syndes på GMs telefonvideo.

Bortse från det utan koncentrera dig på hennes berättelse. Är den av sådan kvalitet att du skulle kunna säga att den uppfyller alla de kriterier som HD kommit fram till att den ska göra för att tillsammans med "stödvittnen" alltså kompisar hon berättat för kunna räcka till fällande dom?
Citera
2026-09-03, 19:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
På tal om rättssökerhet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/13-arig-flicka-sag-aldre-ut-man-i-dalarna-frias-fran-barnvaldtakt

Snacka om godtycklighet. Vad spelar det för roll om en 13 årig flicka har passerat puberteten? Hon är fortfarande bara 13 år.

Vi säger ju det att det är godtyckligt och ett lotteri. Samtidigt kan jag förstå att man ibland kan och bör ta hänsyn till sådana saker. Låt säga att man faktiskt skulle kunna tro att hon är 17 år vilket inte är helt orimligt så vore det väl hårt att döma någon rakt av. Det är väl för fan ingen som frågar om leg när man ska ha sex? Sedan kan man tycka vad man vill om att han är bland det klientelet och hittar ligg. Man kan också tycka och tänka kring uppgiften att den 13 åriga tjejen ska ha haft sexuell kontakt med 24 personer!!!!!!! Hon kanske framstår so mycket äldre än vad hon är. Hur kan en 13 åring ha så många huvuden redan?????? Om det nu är en korrekt uppgift.
Citera
2026-09-03, 19:19
Medlem
På tal om samtycke så undrar jag över minnesluckor. Om man festar och ena parten har druckit så att minnet försvinner ett tag, hos vem ligger bevisbördan?
Citera
2026-09-03, 19:22
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har sett den där videon för länge sen.

Vad får dig att tro på henne? Det är ju enbart en berättelse. OBS ironi.

Visa en dom där det enbart finns en berättelse som grund för domen. Annars vet vi vem som lever i en villfarelse

Tjejen som pratade är jurist och frilansjournalist. Hon har ju granskat massor av domar.

Jag vet att du vet att du har fel och det är därför som du håller på och töntar dig med att jag ska plocka fram domar.

Antagligen anser du att hon i videon som sitter och håller föredrag om sin granskning i ett riksdagsseminarie säger som hon gör för att hon vill kunna skita i vad den andra parten säger och fara fram med sin sexuella lust och göra precis som hon vill utan att bry sig om den andre parten.
Dt måste ju vara därför hon gör det och så sitter hon bara och hittar på allting och har egentligen inte gjort någon studie av massor av domar.
Citera
2026-09-03, 19:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Fortsatt slinger, fast det är ju känt vid det här laget att du föredrar "alterntiva fakta".

Du är nog den mest falska individen av alla i den är tråden. Jag har inte slingrat mig eller skrivit något konstigt alls.

Nu ber jag dig för sista gången att visa i vilket inlägg jag skrivit att våld förekommit!!!!!!!!!???????
Senast redigerad av JoaquinGuzman 2026-09-03 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in