Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Jag bad dig inte att gilla iranierna, jag bad dig att förstå dem. Givetvis har iranierna gjort många dumheter, de är religiösa fascister för bövelen.
Gisslandramat på amerikanska ambassaden i Teheran är en typisk sådan dumhet (bortförklaringen att det var stökigt i Iran vid den tiden är en ganska klen ursäkt eftersom iranierna bevisligen tyckte att det var en bra idé och gisslantagarna aldrig fick några straff och i största allmänhet sågs som hjältar). Men den gisslansituationen löstes och sanktionerna upphävdes 1981. Sedan återinförde USA sanktionerna några år senare vilket från iranskt håll var närmast ofattbart. Iranierna ser Iran-Irak-kriget som sitt stora krig, ett sorts självständighetskrig om man så vill. Och att, som amerikanerna gjorde, öppet stödja fiendesidan cementerade deras roll som skurkar.
Vad får dig att tro att jag inte gillar Iranier?
De jag träffat är trevliga. Jag tycker de är ett modigt folk som slåss för sin frihet från den islamistiska ockupationsmakten.
Ännu mer historien förfalskning.
Andra gången det infördes ny sanktioner på regimen var för att Iranska regimen börjar finansiera och stödja Hizbollah, Hamas och Huthis. Samt att de bombat militärbaracker i Beirut.
Det dog 307 personer i den attacken.
241 amerikaner, 58 Franska, sex civila och de två som utförde dådet.
Det var självmordsbombning. Där två personer i Iran-stödda Hizbollah körde in två lastbilar i den fredsbevarande styrkan. En amerikansk domstol har slagit fast att det var den Iranska regimen som låg bakom och finansierade attacken.
Handlingar får konsekvenser, även om man gömmer sig bakom en proxi. Iran hade kunnat vara ett rikt land och bra land. Men de har valt död och terrorism både mot omvärlden och mot sitt eget folk. Sådana handlingar får konsekvenser.
Varför utmålar du hela tiden Iran som oskyldiga, att du gör det går som en röd tråd genom alla dina inlägg. Först var de enligt dig helt oskyldiga när de fick första sanktionerna, sedan nu, helt oskyldiga till andra omgången.
Du är ju fullkomligt blind när det gäller Irans skuld i situationen. Lite intressant om varför du enträget blundar för det Iran gjort och gör.