2026-09-03, 13:34
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag vet att det här är svårt att acceptera för många, men den internationella rätten (som du och Slö nu ivrigt sitter och hänvisar till, trots att ni i andra sammanhang viftar undan den) ger inga frikort till just demokratier. Suveräniteten är en i grunden likvärdig rättighet för alla erkända stater. Och den internationella rätten erkänner sedan hundra år inga preventivkrig.

Dessutom, när USA säger "vi försvarar demokratier" så betyder det ofta i praktiken: "vi försvarar/ backar upp de länder som ställer upp på våra, USA:s villkor (även i fråga om t ex handelsavtal, koncessioner osv) och inte är motsträviga mot oss!"

Man skyddade t ex apartheidregimen i Sydafrika och en massa latinamerikanska diktatorer, både mot deras eget folk och mot internationella påtryckningar eller sanktioner. Inget av detta hade något med demokrati att göra, däremot en hel del med amerikanska kommersiella och geopolitiska intressen.
Vad du hittar på och klistrar på åsikter.

Du citerar mig men diskuterar en påhittad bild vad jag skrivit.

Min uppfattning är att man attakerar Iran för att tillräckligt många länder upplever de som ett hot, det är också därför det upplevs som ok och världen till mest upprepat fördömer Iran. Även om kriget också har fördömts. Så fort det har varit nya attacker kommer fördömanden mot Iran. Gulf länderna fördömer alltid Irans attacker på de andra länderna. Men USA fördöms inte på samma vis.

Den senaste rundan av attacker av Iran har
Saudiarabien, UAE, Qatar, Jordanien, Kuwait och Frankrike fördömt. Kan ha missat någon/några.

Samtidigt är jag nästan säker på att enbart det är Iran som fördömt USA:s senaste attack på Iran. Rätta mig om jag har fel.

Att säga att detta beror på internationell rätt tror jag är helt fel. Det handlar om att Iran är ett hot mot sin omgivning. Dels visar de detta verbalt men också med handling. Iran tar tillfällen när de har sanktionslätnader att öka pengarna de ger till proxi och bygga ut sin militär. Detta används sedan till att attakera länder. Länder som har de beteendet möter motstånd i olika former. Detta tror jag är naturligt och en konsekvens på hur regimen i Iran agerar. Ett sådant land som Iran, är mer eller mindre hela världen överäns om inte kan tillåtas ha eller ens komma nära massförstörelsevapen. Internationell rätt betyder självklart något, men jag tror problemet är Irans beteende.

För mig är inte det svårt att förstå.

Sedan, självklart är Iran tillsammans med sina allierade Kina och Ryssland de länder vi Sverige ser som de största hotet mot vår egen säkerhet. Sådant spelar ju även det självklart roll för oss som nation.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-03 kl. 13:50.
Citera
2026-09-03, 14:11
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nej, det handlar inte om att slingra sig, (nåja, själva JCPOA var ju det) IAEA var tvungna att formellt avsluta sin utredning från 2011, som en del i att JCPOA skulle kunna skapas, konstruktionen i sig är vidrig utifrån internationell rätt. lite som att israel skulle kunna utrota alla palestiner, men istället för aplicera internationell rätt , så kommer man övrens om att israel, efter att de utrotat alla palestiner i gaza och på västbanken inte räknas, utan man börjar på en ny kula där de inte ska utrota alla palestiner utanför västbanken och gaza, oxo...

Det handlar inte om att Iran blev frikända från sina tidigare överträdelser utan det handlade om att JCPOA överflyglade dessa tidigare överträdelser. De tidigare resolutionerna straffade redan Iran genom internationella ekonomiska sanktioner. JCPOA fasade ut de sanktionerna mot perfekt regelefterlevnad från Irans sida. Iran utsattes följaktligen för hårdare IAEA-kontroller än något annat land någonsin ställts inför. Man kan säga att Iran fick sitt straff genom FN-sanktionerna mellan 2006 och 2016 och JCPOA var den villkorliga frigivningen.

Citat:
FN-resolutioner är inte bindande för FNs medlemsländer, sverige bryter ju mot dessa varje dag. (liksom alla andra)

det som däremot är bindande och likstätt med internationellrätt, är kapitel 7 resolutioner, tex de som ålagts Iran för att de bryter mot NPT.

Jag förstår att du snärjts in i dumheter. det är inget att skämmas för, det gör liksom inget, för som du ser betyder dina egna, eller lånade åsikter ingeting i praktiken.

Jag frågade min AI hur många kapitel-7-resolutioner som USA har vetoat åt Israel. Den svarade 35. Det är bra med vänner i säkerhetsrådet. Synd för Iran att de inte har några.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Hade mitt land sverige varit som Iran, hade jag haft förståelse för det.

Hade vårt styre sugit ut vårt land på pengar och haft proxi i andra europeiska länder, samt lagt mycket pengar på vapen för att kunna attakera våra grannländer. Hade jag haft förståelse för att världen la sig i och upplevde oss som hot.

Vi har en försvarsmakt men ingen lägger sanktioner på oss för det. Du kan inte se skillnaden? Vi hotar inte våra grannländer eller vår region. Våra ledare messar inte död åt olika länder och sätter upp klockor i Stockholm som tickar ner till exempelvis Frankrikes undergång. Vår stat dödar inte oss om vi demonstrerar.

Om Ryssland attakerar oss kommer vi inte börja skicka missiler på Norge bara för att vi är för fega att attakera Ryssland och för att Norge ligger närmare.

Vad du gör fel är att du förhåller dig till Iran som det är ett normalt land, ett som alla andra.

Du måste sätta dig in i Irans historia. Irans folk reste sig mot en väststödd diktatur och vann sin frihet (eller vad man nu ska kalla det). De blev omgående utsatta för omfattande ekonomiska sanktioner som fortfarande är i kraft och de blev helt rättsvidrigt invaderade av ett grannland medan västvärlden tittade åt ett annat håll och låtsades som att det regnar.

Trots att oddsen var emot dem lyckades de överleva och till och med frodas så smått. Iranierna sätter enorm stolthet i detta. De är dessutom övertygade om att resten av världen är ute efter att förgöra dem (Trump gör sitt bästa för att bevisa att de har rätt) och att de enbart kan lita på sig själva.

Om du sätter dig in i den här bakgrunden och den mentalitet som har fötts av den så förstår du att en stark militärmakt och allierade runt om i regionen är centralt för Iran och dess självbild.
Citera
2026-09-03, 14:16
Medlem
Vi (väst) har daltat med Iranska regimen för länge

Känns skönt att de äntligen få känna på flyganfall och förstörelse. Det är lätt att låta Hamas /Hizbollah göra skitgörat och på avstånd (trodde de) vara trygga.

Men nu dör deras Ayatollah, försvarsministern, överbefälhavaren × 2, deras topp generaler som är MINST 60, 2 ministrar och ex.
Skadorna är på triljoner
30 års investeringar upp i rök
De kan inte längre skramla med kärnvapenhotet då programmet är aska
Domedags klockan utplånat

Och ingen Hussein Obama avtal

Israel har luftherraväldet i Iran och kan komma när de vill som i Syrien slå ut deras fiender sakta men säkert

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag vet att det här är svårt att acceptera för många, men den internationella rätten (som du och Slö nu ivrigt sitter och hänvisar till, trots att ni i andra sammanhang viftar undan den) ger inga frikort till just demokratier. Suveräniteten är en i grunden likvärdig rättighet för alla erkända stater. Och den internationella rätten erkänner sedan hundra år inga preventivkrig.

Dessutom, när USA säger "vi försvarar demokratier" så betyder det ofta i praktiken: "vi försvarar/ backar upp de länder som ställer upp på våra, USA:s villkor (även i fråga om t ex handelsavtal, koncessioner osv) och inte är motsträviga mot oss!"

Man skyddade t ex apartheidregimen i Sydafrika och en massa latinamerikanska diktatorer, både mot deras eget folk och mot internationella påtryckningar eller sanktioner. Inget av detta hade något med demokrati att göra, däremot en hel del med amerikanska kommersiella och geopolitiska intressen.
Senast redigerad av David1982 2026-09-03 kl. 14:19.
Citera
2026-09-03, 14:25
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du måste sätta dig in i Irans historia. Irans folk reste sig mot en väststödd diktatur och vann sin frihet (eller vad man nu ska kalla det). De blev omgående utsatta för omfattande ekonomiska sanktioner som fortfarande är i kraft och de blev helt rättsvidrigt invaderade av ett grannland medan västvärlden tittade åt ett annat håll och låtsades som att det regnar.

Trots att oddsen var emot dem lyckades de överleva och till och med frodas så smått. Iranierna sätter enorm stolthet i detta. De är dessutom övertygade om att resten av världen är ute efter att förgöra dem (Trump gör sitt bästa för att bevisa att de har rätt) och att de enbart kan lita på sig själva.

Om du sätter dig in i den här bakgrunden och den mentalitet som har fötts av den så förstår du att en stark militärmakt och allierade runt om i regionen är centralt för Iran och dess självbild.
Vad är detta för någon historien förfalskning?

Försöker du få det att låta som Iran oskyldigt fick sanktioner på sig?

Varför Irans regim fick de allra första sanktionerna på sig var att de efter bara 9 månader efter kommit till makten tog Amerikansk gisslan. De tog amerikansk diplomat personal på USA:s ambassad i Teheran.

Du gapar över omvärldens reaktioner men blundar helt för de handlingar och iranska regimen gjort som har skapat situationen.
Citera
2026-09-03, 14:26
Avstängd
Citat:
Det handlar inte om att Iran blev frikända från sina tidigare överträdelser utan det handlade om att JCPOA överflyglade dessa tidigare överträdelser. De tidigare resolutionerna straffade redan Iran genom internationella ekonomiska sanktioner. JCPOA fasade ut de sanktionerna mot perfekt regelefterlevnad från Irans sida. Iran utsattes följaktligen för hårdare IAEA-kontroller än något annat land någonsin ställts inför. Man kan säga att Iran fick sitt straff genom FN-sanktionerna mellan 2006 och 2016 och JCPOA var den villkorliga frigivningen.

Ja, resolutionerna var ju utifrån att Iran hotade internationell fred och säkerhet. att de inte ville sluta med det är ju anlednigen till att den här tråden existerar. JCPOA existerade enbart utifrån att IAEA drog ett streck (nåja, "avslutade sin utredning") över Irans vägran av formellt bevisa att deras kärnvpaneprogram var avslutat, något vi kan konstatera, att det inte var , såhär i efterhand.

Din jämförlse med villkorlig frigivning är ju kul och väldigt "västdiplomatisk", är du chockad om "brott mot islam" våldtäa-hänga Mullornas iran misskötte den?

Iran får sitt straff nu, inte för att de förtjänade mindre 2011, utan för att de valde det istället för villkorlig frigivining, det är ju som bekant, valfritt...

Citat:
Jag frågade min AI hur många kapitel-7-resolutioner som USA har vetoat åt Israel. Den svarade 35. Det är bra med vänner i säkerhetsrådet. Synd för Iran att de inte har några.

Kan du ge mig 3 st kapitel-7-resolutioner ,dubellkolla gärna att de är kapitel 7, så slipper jag förolämpa dig, utan nöjer mig med att förolämpa din ai, typ såhär,

är du och din "ai" kusiner?
Citera
2026-09-03, 15:18
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Vi (väst) har daltat med Iranska regimen för länge

Vad är det som Iran och gjort mot väst och Sverige i synnerhet som har varit så fruktansvärt?
Citera
2026-09-03, 15:52
Medlem
Ja lilla gubben vi kan väl börja med att Iran skickar sina agenter för skrämma exil iranier som bor här samt andra platser i världen, använda kriminella gäng för utföra dåd i vårt territorium...ska jag fortsätta?

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vad är det som Iran och gjort mot väst och Sverige i synnerhet som har varit så fruktansvärt?
Senast redigerad av David1982 2026-09-03 kl. 16:23.
Citera
2026-09-03, 16:34
Medlem
Det hävdas att Iran ska ha varnat USA för svåra konsekvenser om Israel fortsätter sin upprensningsaktion på Ali Taheråsen i Libanon. Tydligen skall 12 äckel från IRGC inklusive 2 höga officerare gömma sig i Hizbollahs råttgångar runtomkring Ali Taher och det är därmed endast en tidsfråga innan det kommer dödas iranier i Libanon.

Israels försvarsminister Katz kommenterar Irans hot med att om Iran attackerar Israel kommer alla restriktioner släppas och Irans infrastruktur, inklusive energiinfrastrukturen, lamslås.

Åsen utgör Hizbollahs kanske viktigaste fäste och det kryllar av terrortunnlar och bunkrar där. Det finns ingen chans alls att Israel slutar upprensningen och jakten på terrorister i området. Inte ens om USA säger stopp kommer IDF sluta, så viktigt är det att besegra Hzibollag där.
Citera
2026-09-03, 16:39
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Aha och i samband med detta så kom den största flyktingvågen ifrån Iran på -80 talet? Så mycket för den nyvunna islamistiska friheten du värderar så högt.
Citera
2026-09-03, 16:48
Medlem
Iranska regimen är riktigt bra komiker

"Om Israel anfaller våra anläggningar så kommer vi svara med helvetes portar "

Israel anföll både 2025 och 2026 .. har inte sett några portar öppnas ännu

"Om Israel rör våran Ayatollah så kommer Israel brinna"

Israel dödade den gamla geten och jag var i Israel/UAE ....inte såg jag några städer i aska

Israel har redan dödat 1(kanske två) Ayatollah/Ayatollor

1 försvarsminister
1 underrättelse minister
1 Ayatollahs topp rådgivare (fd försvarsministern)
1 ex utrikesminister

2 överbefälhavare

1 eller 3 generaler som bestämmer över IRGC

Tappade räkningen på alla "vanliga" döda generaler men mellan 60 till 100

Hela kärnvapen programmet är i aska
Broar utplånade
Flyg/flottan utplånat

Vad mer måste Israel/USA göra för Iran ska ge USA/Israel "svåra konsekvenser "
Iran kan för fan inte ens kasta hundskit på Netanyahus tomt, än mindre ta hans liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det hävdas att Iran ska ha varnat USA för svåra konsekvenser om Israel fortsätter sin upprensningsaktion på Ali Taheråsen i Libanon. Tydligen skall 12 äckel från IRGC inklusive 2 höga officerare gömma sig i Hizbollahs råttgångar runtomkring Ali Taher och det är därmed endast en tidsfråga innan det kommer dödas iranier i Libanon.

Israels försvarsminister Katz kommenterar Irans hot med att om Iran attackerar Israel kommer alla restriktioner släppas och Irans infrastruktur, inklusive energiinfrastrukturen, lamslås.

Åsen utgör Hizbollahs kanske viktigaste fäste och det kryllar av terrortunnlar och bunkrar där. Det finns ingen chans alls att Israel slutar upprensningen och jakten på terrorister i området. Inte ens om USA säger stopp kommer IDF sluta, så viktigt är det att besegra Hzibollag där.
Senast redigerad av David1982 2026-09-03 kl. 16:51.
Citera
2026-09-03, 17:26
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Som exempel har Iranska regimen och även dess proxi en förkärlek att ta gisslan och kräva livstidsdömda i fång utväxling.

Ett exempel på detta är Johan Floderus. Floderus en svensk EU-tjänstemannen togs under en turistresa i Iran i april 2022 och anklagades för spioneri. Han hölls fängslad i 790 dagar. I juni 2024 släpptes han i en fångutväxling mot Hamid Noury, en iransk man som dömts till livstids fängelse i Sverige för massavrättningar i Iran 1988.

I Sverige har vi som jag förstår det bara haft en livstids dömd Iranier för brott begångna i Iran och han satt inte ens 5 år innan iran fixade ut honom med gisslandiplomati.

Som jag förstår det togs Floderus enbart för att användas i denna utväxling.

Du kan även läsa på SÄPO:s hemsida om varför de listar Iran som ett av de tre länderna som utgör störst hot mot Sverige.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-03 kl. 17:33.
Citera
2026-09-03, 17:53
Medlem
Citat:
Nej. Jag tror faktiskt att det är du som inte förstår vad du själv skriver.

Frågan gällde huruvida Trump kunde uppnå bättre regelefterlevnad från Iran genom sin nuvarande politik än genom JCPOA-överenskommelsen som han rev upp 2018. En annan debattör uttryckte då åsikten att JCPOA ändå inte fungerade eftersom Iran bröt mot den obehindrat. Jag påpekade att detta inte stämde och att Iran följde JCPOA-reglerna till punkt och pricka så länge överenskommelsen var i kraft. Ingenting du har lagt fram motsäger detta
Det är just för du inte förstår vad det handlar om, du tror allt skrivs rakt ut vad och varför Usa anföll iran, det handlar om många saker, "lättaste o gå på är att iran inte ska ha kärnvapen", men det är inte sanningen, men det är bara en del i det hela.

Nu får Usa sälja olja via dollar och stoppat delar av Yuan, detta skapa usa kan trycka ut mer pengar, vi ser även usa börsen går upp igen, dvs spikrakt upp, det börsen bryr sig inte om Iran, och vi ser att iran inte kan påverka världsbörsen genom att utföra terror i sundet.

Det handlar alltså om många delar varför man valde iran, allt från man driver terror till olja, skapa möjligheter för Israel osv,.

Man visste även om att Iran kan inte försvara sig till skillnad mot nordkorea som har krigsmaterial o kan förstöra enormt mycket, Usa visste om att Iran är den klenaste motståndaren för att gå in o räta till handel, terror, få mellanösten allierade, finns ingen panik för Usa o avsluta detta, Iran via sin anfall o terror hjälper nu fler länder över mot väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in