2026-09-03, 18:14
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Ja lilla gubben vi kan väl börja med att Iran skickar sina agenter för skrämma exil iranier som bor här samt andra platser i världen, använda kriminella gäng för utföra dåd i vårt territorium...ska jag fortsätta?

Ja du får gärna fortsätta. Förfölja dissidenter utomlands är ingen bra grund och motivering för ett öppet krig mot Iran. Iran är inte ensamma utan Kina är även känd för att göra detta i högre utsträckning.

Sedan när det gäller terrordåd utomlands i västeuropa, nämn något attentat där som iranska staten är inblandad i.
Citera
2026-09-03, 19:33
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det handlar inte om att Iran blev frikända från sina tidigare överträdelser utan det handlade om att JCPOA överflyglade dessa tidigare överträdelser. De tidigare resolutionerna straffade redan Iran genom internationella ekonomiska sanktioner. JCPOA fasade ut de sanktionerna mot perfekt regelefterlevnad från Irans sida. Iran utsattes följaktligen för hårdare IAEA-kontroller än något annat land någonsin ställts inför. Man kan säga att Iran fick sitt straff genom FN-sanktionerna mellan 2006 och 2016 och JCPOA var den villkorliga frigivningen.

Jag frågade min AI hur många kapitel-7-resolutioner som USA har vetoat åt Israel. Den svarade 35. Det är bra med vänner i säkerhetsrådet. Synd för Iran att de inte har några.

Du måste sätta dig in i Irans historia. Irans folk reste sig mot en väststödd diktatur och vann sin frihet (eller vad man nu ska kalla det). De blev omgående utsatta för omfattande ekonomiska sanktioner som fortfarande är i kraft och de blev helt rättsvidrigt invaderade av ett grannland medan västvärlden tittade åt ett annat håll och låtsades som att det regnar.

Trots att oddsen var emot dem lyckades de överleva och till och med frodas så smått. Iranierna sätter enorm stolthet i detta. De är dessutom övertygade om att resten av världen är ute efter att förgöra dem (Trump gör sitt bästa för att bevisa att de har rätt) och att de enbart kan lita på sig själva.

Om du sätter dig in i den här bakgrunden och den mentalitet som har fötts av den så förstår du att en stark militärmakt och allierade runt om i regionen är centralt för Iran och dess självbild.

Är dom inte bara väldigt lättkränkta och lider av storhetsvansinne? Tentakler över hela regionen som sprider död och förstörelse. Snäppet värre än Nordkorea.

Iranier som folk har jag dock bara positiva erfarenheter av.
Citera
2026-09-03, 21:22
Medlem
fel tråd.
Senast redigerad av Petronius 2026-09-03 kl. 21:27.
Citera
2026-09-03, 22:39
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Vad är detta för någon historien förfalskning?

Försöker du få det att låta som Iran oskyldigt fick sanktioner på sig?

Varför Irans regim fick de allra första sanktionerna på sig var att de efter bara 9 månader efter kommit till makten tog Amerikansk gisslan. De tog amerikansk diplomat personal på USA:s ambassad i Teheran.

Du gapar över omvärldens reaktioner men blundar helt för de handlingar och iranska regimen gjort som har skapat situationen.

Jag bad dig inte att gilla iranierna, jag bad dig att förstå dem. Givetvis har iranierna gjort många dumheter, de är religiösa fascister för bövelen.

Gisslandramat på amerikanska ambassaden i Teheran är en typisk sådan dumhet (bortförklaringen att det var stökigt i Iran vid den tiden är en ganska klen ursäkt eftersom iranierna bevisligen tyckte att det var en bra idé och gisslantagarna aldrig fick några straff och i största allmänhet sågs som hjältar). Men den gisslansituationen löstes och sanktionerna upphävdes 1981. Sedan återinförde USA sanktionerna några år senare vilket från iranskt håll var närmast ofattbart. Iranierna ser Iran-Irak-kriget som sitt stora krig, ett sorts självständighetskrig om man så vill. Och att, som amerikanerna gjorde, öppet stödja fiendesidan cementerade deras roll som skurkar.

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Kan du ge mig 3 st kapitel-7-resolutioner ,dubellkolla gärna att de är kapitel 7, så slipper jag förolämpa dig, utan nöjer mig med att förolämpa din ai, typ såhär,

är du och din "ai" kusiner?

Det gör min AI såklart gärna. Ha det så kul med förolämpandet:
Dokument S/14832
Dokument S/19443
Dokument S/2001/1199

Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Aha och i samband med detta så kom den största flyktingvågen ifrån Iran på -80 talet? Så mycket för den nyvunna islamistiska friheten du värderar så högt.

Du kanske inte känner till det, men det var ett litet krig i Iran på 80-talet. Dessutom, och det här är ganska intressant, så hade Iran en ganska stor nettoinvandring under 80-talet, det var alltså fler personer som flyttade dit än som flyttade därifrån. Under shahens styre på 70-talet hade Iran en liten nettoutvandring.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är just för du inte förstår vad det handlar om, du tror allt skrivs rakt ut vad och varför Usa anföll iran, det handlar om många saker, "lättaste o gå på är att iran inte ska ha kärnvapen", men det är inte sanningen, men det är bara en del i det hela.

Ok. Du tycker att allt är komplicerat och att man inte kan lita på vad någon säger? Bra, då vet vi det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Är dom inte bara väldigt lättkränkta och lider av storhetsvansinne? Tentakler över hela regionen som sprider död och förstörelse. Snäppet värre än Nordkorea.

Iranier som folk har jag dock bara positiva erfarenheter av.

Visst är iranier lättkränkta och lider av storhetsvansinne. De är ju ett av de äldsta kulturfolken i världshistorien som dessutom har sina bästa dagar bakom sig. Följaktligen är de minst lika snorkiga som greker. Vad har det med någonting att göra?
Citera
2026-09-04, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är just för du inte förstår vad det handlar om, du tror allt skrivs rakt ut vad och varför Usa anföll iran, det handlar om många saker, "lättaste o gå på är att iran inte ska ha kärnvapen", men det är inte sanningen, men det är bara en del i det hela.

Nu får Usa sälja olja via dollar och stoppat delar av Yuan, detta skapa usa kan trycka ut mer pengar, vi ser även usa börsen går upp igen, dvs spikrakt upp, det börsen bryr sig inte om Iran, och vi ser att iran inte kan påverka världsbörsen genom att utföra terror i sundet.

Det handlar alltså om många delar varför man valde iran, allt från man driver terror till olja, skapa möjligheter för Israel osv,.

Man visste även om att Iran kan inte försvara sig till skillnad mot nordkorea som har krigsmaterial o kan förstöra enormt mycket, Usa visste om att Iran är den klenaste motståndaren för att gå in o räta till handel, terror, få mellanösten allierade, finns ingen panik för Usa o avsluta detta, Iran via sin anfall o terror hjälper nu fler länder över mot väst.
Det har du alldeles rätt i!
USA har säkert militär kapacitet att fortsätta detta lågintensiva ställningskrig många år till.
Det stora problemet är att USA och dollarn tappar lite grand sin ställning och inflytande för varje månad.
Sen om 1-2 år kan Trump bara dra hem sina militärer från Irans närområde, då det inte finns mer makt, inflytande och trovärdighet att förvara för Trump, då USA bara blivit en betydelselös nolla.

Sen finansministerns uttalande, -"antingen så är ni för oss, eller (om ni försöker vara neutrala) så är ni emot oss!
Denna typ av ultimativa hotelser gör beslutet lätt för nästan alla världens länder, -"att inte ha någonting alls i dollar som Trump kan frysa eller konfiskera"!
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-09-04 kl. 02:51.
Citera
2026-09-04, 05:33
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Du kanske inte känner till det, men det var ett litet krig i Iran på 80-talet. Dessutom, och det här är ganska intressant, så hade Iran en ganska stor nettoinvandring under 80-talet, det var alltså fler personer som flyttade dit än som flyttade därifrån. Under shahens styre på 70-talet hade Iran en liten nettoutvandring.

Så detta krig med Irak var en del av "islamistiska frihetskriget" enligt dig? De som vällde in i Iran var pakisar och annat löst folk som blev basen och fotfolket i terrororganisation. Har du någonsin stött på någon av de miljontals iranier som flydde från Iran och frågat vad de tyckte om denna islamistiska revolution?
Citera
2026-09-04, 05:43
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Ja du får gärna fortsätta. Förfölja dissidenter utomlands är ingen bra grund och motivering för ett öppet krig mot Iran. Iran är inte ensamma utan Kina är även känd för att göra detta i högre utsträckning.

Sedan när det gäller terrordåd utomlands i västeuropa, nämn något attentat där som iranska staten är inblandad i.

Du kan ju få ett litet axplock om du inte är kapabel till att leta upp sådant självt. Mord och terrorattentat:

December 1979 (Paris, Frankrike): Shahriar Shafiq
Juli 1980 (Washington D.C., USA): Ali Akbar Tabatabaei,
Juli 1989 (Wien, Österrike): Abdul Rahman Ghassemlou
Augusti 1991 (Paris, Frankrike): Shapour Bakhtiar
September 1992 (Berlin, Tyskland) – "Mykonos-morden
Mars 1993 (Rom, Italien): Mohammad Hossein Naghdi
Juli 1994 (Buenos Aires, Argentina) – AMIA-bombningen
2012 (Global våg mot israeliska mål)
Juni 2018 (Villepinte, Frankrike)
2021–2022 (Sverige)
Maj 2024 (Sverige och Europa)

Listan kan göras hur lång som helst.
Citera
2026-09-04, 06:31
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag bad dig inte att gilla iranierna, jag bad dig att förstå dem. Givetvis har iranierna gjort många dumheter, de är religiösa fascister för bövelen.

Gisslandramat på amerikanska ambassaden i Teheran är en typisk sådan dumhet (bortförklaringen att det var stökigt i Iran vid den tiden är en ganska klen ursäkt eftersom iranierna bevisligen tyckte att det var en bra idé och gisslantagarna aldrig fick några straff och i största allmänhet sågs som hjältar). Men den gisslansituationen löstes och sanktionerna upphävdes 1981. Sedan återinförde USA sanktionerna några år senare vilket från iranskt håll var närmast ofattbart. Iranierna ser Iran-Irak-kriget som sitt stora krig, ett sorts självständighetskrig om man så vill. Och att, som amerikanerna gjorde, öppet stödja fiendesidan cementerade deras roll som skurkar.
Vad får dig att tro att jag inte gillar Iranier?

De jag träffat är trevliga. Jag tycker de är ett modigt folk som slåss för sin frihet från den islamistiska ockupationsmakten.

Ännu mer historien förfalskning.

Andra gången det infördes ny sanktioner på regimen var för att Iranska regimen börjar finansiera och stödja Hizbollah, Hamas och Huthis. Samt att de bombat militärbaracker i Beirut.

Det dog 307 personer i den attacken.
241 amerikaner, 58 Franska, sex civila och de två som utförde dådet.

Det var självmordsbombning. Där två personer i Iran-stödda Hizbollah körde in två lastbilar i den fredsbevarande styrkan. En amerikansk domstol har slagit fast att det var den Iranska regimen som låg bakom och finansierade attacken.

Handlingar får konsekvenser, även om man gömmer sig bakom en proxi. Iran hade kunnat vara ett rikt land och bra land. Men de har valt död och terrorism både mot omvärlden och mot sitt eget folk. Sådana handlingar får konsekvenser.

Varför utmålar du hela tiden Iran som oskyldiga, att du gör det går som en röd tråd genom alla dina inlägg. Först var de enligt dig helt oskyldiga när de fick första sanktionerna, sedan nu, helt oskyldiga till andra omgången.

Du är ju fullkomligt blind när det gäller Irans skuld i situationen. Lite intressant om varför du enträget blundar för det Iran gjort och gör.
Citera
2026-09-04, 07:09
Medlem
Riksreptilens avatar
Vicepresident Vance är närmare en vanlig politiker och svarade ärligt på den viktigaste frågan i natt.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=5adffaf2-1cb5-4d12-8e65-031d6b2f05e4

" Vicepresident JD Vance höll under torsdagen den första pressträffen i Vita huset sedan Karoline Leavitt lämnade posten som pressekreterare förra veckan, skriver New York Times.

På frågan om han trodde att kriget i Iran, som president Trump och Israel inledde i februari, skulle vara över före mellanårsvalet svarade Vance:
– Jag skulle inte kalla det ett krig just nu.

Angående när konflikten kommer att ta slut sade Vance att han ”inte vet svaret på den frågan”:

– Det får du fråga iranierna om. "
Citera
2026-09-04, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Vicepresident Vance är närmare en vanlig politiker och svarade ärligt på den viktigaste frågan i natt.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=5adffaf2-1cb5-4d12-8e65-031d6b2f05e4

" Vicepresident JD Vance höll under torsdagen den första pressträffen i Vita huset sedan Karoline Leavitt lämnade posten som pressekreterare förra veckan, skriver New York Times.

På frågan om han trodde att kriget i Iran, som president Trump och Israel inledde i februari, skulle vara över före mellanårsvalet svarade Vance:
– Jag skulle inte kalla det ett krig just nu.

Angående när konflikten kommer att ta slut sade Vance att han ”inte vet svaret på den frågan”:

– Det får du fråga iranierna om. "

Det kallar jag inte ens att svara (i sak) utan att ducka för frågorna. Vance vill ge intryck av att konflikten för länge sedan är avgjord och inte kan sluta med något annat utfall än att Iran viker ner sig, kapitulerar och tigger Trump om att få skriva på ett avtal. nästan vilket avtal som helst - men han kan inte ge någon tidsram för när detta skulle ske.

"Jag skulle inte kalla det ett krig" (i nuläget) säger Vance och slår ifrån sig, hävdar att det inte har varit några större stridsoperationer i området sedan i april ("ended around six weeks into the war"). Jaså verkligen?

Vances snacl läckte som ett såll, men han var ju framskickad som Trumps pressnisse för dagen så det är kanske inte så förvånande.
Citera
2026-09-04, 07:58
Avstängd
Citat:
Det gör min AI såklart gärna. Ha det så kul med förolämpandet:
Dokument S/14832
Dokument S/19443
Dokument S/2001/1199

Dokument S/19443 är en rapport, och ignet som ens röstats om....
https://digitallibrary.un.org/record/154941?v=pdf&ln=fr

Dokument S/2001/1199 innehåller inget som omfattas av chpater 7.
https://digitallibrary.un.org/record/454755?ln=en&v=pdf

Jag antar att du är precis så efterbliven som du framställer dig själv, och jag har läast att IQ sub 85 gör att AI är omöjlig att använda till något... vettigt.

Nog för att AI har fel 10%-50% av fallen, men det är ganska pinsamt att du har... mer fel...
Citera
2026-09-04, 09:26
Medlem
Detta krig påminner starkt om Irak-kriget.
Även den gången var det påståenden om "weapon of mass destruction"
Även den gången fanns inget hot mot USA
Vem är det som ligger bakom alla krig ..
Som breder ut sig..
Dessa som hela tiden låtsas som de är offer -
I mänsklighetens namn - sioniststyrda Israel har atomvapen - och hotar sina grannländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in